Sportsbransjen 2008.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kjøpte produkter - Rabatter - Budsjett 3 moduler som er integrert i SuperOffice Påfølgende bilder vil vise en enkel forklaring og noen skjermdumper om.
Advertisements

Fra segment til individuell markedsføring Fra multikanal til Omnikanal
Ditt Nye Shoppingsenter På Internett
Sportsbransjen Sportsbransjen AS NORSPO AS  74 leverandører  Etablert for 20 år siden med mål om å stå sammen overfor en sterkere kjedestruktur.
Sparebankforeningens årsmøte 2008 Pressekonferanse 8.oktober Adm. direktør Arne Hyttnes.
Nordlandsbankens forventningsindikator for n æ ringslivet i Nordland 2009 Sp ø rreunders ø kelse gjennomf ø rt i november og desember 2008 blant 100 bedriftsledere.
NORGES TURISTBAROMETER Sommersesongen 2014 Prognose for utenlandsk ferie- og fritidstrafikk til Norge.
Hvordan fungerer ulike typer finansieringskilder i urolige tider? Bente A. Landsnes – FNHs årskonferanse.
Sportsbransjen Bransjeoppdatering 2009.
Stiftelsen Elektronikkbransjen. Program Utviklingen i elektronikkbransjen 2013: Adm. direktør Jan A. Røsholm og kommunikasjonssjef Marte Ottemo, Stiftelsen.
HOVEDOPPGAVE HIØ Tom Dan Odd-Harald.
Sportsbransjen Bransjeoppdatering 2013.
HVILKE KONSEKVENSER KAN FINANSUROEN FÅ FOR NORGES EKSPORT AV VILLFISK? Terje E. Martinussen Norges sjømatråd Oslo, 1.februar 2012.
Stiftelsen Elektronikkbransjen. • Store husholdningsapparater øker mest, med hhv 11 prosent vekst i volum og 14 prosent i verdi. • Innbygging utgjør.
Sportsbransjen 2007.
Dyreparken på 300 sekunder.
Leieprisstatistikk for Oslo Markedsleie og gjengsleie for hybler og leiligheter i Oslo 3. kvartal 2009 Leieprisstatistikk for Oslo Utarbeidet av.
Markedsutsikter: Begrenset produksjonsvekst og sterk etterspørsel
Fakta- og analysedagen Stein Gunnes, sjeføkonom Håvard Almås, næringspolitisk rådgiver Frokostmøte
Sportsbransjen 2007.
Sportsbransjen Bransjeoppdatering 2011.
Anleggsbransjen Frokostmøte 5. desember 2013 Fakta og analyse Stein Gunnes, sjeføkonom Tore A. Larsen, næringspolitisk rådgiver Håvard Almås, næringspolitisk.
Tjenestepensjonsordningene i privat sektor Status og utviklingstrekk Pensjonsforum 05/09-08 Geir Veland.
1 Noen utfordringer for fagbevegelsen – særlig i instituttsektoren Espen Løken, Fafo Innledning for NTL Forskningsinstituttene 24. september 2008.
Tall og fakta Antall virkestoffer med norsk markedsføringstillatelse.
Tallenes tale Tallenes tale 2008 Eksporten i 2008 Norsk sjømateksport var i 2008 på 39,1 milliarder kroner og for fjerde år på rad settes det.
Östfold, utmaningar och möjligheter … men resten blir på norsk Kjell Arne Græsdal Daglig leder.
Kvinner og arbeidsliv Kick-off ”Kvinnebygg AS” 10. april 2007
Copyright Mercell AS 1 Oslo,24. Oktober 2006 Bergen,25. Oktober 2006 Skandinavias største møteplass for innkjøpere og leverandører !
1: Gjengs leie for hybler og leiligheter i Oslo fjerde kvartal 2006.
1: Markedsleie for hybler og leiligheter i Oslo tredje kvartal 2006.
Fiskeri- og havbruksnæringens betydning for Norge
Klepp Kvinner Elite m arkedsføringshuset 1 Rapport på merkevareundersøkelse for Klepp Kvinner Elite Januar 2008.
VEFSN KOMMUNE Landbruksseminar på Helgeland - Framtidsbonden i lokalmiljøet Fru Haugans Hotell, 1.-2-februar 2011.
TANKESMIA AS Medieanalyse for Helse Sunnmøre 06. feb 2008.
Kampen om de kloke hodene -og jobben med å få dem ut til næringen…
©TNS Norsk Finansbarometer 2013 Norsk Finansbarometer 2013 Det norske pensjons- og livsforsikringsmarkedet og dets bevegelser Grafikkrapport – Livsforsikring.
Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 TNS Gallup Oslo, 2011 Det norske livs- og pensjonsforsikrings- markedet.
Norsk Finansbarometer 2011 TNS Gallup Oslo, 2011 Det norske livs- og pensjonsforsikrings- markedet og dets bevegelser Grafikkrapport - total.
Dialogkonferanse billettkontroll, samt vektertjenester for nattilbudet
Hva er hovedutfordringene for de regionale sparebankene?
Kjell Stamnes Konsernsjef Glamox ASA
Tall og fakta 2010 Legemidler og helsetjeneste Legemiddelindustrien (LMI)
Tall og fakta 2008 Legemidler og helsetjeneste Utarbeidet av Legemiddelindustriforeningen (LMI)
”Vann på avveier – En bransjeutfordring” Status for prosjektet Hobøl-konferansen 8.oktober 2008 Adm.direktør Tor Backe - NRL.
Juleunders ø kelsen Norge Synovate for Nordea.
Byggevarestatistikk - import / eksport Pr. 1. kvartal –2014.
Byggevarestatistikk - import / eksport Pr. 3. kvartal 2013.
Resultat 3. kvartal 2007.
Resultat 2. kvartal Høydepunkt fra Q Omsetning MNOK 358,3 (+ 43,2 %) –Direktesalg MNOK 114,4 (+ 32,7 %) –Forhandlersalg MNOK 241,8 (+ 53,8.
Eiendomsmeglerbransjens boligprisstatistikk Februar 2011 Norges Eiendomsmeglerforbund og Eiendomsmeglerforetakenes Forening ECON Poyry og FINN.
Presentasjon 3. kvartal oktober 2002
Stiftelsen Elektronikkbransjen. I verdi +3,0 % Totalmarked første halvår.
Oslo Børs i hverdagen…….
Copyright Mercell AS 1 Oslo,30. August 2006 Bergen,31. August 2006 Skandinavias største møteplass for innkjøpere og leverandører !
Bergen, 27. Juni 2006 Oslo, 28. Juni 2006 Skandinavias største møteplass for innkjøpere og leverandører !
Leieprisstatistikk for Oslo Markedsleie og Gjengsleie for hybler og leiligheter i Oslo 1. kvartal 2009 Leieprisstatistikk for Oslo Utarbeidet av.
Boligbyggs markedsleie- statistikk for Oslo - 4. kvartal 2007 Markedsleien i Oslo steg med 4,2 % fra 3. til 4. kvartal 2007 I hele 2007 steg markedsleien.
Sparing eller forbruksvekst – Ja takk begge deler Lars E Haartveit, sjeføkonom i Virke.
Tre satsningsområder – Næringslivets potensiale Bygge og selge flere hytter Å få hyttefolket til å bruke hyttene sine mer –
Stiftelsen Elektronikkbransjen. I verdi - 5 % Totalmarked per 1. august.
Title. Tall og fakta Barnefamilier fra Norge på cruise.
42 år med fellesskap om fysisk aktivitet på arbeidsplassen
Internasjonale finansmarkeder Fra midten av 80-tallet har finansmarkedene stadig blitt mer internasjonale. Dette betyr blant annet at problemer lett beveger.
M&L2 Kap. 8 Distribusjonsstrategier Oslo, januar 2010.
Delårsresultat 1. Kvartal 2003 Onsdag 15.mai 2003 Hotel Continental.
Internasjonal handel og komparative fortrinn De varene og tjenestene vi kjøper fra andre land, kalles import. Eksporten er de varene og tjenestene vi.
Stiftelsen Elektronikkbransjen. I verdi Ingen endring Totalmarked første halvår.
Forbruker- og finanstrender 2017 Delrapport RÅDGIVNING
Utviklingen av sushimarkedet i Norge 2016
Utskrift av presentasjonen:

Sportsbransjen 2008

Sportsbransjen AS ”Sportsbransjen AS skal bidra til å fremme sport og fritid blant folk flest og derigjennom sikre økt salg hos aktørene i bransjen. Myndigheter og media skal følges opp tett gjennom aktiv kontakt og påvirkning” Sportsbransjen AS’ eierskap Sportsbransjen AS er en interesseorganisasjon for sportsbransjen i Norge. Selskapet eies 50/50 av to parter i sportsbransjen: Norspo AS – et selskap eiet av leverandører av sportsutstyr og Sportskjedene AS – som er eiet av de syv store butikkjedene i sportsbransjen. Til sammen utgjør dette bortimot 90 prosent av sportsbransjen i Norge. Sportskjedene AS Gresvig G-sport Intersport Sportshuset Sport 1 Anton Sport MX-Sport COOP XXL Stadion NORSPO AS 74 leverandører Etablert for 20 år siden med mål om å stå sammen overfor en sterkere kjedestruktur Felles messestruktur svært sentralt i alle år

Antall kjedebutikker Sportskjede Per 31.12 – 2006 Per 31.12 – 2007 Per 31.12 - 2008 G-sport 209 208 215 Sport 1 159 165 183 Intersport 116 112 118 MX - sport 121 126 128 Stadion 73 73 73 Coop 32 31 31 Anton Sport 13 16 20 Sportshuset 8 10 10 XXL 6 8 11 Sum 737 749 789 Som tallene viser, har det vært høy nyetableringstakt i bransjen, slik vi antok ved utgangen av 2007. Det er stadig tøffere konkurranse i norsk sportsbransje, og dette kommer fortrinnsvis forbrukerne til gode.

Omsetning i sportskjedene; kvartalstall og totalt

Sportsbransjen i fortsatt utvikling. Norsk sportsbransje fortsetter å vokse. Q1 - 2008 økte salget over disk med 4,5 % sammenlignet med samme periode 2007 Q2 – 2008 økte salget over disk med 8,3 % sammenlignet med samme periode 2007. Q3 – 2008 økte salget over disk med 6,8 % sammenlignet med samme periode som 2007. Q4 – 2008 økte salget over disk med 10,4 %, sammenlignet med samme periode som 2007. Tallene baserer seg på rapporter fra sportskjedene, som står for omkring 90 % av total omsetning i norsk sportsbransje

En bransje i vekst Til tross for en meget god utvikling i norsk sportsbransje på mer enn 13 % i 2007 sammenlignet med 2006, fortsetter norsk sportsbransje å vokse med mer enn 7 % i 2008 sammenlignet med 2007. Sportsbransjen er den bransjen som vokser mest sammen med dagligvarebransjen i 2008. Nordmenns forbruk generelt er noe lavere på grunn av uro i finansmarkedet. Likevel fortsetter norsk sportsbransje å vokse. Mye tyder på at sportsbransjen tar markedsandeler fra tekstil- og skobransjen Norge selger mest sportsutstyr i verden per capita. Det er trendy å være sporty.

Sterk kjedestruktur i norsk sportsbransje Ingen andre land i verden har tilsvarende sterk kjedestruktur innen sport som Norge. Nært opp til 90 % av omsetningen står sportskjedene for…

Omsetningsutvikling per kjede

Omsetning per kjede 2007 i mill. kr. 9.076.6 mrd= Total omsetning 100% = markedet 1.008,5 2.336 299,3 11% 25,7% 3,3% 730,6 8% 728,5 8% 437,2 1.342 4,8% 14,8% 1.320 571,4 14,5% 303,1 6,3% 3,3%

Omsetning per kjede 2008 i mill. kr. 9.730.132 mrd= Total omsetning 100% = markedet 1.042.5 2.457.5 334.1 11% 25,26% 3,4% 852.5 8.8% 945.9 9.7% 1.339 447 13.76% 4,6% 1.426 599.6 14,7% 285.9 6,2% 2.9%

Rangert vekst i prosent Fakta om vekst Den norske sportsbransjen er i stor vekst; mer enn 7 % omsetningsøkning i 2008 sammenlignet med 2007 Rangert vekst i prosent 2007 – 2008 (NOK i parentes) XXL + 29,9% (NOK 217,4 mill..-) MX-sport + 16,7% (NOK 121,9 mill..-) Anton sport + 11,6% (NOK 34,8 mill..-) XXL har på nytt høyest prosentvis vekst med 29,9 % (NOK 217,4 mill..-) XXL øker også for første gang mest i omsetning med NOK 217 mill..- XXL er ”vinneren” i norsk sportsbransje i 2008 Sportshuset og Intersport (som var nest ”beste” kjede i 2007 rangert etter prosentvis økning) hadde negativ omsetningsutvikling fra 2007 til 2008.

Utviklingstrekk i Norsk sportsbransje Høy etableringshastighet av nye butikker har vært en realitet dette året. Sport1 har etablert flest nye butikker. Det er etablert rene sportsmotebutikker (tekstil), både fra Gresvig og Sport1. Prisveksten har de siste tre årene vært negativ, og siden omsetningen øker, betyr det at volumet på sportsprodukter har økt til dels betydelig. Forbrukeren får mer sportsutstyr for pengene enn noen gang. Internettbutikker har hatt en stor vekst i 2008, og særlig sportskjedene XXL, Anton sport og Gresvig har satset på internettbutikker. Anton sport avtale med Sport1, som gjør at de blir en del av Sport1 kjeden fra 01.01 – 2009. Konsolidering i leverandørleddet, der flere (leverandører og merkevarer) blir kjøpt opp. Sterke merkevarer tar større markedsandeler. Store og relativt store norske merkevarer i eksportmarkedet er HH, Bergans, Norrøna, Madshus, Rottefella, SWIX, Bj-sport (Bjørn Dæhli), Dahle

Omsetning fordelt på landet

Segmenter - sykkel Sykkelsalget fortsetter å øke. I følge Kvarud analyse / SSB økte sykkelimporten med 21% første halvår 2008 sammenlignet med tilsvarende periode 2007. NB! I disse statistikkene regnes også trehjulssykler, sparkesykler etc. Telefonintervjuer med sportsbutikker og kjeder kan tyde på at salg over disk ikke øker tilsvarende, men prognoser tyder på en vekst på om lag 5 %. 2007 var et meget godt år mht sykkelsalg. Mye tyder på at det ble solgt omkring 400 000 sykler i 2008. Mesteparten av sykkelsalget er av relativt dyre sykler til sportsbruk, og liten andel til såkalt ”commuting”. Der forholdene ligger til rette for å sykle til arbeid og skole, bruker folk sykkelen. Dessverre er forholdene for denne aktiviteten tett opptil elendig i de fleste store byene i Norge, og mange må ha teknisk avanserte sykler med bl.a. dempergaffel. Norge er et u-land mht tilrettelagte forhold for sykling, og i både Sverige og Danmark er andelene syklende til arbeid / skole langt høyere enn i Norge.

Segmenter - ski Ski (og vintersport for øvrig) har en særdeles god posisjon i norsk sportsbransje, sammenlignet med alle andre land. Det selges omkring 400 000 par ski i Norge, hvorav 300 000 par langrennsski, og 100 000 par alpinski. Det er kun Russland som selger flere par langrennsski enn Norge. Snø på sentrale østlandet er svært viktig for salget av ski og omsetning totalt innen vintersportssegmentet, og er nok av større betydning enn uro i finansmarkedet.

Segmenter - tekstil Basert på intervjuer med sportskjedene og store tekstilleverandører, er det fortsatt vekst innen tekstilsegmentet. Tekstilsegmentet står for omkring 40 % av totalomsetningen i sportsfaghandelen. Mye tyder på at sportsbransjen tar markedsandeler fra sko- og tekstilbransjen. Det er fortsatt trendy å være sporty.

Segmenter - sko Sportsskosegmentet står for en betydelig andel av salget i norsk sportsfaghandel. Salget av sportssko er økende. I følge Kvarud analyse (Tore Kvarud), ble det importert 1.775 millioner sportssko til Norge i 2008, mot 1.606 millioner par i 2007. Dette er en økning på hele 10.5 %, og siden sportsbransjen øker samlet betydelig mer enn skobransjen, kan mye tyde på at sportsbransjen tar markedsandeler fra skobransjen. Noter: Tallene forteller om sportssko av typen tekstil overdel, som tennissko, basket sko, treningssko, gymsko, etc. Tallene tar ikke for seg gummisko, plastsko, etc, men de gir likevel et bilde av utviklingen av skomarkedet i norsk sportsbransje.

Sportsbransjen 2009 Det hersker en viss usikkerhet om hvordan norsk sportsbransje vil utvikle seg i 2009. Finanskrisen vil ha effekt også på Sportsbransjen, bl.a.: Valutakursendringene i $ og € vil høyst sannsynlig påvirke prisene på sportsprodukter. Nær sagt all handel (import) foregår med $ og €. Uro i arbeidsmarkedet med flere arbeidsledige vil gjøre at flere ”snur på krona”, og dette fører til lavere forbruk Sportsforretninger og leverandører får dårligere kredittvilkår fra finansinstitusjoner

”Trusler” i dagens og fremtidens sportsbransje Bransjeglidning (forbrukeren henter informasjon hos faghandelen, men kjøper gjerne et annet sted) Kundenes valgmuligheter er større enn noen gang, noe som gjør rekrutteringen vanskeligere. Vi slåss om kundenes oppmerksomhet Fremtidens kunder forsvinner (ungdom søker andre fritidssysler eller velger bort aktivitet) Piratkopier brer om seg Aktører utenfor landet/bransjen vil gjennom internett ta andeler av markedet Parallellimport Forbrukeren søker en mer ”behaglig” livsstil, enn å utsette seg for fysisk påkjenning Direkte klubbsalg

”Utfordringer” i dagens sportsbransje Vekst i omsetning gjennom å fange opp nye produkter og nye kunder Varehandelen generelt er i endring Rendyrke faghandelen Konkurranse om forbrukerens gunst og deres lommebok Manglende synlighet i media og i samfunnet generelt Kompetanse og kompetanseutvikling Det norske folk blir stadig mindre aktive Øke bransjens status

”Muligheter” i dagens sportsbransje Fokus på salg, herunder nye produkter gir vekst og nye kunder Rendyrke faghandelen Holdningsskapende arbeid Myndighetskontakt Bidra til å få det norske folk i aktivitet Utdanning Økt synlighet i media og samfunnet Økt kompetanse