Slipp oss til - ungdom inn i landbruket - Presentasjon for (din kommune/temamøte)

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
UNGDOM OG PSYKISK HELSE
Advertisements

Norges Bondelag - vi lager maten din
Markedsføring, rekruttering og lojalitet
RESSURSER, NÆRINGER OG BOSETTINGER
VM Fotballen.eu har foran VM i fotball 2010 fått på plass et VM-studio utenom det vanlige. Det du ikke finner om VM her er ikke verdt.
Del 2: Personlig økonomi.
Egnet bolig for flyktninger
Nasjonal dugnadskampanje 2012 – En veskeholder som gleder.
Bondens Trivsel og Helse Nøkkel til Suksess.
Et program for ungdomsskolen
NBBLs Framtidsprosjekt 2030 Boligkonferanse Trenger vi en ny boligpolitikk? 14. januar 2009.
Forslag til tre forbedringstiltak for
Husk Statoilkoppen med 2011-lokk
Velkommen som spiller i aksjespillet.
Aktiv I Oslo.no Nettstedet for folk i Oslo og Akershus.
BRUKTBILKURS Gjennomføres av CarWEB. Etableres nå i samarbeid med BilNorge.no og Norges bilbransjeforbund. Kursene støttes av Finn.no og Zett.no.
LYS I ALLE GLAS Informasjonsmøte om sameier 30. oktober 2009  Litt om prosjektet LYS I ALLE GLAS  Hvorfor informasjon om sameier  Dagen i dag  Veien.
Fotballen.eu Her følger en detaljert oversikt over muligheter for annonsering på fotballen.eu Du får også oversikt over statistikk samt historikk.
Østlendingen og skolene i tospann
Salgsteknikker & Sosial media
SMS * MLM * FORRETNING SMSKLUBBEN Viktig før vi går i gang med presentasjonen. Bruk kun denne koden når du skal melde deg inn Skriv mld mxm send.
Norsk Gallup Institutt AS Gallup InterTrack Januar 2000 Skrevet av: Tore Wæthing, Norsk Gallup Institutt AS INTER TRACK  Internett informasjon 
Velferd i Norge: Arbeid, aktivitet og trygghet
Fiksjon eller virkelighet? Boligplanlegging Alle med på laget.
Leieprisstatistikk for Oslo Markedsleie og gjengsleie for hybler og leiligheter i Oslo 3. kvartal 2009 Leieprisstatistikk for Oslo Utarbeidet av.
1: Markedsleie for hybler og leiligheter i Oslo fjerde kvartal 2006.
Unge & Rus Erfaringer og knyttet til planlegging og gjennomføring av tiltaket Unge og Rus Torsdag 4. juni 2009 Andreas Kjærnet Oddvar H. Heen, Årvoll skole.
”Obligasjonssaken” – orientering til formannskapet

EN KORT PRESENTASJON OM UNGDOMMER, LÆRLINGER OG
VOKSENOPPLÆRING OG REALKOMPETANSEVURDERING
Dine penger= din fremtid
Japan Karate Association Norway
Trondheim Helseklynge
Presentasjon av Studieforbundet Funkis. Studieforbund Studieforbundene i Norge bygger på en 150 år gammel tradisjon for opplysningsarbeid gjennom frivillige.
Vil DU bidra til å gi ungdom med funksjonsnedsettelser ei uke full av opplevelser og aktiviteter? Og samtidig få med deg verdifull erfaring som du kan.
”Det som ikke skulle skje” presentasjon av et anti-nasketiltak
LYS I ALLE GLAS NES KOMMUNE 13. mars 2008  Hvorfor – Bakgrunn for prosjektet  Mål – hva vil vi oppnå  Organisering – hvem er med  Hva skal vi gjøre.
Markedsleie for hybler og leiligheter i Oslo andre kvartal 2006.
Boligbyggs markedsleiestatistikk – 3. kvartal 2007 Markedsleien i Oslo fortsetter å stige og ligger nå høyere enn det tidligere toppnivået fra 2002 Boligbygg.
1: Gjengs leie for hybler og leiligheter i Oslo fjerde kvartal 2006.
1: Markedsleie for hybler og leiligheter i Oslo tredje kvartal 2006.
1: Gjengs leie Gjengs leie for hybler og leiligheter i Oslo første kvartal 2007.
Velkommen til Aktivitetsskolen Rosenholm 2013
Eksp. sjef Frøydis Vold, Landbruks- og matdepartementet
Landbruk Ei lokal, nasjonal og global næring. Landbruk i Ørland Volum og betydning lokalt Landbruket betydning nasjonalt Jordbruksforhandlinger Landbruk.
VELKOMMEN LÆREPLANSEMINARFORLANDBRUK OG FOR GARTNERNÆRING
Den realfaglige skolesekken Hva kan museene gjøre for å styrke interessen for realfag? Statssekretær Lisbet Rugtvedt.
Strategiplan
Fremtidens matproduksjon
KLIKK FRILUFT Brukerundersøkelse gjennomført av Innsikt v/ Marta Holstein-Beck Januar 2009.
VI INVITERER deg/ditt firma til Søve som UTSTILLER PÅ MINIDYRSKU’N Sted: SØVE VIDEREGÅENDE SKOLE ULEFOSS Lørdag 1. juni 2013 Søve kan feire 120 år som.
Leieprisstatistikk for Oslo Markedsleie og Gjengsleie for hybler og leiligheter i Oslo 2. kvartal 2009 Leieprisstatistikk for Oslo Utarbeidet av.
Leieprisstatistikk for Oslo Markedsleie og Gjengsleie for hybler og leiligheter i Oslo 1. kvartal 2009 Leieprisstatistikk for Oslo Utarbeidet av.
Boligbyggs markedsleie- statistikk for Oslo - 4. kvartal 2007 Markedsleien i Oslo steg med 4,2 % fra 3. til 4. kvartal 2007 I hele 2007 steg markedsleien.
1: Markedsleie Markedsleie for hybler og leiligheter i Oslo første kvartal 2007.
1: Gjengs leie for hybler og leiligheter i Oslo tredje kvartal 2006.
PRESENTASJON KARRIERESTART -en del av Nye StudentTorget.no.
JAKT- OG FISKEGLEDE TIL ALLE - FOR ALLTID. Barn og unge Vi har tredoblet antallet barne- og ungdomsmedlemmer på 10 år! –1999 – b/u-medlemmer –2008.
Tre satsningsområder – Næringslivets potensiale Bygge og selge flere hytter Å få hyttefolket til å bruke hyttene sine mer –
Avvik fra arbeidstidsbestemmelsene
Mulighet for Sponsorer -Klubben med Miljø- Reistad IL trenger inntekter for å ha et best mulig tilbud til dine barn. Hallreklame reduserer behovet for.
RETNINGSLINJER FOR PRESENTASJONEN Denne presentasjonen er tenkt brukt for å rekruttere nye medlemmer Hensikten med å lage en standardisert rekrutteringspresentasjon.
Lansering av nytt tilbud! Kartleggingsstøtte til eksisterende bygg Kundeseminar 28. januar 2015 Håvard Solem, Programansvarlig.
NORGES BYGDEUNGDOMSLAG - LANDETS STØRSTE VENNEGJENG.
Dagligbankundersøkelsen Fakta Dagligbankundersøkelsen intervju Befolkning 15 år + TNS Gallup Forfatter Bente Pettersen Roar Thorvaldsen.
1 Nasjonale målsettinger ved bosetting og integrering av flyktninger Tromsø 11. mars 2004 Statssekretær Cathrin Bretzeg.
- fra kjent kunnskap til praksis! ”Kornprogrammet 2015 – 2017 er et treårig prosjekt for å øke kornproduksjonen i Akershus og Østfold. Prosjektet rettes.
Planstrategier og scenarier for Østfolds utvikling Elin Tangen Skeide fylkesplansjef 1.
ET TILBUD OM «KUNST MED MENING» …for inntektene av salget går til Barnas Stasjon i sin helhet (kontakt Ingunn K. Skaara på
Utskrift av presentasjonen:

Slipp oss til - ungdom inn i landbruket - Presentasjon for (din kommune/temamøte)

Slipp oss til - ungdom inn i landbruket Et samarbeidsprosjekt siden 1999 mellom • Norsk Bonde- og Småbrukarlag • Norges Bygdeungdomslag • Natur og Ungdom.

Slipp oss til - ungdom inn i landbruket Mål: • Øke rekrutteringen til norsk landbruk • Legge til rette for lokal, miljøvennlig matproduksjon og ressursbruk. • Styrke bosettinga på bygdene

Forlokkende bygdeliv Småbruk er attraktive boplasser • ønsker å kjøpe et lite gardsbruk • Mangelen på tilbud er det største hinderet

•I alt ble over 700 eiere av fraflytta småbruk/garder kontakta •Rundt 120 bruk ble lagt ut til salg eller utleie i løpet av fire år •Over 75 familier flytta til disse bruka •For om lag 30 av bruka skjedde eierskiftet innen familien •Godt over 300 personer har flytta til de registrerte bruka i løpet av 5 år. •Prislapp: ca kroner per tilflytta innbygger Vest-Telemarks resultater

Vest-Telemark - erfaringer •Mange er ikke interessert i å selge i starten •Sterke emosjonelle bindinger til slektsgarden •Informasjon om hvor attraktive småbruk som boplasser er avgjørende •Å vise interesse for bruket kan sette i gang prosesser innad i familien •Kan ta to-tre år å bestemme seg •De som solgte var fornøyde etter salget

Nyetablererne er unge byfamilier som ønsker et ”bedre liv” •Sterk motivasjon •Ressurssterke •Reflekterte •Besluttsomme •Miljøbevisste •Har høyere utdanning enn landsgjennomsnittet •Høyere inntekt enn landsgjennomsnittet (ca 25%) •Har flere barn •Aksepterer pendling innenfor ca 1 time hver vei •Ca 50% tar med seg jobben til småbruket (hjemmekontor) Kilde: Vest-Telemark Næringsutvikling og Telemarksforskning

•En markedsføringskanal for kjøp, salg og leie av gardsbruk •Største annonsestedet for ledige gardsbruk •Ca gardsbruk fra mer enn 300 kommuner har vært lagt ut for salg/til leie siden oppstart i år 2000 • ulike besøkende hver måned, i januar 06: •Ca. 210 bruk til salgs •Gratis å annonsere •Prospektene kan sendes ut til interesserte månedlig via e- post •Håndbøker beregnet for kommuner og nye etablerere kan leses på, eller kjøpes via nettstedet.

Bruk for deg • Gir oversikt over hva man bør vite når man tar over gard • Gir en grunninnføring og viser hvor man kan finne mer informasjon Boka setter ikke krav til forkunnskaper

Bruk muligheten! • Enestående mulighet for aktivitet på bygda • Vitamininnsprøyting til kommunen • Optimisme smitter