Observasjon som metode i arbeidsmiljøstudier

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
12.Studienreise nach Finnland,
Advertisements

Kvinner og politikk Kvinnelig valgmobilisering i Nord-Norge: Glasstak eller etterslep? Marcus Buck.
1 NTNUs Multimediesenter 1.Integrasjon 2.Produksjon 3.Framtidsvisjon NTNUs Multimediesenter REN Medlemsmøte Trondheim 31. August 2005.
Etablering av effektiv produksjon på tvers av landegrenser
Når matematikk blir magisk
Litt mer om PRIMTALL.
Nye internettsider for Høgskolen i Østfold Resultat fra brukerundersøkelse.
Ti måter å ødelegge en CT-undersøkelse av halsen på
OBSERVASJON.
Hjemmeoppgave 1: Å høre etter NAVN: ……………………………….. DATO: ……………………….
Grafisk design Visuell kommunikasjon
Teknologi for et bedre samfunn 1 Asbjørn Følstad, SINTEF Det Digitale Trøndelag (DDT) Brukervennlig digitalisering av offentlig sektor.
Systematisk bruk av klasseregler Introduksjon av klasseregler for å fremme konsentrasjon og god arbeidsinnsats Gunn Kragseth & Henry Liamo. Utadrettet.
Egenskaper til stoff og tidsbegrep: En modell for aspekt i russisk Laura A. Janda UNC-Chapel Hill/University of Tromsø
7. Fysisk arbeidsmiljø Jeg er fornøyd med den ergonomiske utformingen av arbeidsplassen min Jeg er fornøyd med inneklimaet på arbeidsplassen.
1 Arbeidssted, bruk av fasiliteter og - mengde 5.
©TNS Norsk Finansbarometer 2013 Norsk Finansbarometer 2013 Det norske skadeforsikringsmarkedet og dets bevegelser Grafikkrapport – Skadeforsikring.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Plan- og bygningskontoret Plan- og bygningskontoret Innbyggerundersøkelsen.
Møre og Romsdal. 2 Ligger det et bedehus eller et kristelig forsamlingshus (ikke kirke) i nærheten av der du bor? (n=502) i prosent.
NRKs Profilundersøkelse NRK Analyse. Om undersøkelsen • NRK Analyse har siden 1995 gjennomført en undersøkelse av profilen eller omdømmet til NRK.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Tollvesenet Tollvesenet Innbyggerundersøkelsen 2013 Brukerdel.
2. Planter. Del 1 (1–4). Nivå 2. Side 19–24
Kap 05 Betinget sannsynlighet
Fra forelesningene om involveringspedagogikk Et utviklingsarbeid Philip Dammen Manuset er under arbeid.
Lise Fogstad Fysioterapeututdanningen Høgskolen i Oslo
Kapittel 14 Simulering.
Mer grunnleggende matte: Forberedelse til logistisk regresjon
P-MP modeller. LOG530 Distribusjonsplanlegging 2 2 Det skal opprettes p fasiliteter (lager) for å betjene en gitt mengde kunder. Kundenodene er også potensielle.
Hvordan skrive en god utredning?
Analyse og tolkning av datamaterialet
Kap 06 Diskrete stokastiske variable
© Synovate Gjennomført av Synovate 21.august 2008 Catibus uke 33 Norsk Fysioterapeutforbund.
Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 TNS Gallup Oslo, 2012 Det norske skadeforsikrings- markedet og dets bevegelser.
Om Norsk Finansbarometer 2014
Norsk Finansbarometer 2011 TNS Gallup Oslo, 2011 Det norske skadeforsikrings- markedet og dets bevegelser Grafikkrapport - total.
Norsk Finansbarometer 2011 TNS Gallup Oslo, 2011 Det norske livs- og pensjonsforsikrings- markedet og dets bevegelser Grafikkrapport - total.
Norsk Finansbarometer 2011 TNS Gallup Oslo, 2011 Det norske bankmarkedet og dets bevegelser Grafikkrapport - total.
Om Norsk Finansbarometer 2014
Empiriske metoder Oppgaveanalyse, observasjon
Post 4, sykehuset Levanger
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Statens vegvesen Statens vegvesen Innbyggerundersøkelsen.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Legevakt Legevakt Innbyggerundersøkelsen 2013 Brukerdel.
Vokabular barneoppdragelse (m) bleie (f/m) blikk (n) bortskjemt (adj.)
Skriv om slik at setningene betyr omtrent det samme
Kapittel 4 oppgave i Sett inn preposisjoner eller adverb som passer.
Statistikk på 20 2 timer PSY-1002
SINTEF Teknologi og samfunn PUS-prosjektet Jan Alexander Langlo og Linda C. Hald 1 Foreløpig oppsummering – underlag for diskusjon på PUS-forum
GRØNNALGER BRUNALGER RØDALGER
1 BM-dagen 29.okt BM1 Fysisk miljøplanlegging Studieprogram for Bygg- og miljøteknikk Meny Prosjektoppgaven Arealbruk og befolkning Transport og.
Eiendomsmeglerbransjens boligprisstatistikk Februar 2011 Norges Eiendomsmeglerforbund og Eiendomsmeglerforetakenes Forening ECON Poyry og FINN.
Velkommen! 4/4/2017.
Virksomhetsrapport Oktober Innhold 1. Oppsummering 2. Hovedmål 3. Pasient 5. Aktivitet 4. Bemanning 6. Økonomi 7. Klinikker 2.
Kvalitative og kvantitative metoder
En oversikt over personopplysningsloven Dag Wiese Schartum, AFIN.
Avlevering i praksis KDRS-samling
Elevundersøkelsen ( ) UtvalgGjennomføringInviterteBesvarteSvarprosentPrikketData oppdatert 7. trinnVår , Symbolet (-) betyr.
Virksomhetsrapport August Innhold 1. Oppsummering 2. Hovedmål 3. Pasient 5. Aktivitet 4. Bemanning 6. Økonomi 7. Klinikker 2.
1 Trivsel Utvalg Trives svært godt Trives godt Trives litt Trives ikke noe særlig Trives ikke i det hele tatt Snitt Trivsel Brannfjell skole (Høst 2014)
Dagligbankundersøkelsen Fakta Dagligbankundersøkelsen intervju Befolkning 15 år + TNS Gallup Ansvarlig for grafene Bente Pettersen Roar.
Økoprofil - en miljøvurderingsmetode
Veivalgsanalyse etter Sørlandsmesterskapet i lang (klassisk) distanse 2004.
Dagligbankundersøkelsen Fakta Dagligbankundersøkelsen intervju Befolkning 15 år + TNS Gallup Forfatter Bente Pettersen Roar Thorvaldsen.
Befolkning og arbejdsmarked 7. Mikroøkonomi Teori og beskrivelse © Limedesign
Forskning – 3 grupper (OECD 1981) Grunnforskning Originale undersøkelser som har til hensikt å skape ny kunnskap og forståelse Karakteriseres ved at den.
Det vurderende øyet. Observasjon Intervju Spørreskjema Logg
Sosiologiske metoder. Kvantitative metoder: ulike metoder for å måle mengder og er underlag for statistikk. Kvalitative metoder: et mangfold av teknikker.
Utvalg og datainnsamling Typer av data: Data innhentet for å belyse en spesiell problemstilling (egne data)‏ Data frambrakt uavhengig av problemstillingen.
Statistikk Forkurs Hva er statistikk? undersøke registrere lage oversikt→ Presentasjon av informasjon formidle Arbeidet med statistikk kan vi dele.
Sosiologiske metoder. Kvantitative metoder: ulike metoder for å måle mengder og er underlag for statistikk. Kvalitative metoder: et mangfold av teknikker.
Kvalitative og kvantitative metoder
Utskrift av presentasjonen:

Observasjon som metode i arbeidsmiljøstudier Kristian Gould Fysioterapiutdanningen 30.03.04

Timeplan 0830 – 0915 Generelt om observasjon Deltagende/ikke-deltagende observasjon Kvalitativ observasjonsanalyse 0915 – 0930 Pause 0930 – 1015 Kvantitative observasjonsmetoder Feilkilder (bias) i observasjon 1015 – 1030 Pause 1030 – 1115 Standardiserte observasjonsmetoder i arbeidsmiljøundersøkelser

Hva er en observasjonsstudie? En strukturert observasjon av et system, uten å forandre det. Ikke en ”tilfeldig kikk” på hva som foregår.

Hva er en observasjonsstudie? Sagt enkelt: Man stoler på øynene sine til å vurdere hva mennesker gjør. Men – benytter i visse tilfeller muntlig informasjon uten å være ”intervju”

Om observasjon Generelle fordeler: Beste måte å dokumentere menneskers adferd Direkte metode, ikke farget av språk og holdninger Enkelt å dokumentere

Om observasjon Generelle fordeler: Generelle svakheter: Beste måte å dokumentere menneskers adferd Direkte metode, ikke farget av språk og holdninger Enkelt å dokumentere Krever trening og talent Kapasitetsproblemer ”Objektive” metoder er sjelden 100% objektive Påvirker deltagerne

To typer observatørroller Deltagende observasjon Observatøren er en del det observerte miljøet Vurdering av fysiske, sosiale og ”ikke-synlige” aspekter ved arbeidet Mye brukt i sosiologisk og sosialantropologisk forskning Brukes i hovedsak ved kvalitativ observasjon.

To typer observatørroller Deltagende observasjon: Grader av deltagelse 1. Fullstendig deltager – Deltagerne vet ikke at observatøren observerer de, observatøren utfører alle oppgaver. 2. Deltageren som observatør – Deltagerne vet at de blir observert, observatøren har mulighet til å stille spørsmål m.m. Observatøren utfører de fleste oppgaver. 3. Marginal deltager – Deltagerne vet at de blir observert, observatøren utfører i hovedsak ikke oppgaver. Hvordan blir man akseptert av den observerte gruppen?

To typer observatørroller Deltagende observasjon: Fordeler Man blir ”gjennomsiktig” Førstehåndskunnskap om arbeidssituasjonen Lite observasjonsstøy Nærbilde av situasjonen

To typer observatørroller Deltagende observasjon: Ulemper Nærbilde av situasjonen Man påvirker miljøet som blir observert Hverdagslige fenomener blir ofte utelatt til fordel for sjeldnere, mer ”eksotiske” hendelser Læringseffekt hos observatøren Deltagernes holdninger blir ofte overført til observatøren Etikk: Hva gjør du når deltagerne spiller kabal på jobb.

To typer observatørroller Deltagende observasjon: Ulemper Nærbilde av situasjonen Man påvirker miljøet som blir observert Hverdagslige fenomener blir ofte utelatt til fordel for sjeldnere, mer ”eksotiske” hendelser Læringseffekt hos observatøren Deltagernes holdninger blir ofte overført til observatøren Etikk: Hva gjør du når deltagerne spiller kabal på jobb. Viktigst: Det blir lite tid til å observere og registrere data når man er opptatt med å delta i arbeidsoppgavene.

To typer observatørroller Ikke-deltagende observasjon Observatøren betrakter miljøet utenfra Vurdering av kun synlige fenomener Vanligste type å bruke i ergonomi- og helseforskning Kan brukes ved både kvalitativ og kvantitativ analyse

To typer observatørroller Ikke-deltagende observasjon: Fordeler 100% fokus på observatørrollen Objektivt Globalt perspektiv (god oversikt) Etikk: Deltagerne vet at de blir observert

To typer observatørroller Ikke-deltagende observasjon: Ulemper Deltagere forandrer adferd (”forsøkseffekt”) Deltagere retter oppmerksomhet mot det observerte fenomenet (”måleeffekt”) Observasjonsstøy Kan bare dokumentere synlige fenomener Lett å feiltolke observert adferd

Analyse av observasjonsdata KVALITATIV analyse Beskrivende vurdering med høyt detaljnivå Tillater subjektive vurderinger Kan ikke brukes i statistiske analyser Ikke mulig å registrere endringer Forsøk å si så mye som mulig om innholdet i situasjonen

Analyse av observasjonsdata Kvalitativ analyse: Aspekter i en deskriptiv observasjon 1. Rom - Utforming av det fysiske arbeidsmiljøet 2. Personer - Detaljer om personene involvert 3. Aktiviteter - Innholdet i oppgavene som blir utført 4. Handlinger - Spesifikke handlinger utført av deltagerne 5. Objekter - Detaljer om utstyr som blir benyttet 6. Hendelser - Detaljer om spesifikke hendelser 7. Sekvenser - Rekkefølgen i ulike handlinger som blir utført 8. Mål - Hvilke mål deltagerne forsøker å oppnå

Analyse av observasjonsdata Kvalitativ analyse Semi-kvantitativ risikoanalyse er en form for kvalitativ observasjon Moderat skade Alvorlig skade Svært alvorlig Lav sannsynlighet Minimal risiko Akseptabel risiko Moderat risiko Middels sannsynlighet Betydelig risiko Høy sannsynlighet Uakseptabel risiko

Hvordan presentere kvalitative observasjonsdata? Presentasjon av data Hvordan presentere kvalitative observasjonsdata? Oppgave nummer 1 Oppgave nummer 2 Oppgave nummer 3 Personer Rom Utstyr Arbeids-teknikk Systematiser dataene i en tabell – gjør det enklere å få oversikt

Hvordan presentere kvalitative observasjonsdata? Presentasjon av data Hvordan presentere kvalitative observasjonsdata? Lag flytkart hvis dere skal beskrive sekvenser pasienten ligger i sengen pasienten sitter på sengekanten F pasienten står F F = pleieren forflytter F pasienten sitter i rullestolen

Presentasjon av data Hvordan presentere kvalitative observasjonsdata? Utdyp alltid hver tabell/figur med tekst Detaljert beskrivelse av kategoriene for hver observasjon Sammendrag av viktigste observasjonsfunn Påpeke eventuelle mønster

spørsmål

Analyse av observasjonsdata KVANTITATIV analyse (strukturert observasjon) Fokus på begrenset antall detaljer (variabler) Tillater ikke subjektive vurderinger Mulig å bruke til statistikk (gjennomsnitt, %-andeler, etc) Mulig å registrere endringer

Strukturert observasjon To typer rådata: TILSTANDER (states) HENDELSER (events) Observatøren noterer tilstander etter bestemte kriterier Gir relative frekvensdata Gjøres ved tidssampling (f.eks. 1/30s) eller ved tilstandsendring F.eks: personens arbeidsstilling, vekt på gjenstand som blir løftet Observatøren noterer når en hendelse skjer, ofte ved hjelp av en sjekkliste Gir absolutte og relative frekvensdata F.eks: antall kofferter båret, antall pasientforflytninger

Strukturert observasjon To typer rådata: TILSTANDER (states) For eksempel Arbeidsstilling Arbeid/pause

Strukturert observasjon To typer rådata: TILSTANDER (states) HENDELSER (events) Observatøren noterer tilstander etter bestemte kriterier Gir relative frekvensdata Gjøres ved tidssampling (f.eks. 1/30s) eller ved tilstandsendring F.eks: personens arbeidsstilling, vekt på gjenstand som blir løftet Observatøren noterer når en hendelse skjer, ofte ved hjelp av en sjekkliste Gir absolutte og relative frekvensdata F.eks: antall kofferter båret, antall pasientforflytninger

Strukturert observasjon To typer rådata: HENDELSER (events) For eksempel Antall varer forflyttet Antall kunder ekspedert

Strukturert observasjon To typer rådata: TILSTANDER (states) HENDELSER (events) Observatøren noterer tilstander etter bestemte kriterier Gir relative frekvensdata Gjøres ved tidssampling (f.eks. 1/30s) eller ved tilstandsendring F.eks: personens arbeidsstilling, vekt på gjenstand som blir løftet Observatøren noterer når en hendelse skjer, ofte ved hjelp av en sjekkliste Gir absolutte og relative frekvensdata F.eks: antall kofferter båret, antall pasientforflytninger Bruk enten koding av tilstander eller hendelser etter hva som er hensiktsmessig i forhold til problemstillingen.

Koding Hvorfor bruke koder? Enkelt å notere raskt Mulig å notere mer data Data bør være notert innen 5 sek etter observasjonen er gjort

Prinsipper for utforming av koder Koding Prinsipper for utforming av koder 1. Fokus - Avgrens faktorene du skal observere, vær sikker på at du får nytte for de 2. Objektivitet - Baser kodene på så lite subjektive vurderinger som mulig 3. Presisjon - Vær nøyaktig i definisjonen av kodene 4. Fullstendighet - Kodene skal være uttømmende. Det vil si at det ikke skal være sentrale faktorer som ikke blir notert 5. Gjensidig eksklusiv - Det skal ikke være tvil om hvilken kode som skal benyttes 6. Enkelhet - Kodene skal være enkle å huske og raske å notere

Bruk et eksisterende standardskjema Koding Hvis mulig – Bruk et eksisterende standardskjema

Utstyr Hva trenger du? Direkte observasjon Papir (kodeskjema/sjekkliste) Blyant Stoppeklokke Indirekte observasjon Fotoapparat Videokamera

Koding av hendelser Eksempel: 1 – pasientforflytning med heis 2 – pasientforflytning med to personer 3 – pasientforflytning alene, uten heis 1. Enkel sjekkliste Hendelse: 1 2 3 ||| |||| || 2. Sekvensregistrering på tidsskala 5 10 15 20 25 30 35 40 45 1 1 2 3 3 1 3 2 2 1

Koding av tilstander Eksempel: SI= Sitter ST=Står LØ= Løfter DY= Dytter/skyver DR=Drar/trekker PR= Presisjonsarbeid 00:00 ST 00:30 ST LØ 01:00 ST LØ 01:30 ST DY 02:00 ST LØ PR 02:30 ST DR 03:00 SI 03:30 ST

Presentasjon av data Hvordan presentere kvantitative observasjonsdata? Frekvenser (prosent eller absolutte verdier) Gjennomsnitt Høyeste/laveste verdi Plasseres gjerne i en tabell

Bruk figurer til å trekke frem kontraster eller likheter i dataene Presentasjon av data Bruk figurer til å trekke frem kontraster eller likheter i dataene Performing repetitive arm motions* Søylediagrammer brukes til å sammenligne ulike kategorier Usually Some Rarely

Presentasjon av data Bruk figurer til å trekke frem kontraster eller likheter i dataene Kakediagrammer brukes til å vise andeler av ulike kategorier

Presentasjon av data Bruk figurer til å trekke frem kontraster eller likheter i dataene Linjediagrammer brukes til å vise utvikling over tid

Viser tidsandel til flere kategorier parallellt   Presentasjon av data Gantt-kart Viser tidsandel til flere kategorier parallellt 1:00 1:15 1:30 1:45 2:00 2:15 2:30 2:45 3:00 står går bærer sitter  

Feilkilder (bias) Problemet med observasjon Menneskers persepsjon er ikke perfekt

Feilkilder (bias) Selektiv oppmerksomhet Persepsjon påvirkes av fokus, erfaring og forventninger Det kuriøse overskygger det ”normale” Hvordan motvirke? Forsøk bevisst å fordele oppmerksomheten din jevnt og bredt

Feilkilder (bias) Selektiv hukommelse Begrenset korttidsminne Spesielle hendinger blir husket bedre enn andre Hvordan motvirke? Forsøk å notere hyppig

Feilkilder (bias) Selektiv koding Forventninger fører ofte til at ikke-hendelser kodes Hvordan motvirke? Ha et åpent sinn Vær nøktern

Feilkilder (bias) Upresis gradsangivelse Vanskelig å beregne kroppsvinkler fra alle perspektiver Vanskelig å kategorisere kroppsvinkler med presisjon Hvordan motvirke? Bruk grove kategorier Bruk foto/video Tren på observasjon

Interrater-reliabilitet Når flere enn en observerer Forskjell i vurderinger Ulikt perspektiv Hvordan løse? Video: Bli enige Foto/direkte observasjon: Flertallsavgjørelse, evt. dokumenter samsvar

Feilkilder (bias) Forsøkseffekter Deltagerne endrer adferd når de blir observert Hvordan motvirke? Utfør flere målinger Bruk tid, la deltagerne bli vant til deg

Om bruk av foto/video Tillatelse Sørg alltid for å ha tillatelse fra deltagerne/arbeidsgiver Bruk sjekkliste Batterier og film kan alltid mangle Vær klar over tidsbehov ved analyse 10x opptakstid er vanlig

Gangen i en observasjonsundersøkelse Se på hva som foregår. Lytt. Lag problemstilling Finn egnet metode. Lag koder etc. Gjør observasjoner Sammenfatt og analyser data Vurder og gjør rede for eventuelle feilkilder

Valg av metode Deltagende Ikke-deltagende Kvalitativ Kvantitativ Tilstander Hendelser Avgjøre kategorier Lage koder Lage koder

Standardverktøy for observasjon QEC (Quick Exposure Checklist) http://www.eihms.surrey.ac.uk/robens/erg/QEC.htm

Øvelser