Kommunal eiendomsvirksomhet

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
IK-Bygg på web: Formål IK-Bygg web skal bidra til å avdekke avvik i forhold til helse, miljø og sikkerhet. Det stilles strenge krav til hvilken forfatning.
Advertisements

Del 2: Personlig økonomi.
Møte med Levanger kommune Møte Levanger kommune 26. januar 2009 Arne U. Hoff Interessentanalyse Levanger Havn 2006.
BASISHALL som grunnlag for rekruttering v/Paal-Mogens Furuseth
EBL – drivkraft i utviklingen av Norge som energinasjon EBLs synspunkter på hjemfall LO, KS og LVK- seminar 20. januar 2005.
PLANLEGGING SMÅKRAFTVERK AV EN STØRRE GRUNNEIER
FORSVARSBYGG Forsvarssektorens egen eiendomsekspert.
EIENDOMSSEMINAR FIRST HOTEL MARIN
Arild Frøseth, Daglig Leder Finans Partner AS
Muligheter/utfordringer i de kommunale boligene
Hvordan lykkes i det lokale/kommunale trafikksikkerhetsarbeidet?
Husleie nivå  Husleien opp med ca 100% på 10 år.  Inntektene har hatt en lavere utvikling.  Det begynner å bli ”normalt” med over 40% bo.
Entrepriser –hva skjer i Bergen? 25.april 2007 Prosjektsjef Rune Moen Regiondirektør Jorunn Nerheim.
Barnehageøkonomi og PwCs utredning om barnehage i Oslo
Parkeringspolitikk i Bergen •Disposisjon –Om Bergen –Parkeringspolitikk –Bergen Parkeringsselskap KF sin rolle i parkeringspolitikken –Om Bergen Parkeringsselskap.
Offentlige anskaffelser og interkommunalt samarbeid
KOMMUNEVALGET 2011 FAGFORBUNDETS KAFFEKURS Tema: Privatisering.
LCC i byggeprosjekter Knut Erik Nordby Direktør plan- og prosjektering
Dine penger= din fremtid
SAMMENLIKNING KLIKKPRIS AVTALE MED RENT-A-PRINTER LEIE AVTALE
Del 2: Personlig økonomi.
Kap 4 Investment-consumption decision model
Enkel forklaring av hvordan bygge nettverk i euroSMART!
Eiendomsdirektør Kristin Fagerhaug
Kapittel 7: Gjeldsgrad og verdi
Miljøutfordringer løst i andre land ? VRI Rogaland Sola 20. januar 2012.
Outsource eller drifte selv ?
Skolen – en kommunal virksomhet
Drammen Eiendom KF Eiermøte Formannskapet 6
Egne ansatte eller innleie?
Overføring av avløp til Holmestrand Etter mindre enn 20 år, kan det siste av i alt 7 renseanlegg i Sande bli nedlagt.
EØS-avtalen og kommunalt handlingsrom Innlegg på Åpen landskonferanse, Nei til EU Stavanger 11. mars 2007 Av Seniorforsker Arild Aurvåg Farsund International.
Rissa Kommune1 ØKONOMI OG AKTIVITET i RISSA KOMMUNE Rissa – for dine drømmer.
Grønn fordelsavtale Cort Adelers gate 30 Oslo. Med grønn fordelsavtale vil vi sammen med deg redusere energi- forbruket og miljøbelastningene, samtidig.
Energimerking som incitament NVE, 9. mars 2010 Tommy Rudihagen, adm. dir.
Strindheim Yngres Grunnlaget for treningsavgifta.
Gratangen Boligstiftelse Eie, eller leie?
Levanger kommune enhet Bygg og eiendom Driftskomiteen 1 Presentasjon av Bygg og eiendom.
Samvirke innen offentlige tjenester Pleie- og omsorg FoU-prosjekt nr
Kapittel 2: Investeringsanalyse
Visjoner om det fremtidig Kommune-Norge Administrerende direktør Sigrun Vågeng.
Handlingsplan for parkering Trenger byen en P-politikk?
Ansvarsområde seksjon bygg- og eiendomsforvaltning
1 HRS Eksempel- betinget tap La oss anta at en kunde fremmer et krav på 100 mill mot selskapet pr Selskapet antar med 60 % sannsynlighet at det.
1 Ledersamling SIVA 6. og 7. november 2013 Ordfører Bjørn Iversen.
Næringslivets lokaliseringsmønster og arealbruksutvikling Trondheim: innb arb.pl. Bergen: innb arb.pl. Stavanger/Sandnes:
Espen Starheim Momentum Selvkost AS
1 av Roger Iversen politisk rådgiver KRD BFO-konferanse Oslo, 18.november 2004 Hvordan skal man sørge for at de private og offentlige aktørene arbeider.
Kommunesektoren ser muligheter Adm.dir. Sigrun Vågeng.
IK Bygg, et verktøy for kommunene
Velferdstjenester i offentlig eller privat regi?
Kapittel 12. Finansiering Læreplanmål: – Du skal kunne beregne kapitalbehov – og innhente informasjon om ulike finansieringskilder Entreprenørskap og bedriftsutvikling.
Litt om Stavanger eiendom. Oktober -15. STAVANGER KOMMUNE Bestiller – utfører – kunder. STAVANGER EIENDOM BYGGDRIFT / NATUR OG IDRETT VIRKSOMHET Driftsavtale.
– 1.1 Presentasjon av Undervisningsbygg Tilbudskonferanse vaktmestertjenester Runar Berget –
Forretning eller forvaltning - ett fett?. «Jeg har ingenting imot private. Jeg vil ikke legge meg opp i om kommunene velger offentlige eller private tilbydere,
Angvik Eiendom. Lokal verdiskaping siden 1881 ■ Angvik selskapene viderefører en gammel handels -og industri historie fra Angvik på Nordmøre. ■ Jon og.
Forretning eller forvaltning - ett fett?. 1.Hvor står vi? 2.Hva vil vi? 3.Hva gjør vi?
Rammevilkår for samdrift mellom kommune og energiselskap
Rekommunalisering eller en entreprise?
IDRETTSHALLER Driftsøkonomi flerbrukshaller
Handlings- og økonomiplan og budsjett 2016
Driftsbudsjett og regnskap
Eiendomsdrift og forvaltning Asker kommune Roar Nygaard Virksomhetsleder EDF Eldrerådet, 26.april 2017.
Ordinært sameiermøte 2017 Åstadtunet Boligsameie.
- og strategier for å ta tjenestene tilbake
Hovedrapport – erfaringer fra fjorårets rapportering og hvordan ser årets ut? Plenumsdiskusjon: Hva må til for å komme i mål til våren.
Offentlig Privat Samarbeid (OPS)
Gjennomgang Eiendoms-forvaltningen
Velkommen til Trondheim kommune!
Velferdsprofitørene Linn Herning For velferdsstaten
Utskrift av presentasjonen:

Kommunal eiendomsvirksomhet En innføring for politikere Forum for Offentlige Bygg og Eiendommer

VELKOMMEN SOM EIER ! Kommunen trenger egnede lokaler for å drive sin virksomhet Kommunestyret tar over eiendommene etter foregående kommunestyre. Kommunestyret bestemmer hva som skal bygges Kommunestyret bestemmer hvordan eiendommene skal vedlikeholdes og forvaltes Kommunestyret gir eiendommene videre til neste kommunestyre Kommunene er i dag betydelige eiere av bygninger og grunneiendommer

Hva eier innbyggerne ? Hvilken verdi har eiendommene ?

Hvilken verdi har eiendommene ? Eiendommene og deres verdi I en gjennomsnittlig kommune eier innbyggerne : 5 kvm bygg (Sum skoler, barnehager, sykehjem, kultur/ idrettsbygg, administrasjonsbygg m.m. delt på antall innbyggere) Det vil si 50.000 kvm i en kommune med 10.000 innb. I tillegg kommer grunneiendommene. Hva eier din kommune ? GJENANSKAFFELSESVERDIEN FOR BYGNINGENE : 20.000 kr pr kvm x 50.000 kvm = 1 mrd kr SALGSVERDIEN – Avhenger av leieprisen i det lokale eiendomsmarkedet ? Hva eier innbyggerne ? Hvilken verdi har eiendommene ?

Kommunestyret bestemmer hva som skal bygges og hvor mye det skal koste. Med det har man også bestemt fremtidige kostnader til forvaltning drift og vedlikehold.

Hver kvm koster mer enn 1000 kr pr år : Kapital 500 kr Forvaltning 50 kr Vaktmester 50 kr Energi 100 kr Renhold 150 kr Vedlikehold 100 kr Utvikling 150 kr Sum 1100 kr

Hver kvm koster mer enn 1000 kr pr år : Kapital 500 Et nytt bygg koster 1500 kr pr kvm pr år i renter og avdrag med en nybyggkostnad på 20.000 kr pr kvm. Et gammelt bygg kunne vært solgt og pengene satt i banken. Kapitalkostnaden er tap av renteinntekter. Hva ville din kommune hatt i renteinntekter hvis eiendommene ble solgt og pengene satt i banken ? Kommunens gjennomsnittlige kapitalkostnad for gamle og nye bygg er her anslått til 500 kr. pr. kvm. Hver kvm koster mer enn 1000 kr pr år : Forvaltning 50 Kommunestyret må som eier sørge for en forsvarlig forvaltning (administrasjon) av kommunens eiendommer. Det vil si : holde oversikt over eiendommene og deres tilstand, sørge for forsikring og finansiering gjennomføre innkjøp ivareta kommunens interesser som grunneier sørge for en forsvarlig drift med vaktmestertjeneste og renhold planlegge og gjennomføre vedlikehold gjennomføre utbygging og rehabilitering osv. en forsvarlig forvaltning koster 50 kr pr m2 Vaktmester 50 Kommunene bruker i dag ca 50 kr pr kvm pr år til vaktmester. Hvor mange kroner pr kvm bruker din kommune på vaktmestertjenesten ? Vaktmesteren blir « dratt » i flere retninger. Brukerne ønsker mest mulig hjelp i institusjonsdriften, mens eiendomsforvaltningen ønsker mest mulig teknisk drift og vedlikehold. Hvem styrer vaktmesterene i din kommune ? Kommunestyret bestemmer hvor vaktmesterne skal være ansatt, hos brukerne eller i eiendomstjenesten. Renhold 150 Renhold er viktig og nødvendig og vanskelig å gjøre billig uten at det går ut over kvaliteten. Renholdskostnaden varierer mye mellom typer av bygg og bruksintensiteten. I barnehagene er renholdskostnader på 2-300 kr. pr kvm ikke uvanlig. For sykehjem og skoler ligger renholdskostnaden mellom 100 og 200 kr. pr. kvm. Energi 100 Energikostnaden har økt betraktelig i de senere år, og ser ut til å fortsette å øke. Noen typer bygg er mer energikrevende enn andre. Med energiøkonomisering kan kostnaden reduseres. Hva gjør din kommune for å spare energi ? Vedlikehold 100 Norske kommuner bruker normalt lite til løpende vedlikehold og mye til å ta igjen forsømt vedlikehold. Det er lite lønnsomt. Private eiendomsbesittere bruker mer enn 100 kr. pr. kvm årlig til å vedlikeholde sine eiendommer. Det er ikke noen åpenbare grunner til at kommuner skal klare å vedlikeholde sine eiendommer vesentlig rimeligere enn private. Utvikling 150 Arealbehovene endrer seg over tid og bygningene må bygges om flere ganger i bygningens livstid. Større ombygginger og påbygginger må normalt tas over investeringsbudsjettet, og beslutningen tas av kommunestyret. I denne sammenheng er kommunens kostnader knyttet til ombygginger og påbygginger av sine eiendommrer anslått til 150 kr. pr. kvm pr år. Hva koster det å huse en kommune ?

Innbyggerne betaler med dette mer enn 1000 kr pr kvm pr år for å huse kommunens virksomhet. Det vil si 50 mill kr pr år for en kommune med 10.000 innbyggere og 5 kvm pr innbyger. Hvor mye bruker din kommune ? Hvor stor del av din kommunes budsjett går med ?

En eier skal tenke langsiktig Et eksempel

En eier skal tenke langsiktig. Bygging og utvikling av skole : År Bakgrunn Kommunestyrevedtak 1969 Byggefelt Bygge skolen 1976 Flere elever Utvide skolen 1987 HMS -forskrifter Nytt ventilasjonssystem 1993 SFO Bygge på skolen 1997 L97 Bygge om skolen 2003 Forfall Rehabilitere skolen 2008 @-læring tar over Skolen bygges om ? 2015 Kapitalbehov Salg til eiendomsselskap ? KOMMUNESTYRETS SJEKKLISTE FØR VEDTAK : Kan bygningen ominnredes på en enkel måte uten å gjennomføre kostbare ombygginger ? Er materialbruk og løsninger varige slik at kommunen ikke bruker unødvendig ressurser til reparasjoner og vedlikehold ? Kan bygningen brukes til andre formål når dagens bruk opphører ? Kan nedlagte verdier realiseres ved fremtidig salg ? En eier skal tenke langsiktig. Et eksempel

Hvor stor skole skal vi bygge ? 10 kvm pr elev = 20.000 kr pr år 30 kvm pr elev = 60.000 kr pr år i huskostnad for nybygg Hvor stor skole skal vi bygge ? Hver prikk er gjennomsnittlig areal pr. elev i en kommune. Basert på arealoppgaver fra 100 kommuner. (FOBE)

Hvor stort alders/sykehjem skal vi bygge ? 50 kvm = 100.000 kr pr plass pr år 100 kvm = 200.000 kr pr plass pr år i huskostnad for nybygg Hvor stort alders/sykehjem skal vi bygge ? Hver prikk representerer areal pr. bruker i en kommune Basert på arealoppgaver fra 100 kommuner. (FOBE)

Kommunestyret bestemmer hva kommunen skal gjøre selv med egne ansatte og hva man skal kjøpe av varer og tjenester.

Kommunestyret kan vedta at hele eller deler av forvaltningen skal utføres av private firma. Eier Utbygging Finans Forsikring Vedlikehold Energi Forvalter Service Drift Rådgivning

Alt kan kjøpes, men noen må kjøpe for kommunen ! Kommunestyret kan vedta at hele eller deler av forvaltningen skal utføres av private firma. Eier Alt kan kjøpes, men noen må kjøpe for kommunen ! Jo mer som kjøpes jo mer ressurser må kommunen ha til bestilling, oppfølging og kontroll av at leveranser er i henhold til kontrakt / avtale. Hva som er en fornuftig ballanse mellom egenregi og kjøp av tjenester må den enkelte kommune finne ut av.

Private produksjonsbedrifter skiller eiendommene ut i egne eiendoms-selskaper som driver forretningsmessig. For mange er eiendom blitt en viktig inntektskilde. Attraktive eiendommer kan utvikles for salg. Ved opprettelse av AS kan man få inn ny kapital. Noen kommuner oppretter kommunale eiendomsbedrifter

Kommunal eiendomsdrift KF eller AS Styre Styre Kommunal eiendomsdrift KF eller AS Utfører vaktmestertjenester, renhold, park/utomhus, vedlikehold m.m. på oppdrag . Kommunalt eiendoms-selskap KF eller AS Kjøper, selger forvalter, bygger ut og leier ut til eiendommene til kommunale leietakere Noen kommuner velger å legge driftspersonellet til eiendomsselskapet og lager en kommunal bedrift.

Utskilling av eiendomsdriften er et naturlig steg i retning av konkurranseutsetting. Opprettelse av kommunalt eiendomsselskap er et steg i retning av en markedsorientert kommunal eiendomsvirksomhet. Kommunestyret bestemmer.

Oppsummering Kommunestyret må spørre Har vi fornuftige bygg for brukerne ? Kan vi utnytte arealene bedre ? Kan vi unngå å bygge nytt ? Har vi et forsvarlig vedlikehold ? Har vi en fornuftig ballanse mellom egne ressurser og kjøp av tjenester ? LYKKE TIL MED EIERSKAPET Forum for Offentlige Bygg og Eiendommer