PhD on Track – testmetodikk når målgruppen involveres Andrea Gasparini, Universitetsbiblioteket i Oslo Ingrid Cutler, Universitetsbiblioteket i Bergen.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
MILJØKOMMUNE.NO Nettbasert veileder for kommunale saksbehandlere innen planlegging og miljøforvaltning.
Advertisements

Kvalitet på digitale tjenester
Behov for forskning og utvikling knyttet til brukerinvolvering i offentlige IT-prosjekter Asbjørn Følstad, SINTEF IKT Oslo, 10. juni, 2004.
Brukervennlighet •Lærefil fra •© 2004 Nina Furu.
Hvordan innholdsstrategi fikk hamsteren ut av buret
Brukertesting •Lærefil fra •© 2004 Nina Furu.
Publisering på internett
PhD On Track - å støtte forskningen. Prosjektet… •«Information Management for Knowledge Creation» •Nordisk samarbeidsprosjekt - ekstern finansiell støtte.
Ny Hovedhjemmeside møte - agenda 3. mars
Web Accessibility Initiativ Eller universell utforming
Nettprosjekt Kundeservice på nett •Bakgrunn –SiT hadde gamle nettsider med mye og utdatert innhold og funksjonalitet •Formål –Bidra til at.
Deltasenteret Foto: Einar M. Aslaksen
- Måten en maskin/ et program formidler et budskap til leseren Brukergrensesnitt.
EiT landsby 18: Samarbeid over Internett Bruk av Rich Presence.
Likestilling mellom kjønnene
Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
Bruk av velferdsteknologi – Hvor trykker skoen?
EFFIN, : Fra Odin til regjeringen.no Per Biørn Amundsen Departementenes servicesenter.
Universell utforming av IKT- løsninger ved NTNU Fra teori til praksis Carl-Fredrik Sørensen Seniorrådgiver NTNU IT.
6. Navigation and Information Architecture Navigering og sidestruktur.
Workshop 8. februar 2013 Nye nettsider Maria og Martin.
29.aug.2011 Klyva. Fra gutterom… TIL GRÜNDERDRØM! • Gjennombruddet: ”Rørlegger Bergen” • MaxResultat.no i des • Skreddersydde nettløsninger og strategier.
Webkommunikasjon og evaluering
Webredaksjonsmøte 15. september Velkommen. Agenda 1. Hvem oppretter og oppdaterer ansatte? 2. Søkeoptimalisering – sjekkliste og informasjon 3. Demonstrasjon.
- Fast tilbud om brukertester som støtte til smidig – prosessen!
Helsebiblioteket.no Nyttig på nett for hele befolkningen Det 73. norske bibliotekmøte Stavanger, mars 2012 Hege Underdal, konst. redaksjonssjef,
Webredaktørmøte 14. Desember 2010 – Tryvann. Agenda • Jakten på stjernene • Nye forskningssider • Prosjektoversikt emigrering • Neste websamling • Planer.
WCAG 2.0. WCAG historikk •West County Assembly of God, 1969 •Web Content Accessibility Guidelines (WCAG 1.0), 1999 •Web Content Accessibility Guidelines.
Lansering. Prosjektet Kunnskapsgrunnlag Våre valg PhD on Track.
WCAG 2.0. WCAG historikk West County Assembly of God, 1969 Web Content Accessibility Guidelines (WCAG 1.0), 1999 Web Content Accessibility Guidelines.
Muntlig eksamen i Historie og filosofi Del 2 – fagsamtalen
Ny Hovedvevside Betraktninger. VEV-arbeide er team-work – ingens enkeltarbeide.
Oslo kommune Utdanningsetaten. Oslo kommune Utdanningsetaten Delprosjekt 1: Anvendelse og spredning av eksisterende digitale læringsressurser i realfag.
Presentasjon Hovedprosjekt nr 43
Innlegg på arbeids- og temamøte Thon Hotel Oslo Airport ved Anders Tveit Innlegget finnes i sin helhet på:
Kunsten å skrive pressemeldinger og pressenotat
1 Veien mot målet: Bakgrunn Mål for oppgaven Litt teori Funn Forslag til forbedring EiT – Jenter og Data – Gruppe 3.
Kommunikasjon Ordet stammer fra det latinske ordet communicare som betyr å gjøre felles/ gjøre sammen Nettsider = enveiskommunikasjon Sosiale medier =
Agenda Velkommen til nye medlemmer!
Hvilken betydning har etikksatsningen hatt? Reidar Pedersen Senter for medisinsk etikk, Universitetet i Oslo Avslutningsseminar for etikkprosjektet, Bærum,
UiO 2003 Universitetets senter for informasjonsteknologi (USIT) Side 1 Norsk LOM valg av LæringsRessursTyper.
IKT i undervisningen Science camp Halmstad 12. april 2011 Torgeir Selle.
Rapport brukertest jus2.uio.no Av: Jostein Magnussen 30. november 2009.
Eziz Annagurban Veiledere: Sven-Olai Høyland Carsten Helgesen
Sosiale Medier SOSIALE MEDIER ER FREMTIDENS MARKEDSKANAL OG BRUKEN HAR EKSPLODERT DE SISTE ÅRENE VI GJØR DEG SYNLIG I MENGDEN.
10/18/11 Skrive for nett Skriveuka 2011 Tengel Aas Sandtrø Pedagogisk utviklingssenter.
4. Prioritizing Your Usability Problems Prioriteringer.
Strategi for utdanning og kompetanseutvikling i Helse-Midt-Norge
En heuristisk evaluering avRelaxation Gjort av: ● Espen Solberg ● Geir Normann ● Leif Morten Kofoed ● Tommy Jansson.
Kirsten Ribu Samfunnsinformatikk Mer om tilgjengelighet Kirsten Ribu HiO.
KUNST & HÅNDVERKSBLOGG
WEB og tilgjengelighet En kort intro. Tilgjengelighet/universell utforming Tilgjengelighet (fysisk) En side kan være tilgjengelig uten åvære UU, men UU.
Erfaringer fra samordning og koordinert innsats i Kultur- og naturreise. Hvilke muligheter gir åpne data? Lederseminar 11. mai 2015.
Bachelorprosjekt V2015 Milepæl 3. Prosjektdeltakere Gruppedeltakere: Hassan Nur Giedrius Pirmasis Oppdgragsgiver - Pohlmanns restaurant og matbar: Mette.
REKLAME. Sammensatt tekst - reklame Fra læreplanen: Fra læreplanen: mestre ulike muntlige roller i gruppesamtaler, foredrag, dramatiseringer, presentasjoner.
Lese digitalt Å lese digitalt – og viktigheten av navigasjon.
Slik skriver du for nett Av Trude Sæle, Web- og kommunikasjonsrådgiver AFK. Prosjektleder ”Nye nettsider for Veiledningssentrene i Akershus”. Kontaktinfo:
Ekstern evaluering av KMDs støtte til valggjennomføringen 2015 Presentasjon Valgforum 8/
Større synlighet på nett Håvard Vognild 2. mars
Utviklingsprosesser INF 1500; introduksjon til design, bruk og interaksjon 12 september 2011.
Asbjørn Følstad, SINTEF IKT Oslo, 10. juni, 2004
… Så hva KOMMUNISERER godt?
INF 1500; introduksjon til design, bruk og interaksjon
Digital startpakke kurs 3
Sett inn bilde av produktet her
Sett inn bilde av produktet her
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Veiledning og veiledere
JourneySwipe.
Utskrift av presentasjonen:

PhD on Track – testmetodikk når målgruppen involveres Andrea Gasparini, Universitetsbiblioteket i Oslo Ingrid Cutler, Universitetsbiblioteket i Bergen

Agenda • Kompetansebehov • Metodikken • Brukerinvolvering • Veien videre

Kompetansebehov om målgruppen Sammensatt: • Fag • Alder • Nasjonalitet • Forskningsprosjekter • Utdanning • Ferdigheter

Kompetansebehov om kontekst • Kvantitet contra kvalitet • Kompleks digital verden • Ny teknologi krever ny «literacy»

Kompetansebehov om teknologi • WordPress • Design av Informasjon Systemer (IS) • Brukertesting

Metodikken

Brukerinvolvering • Fokusgruppeintervju av ph.d kandidater og veiledere (2011) • Testing wireframes (bilder av maler) (2012) • Usabilitytesting (2012/13) – Bergen: 6 (Usability + +) – Oslo: 5 (Usability + +) – Ålborg: 4 (Fokusgruppe) • Testing i undervising (2013/14) • Personas og ekspertevaluering

Gjennomføring Hva vi testet: • Navigasjon “Finn …” • Fikk også tilbakemedlinger på innhold • Fokusgruppe: Mer kvalitative tilbakemedlinger Sammensetning av testgruppen: • Alder, kjønn, nasjonalitet, fag, nye/erfarne

Resultater Navigasjon: – Begreper i venstremeny/overskrifter: Scrolling – Synlige menylinjer/tilbake til topp: Mister oversikt ved scrolling – Fjernet meny med relatert innhold –intern lenking brukt istedenfor – Søk lite brukt: Viktig med god navigasjon

Resultater Innhold: – Endring av forside: Hva nettstedet tilbyr – hvem det er for – Begrepsbruk: Stammespråk – Mindre tekst på forsider/ klare ingresser – Mer dybde/ eksempler/ mer fagspesifikt – Lenking ut – eksterne databaser/ ressurssider / andre kilder

Resultater • Toppmenyene (nivå 1 og 2) fungerer: Logisk oppsett, kategoriene ga mening • Et kurssted! Ikke oppslagsverk. • Positive til innhold/ behov for denne typen tjeneste (for nye kandidater) • Positiv til utforming • Relevant! “Dette var nyttig” – finnes ikke andre steder, samlet oversikt, temavalg • Positive til at produktet til bruk i undervisning (Aalborg)

Effekten av brukerinvolveringen • Avdekket problemstillinger/utfordringer - endringer • Justeringer i forhold til Mediesentret (HiB) • Økt fokus på brukerperspektivet • Bekreftelse på hva som var riktig • Fokus på å rendyrke målgruppen: PhDer i startfasen • Fokus på å hjelpe PhDer å velge strategier (ikke oppslagsverk)

Veien videre • W3C's Web Accessibility Initiative (WAI) • Tilbakemeldinger fra bruk i undervisning • Flere utviklingssykluser nødvendig, da våre brukere endrer seg

Konklusjon Brukertesting justerte form og målsetning Brukertesting har gitt oss kompetanse på: • Hva våre brukere ønsker • Hva det innebærer å være formidler Hva kunne vi ha gjort annerledes? • Forstå tidligere at dette var også et stort IT- prosjekt.

Spørsmål?