”LNG som alternativ til bunkersolje” Thomas Øien, Prosjektleder Barents NaturGass AS www.bng.no
Utgangspunktet: – Naturgass tilgjengelig i Nord-Norge Foto: Eiliv Leren
Om Barents NaturGass Visjon: ” Barents NaturGass AS skal være det ledende selskap i Barentsregionen for forsyningsløsninger, distribusjon og salg av naturgass. Stiftet som ansvarlig selskap des. 2003 - markedskartlegging Restiftet som AS mars 2005. Tre ansatte med kontor i Hammerfest. Samarbeider med eksterne kompetansemiljø etter behov.
Prioritert markedsområde 100 mil transport fra Hammerfest Transport med semi-trailer
LNG (Liquified Natural Gas): Naturgass og LNG Naturgass: - reneste fossile brensel som finnes, over 90 % metan CH4. høy antennelsestemperatur, 540 °C. kan bare antennes mellom grensene 5-15 % blanding med luft ikke giftig, lukter ikke. (Tilsettes luktstoff) lettere enn luft, stiger opp LNG (Liquified Natural Gas): - nedkjølt flytende naturgass, -163 °C. - volum reduseres til 1/600. LNG er en fleksibel distribusjonsmåte, mulig med svært store avstander. Bensin har antennelsestemperatur rundt 200 grader C.
Bruksområder for naturgass Oppvarming av bygg Prosessvarme for industrien Lokal kraft/varmeproduksjon Drivstoff til busser og skip/ferger
LNG som alternativ til bunkersolje Utfordringer Investering i LNG utstyr ombord Behøver noe mer plass Lite utviklet infrastruktur for bunkring Driftsfordeler Mindre vedlikehold av gassmotorer Lave utslipp av CO2, NOx LNG er konkurransedyktig i forhold til olje
Bygger tre nye gasskip for ytre Kystvakt (50 mil fra kysten) Kystvakten Bygger tre nye gasskip for ytre Kystvakt (50 mil fra kysten) To skip skal patruljere i Barentshavet Første skip ferdigstilles høsten 2008
Reduksjon i CO2 utslipp Omlag 25% reduksjon i CO2 utslipp i forhold til fyringsolje Mindre CO2 i atmosfæren og redusert global oppvarming. Bidrag til oppfyllelse av Kyotoavtalen.
Reduksjon av NOX utslipp Omlag 75% - 90% reduksjon i forhold til fyringsolje Mindre sur nedbør og mindre lokal forurensing. Bidrar til oppfylling av Gøteborgprotokollen. |
Utslipp av svovel og støv forsvinner SO2 Partikler Utslippet av SO2 og partikler forsvinner . Mindre sur nedbør, mindre risiko for luftveisproblemer
Bunkring i praksis Bunkringsterminal
Direkte fra semi-trailer Bunkring i praksis Direkte fra semi-trailer
Er dette mulig i Sverige? Teknologien finnes Flere typer skip er mulige; i Norge finnes ferger og supplyskip – ser på fiskeflåten BNG kjenner ikke markedet og konkurransen i Sverige