Nytt Gruppeunntak for Bilbransjen (Kommisjonsforordning (EU) Nr

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
bortsetting av arbeid og innleie av arbeidstakere
Advertisements

Hva er forsvarlighet i LAR?
Advokat Ann Helen Aarø ADVOKATFIRMAET HESTENES OG DRAMER & Co MNA
Hva er et "vedtak", og hvem er "part" i en sak?
Gruppeunntaket – hva skjer. Advokat Ian Anders Tobiassen i
Krav til dokumentasjon i kap
CE-merking av byggevarer
KOMMUNAL STØTTE TIL NÆRINGSUTVIKLING – I TRÅD MED EØS Oslo, 8. mars 2011 Bjørnar Alterskjær, ALT advokatfirma AS.
Advokat Nina Ramstad Aatlo, KS Advokatene
Styring av bilskader (reparasjoner)
Medlemsmøte i OOBF Tirsdag 25. februar 2014.
Advokat Nina Ramstad Aatlo, KS Advokatene Anskaffelsesregelverket og kjøp av pensjonstjenester.
Barn og unges rett til deltakelse
Oslo og Omegn Bilbransjeforening Medlemsmøte 16.november 2010 Velkommen til medlemsmøte i Oslo og Omegn Bilbransjeforening 16.november 2010 Næringslivets.
Valgsystem 2007 Anbudskonkurransen Innspill fra Trondheim kommune
© DET JURIDISKE FAKULTET UNIVERSITETET I OSLO 4 A. Opphør og endring av forpliktelser Manuduksjoner i obligasjonsrett for 3. avdeling høsten 2006 Herman.
© DET JURIDISKE FAKULTET UNIVERSITETET I OSLO 5 A. Opphør og endring av forpliktelser Manuduksjoner i obligasjonsrett for 3. avdeling høsten 2005 Herman.
Verkstedet som bank og pengeinnkrever Fakturering av MVA og egenandel
Markedskommunikasjon, Reklame, Salgsfremmende tiltak, PR og Direkte markedsføring Kapittel 17, 18 og 19.
Endring leasingkontrakt status pr. nov. 10
Offentlige anskaffelser og interkommunalt samarbeid
Kryss-subsidiering og andre feller
Markedstilsyn og moduler
Grunnleggende begreper i personopplysningsloven (legaldefinisjoner)
Kursdag 5 Ryk og Reis Franchising.
Offentlige anskaffelser 9 Håndhevelse av anskaffelsesregelverket Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning Førstelektor Ingun Sletnes.
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning
Offentlige anskaffelser 5 Gjennomføring av konkurranser
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning
Rammeavtalen, internkontroll og bedriftshelsetjeneste PSLs time 2010 Frode Solberg Fagsjef/advokat Legeforeningen.
Kommentarer til enkelte spørsmål i THEMAs rapport Tilknytningsplikt og prisregulering Fjernvarmedagene – 29. oktober 2013 – Frode Støle.
Ny konkurranselov og tilsynets strategi overfor dagligvare- og finansmarkedet SIFO, forskergruppa 17. September 2004 Avdelingsdirektør Lasse Ekeberg.
Egne ansatte eller innleie?
Konkurransetilsynets oppfølging av konkurranseforhold i bilbransjen Seksjonssjef Birgit Løyland, Konkurransetilsynet.
Frivilliges innsats og plass i fremtidig eldreomsorg
Hvordan få en økonomisk dimensjon på investeringens godhet? Svein Sandbakken Temadag 6. Mai 2010.
Midlertidige ansettelser i usikre tider
© EL & IT forbundet, tirsdag, 15. juli 2014 Lysbilde nr.: 1.
Likestillings- og diskrimineringsombudet
Dag Wiese Schartum, AFIN
Dag 10 Partenes plikter etter en kjøpsavtale. Selgers plikter:
Veileder for energisparingskontrakter Marianne H. Dragsten Mobil
Matkjedeutvalgets analyseramme
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning
Innledning – om samhandlingsreformen og endringer i helselovgivningen
Sammenhenger, problemstilling og forklaringer Forelesning 6/
Politisk streik den 28.januar Forsvar arbeidsmiljøloven!!
Arbeidslivet under press Regjeringens forslag til endringer av arbeidsmiljøloven.
EØS-utvidelsen og arbeidsinnvandring Tekna-konferansen 28. April 2004 Innlegg v/statssekretær Cathrin Bretzeg, KRD.
1 Oslo og Omegn Bilbransjeforening Frokostmøte 19. november 2009 Advokat Ian Anders Tobiassen
Mulighetenes Oppland «Kontrakt, hva er viktig og hvorfor» v. Ola Selvaag.
Forelesning i forretningsjuss av advokat Christian Bendiksen.
© DET JURIDISKE FAKULTET UNIVERSITETET I OSLO § 14 – Inngrep gjennom forskrift Kongen kan ved forskrift gripe inn mot konkurransebegrensende atferd –Er.
Kollektivisme og individualisme i historiske fag
Taushetsplikt og andre begrensninger i tilgangen til personopplysninger Dag Wiese Schartum, AFIN.
Grunnleggende begreper i personopplysningsloven (legaldefinisjoner)
Oslo og Omegn Bilbransjeforening
Foretak Bjørnar Sæther SGO 4601 V-07. Struktur på forelesningen Hva er foretak? Foretak i økonomisk geografi Dimensjoner ved foretak Foretak og territorier.
Interessentdialog Småskala matproduksjon Stein Ivar Ormsettrø
Økonomiske systemer En markedsøkonomi er en økonomi der bedriftene bestemmer hva de vil produsere, produksjonen selges til forbrukerne, og forbrukerne.
Agenda Gjennomgang av prosessbeskrivelsen for innkjøp Gjennomgang av prosessbeskrivelsen for innkjøp Litt om fokusering rundt: Litt om fokusering rundt:
Offentlige anskaffelser 4 Leverandørkrav, dokumentasjon og utvelgelseskriterier (av leverandør) Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning.
Offentlige anskaffelser i vegsektoren Seminar NVF 8. september 2010 Advokat Ingrid Lund Logo til kunde el.
Offentlige anskaffelser 6 Avslutning av konkurranser Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning 2015 Dosent Ingun Sletnes.
Arbeidsgivers styringsrett Grunnopplæring del 2. Historie Industriell revolusjon og salg av arbeidskraft Arbeidstakerne samlet seg om krav mot arbeidsgiver.
Interkommunalt samarbeid om IKT - rettslige rammer for organisering -
DELING AV MARKEDET MED KONKURRENTER
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning høst 20167
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning høst 2016
Del III: Relasjonsforhold mellom kunde og leverandør
Utskrift av presentasjonen:

Nytt Gruppeunntak for Bilbransjen (Kommisjonsforordning (EU) Nr Nytt Gruppeunntak for Bilbransjen (Kommisjonsforordning (EU) Nr. 461/2010 av 27. mai 2010) Oslo og Omegn Bilbransjeforening 16.11.10 Advokat Ian Anders Tobiassen i.tobiassen@haavind.no

Opplegget: Hvorfor har vi gruppeunntak (GU) for bilbransjen? Hva skjedde 1. juni 2010? Hovedpunktene i det nye GU Salg av nye biler Ettermarkedet Konsekvenser? Generelt Diskusjon / Spørsmål

Hvorfor har vi gruppeunntak for bilbransjen? (1) Konkurranseloven § 10 (1) - Forbud Enhver avtale mellom foretak, enhver beslutning truffet av sammenslutninger av foretak og enhver form for samordnet opptreden som har til formål eller virkning å hindre, innskrenke eller vri konkurransen, er forbudt, særlig slike som består i a) å fastsette på direkte eller indirekte måte innkjøps- eller utsalgspriser eller andre forretningsvilkår, b) å begrense eller kontrollere produksjon, avsetning, teknisk utvikling eller investeringer, c) å dele opp markeder eller forsyningskilder, d) å anvende overfor handelspartnere ulike vilkår for likeverdige ytelser og derved stille dem ugunstigere i konkurransen, e) å gjøre inngåelsen av kontrakter avhengig av at medkontrahentene godtar tilleggsytelser som etter sin art eller etter vanlig forretningspraksis ikke har noen sammenheng med kontraktsgjenstanden.

Hvorfor har vi gruppeunntak for bilbransjen? (2) Konkurranseloven § 10 (3) og (4) – Unntak Individuelt unntak for avtaler som har positive effekter: Bedrer produksjonen eller fordelingen av varer Fremme teknisk eller økonomisk utvikling Sikre forbrukerne en rimelig andel av de fordeler som oppnås Gruppeunntak: Det kan ved forskrift fastsettes at visse typer avtaler som normalt er positive (oppfyller betingelsene) skal unntas forbudsbestemmelsene

Hvorfor har vi gruppeunntak for bilbransjen? (3) Tradisjonelt har bilbransjen vært verstinger innen konkurranserett, derfor strengere regime for bilbransjen enn for alle andre Gruppeunntaket identifiserer avtaler som normalt ikke begrenser konkurransen (positive virkninger oppveier negative virkninger) Gruppeunntaket forenkler konkurransemyndighetenes administrasjon av konkurransereglene, og redusere næringslivets omkostninger ved overholdelse av reglene

Hva skjedde 1. juni 2010? (1) Kommisjonsforordning (EU) nr. 1400/2002 OPPHØRTE! Erstattet av: Det generelle gruppeunntaket, kommisjonsforordning (EU) nr. 330/2010 Gjelder for alle andre bransjer (fra 1. juni 2010) Gruppeunntaket for motorvognsektoren, kommisjons-forordning (EU) nr. 461/2010 Gjelder salg av nye biler (fra 1. juni 2013) Gjelder ettermarkedet, altså salg av reservedeler og reparasjons- og vedlikeholdstjenester, (fra 1. juni 2010)

Hva skjedde 1. juni 2010? (2) regelsett Bilforhandler Merke-verksteder aktør (1400/2002) Gamle GU (461/2010) GU ettermarked (markedsandel < 30 %) (330/2010) Generelle GU Konkurranseloven § 10 Utenfor GU (markedsandel > 30%) Bilforhandler Gjelder fra 01.06.2010 til 01.06.2013 Gjelder fra 01.06.2013 Frivillig fra 01.06.10 Merke-verksteder Uavhengige verksteder Gjelder fra 01.06.2010

Hovedpunktene i Kommisjonsforordning (EU) nr. 461/2010 (1) - generelt: Salg av nye biler: Midlertidig forlengelse av eksisterende GU med 3 år fra 1. juni 2010 –altså business as usual i 2,5 år til Det nye vertikale gruppeunntaket vil fra 1. juni 2013 gjelde for salg av nye biler, med egne retningslinjer for bilbransjen Ettermarkedet: Sektorspesifikt gruppeunntak som regulerer deler av ettermarkedet (sikre tilgang til tekniske opplysninger, salg av reserve deler etc) Gjeldende fra 1. juni 2010.

Hovedpunktene (2) - ettermarkedet: Det generelle gruppeunntaket vil gjelde (hvis produsenten har mindre enn 30 % markedsandel!! Aldri?) I tillegg spesialregler for ettermarkedet: Ikke adgang til å begrense salg av deler i et selektivt distribusjonssystem til uavhengige forhandlere Ikke adgang for en bilprodusent å avtale en begrensning av en deleprodusents salg av deler til autoriserte og uavhengige forhandlere Ikke adgang for en bilprodusent å avtale en begrensning av en deleprodusents adgang til å plassere sitt varemerke eller logo på komponenter

Konsekvenser (1) - generelt Hovedpunkter - Vertikale GU (EU-forordning 330/2010): Gjelder bare når markedsandel < 30 % Tillater ikke oppsigelige kontrakter Konkurranseklausuler kan maksimalt gjelde i 5 år Tillatt med karanteneklausuler etter kontraktsutløp Single branding? - Produsent kan pålegge forhandler å kjøpe inntil 80 % av sine samlede innkjøp fra produsenten Ingen krav til å begrunne oppsigelser Produsent kan forby overdragelse av forhandlerkontrakten Kan igjen kombinere eksklusive distribusjon (geografiske eneområder) og selektiv distribusjon

Konsekvenser (2) - generelt Alternativt kan produsenten: Droppe GU og i stedet: Gjøre en egen økonomisk/juridisk vurdering av kontraktene sine opp mot forbudsbestemmelsene i konkurranseloven Bommer man kan man komme ut å kjøre (store bøter) Gir større fleksibilitet mht utformingen av distribusjonsnettverket Man mister den ”frihavnen” som GU utgjør På ettermarkedet må dette gjøres - markedsandel > 30 %

Konsekvenser (3) - bilsalg Generelt: Større grad av kontraktsfrihet / større ansvar for produsent og importør Forhandler: Geografiske eneområde igjen tillatt, altså mindre intra brand konkurranse Mindre flermerkesalg? Kobling verksted/salg Ikke begrunne oppsigelse Ikke rett til å overdra kontrakt? Slutt på oppsigelige kontrakter for bilsalg Karanteneklausuler? Produsent/Importør: Større kontroll over distribusjonsnettverket Vil kunne pålegge forhandler langt flere konkurransebegrensninger enn under gammelt regime Større frihet til å fastsette innholdet av bilforhandlerkontrakter

Konsekvenser (4) - bilsalg: Produsentkontroll Distribusjonssystem Antallet forhandlere Kvalitativ standard på nettverk Geografisk plassering av forhandlere Eksklusiv + selektiv distribusjon X

Konsekvenser (4) - ettermarkedet Hva med merker som har mer enn 30 % markedsandel innen ettermarkedet? (de fleste!) IKKE OMFATTET AV GRUPPEUNNTAKET! Produsenten må selv vurdere om kontraktene er lovlig i forhold til konkuransereglene. Retningslinjene sier: Rene kvalitative selektive distribusjonssystemer er normalt ikke omfattet av forbudsbestemmelsene i konkurranselovgivningen Vilkår: Produktets egenskaper må nødvendiggjøre bruk av kvalitativ selektiv distribusjon Utvelgelse av verksteder basert på objektive og enhetlige kvalitative kriterier som ikke praktiseres på en diskriminerende måte De kvalitative kriteriene må ikke gå lenger enn nødvendig

Konsekvens (5) - ettermarkedet Hvis de oppfyller vilkårene kan de i utgangspunktet løpe videre uten å måtte sies opp av produsent/importør Må ikke begrense: Adgang til teknisk informasjon Misbruk av garantier (vilkår for at garantien skal gjelde at det kun er brukt autorisert forhandler) Tilgang til nettverket (kobling av salg og verksted vil ofte være problematisk, men ikke nødvendigvis hvis ny aktør i et marked) salg av deler Vil noen produsenter optimalisere sine kontrakter (les: si opp?) – liten kontroll på kvalitativt selektivt nettverk Ikke lenger så klare linjer mer komplisert regelverk

Konsekvens (6) Kommisjonen har foreslått at det utarbeides en Code of conduct til erstatning for bestemmelsene i artikkel 3 i det gamle GU vedr.: Begrunnelse av oppsigelser Overdragelse av kontrakt Kompensasjon for investeringer Mener å hørt at ACEA jobber med dette Men: Ikke juridisk bindende

Konsekvens (6) Det jobbes på europeisk nivå (CECRA) for å få inn endringer i EU’s agent direktiv. Til erstatning fra de bestemmelser i artikkel 3 i gamle GU som beskyttet forhandlere og uavhengige importører (Etter min mening kommet litt skjevt ut – bør korrigeres) (Forslag om 2 års oppsigelsesfrist innebærer at alle forhandlerkontrakter om bilsakg vil være uten for gruppeunntaket!)

Konsekvens (7) Deler? – ref. Mercedes-Benz Salg av deler bare vi autoriserte forhandlere? Ikke på grunn av gruppeunntaket Hvis kjøp av deler bare fra forhandlere skyldes begrensning fra produsent, sannsynlig at produsents kontrakter er i strid med konkurransereglene

Takk for oppmerksomheten! Diskusjon / spørsmål?