Traumebevisst flerfamiliearbeid Barn som har levd med vold i familien

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Tillidsarbejd i Fritid med Bistand Opstartskonferance – Fritidspas – 12. maj 2011.
Advertisements

Landskonferanse LEVE Lillehammer 28. mai 2005
Traumebevisst omsorg Forstå hvilken del av hjernen som er aktiv, hos den rammede og hos seg selv Ha et «hele hjernen» perspektiv Kontroll til Kapteinen.
Fra barnehage til Vgs: RELASJONER GODE BYGGE Å Motsatt av mobbing…..
Helhetlig barnevern Vestfold Heine Steinkopf &Inger Lise Andersen
Robert F. Anda, M.D. Vincent J. Felitti, M.D.
Traumebevisst praksis
De gjemte og glemte barna Hvorfor denne tittelen?.
Å se andre innenfra og seg selv utenfra
Coaching – en frigjøring av menneskelige ressurser
Hva mener vi når vi sier: ”Hun trenger traumebehandling”?
Østgård skole ”Så lenge du er i bevegelse, kan du nå så langt du vil!
«Brain Based Parenting»
Smart Langsom «Dum» Rask. Smart Langsom «Dum» Rask.
Snuoperasjoner Bedre psykisk helse
Oppgave: Nærmiljø og samfunn – kartlegging av mulige tema og aktiviteter Del I Gjennomfør en kartlegging av ulike temaer og aktiviteter som er aktuelle.
«Samhandlende lederskap for tjenester til utsatte barn og familier»: Hvem, hvordan og hvorfor? Hans A. Hauge Høgskolen i Telemark.
Rotary Youth Leadership Awards Lederseminar for ungdom fra 19 til 24 år Distrikt – 21. mars 2010 Sundvolden Hotell Arrangør: KOLSÅS ROTARY KLUBB.
Klasseledelse Grete Sørensen Vaaland og Sigrun K. Ertesvåg
Samarbeidspartnere RVTS Sør Familiekontoret i Kristiansand KUP
Å møte barn og unge i krise - fokus på traumebevisst omsorg
Å møte unge som lever i frykt
Link er viktigere enn matte,
Å forstå det uforståelige
Fosterforeldre & beredskapshjem Helhetlig barnevern Vestfold
Jakten på den umulige brukeren…
"God bagasje på livets reise."
Vi har en tydelig struktur gjennom barnehagedagen
Bokollektivet Målgruppe:
Inger Lise Andersen og Wibeke Hansteensen
Presentasjon av faghefter:
Traumebevisst omsorg Trinn 3, dag 2 Omsorgspartner 11. September, 2014
Personlighet Meg Holdning Interesser Selvbilde Frustrasjon Konflikter
Psykisk helse hos asyl/flyktningbarn.
En dag med Silverlight Intro. Expression Blend 2 Expression Studio Hvad sker der for det sorte tema? Hvorfor Expression Blend?
Tid før løslatelse fra varetekt og dom (Kriminalomsorgens årsstatistikk 2008) 44 % løslatt innen 30 dager 75 % løslatt innen 90 dager 85 % løslatt innen.
Trygghet Anne Lise Holm.
Regional seksjon psykiatri, utviklingshemning/autisme
Bakgrunn 1- filosofi Psykologiens tema er bevisstheten
TBO Trinn 3 dag april 2016 Iveland Aud Ørnes og Ruben Gausdal.
Vi Bygge VerdiSett Ledersamling 2 Pål Solhaug og Ruben Gausdal Kristiansand
Relasjonelle konsekvenser v/psykologspesialist Trine Elisabeth Iversen Regional seksjon for psykiatri, utviklingshemning/autisme.
Ergoterapi i utredningen på en alderspsykiatrisk post Ergoterapeut Grete Lindgren Alderspsykiatrisk avdeling Psykiatrien i Vestfold HF Fylkesavdeling Granli.
TBO Trinn 3 dag mai 2016 Iveland Aud Ørnes, Øyvind Dåsvatn og Ruben Gausdal.
Velkommen til foreldremøte i Setskog Barnehage Tema: SOSIAL KOMPETANSE v/ Vigdis, Monica C, Sarah og Karoline Foreldreråd.
Livskvalitet og følelser.. Arne Næss ”Livskvalitet handler til syvende og sist om følelser..” (fra boka ”Livsfilosofi”) Gry Stålsett
Tilknytningsorientert miljøterapi som behandlingsform ved komplekse traumer hos barn og unge. Institusjonskonferansen
Periodeplan for Minsten Uke Sosial kompetanse
VELKOMMEN TILVENNING I SOMMERLY BARNEHAGE
Utfordringene innen migrasjonshelse
Periodeplan for Minsten Uke Sansing, fysisk aktivitet og karneval
UTFORDRINGER MAN MØTER SOM UNG/SVART/MANN
Bapp gruppe Bapp gruppe er et forebyggende kurs for barn år(barn) og for ungdommer 13– 17 år(ungdom) som lever nært mennesker med psykiske vansker.
Tittel Undertittel som beskriver aktiviteten deres
Karl Jacobsen, professor, NTNU
Helsesøsterkongressen 2017
Tilbedelse er vår hensikt
Vold og trusler i et nytt perspektiv
Den tredelte hjernen Forklar dampbåtmetaforen, om de tre hjernedelene og hvordan disse delene samarbeider. Hvis det oppleves krevende kan dere se neste.
VELKOMMEN TILVENNING I SOMMERLY BARNEHAGE
Handlekraft Handlekraft: Implementering av traumesensitiv praksis – erfaringer og resultater i Bufetat region Vest Fredrik Melander Prosjektleder Bufetat.
Studentaktive undervisningsformer
Hva er karnevel for oss i Sommerly?
~ Mulighetenes senter~
Den tredelte hjernen Forklar dampbåtmetaforen, om de tre hjernedelene og hvordan disse delene samarbeider. Hvis det oppleves krevende kan dere se lysbilde.
VELKOMMEN TILVENNING I SOMMERLY BARNEHAGE
Undervisning for dybdelæring B – Samarbeid
Heggelimodellen – helhetlig oppfølging i et livsløpsperspektiv
Spørreundersøkelse: Rus og vold
Utskrift av presentasjonen:

Traumebevisst flerfamiliearbeid Barn som har levd med vold i familien Septemberkonferansen, 2011 Heine Steinkopf

Morten Camilla

Bakgrunn og organisering Samarbeid mellom ABUP, Kristiansand og Familiekontoret i Vest Agder For barn og den ”ikke-voldelige forelderen” som har opplevd fysisk eller psykisk vold i familien Opptil 15 gruppesamlinger+ forberedende arbeid og evt etterarbeid Aldersspenn ca 6-16 år Inspirert av: Marlborough klinikken, multi-family therapy ATV, Øyvind Aschjem ”Komplekse traumer-tradisjonen” (Silberg, van der Kolk, Perry, Schore, Bath, m.fl.) Narrativ familieterapi (f.eks White, McAdam) ”A safe place to grow” (Roseby et al)

Mentalisering Tilknytning System for krisehåndtering, aktivering Hukommelse Emosjoner Det sosiale systemet rundt barnet

Maskinist Kaptein Fyrbøter

Relasjon, tillit, godhet, nærvær, følelsesbevissthet Kaptein Fornuft Forståelse, refleksjon, kontroll Maskinist Følelser Fyrbøter Sanser/akt Rytme, balanse, respirasjon, kroppsbevissthet, koordinasjon

Tema og rekkefølge Tema 1: Trygghet Tema 2: Relasjon, tilhørighet Tema 3: Følelser Tema 4: Stressregulering Tema 5: Hva er vold? Tema 5: “Do something different”, bryte rigide scripts Tema 6: Integrere traumatiske opplevelser i en “Ny historie om meg selv”, ”access the power within” Tema 7: Etablere fremtidsberedskap

Aktiviteter Faste ritualer Rollespill Video opptak, refleksjon gjennom å se på opptaket umiddelbart Ulike gruppeleker, ringleker, rytmeleker Øvelser Refleksjon, en-veis speil Arbeid med følelser, følelsesbevissthet Relasjon mor-barn

Reversing the effects of trauma Trygghet, stoppe traumet Etablere ro, evne til å regulere egne affekter (med. prefrontal cortex ++) Øke ”self-awareness” (venstre prefrontal cortex) Forstå hva som har skjedd med deg, og hva det betyr for deg (hippocampus, dorsal prefrontal cortex) Utvikle gode relasjoner til andre (orbito-frontal cortex) ”Take action” (overlære nye motoriske mønstre) (Silberg, 2009)

Flerfamiliefokus (Multi-family therapy) Marlborough Family Service (Asen & Scholtz, 2011), Multi-Family therapy Foreldre deltar i gruppe sammen med barna Foreldrene tar/får delansvar for gruppeprosessen Nedtoning av terapeut-rollen Lære av hverandre Sosial støtte Det virker bedre å høre det fra ”likemenn” ”Du har ingenting å skamme deg over” Andre har opplevd det samme som jeg Planlegge-gjennomføre-evaluere

Forarbeid Mindre ”registrert aktivitet”, krever forankring i ledelse Samarbeidsavtaler Sikkerhetsvurderinger, samarbeid med politi og barnevern Rekruttering Eksklusjonskriterier Avtaler med skole og arbeidsplass Samtykke fra begge foreldre

Terapeutfaktorer Toleranse for å gjøre feil Mot til å dumme seg ut Uhøytidelig Flexibilitet Tålmodighet