SCM 16: Coordination in the Supply Chain

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Planlegging og styring
Advertisements

Målgruppe / Budskap Hvem skal du snakke til og hva skal du si
Stock Optimiser Beslutningsstøtteverktøy for optimalt reservedelslager
Mitt selskap og logo KF oppgave Av FLT Student.
•MXI, Xocai, sunne sjokoladeprodukter •Eier og grunnlegger. Diabetes 2, før og etter sjokoladen…. •Bivirkning: komme i balanse.
Optimal produkttilgjengelighet I
Stokke AS Inn- og utgående logistikk
SCM Bærekraftige forsyningskjeder  Hittil: Fokus på overskuddet i forsyningskjeden  Bærekraftig utvikling: Utvikling som tilfredsstiller våre behov uten.
ISO 9000:2000 Prosessorientering v/Per L. Berge Excellence Norway
Målbilde for min halvtime • Se instruktørrolle med litt nye øyne • Øke interessen for egne medarbeidere/ lærlinger • Noen tips og råd for hvordan du kan.
Uavhengig etterspørsel
SCM 04: Designing Distribution Networks
Styrearbeid i Norwegian
Mobile portalløsninger (Internet Online Platform)
SØT-modellen Situasjonen nå Ønsket situasjonen Tiltak
SCM10: Managing Economies of Scale - Cycle Inventory
SCM11: Managing Uncertainty in a Supply Chain- Safety Inventory
Verdikjeder - hva kjennetegner de beste og hva vil framtiden bringe?
Konkurransevirkemidlene PRIS
Kap 5 - Prediksjonsmodeller
Strategier og drivkrefter (slide fra kap. 3)
Produktvalg Læringsmål:
OM 11: Capacity Planning and Control
BIT-programmet, EFFEKTMÅLING Statens nærings- og distriktsutviklingsfond Effektmåling i utvalgte bransjer, november 2001.
Vest Buss Gruppen Dialogkonferanse Ruter November
Kapittel 6: Lagermodeller
Kapittel 6: Lagermodeller
1 4 March 2010 TDT4285 Planl&drift IT-syst Forelesning nr 22: Ytelsesforvaltning TDT4285 Planlegging og drift av IT-systemer Våren 2010 Anders Christensen,
1 26. april 2005 TDT4285 Planl&drift IT-syst Forelesning nr 31 Ytelsesforvaltning TDT4285 Planlegging og drift av IT-systemer Våren 2005 Anders Christensen,
10 målindikatorer 1.En strategi for utvikling og forbedring av organisasjonens prestasjonsevne er klart definert og forstått 2.Læring og utvikling blir.
Nordkapp 12.oktober 2009 Endringer i grunnlaget for fiskerier og kultur Knut Bjørn Lindkvist Høgskolen i Finnmark.
Strategiske Valg Intern Analyse Ekstern analyse VALG AV HOVEDSTRATEGI
Lager Akkumulering av transformerte input-ressurser (materiale, informasjon, kunder) i transformeringssystemet Lager er også nødvendig når tidspunkt for.
Planlegging og styring
Prognose av framtidig etterspørsel
Hvorfor prosjekt? Forelesning 3ØID30 Harald Romstad 24.oktober
Jarl Reitan, SINTEF / Carl Peter Åser, HÅG
Human Factors (HF) i kontrollrom - En revisjonsmetode 2003
And Together. Free your energies Bodil Rabben 16.november 2010 Modne og modige kunder og leverandører.
Forutsetninger for samarbeid Ansvar og Ressurser Arbeidsdeling og Organisering.
Prosjekt- og porteføljestyring i Telenor Nett
TEKO - bransjen IT som strategisk virkemiddel
Espen Rønningsland Diplomstudent ved linjen for Industriell Økonomi og Teknologiledelse (NTNU)
Produksjonslogistikk En strategisk satsning SINTEF teknologiledelse
Adressering i kraftbransjen
Forelesning i mikroøkonomi.
Damasio om rasjonelle valg og somatiske markører
”Hva betyr det logistikk- og produksjonsmessig å ha Toyota som kunde?” Et eksempel på verdikjedestyring og kommunikasjon med verdens ledende bilprodusent.
Utarbeidet av: Scott Downey Tilrettelagt og presentert på Smidig 2011 av: Reinert Kamøy.
Nettbutikk Nettbutikk Ny nettbutikk med varer! Innen 3 uker kan du få din egen nettbutikk, med din profil. I nettbutikken ser kunden hele.
OM 11: Capacity Planning and Control
Nye forretningsprosesser Pensum: Olsen, kap
OPPGAVER MÅL TEKNOLOGI.
M&L2 Kap. 8 Distribusjonsstrategier Oslo, januar 2010.
© 2003 KPMG AS, the Norwegian member firm of KPMG International, a Swiss non operating association. All rights reserved. NTLF Bergen Supply Chain Management.
Internasjonalisering konsekvenser for logistikk- markedet i Europa Harald Wand Salgsdirektør DFDS Transport Group.
Otra Web-Shop - Quick Guide
Rekommunalisering eller en entreprise?
Forretningsprosess Adminstrere MRP
Digital bestillingsprosess for Armering, direkte fra modell
Husbanken og kommunene
Kapittel 2: Merkevarehistorie
Når virker 1:1 kommunikasjon? Miriam Gade Nicolaisen
The Nature and Causes of Economic Fluctuations
Verdiskapning, produktattributter og målkostnader
Nye trender Vi skal se på Virtualisering ”Cloud computing”
Presentasjon av forretningsplan
Del III: Relasjonsforhold mellom kunde og leverandør
Markedsføringskanaler på bedriftsmarkedet
Camilla Hall-Henriksen
Utskrift av presentasjonen:

SCM 16: Coordination in the Supply Chain Koordinering i kjeden Supply chain coordination improves if all stages of the chain take actions that together increase total supply chain profits Supply chain coordination requires each stage of the supply chain to take into account the impact its actions have on other stages BUS340 - SCM

SCM 16: Coordination in the Supply Chain Piskesnert-effekten Mangel på koordinasjon i kjeden Forskjellige mål i ulike ledd - lokal optimering Ulik eierskap forverrer situasjonen Informasjon blir forvrengt mellom leddene Økning i variantantall forverrer situasjonen Piskesnert-effekten Større variasjoner i etterspørselen oppstrøms, jfr. The beer game Eksempel fra Barillas distribusjonssenter Ordrer per uke inn fra butikker: Qmax = 3 × Qmin Ordrer per uke ut til produsent: Qmax = 70 × Qmin BUS340 - SCM

Konsekvenser av piskesnert-effekt I Produksjonskostnader Økt kapasitetsbehov eller økte lager Lagerkostnader Økte lagermengder og behov for større lageranlegg Ledetider Vanskelig terminplanlegging, ikke tilgjengelig kapasitet eller komponenter på lager Transportkostnader Behov for overskuddskapasitet

Konsekvenser av piskesnert-effekt II Arbeid ved sending og mottak Økte fluktuasjoner Produkttilgjengelighet Oftere tom på lager Relasjoner i forsyningskjeden Skylder på andre i kjeden, reduserer tillit

Hindringer for god koordinasjon I Incentiver Lokal optimering innen funksjoner eller ledd Transportkostnader - lagerkostnader Incentiver til salgspersonalet Kvantumsrabatter, hockeykølle-effekt, salg innen kjeden eller kundesalg Informasjonsprosessering Prognoser basert på ordre, ikke kundesalg Tilfeldig endring tolkes som sprang eller trend, bestilling tar høyde for framtidige konsekvenser Mangel på deling av informasjon Salgskampanjer - økt ordre er engangstilfelle

Hindringer for god koordinasjon II Produksjonsmessige hindringer Bestilling i store partier Faste bestillingskostnader eller kvantumsrabatter Nøkkeltidspunkter (ukeslutt, månedsslutt) Lange ledetider ved etterfylling Bestilling tar høyde for trendutviklingen i hele ledetidsperioden Taktisk spill ved produktrasjonering Dersom leveransene er en prosentandel av ordrene er det lurt å øke ordremengden. Dette gir feil signaler til leverandøren om virkelig etterspørsel

Hindringer for god koordinasjon III Prismessige hindringer Rabatter basert på partistørrelse Salgskampanjer og midlertidige rabatter Framskyndet kjøp - økt fluktuasjon Atferdsmessige hindringer Lokalt fokus Reaksjon på lokal situasjon, forstår ikke årsaker Kaster skylden over på andre ledd Ingen læring på grunn av at konsekvensene oppstår andre steder Mangel på tillit medfører opportunisme, dobbelt-arbeid og manglende bruk av felles informasjon

Hvordan oppnå koordinasjon I Tilpasse mål og incentiver Maksimer totaloverskuddet til kjeden Incentiver på tvers av funksjoner Prispolitikk som forbedrer koordinasjon Partibaserte rabatter, volumbaserte rabatter, franchise-avgift, tilbakekjøp, kvantumsfleksibilitet Endre salgsincentiver fra sell-in til sell-through Rullerende horisont, redusere framskyndet kjøp

Hvordan oppnå koordinasjon II Forbedre nøyaktigheten av informasjon Dele data om kundesalg (POS) Felles grunnlag for prognosene Felles prognoser og planer Kampanjer Sentralisert ansvar for etterfylling Direktesalg til kunder: Produsent Leverandørstyrte lager (VMI): Distributør eller produsent Kontinuerlig etterfyllingsprogram (CRP): Transportør, distributør eller produsent basert på POS-data eller uttak fra forhandlers lager

Hvordan oppnå koordinasjon III Forbedring i produksjonen Reduksjon av ledetider EDI, fleksibilitet, cellelayout Redusert fluktuasjon medfører bedre terminplaner Advance shipping notice (ASN), crossdocking Reduksjon av partistørrelser Redusere faste kostnader Aggregere leveransene, melkeruter, enklere sending og mottak, fordele ordrer over uken Dataassistert bestilling (CAO) Eliminere individuelle innkjøpsordre, ha langsiktige kontrakter med enkle oppgjørsformer

Hvordan oppnå koordinasjon IV Forbedring i produksjonen (forts.) Rasjonering Basert på tidligere salg, deling av informasjon, tidlig bestilling Prisstrategier for å stabilisere ordre Fra partibasert til volumbasert rabatt Rullerende horisont Stabiliser prisene Every Day Low Pricing (EDLP) Begrens ordrer ved kampanjer (historisk salg eller sell-through)

Kontinuerlig etterfylling og VMI Kontinuerlig etterfyllingsprogram (CRP) Leverandør etterfyller kontinuerlig basert på POS-data eller tilsvarende Kjøper eier lagrene Leverandørstyrte lager (VMI) Leverandør har ansvar for lagerbeholdningen hos kunden Leverandør må ha POS-data Leverandør eier lagrene Eksempel: VMI reduserer lagret med 30-40 % Ulempe: ingen substitusjon mellom produkter

Ikke pensum: 10.6

Hvordan oppnå koordinasjon i praksis I Beregn piskesnert-effekten Anslå eget bidrag - forholdet mellom variasjonen i ordrer inn og ordrer ut Eliminer årsaker til variasjoner Toppledelsen må være forpliktet Lokale ledere må underordne seg Avsett ressurser til koordinering Ledelse, koordineringsteam med myndighet Fokuser på kommunikasjon med andre ledd Avklare felles ønsker og finne felles mål

Hvordan oppnå koordinasjon i praksis II Prøv å oppnå koordinering i hele nettverket Oppgave for den mest mektige aktøren Bruk teknologi for å forbedre forbindelsene i forsyningskjeden Økt synlighet ved bruk av ERP og Internett Rettferdig deling av fordelene ved koordinasjon Alle leddene må tjene på dette