Mamut Business Software - Produktkonsept og -nyheter Stig Grøndahl Communications Marketing Manager
Agenda Litt historie Selskapet Nyheter versjon 8.0/Gemini Status Målsetninger 2003 + Nyheter versjon 8.0/Gemini Viktige datoer Målsetninger Nyheter, overordnet Oppdateringer Mamut Enterprise System Nyhetspresentasjon
En lang veg frem... 1995 Personlig programvare og regnskapssystemer for de minste 1996 Komplette øk.- og info.- systemer for SMB 1999 Lansering Mamut Web 2000 Mamut ASA etablert Oppkjøp daTax Tilpasning til ”den nye økonomien” 2001 Lansering MBS 2002 Regnskap i Sverige CRM i Nederland Home Software i Norge 2003 Home Software i Sverige Mamut Enterprise System Komplett MBS i Sverige
Status Status pr. 01.09.2003 130 medarbeidere 13.000 Virksomheter på Mamut Business Software 75.000 brukere totalt Omsetning 2002: 99.000.000 ”Mamut er en ledende leverandør av økonomi-, CRM- og Internettløsninger til små og mellomstore virksomheter, selvstendig næringsdrivende, foreninger og privatpersoner. Selskapet tilbyr komplette og brukervennlige systemer til markedets beste forhold mellom pris og ytelse. Over 75.000 brukere i flere europeiske land anvender daglig selskapets prisbelønte løsninger. Nærmere informasjon om Mamut og selskapets produkter finnes på www.mamut.com eller ved å sende e-mail til info@mamut.com “
Produktene
Fordeling på land
Anerkjennelser 2002 Mamut Enterprise E5 kåret til ”Årets produkt” 2001 Kåret av Microsoft til ”Årets uavhengige løsningsleverandør” Microsoft Fusion Awards: Mamut CRM&Sales kåret til europas beste løsning for SMB 2000 MCSP Challenge: Mamut CRM&Sales kåret til nordens beste løsning for SMB 1999 Mamut vinner ’årets mest brukervennlige produkt’ – Rosingprisen (DND) GBA E2 testvinner i PC Magazine 1998 GBA E2 best-i-test i DataTid GBA Enterprise best-i-test i PC World 1997 Mamut vinner ’årets mest brukervennlige produkt’ – Rosingprisen (DND)
Prispolitikk Oppsiktsvekkende priser Bryter med tradisjonen Mamut har satt nye standarder for prisnivå Komplett funksjonalitet lavest TCO (“Total Cost of Ownership”) Bryter med tradisjonen Tradisjonelt høyt prisnivå Bransjen har styrt unna prisfallet i resten av programvareindustrien Lav pris fordi... Volum Standard programvare Kundene betaler ikke for utvikling og konvertering til plattformer de ikke benytter
Mamut - Et riktig valg?
Kritiske spørsmål Kundens vurderinger med hensyn til Funksjonell behovstilfredsstillelse Total Cost of Ownership (TCO) Leverandørens overlevelsesevne Leverandørens evne til å gjennomføre
Kundens vurderinger
Mamut er sterke...
Målsetninger 2003+
Overordnet, mellomsikt Norge Markedsleder Sverige Ledende aktør økonomistyring/CRM Øvrige markeder Volumleverandør e-commerce/CRM
Mål, produktutvikling Målsetninger Vokse i hjemmemarkedet (NO + SE) Fylle ’kritiske hull’ (strategisk + operativt) Vinne produkttester (Regnskap & CRM) Sterk fokus på markedsføring/profilering Økt gjenkjøp/omsetning per kunde Eksisterende funksjonalitet i nye markeder Selskapet er modent for markedsmessig ekspansjon i Sverige og Nederland Organisatorisk infrastruktur Teknologi/produkt ’Godt tak’ om hjemmemarkedet Erfaring, og allerede gradvis tilpasning
Mamut Business Software, v. 8.0 - Prosjekt Gemini
Gemini Prosjektnavn på videreføringen av Mamut Business Software Prosjektstart januar 2003 Gemini er ikke et produktnavn Føyer seg inn i rekken av stjernetegn... Orion – 2001 Pegasus - 2001 Hercules (1, 2 & 3) – 2002/2003 Gemini - 2003 Scorpius - 2004
Utviklingsprosessen
Viktige datoer Prelanseringer Produksjon/distribusjon Oppdateringer 2.-18. sept. Mrkt. mat./web 2. sept. Storkundeseminar 3. sept. Intern lansering 4/5. sept Partnerkicoff Produksjon/distribusjon 18. sept. CD-produksjon 18. sept. Web-distribusjon Oppdateringer Medio oktober NO + SE + NL (v. 8.0) ”Juleversjon” (v. 8.1)
Målsetninger Gemini Alle markeder Tette strategiske og operative hull Større internasjonal poduktbredde Posisjonere Mamut som CRM-aktør Nye kunder Eksisterende kunder E-handelsfunksjonalitet innen B2B ”Best-i-test” i regnskap Flytte kunder ”oppover” i porteføljen Redusere konkurrenters fortrinn Etterkomme viktige kundeønsker Planlegge/forberede fremtidig funksjonalitet Oversikt over omfanget Forberede konkrete funksjoner (eks. logistikk og reskontro) Kompetanse på .Net
Målsetninger Gemini Øke omsetning per kunde Eksisterende kunder er vår viktigste eiendel Økt omsetning er en funksjon av ’riktig’ produkt- og konseptutvikling ”Word of mouth” Tilby supplerende produkter/tjenester Mamut-tilleggsprodukter 3. parts programvare
Målsetninger Gemini Befeste posisjonen i low-end 1-50 ansatte 1-20 brukere Gjenspeiler seg i produkter, tjenester, markedsføring, teknologi, bedriftskultur, etc. => 98% av markedet i Norge, Sverige og Nederland
Målsetninger Gemini Befeste posisjonen innen: Mamut = komplette løsninger Best på brukervennlighet Best pris/ytelse Ny teknologi for windows-plattformen Moderate systemkrav
Nyheter, overordnet En rekke nye funksjoner og forbedringer Nyheter i alle markeder; NO, SE, NL Produktutvidelse i Sverige Mamut Enterprise skal være selskapets flaggskip Mamut Enterprise System (MES) Selskapets mest omfattende CRM-løsning Mamut Enterprise E5 (”IT-ansvarlig/daglig leder/salgssjefen/markedssjefen”) Mamut Enterprise E5 CRM (”selgeren/konsulenten”) Tilleggsprodukter begrenses til Mamut Enterprise
”Svenska programutvecklare suger” "Det finns mängder av svenskutvecklade program för bokföring och fakturering, men inget jag har sett lever upp till småföretagarnas behov." “Jag kan inte låta bli att misstänka att det beror på att programmen saknar utländska konkurrenter.” Bo Nordlin, Computer Sweden, 2002
Sverige, overordnet Status Strategien følger den ”norske” Nærmere 1500 kunder Ca. 500.000 bedrifter Liten grad av komplette løsninger Strategien følger den ”norske” Komplett portefølje i Sverige Mamut Enterprise E3, E4, E5, E5 CRM E3: 6.000/200 E4: 7000/300 E5: 8000/400, E5 CRM: 5000/200 Mamut Office Start, Standard, Professional Start: 1990/100 Standard: 3490/150 Professional: 4990/200 Nye tilleggsprodukter
Nederland, overordnet Status Strategien følger den ”svenske” Ca. 100 kunder Ca. 800-900.000 SMB-bedrifter Bedriftskultur lik den norske Mamut scorer høyt på pris/ytelse Strategien følger den ”svenske” Fremtid: Komplett portefølje med regnskap
Lanseringer Bakgrunn for datofastsettelser Hovedregel: Én hovedlansering per år I forkant av sesongmessige salgshøydepunkter Belastning på support Lansering koster penger Hyppige smålanseringer: Oftere nye funksjoner i markedet -> Hente pengene tidligere Kundetilfredsstillelse
Oppdateringer Overordnet Norge Sverige Nederland Versjonen til nedlasting i alle markeder Norge Medio oktober: Alle lønnskunder (v. 8.0) ”Juleversjon”: Lønns- og trekkoppgaver (v. 8.1) Øvrige kunder: Q1-Q2/2004 (v. 8.1) Sverige Medio oktober: Alle kunder (v. 8.0) Årsskiftet 2003/2004: Mamut Lön Nederland Ingen eksisterende kunder skal miste funksj.
Mamut Enterprise System (MES) Samlebetegnelse på Mamut Enterprise hovedprodukter samt utvidelser som kun skal selges sammen med Mamut Enterprise hovedprodukter Nye produkter og fordelinger Ønske om en sterkere posisjonering av produktnavnet Mamut Enterprise Ønske om oppgradering av eksisterende kundemasse Noen nye og noen ”gamle” produkter
Value proposition Tilby komplette pakker for SMB Volumleverandør av ERP, CRM, E-commerce
Eksempel komplett løsning MES Mamut Enterprise E5 CRM Mamut Enterprise E5 Internt utviklet Mamut Enterprise Helpdesk 3. part Mamut Enterprise Kasse/Butikkdata
Utvidelser MES - Webpakker De tidligere tilleggsproduktene skal nå kun selges samlet Mamut Enterprise Web Design 50 MB ekstra hosting 1000 ekstra produkter til nettbutikk Ekstra nettsted + nettbutikk Ekstra designmaler, nettsted Ekstra designmaler, nettbutikk Nettsted uten Mamut-logo Mamut Enterprise Partner Web 100 MB ekstra hosting 4000 ekstra produkter til nettbutikk Innlogging nettsted (ny)
Utvidelser MES - Servicepakker Mamut Enterprise Helpdesk Kundeservice (ny) Produktservice (ny) Serviceordre- og servicefaktura (“gammel”) Kundeservice Oppfølging av enkeltkunder via aktivitetsmodulen Utvidet bruk av aktivitetslister (som kan tilpasses) En rekke rapporter Produktservice Fokus mot de som yter service på egne eller andres produkter Tilknytte/booke ressurser Serienummerhåndtering Utfakturering av materiale og tidsforbruk
Utvidelser MES - Servicepakker Mamut Enterprise Telemarketing Hjelper selskaper som benytter telefon, telefaks, e-post og brev til å selge produkter Utvidet bruk av aktivitetslister (som kan tilpasses) En rekke rapporter
Utvidelser MES Nyheter Produktnavn Pris NOK lisens Pris NOK sa/12 Regel Mamut Enterprise Web Design 3.900 1.800 Per klient Mamut Enterprise Partner Web 4.900 2.400 Mamut Enterprise Helpdesk 3.600 Mamut Enterprise Telemarketing Mamut Enterprise Konvertering 4.900/e.a. ”Gammel” Mamut Enterprise API 10.000 3600 Per bedrift Mamut Enterprise Partner-API Mamut Enterprise Provider-API 2.500 Mamut Enterprise Status/Analyse 1.200 Per bruker
Tilleggsproduktene Mamut Web Mamut Contact Mamut CRM&Sales Mamut Office Mamut Enterprise Mamut Enterprise System Mamut Add-Ons Domene Tilleggslisens énbruker POP3 Håndbøker Mamut Academy
Nyheter fordelt på land Norge Sverige Nederland Systemforbedringer Kundeoppfølging Kundeservice Telemarketing Produktservice Grafisk kalender Nye og brukertilpassede aktivitetslister Utvidet aktivitetskort Tilknytte flere kontakter, kontaktpersoner og ansatte Booke ressurser Opprette tilbud og dokument fra aktivitetskort Opprette flere ordre basert på en aktivitet Egendefinerte felter, aktivitetskort Nye fanekort, aktivitetsmodul Nye veivisere, aktivitetsmodul Nye bruker- og modulinnstillinger, aktivitetsmodul Eksport av aktivitetsdata til pivot/Excel Nye rapportformater Favorittrapporter Nye aktivitetsrapporter Nye timerapporter
Nyheter fordelt på land Norge Sverige Nederland Ny prisliste E-Commerce Medlemshåndtering/login Redigerbar tekst priskolonne nettbutikk Valgfritt format for visning av pris Én klient kan ha ha flere nettsteder Regnskap Nasjonsuavhengige nyheter Utkjøring av endringsoppgave for L/T-oppgave Kontoplan med konti i 6000-serien Produkt/tilbud/ordre/faktura Eksport av fil med ordreinformasjon Nye søk/utvalg KID-formatet ”Norsk regnskapsreform” Mer brukervennlig tilbudsmodul
Nyheter fordelt på produkt Web Cont. C&S Office Enterpr S P 3 4 5 C Systemforbedringer Kundeoppfølging Kundeservice T Telemarketing Produktservice Grafisk kalender Nye og brukertilpassede aktivitetslister Utvidet aktivitetskort Tilknytte flere kontakter, kontaktpersoner og ansatte Booke ressurser Opprette tilbud og dokument fra aktivitetskort Opprette flere ordre basert på en aktivitet Egendefinerte felter, aktivitetskort Nye fanekort, aktivitetsmodul Nye veivisere, aktivitetsmodul Nye bruker- og modulinnstillinger, aktivitetsmodul Eksport av aktivitetsdata til pivot/Excel Nye rapportformater Favorittrapporter Nye aktivitetsrapporter Nye timerapporter
Nyheter fordelt på produkt Web Cont. C&S Office Enterpr S P 3 4 5 C Ny prisliste E-Commerce Medlemshåndtering/login T Redigerbar tekst priskolonne nettbutikk Valgfritt format for visning av pris Én klient kan ha ha flere nettsteder Regnskap Alle nyheter Produkt/tilbud/ordre/faktura Eksport av fil med ordreinformasjon Nye søk/utvalg Mer brukervennlig tilbudsmodul
Fjerning av funksjonalitet Lima: Lisenshåndteringen Serviceordre, arbeidsordre, materialliste Kun gjennom tilleggsproduktet “Helpdesk” (Utskrift av servicefaktura standard tilgjengelig i alle systemer med faktura) Timeregistrering Fjernes fra CRM&Sales Professional Designmaler nettbutikk Kun gjennom tilleggsprodukt
Nyhetspresentasjon Espen Kløfta Consultant Support
System
System Forbedret oppdateringsprosess Oversikt og administrasjon av lisensinformasjon Søke og utvalgsfunksjonaliteten er utbedret og lagt inn i flere moduler Mamut Import/Eksport tilgjengelig i alle produkter Nytt design/GUI Lima: Kontrollerer lisens per installasjon, ikke per påloggede/samtidig bruker (iht. lisensavtalen)
Internett/E-handel
E-commerce Regler for passordbeskyttelse Medlemshåndtering Egen brukerkonto med brukernavn/passord Individuelle avtaler/rabatt for hver kunde Gjenkjennelse av kunder Regler for passordbeskyttelse Ingen Hele nettstedet Nettbutikken Frivillig pålogging og registrering i kasse
E-commerce, forts. Regler for godkjenning nye registreringer Automatisk godkjenning på nettstedet Manuell Ingen godkjenningsrutine på nettstedet E-post ifm. medlemshåndteringen Ved registrering på nettstedet Endring av kundedata på nettstedet Glemt passord Statusendring av nettstedeier
E-commerce, forts. Rabattmuligheter Diverse Pri 1: Kunderabatt/ordrerabatt Pri 2: Kombinasjoner kundekategori/produktgruppe Pri 3: Generell rabatt i nettbutikk Produkter fritatt for rabatt Høyeste rabatt alltid gjelde Diverse Redigerbar tekst priskolonne nettbutikk Valgfritt format for visning av pris Én klient kan ha flere nettsteder Forutsetter lisens for flere nettsteder
Kundeoppfølging
Kundeoppfølging Ny og utvidet aktivitetsmodul Kundeservice Telemarketing Produktservice Grafisk kalender Nye og brukertilpassede aktivitetslister Nytt design aktivitetskort Utvidet aktivitetskort
Kundeoppfølging Ny og utvidet aktivitetsmodul, forts. Utvidet aktivitetskort Nytt felt for ”emne” Styre standard varighet Styre oppdatert sluttid Sette ulike egenskaper på aktivitetstypene Utvidet statusfunksjonalitet Utbedret alarmfunksjonalitet Velge ulike størrelser på notatfeltet Brukernavn og tid ved registrering i notatfelt En rekke nye fanekort Tilknytte flere kontakter, kontaktpersoner og ansatte Booke ressurser
Kundeoppfølging Ny og utvidet aktivitetsmodul, forts. Nye fanekort Produkt Tilknytte flere produkter Produkter til service og fakturering Opprette ordre Hente ressurser fra hovedkortet Tilbud Opprette tilbud basert på aktivitet Ordre/Faktura Opprette flere ordre basert på en aktivitet Dokument Opprette flere dokumenter basert på en aktivitet Tilknytte dokumenter Diverse Egendefinerte felter
Kundeoppfølging Ny og utvidet aktivitetsmodul, forts. Ny veiviser ved opprettelse gruppeaktiviteter Ekskludere kontakter fra utvalget Rapporter for kontakter/kontaktpersoner det blir/har blitt opprettet kontakter mot Ny veiviser for å endre verdier på utvalg av aktiviteter Endre flere verdier Ekskludere aktiviteter fra utvalget Rapporter for hvilke aktiviteters verdier som skal endres /har blitt endret Nye brukerinnstillinger for aktivitetskort Nye modulinnstillinger Eksport av aktivitetsdata til pivot i Excel (Status/Analyse)
Kundeoppfølging Rapporter Ny og utvidet aktivitetsmodul, forts. Grafisk kalender Viser aktiviteter i en kalender og oppgaveliste Kalendervisning: 1-5-7 dager, 1 måned Kontinuerlig åpen kalender, uavhengig av vindu Rapporter Nye formater Rapporter til PDF og RTF (Word) Forbedret HTML-støtte (fra rapportmodulen og direkte utskrift fra modulene) Brukerinnstilling vedr. vedleggsformat e-post Favorittrapporter Opprette favorittrapporter Opprette rapportpakker (skrives ut samlet)
Rapporter, forts. Timeregistreringsrapporter Prisliste Aktivitetsrapporter 25 nye Egen fane i rapportmodulen Timeregistreringsrapporter 3 nye gruppert på hhv. produkt, prosjekt og kunde Prisliste Per kunde. Pris med og uten rabatt
Økonomistyring
Regnskap Valgfri standard bilagsart ved åpning av modul Sortering av bilag etter registreringstidspunkt Opprette ny kontakt Fra bilagsregistrering Hovedbokskonti kan velges å ikke vises i kontoliste i bilagsregistrering Kolonne for periode i bilagslisten Gruppering på match-ID Hovedbokskonto på leverandøren
Regnskap, forts. Mulighet for, i bilagsreg., å skru av visning av enkelte avgiftskoder Liste over alle hurtigtaster Funksjon for å åpne en lukket reskontropost Valgfri oppdateringsform av bilagsliste Muligheter for å overstyre remittering/ikke-remittering i bilagsregistreringsøyeblikket
Salgsoppfølging
Produkt/Tilbud/Ordre/Faktura Eksport av fil med ordreinformasjon 3. partssamarbeid To formater Tom fil. Kun informasjon om hvilken ordre som er behandler Fullstendig XML-eksport av ordre- og produktlinjeinfo. Nye søk/utvalg Mer brukervennlig tilbudsmodul Nye felttekster Nytt tilbud, ny tilbudsmal, nytt repeterende tilbud, direkte fra verktøylinjen Redusert antall trinn for tilbudsgenerering
Spørsmål ? stigg@mamut.com