Felles IKT driftstjenester Orientering for Felles ordførermøte Huset mot Havet, Sjøvegan 10.10.2006.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Samarbeidsprosjekt utvikling av felles tjenester – Gratangen, Lavangen, Salangen og Ibestad kommuner Orientering for Barnevernsforum 15. februar 2006 Bardu.
Advertisements

Orientering for formannskapet Gratangen kommune
Oslo kommune Utviklings- og kompetanseetaten Konserninnkjøp
Hvem er vi?  InOut  Bygger merverdi rundt brukt IT-utstyr  Levert 70 Skolelinux-installasjoner  TeleComputing  Norges største leverandør av driftstjenester.
1 KvalitetsLosen: Prioriteringer og framdrift innenfor fellesfunksjoner / adm.funksjoner  Utarbeidet: Inneholder 3 sider inkl. denne.  Det.
Styrearbeid i Norwegian
Prosjektgjennomføring
Eksempler på samarbeidsløsninger Rådmann Torleif Gjellebæk – Hvaler kommune
Pims i Statoil 3. mai 2000.
Styringsmodeller Lars Tveit, KS.
KOMMUNER I INNKJØPSSAMARBEID
Ikt-enheten 6,8 årsverk 7 personer + 1 lærling. Ikt-enheten – Samkommunestyret 28/ Litt om IKT-enheten  Enheten har.
Mobilitet Fordeler / ulemper Maximo Høstmøte - Oslo 5-7 oktober 2010
Strategi -og system workshop HiL Tor Holmen, Gunnar Bøe HiL,
Frostating ● Størst i Norge på Skolelinux leveranser ➔ Bærer utviklingskostnader i prosjektet ● Levert 70 stk Skolelinux installasjoner ➔ Ferdig.
Tilskuddsordning for støtte til innovative anskaffelser av miljøteknologi i Framtidens byer for 2013.
Elektronisk meldingsutveksling for helse og omsorg i Harstad kommune
Orientering for Gratangen kommunestyre
Ephorte. Status pr. DD Svært ustabilt – IIS 6.0 Tryner – App pooler tryner – Diverse.net feil Antar at vi må regne med nedetid i snitt 1 gang pr. bruker.
IN320 Statoil Hjemmekontor Gruppe1 1 Statoil Hjemmekontor -Ett Lite Skritt Videre.
Strategiske Valg Intern Analyse Ekstern analyse VALG AV HOVEDSTRATEGI
Hva innebærer det å være lærebedrift? Være godkjent av fylkeskommunen Kunne gi opplæring slik den er fastsatt i læreplanen for faget Ha en kvalifisert.
Felles anskaffelse av LMS
Rapport VAR-Vestfold Orientering 21. juni mai Hvorfor? De tre selskapenes oppdrag er å levere viktige samfunnstjenester med høy kvalitet til.
Erfaring med bruk av E - læring i Helse Bergen:
Byggevaredagen april 2005 Eksempel på samhandling – NOBB som felles informasjonsplattform.. Geir Opedal Direktør Norsk byggtjeneste oda as.
Organisering av IKT området
Samarbeidsprosjekt utvikling av felles tjenester – Gratangen, Lavangen, Salangen og Ibestad kommuner Orientering for Lavangen kommunestyre
Samarbeidsprosjekt felles tjenester – Gratangen, Lavangen og Salangen kommuner Orientering for Sosial- og barnevernsavdelingene 9. desember 2005 på Huset.
Strategi for universitetets IT-virksomhet. Kontekst Strategi 2020 Mer strategisk IT: –U3 – USIT for UiO og UH, Rambøllrapporten –UiO-IT – Strategi, styring,
”Open Source” som strategisk virkemiddel i kommunen
Mer effektiv og lønnsom med Mamut Business Software
Espen Rønningsland Diplomstudent ved linjen for Industriell Økonomi og Teknologiledelse (NTNU)
Samarbeidsprosjekt Gratangen, Lavangen og Salangen kommuner Orientering for Gratangen kommunestyre 17. november 2005.
Orientering for Salangen kommunestyre 16. desember 2005
2004 NAO-prosjektet Ny AnskaffelsesOrganisering
Standardisering av IT-virksomheten. Bakgrunn Lokal – sentral, arbeidsgruppe under IHR IT Kartlegging høsten 2011 Diskusjonsnotat februar 2012 Høringsnotat.
Prosjektavslutning og sluttrapport
N O R P R O F F Quality Management SAMARBEIDSPARTNER FOR
Interkommunalt samarbeid - Skjervøy Bakgrunn kompetanse- og kvalitetsutfordringer vanskelig økonomi Kommunenes størrelse, vanskelige økonomi.
Aktivitets-Biblioteket for Verdikjedeprosjekter i
Evaluering av Avinors organisering og tilknytningsform Møte med fagforeninger og tillitsvalgte 13. februar 2006.
Felles sak/arkiv til 9-k 1 v/ kommuneelsker konsulent Lars Fremstad, LarvikIT as.
Catherine Janson daVinci Consulting AS
Samorganisering av sosial- og barneverntjenestene i Flesberg og Rollag Prosjektleder Widar Stoltz Flesberg og Rollag Kommuner
3/29/2015 Et skolebygg å være stolt av!. 2 Nøkkeltall  etablert 1. januar 2002  eier og drifter alle skolebygningene i Oslo  ca. 1,3 millioner kvm,
Hydro Representert i ca. 70 land ansatte, hvorav ca. halvparten i Norge Omsetning ca. 150 milliarder NOK Intern.
1 Kap. 57 – Cloud Computing How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen, Universitetet.
Konsulent for utvikling av kriteriesett med veiledning for miljøtilpassede innkjøp til bygg og anlegg Tilbudskonferanse 12. oktober Viel Sørensen, Seniorrådgiver.
Fellesnemnda 8.des 2015 Orientering fra møte i ansettelsesutvalget Prosjektleders orientering.
Prosjekt ERP i Troms Kraft Beskrivelse prosjektfaser og overordnede prosesser
1 Anskaffelse av rammeavtaler IKT konsulenttjenester Skøyen, “Livsviktig IKT”
Rekommunalisering eller en entreprise?
Prosjekt Trøndelagsarkivet
12. mai 2016 Allmøte USIT.
IT-investeringer i et femårsperspektiv
Nye retningslinjer internfakturering
utfordringer i en ny region
Nye trender Vi skal se på Virtualisering ”Cloud computing”
Evaluering av USITs organisering, USIT 3.1
Databaser: dvs. data lagret i informasjonsteknologi
Standardisering av IT-virksomheten
Porteføljesøknader for Administrativ IT for 2018 runde 2 – vår 2018
Arrangementsstrategi Lillehammer-regionen
kart.fosen.net – interkommunalt GIS-samarbeid
BOTT Økonomi og HR.
Utskrift av presentasjonen:

Felles IKT driftstjenester Orientering for Felles ordførermøte Huset mot Havet, Sjøvegan

Begrunnelser felles tjenester  Knappe personellressurser gir små og sårbare fagmiljø  Stort potensiale for effektivisering og modernisering ved å samarbeide.  Mer rasjonell utnyttelse av kostbare investeringer  Utnytte de samlede resursene og kompetansen i de tre kommunene og etablere et større faglig miljø for å kunne gi et bedre tilbud til brukerne.

Mål  Formål å planlegge, beslutte, implementere og drifte felles tjenester innenfor IKT drift  En felles driftstjeneste basert på en felles teknologisk plattform som grunnlag for tidsmessig og rasjonell oppgaveløsning i kommunene  Sikre brukerne (innbyggere og ansatte) rett tjeneste til rett tid og til rett pris

Milepæler IKT  Utarbeide mandat og prosjektplan  Kartlegge situasjonen i de tre kommunene  Fremtidige behov, oppgraderingsbehov, investeringsplan  Driftsopplegg og driftskostnader, opplæringsplan  Implementering inkludert opplæring  Avslutning og rapportering

Stillingsressurser IKT (% stilling) (% stilling)GratangenLavangenSalangenIbestadTotalt IKT-ansvarlig Lærlinger, innleid, etc Annet2020 Sum  Salangen kommune hadde lærling i 2005  Lavangen har 100% stillingshjemmel men bare 50% er besatt

Fordeling av innsats Arbeidsoppgaver IKT ansvarlig (% stilling) Grata ngen Lava ngen Sala ngen Ibes tad Tota lt Administrative oppgaver Veiledning i bruk av programmer og utrustning Installasjon av fagapplikasjoner Klargjøring av arbeidsstasjoner, servere, Driftsoppgaver 2520 [1] [1] 2570 Opplæring/kurs 527 Planlegging/utvikling Annet [2] Sum [1] [1] Lavangen kommune 10% superbrukere i tillegg. [2] [2] Gratangen kommune 15 % stillingsressurs i tillegg.

Økonomi Gratange nLavangenSalangenIbestadTotalt Lønnsutgifter inkl. sos. utg Innleid hjelp Kompetanseheving Øvrige personalutgifter Leie/leasing utrustning, lisenser, mm Kjøp av tjenester Vedlikeholdsavtaler Lokaler, energi mm Kommunikasjon Rekvisita Andre driftsutgifter Sum

To strategiske hovedlinjer  IKT drift i eget hus og med eget personell.  Flytting av driftstjenester til eksternt driftssenter. Driftssenteret holder all basis hardware og software som skal til for kjøre kundens applikasjoner og garanterer for systemets tilgjengelighet (oppetid).

Kriterier for valg av strategi  Bedre tjenester til brukerne – innbyggere og ansatte  Kvalitet  Beholde lokal kompetanse  Økonomi  Tilgjengelighet

Kravspesifikasjon  Tynne klienter  Oppetid 99,5%  Beredskap  Back-up rutiner  Sikkerhet for personsensitive data

Sammenligning DriftsmåteGratangenLavangenSalangenIbestadSum Drift i eget hus Drift i eget hus uten IK Fjerndrift Dagens drift

Dissens  Prosjektgruppa ønsker å utvikle løsning i eget hus  beholde kompetanse  større fleksibilitet  lavere kostnader på sikt  Prosjektleder anbefaler å velge en ekstern leverandør av driftstjenester  ledelsesfokus  frigjør kapasitet  oversiktlig kostnadsbilde  lavere kostnader

Endret fokus  Mindre ledelsesfokus på intern IKT drift  Mer fokus på tjenester som gir økt verdi for brukerne – publikum og ansatte  Økt utnyttelse av kostbare investeringer i kommunikasjon

Veien videre  Avklare strategisk valg av driftsløsning  Retta anbudsforespørsel  Etablere vertskapsfunksjonen