Innovativ Fjellturisme – bakgrunn for egne meninger DAGLIG LEDER Kjell-Gunnar Dahle Oslo, 18/3-10 Innovativ Fjellturisme – et prosjekt i Arena-programmet, 2004-2008
SYV DESTINASJONER RUNDT HARDANGERVIDDA
HOVEDPROSJEKTET 2004 - 2009 Visjon: Gjøre fjellturismen til en lønnsom, helårig næringsvirksomhet med høy attraksjonskraft i utvalgte internasjonale turistmarkeder. Overordnet mål: Etablere en varig fjellturismeklynge med fokus på innovasjon og internasjonalt orientert sommerturisme. 4 strategiområder: 1. Kompetanse og nettverk 2. Produktutv. og entreprenørskap 3. Konseptuering, pakking og salg 4. Rammebetingelser
If you want to travel fast, If you want to travel far, KLYNGEUTVIKLING Viktig og nyttig? If you want to travel fast, travel alone. If you want to travel far, travel together. Satsing på enkeltgründere Satsing på SAMSKAPING, innovasjon i nettverk og klynger.
SENTRALE AKTØRER 7 destinasjonsselskaper 17 næringsselskaper med prosjektansvar 550 bedrifter indirekte og direkte involvert 7 kommuner 12 offentlige utviklingsaktører 12 FoU-aktører 16 rådgivnings- og andre miljøer 5 andre ARENA-prosjekter 75 medlemmer i prosessledelsen
Nye samarbeidsrelasjoner 88% har utviklet nye samarb. relasjoner
Effekter ift innovasjonsfokus
300 deltakere på studieturer 1600 deltakere på Fjellturisme- HVOR HAR VI VÆRT PÅ 5 ÅR? 300 deltakere på studieturer 2004: Østerrike/Sveits, med Swiss National Park 2005: Åre, Sverige 2006: Rocky Mountains, Canada med Banff National Park 2007: Zakopane, Polen 2007: Sørøya, New Zealand med Mount Cook National Park 2008: Skottland med Loch Lomond & Trossachs National Park og Cairngorms National Park 2008: Syd-Tyrol med Parco Nazionale Dello Stelvio 2009: Colorado, USA med Rocky Mountains National Park 1600 deltakere på Fjellturisme- konferanser
HVA HAR VI SKAPT PÅ 5 ÅR? Felles forståelse i de sju destinasjonene for utfordringer og muligheter som finnes. Trygghet på tvers av kommunegrensene både innenfor næringen og det offentlige. Et betydelig innovasjonsmiljø som aksepterer og respekterer forskning- og utviklingsmiljøene (FoU) som viktige premissleverandører. Et administrativt-faglig nettverk mellom de sju kommunene som vil ha stor betydning for den framtidige reiselivsutviklingen. Verktøy som har bidratt til produktutvikling både i klyngen og på nasjonalt nivå.
HVA HAR VI LÆRT PÅ 5 ÅR? Vi trenger jevnlig markedskunnskap, og vi trenger kunnskap om hva vi gjør med den i praksis. Vi må forene/spisse markedsressursene over næringsgrensene Vi har minst like gode naturgitte forutsetninger, men er langt dårligere enn konkurrentene i kommersialiseringen av dem. Ikke minst gjelder det i verneområdene våre. Alle vinnerne har sterke destinasjonsselskaper og et tett samarbeid offentlig/næring Vi må tenke større regioner og komplementære ferdigheter Styrking av de sterkeste aktivitetstilbyderne 6 år gammel klynge som fortsatt er et spedbarn
NASJONALE FOTAVTRYKK Skilt- og graderingsmal for sti og løyper Kurs i opplevelsesproduksjon Modeller for bedre rammebetingelser i fjellturismen (Destinasjon Geilo og Hol kommune har trukket seg fra Nasjonal pilot fellesgodefinansiering) Inspirasjon til økt sykkelsatsing på destinasjonene Tinn og Vinje kommuner: ”Vidda Vinn” i Verdiskapingsprogrammet for naturarven Hemsedal Turistkontor: Kåret til årets reiselivsinnovatør 2008 Høve Støtt på Geilo: Nominert til reiselivsprisen 2009
HVORFOR NASJONAL STANDARD F0R MERKING OG GRADERING AV TURLØYPER? Tilrettelegge for gode naturopplevelser for alle Hjelpe brukerne til å velge hensiktsmessige turer ut ifra egne forutsetninger (viktig for gleden ved turen!) Tilrettelegge for styrt ferdsel i nærområdene til destinasjonene (vern, miljø, lokale hensyn) Godt planleggingsverktøy for å sikre et nettverk av varierte stier som ledd i å styrke attraktiviteten til en destinasjon eller et naturområde