Del 3: pRaktisk prøve Vurdering av praktisk forståelse av

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Helgekurs Spill Bridge 1 på en helg Opplegg utviklet av: Sven-Olai Høyland.
Advertisements

Sportslig organisering Senior Herrer Visjon Visjon : -Trivsel & fotballglede.
Når kjeft ikke hjelper Atferdvansker Utfordringer Muligheter og tiltak
Sosial ferdighetstrening
Hjemmeoppgave 1: Å høre etter NAVN: ……………………………….. DATO: ……………………….
Strukturen i treningen
Dag Dag 10:30 Velkommen til samlingen Mette H. og Jostein Soland
NESOs Formannskole klasse / 2014
Våre presentasjoner Jón Steinar Guðmundsson Institutt for petroleumsteknologi og anvendt geofysikk NTNU Februar 2009.
Molde FK G19 Sesongen 2013.
Moralsk resonneringstrening
Daglig leder program Samling 2, Hensikt Program samling 2 – 2013 Onsdag 16.oktober Velkommen, intro og 5.min presentasjon av fremdriftsplan.
TALENTUTVIKLING. DAGENS INNHOLD •Intro bakgrunn svømmer/trener •Hva er viktig for meg som trener •A. Veiledningsrollen •B. Trenings og prestasjonskultur.
Velkommen til Erfaringsseminar november Gabelshus, Oslo
ART - et program for trening av sosial kompetanse
Nasjonalforeningen Os helselag i samarbeid med Os skole
Dialogen som pedagogisk verktøy
Fagdag for arkivtjenesten ved UiO Torsdag 19. juni 2014 kl – «Offentlighet og innsyn» - hvor står UiO? Gjennomgang av praksis og ansvarsfordeling.
VELKOMMEN TIL URO OPPLÆRING
Kompetente barn og unge
Muntlig eksamen Retningslinjer, rammer – og handlingsrom
Strategiseminar for fakultetsstyret og ledere mfl. i Malangen 8. og 9. oktober 2013.
Hør hva jeg kan! 2-årig FoU-prosjekt støttet av Fremmedspråksenteret
Lederen som coach Jeg kan ikke lære noen noe,
Avdeling for sosionomutdanning
Aggression Replacement Training ”I stedet for aggresjon”
Mappemetodikk.
Rotary Youth Leadership Awards Lederseminar for ungdom fra 18/19 til 24 år. Distrikt – 21. mars 2010 Tyriheim ved Sundvollen Arrangør: KOLSÅS.
Bra! Generalisering Hvordan overføre det som trenes
Nileseren! Bergen skoleåret 08/09 Lesing Orientering Mening Kunnskap
SAMLING PÅ BEITOSTØLEN 6. – 8. DESEMBER 2013 Gruppe år Trenere: Joakim Fredrik.
SAMLING PÅ NORDSETER 25. – 27. NOVEMBER 2011 Gruppe år Trenere: Eirik Dessverre lite snø – men vi skal ha det moro likevel.
Onsdag 13. mars Sam Eyde vgs
Velkommen! Olweusgruppens instruktøropplæring Samling 2 5 – 7 september 2012.
Møte med veiledere og kontaktpersoner Informasjon om en ukes praksis på fjerde semester av Lektorprogrammet.
Oppgaver Hva er hovedforskjellen mellom barnehage- og skoletradisjon?
Hør hva jeg kan! 2-årig FoU-prosjekt støttet av Fremmedspråksenteret
STUDER SMARTERE Kurs i studiestrategi Modul 1 Bli en bedre student Lene Røsok Dahl Karriereveileder, BI Karriereservice Velkommen på kurs Presentere.
Skap et godt idrettsmiljø. Innhold i modulen Innledning – Hensikt og mål med modulen – Miljø- og personfaktorer For utøverne – Metoder for et utøvermøte.
Program Hovedlandsrennet 2010 Torsdag 25.02: åpen for trening ハ Langrennscrosstraseen åpen for trening. NB: 5 km traseen er.
Opprettholdende faktorområder
Hotell Klubben Velkommen! Rådgiversamling.
Et inspirerende foreldreveilednings- kurs
Veiledertreneren
Velkommen til matematisk juleverksted på Newtonrommet.
Økonomi- og innkjøpsforum
Lysgården En skole med Art- tig og Stil-lig læring.
Læringsledelse og rolleforståelse i voksenopplæringen
Steinar Hafto Myre 23. januar 2007 VALPRAKS PRAKSISORDNINGEN I PRAKSIS En gjennomgang av –Opplegget –Frister –Informasjonskilder.
Velkommen til Newtonrommet!
Fokusgrupper Komité Helse og omsorg 25. februar 2015.
K ASTELL - ERFARINGER H ØR HVA JEG KAN ! 2- ÅRIG F O U- PROSJEKT STØTTET AV F REMMEDSPRÅKSENTERET Anita Nyberg, Kastellet skole.
Velkommen til samling for Kompetansemegling! Tirsdag 7. desember 2004 i Forskningsrådet.
Skap et godt idrettsmiljø i klubben din - Gjennomføres av trener eller leder Innledning.
Drop-In metoden En metode for å veilede elever til en mer positiv elevrolle Fra bekymring til forandring gjennom samtale, veiledning og oppfølging Utviklet.
Gruppetilbud for unge voksne med generelle lærevansker eller lett utviklingshemming, HAVO Lassa ved SUS Identitet/Selvbilde/seksualitet v/Ole Jan Hustøl.
RePULSE- styr dine impulser Presentasjon PPT
Trening i livets kunst Trening i livets kunst Surnadal kommune 17. januar 2011 ARTART.
Er sm En presentasjon for Gvarv Skole/Sauherad Ungdomsskole.
Sosial ferdighetstrening i barnehagen v/May Helen Eia Richter Ressurssenter for styrket barnehagetilbud.
INSTRUKSJON Du lærer: Hvordan du bruker fagkunnskap fra ditt eget utdanningsprogram i norskfaget Hvordan du kan forberede og gjennomføre en god instruksjon.
Tips til gjennomføring av «Temakveld: Ungdomsidrett»
NY VRI Nina og Ingvild.
Copyright © Dale Carnegie & Associates, Inc.
Hør hva jeg kan! 2-årig FoU-prosjekt støttet av Fremmedspråksenteret
Gjennomgang før eksamen
Telle i kor Telle med 4 fra 4 A – Forarbeid
Å få elevene til å argumentere B – Samarbeid
Tips til gjennomføring av «Temakveld: Ungdomsidrett»
Utskrift av presentasjonen:

Del 3: pRaktisk prøve Vurdering av praktisk forståelse av ART som metode Del 3: pRaktisk prøve

Program for dagen Torsdag 19. januar 09:00 – 09:30 Velkommen og mulighet for oppklaring av oppgaver i plenum før praktisk metodisk eksamen 09:45 – 10:30 Trenerpar 1 - 25 min time + 15 min vurdering fra sensor 10:30 – 10:45 Kaffepause 10:45 – 11:30 Trenerpar 2 - 25 min time + 15 min vurdering fra sensor 11:40 – 12:25 Trenerpar 3 - 25 min time + 15 min vurdering fra sensor 12:30 – 13:30 LUNSJ 13:30 – 14:15 Trenerpar 4 - 25 min time + 15 min vurdering fra sensor 14:30 – 15:15 Trenerpar 5 - 25 min time + 15 min vurdering fra sensor 15:15 – 16:00 Utdeling av T-skjorter, bilde, oppsummering og avslutning av kurset

Praktisk prøve Trekk trenerfunksjon og komponent Valgfri time innenfor komponenten og valgfri hjelpemidler Planlegg treningen i trenerpar Gjennomfør treningen i 25 min Tilbakemelding etter fastlagt skjema 15 min treningen vurderes bestått/ ikke bestått Filmsnutt: smartest kid in class

Oppgaver for hoved- og medtrener Hovedtrener Forberede ART timen Gjennomføre timen Demonstrere som hovedaktør Lede tilbakemeldingsrunden Medtrener Forberede ART timen Støtte hovedtrener Demonstrere som medaktør Sitte på en strategisk plass Hjelpe deltakerne i rollespill Stille oppklarende spørsmål Fordeling av oppgavene under praktisk prøve bør være nærmest mulig 50-50!

Tilbakemeldingsrunde Medaktør  hovedaktør Observatørene  hovedaktør (medaktør) Trenere  hovedaktør (medaktør) Hovedaktør  hovedaktør Husk korte atferdsspesifikke tilbakemeldinger og tempo i tilbakemeldingsrunden!

Viktige moment i treningen! ART gruppa 75% - trenere 25% Tempo Bekreft alle Overhold reglene Struktur for timen Tydelig ansvars og oppgavefordeling mellom ART trenerne

Sosial ferdighetstrening Handlingskomponenten Lærer deltakerne hva de bør gjøre! Sosial ferdighetstrening

Hva er viktig fokus i sosial ferdighet? Definere ferdigheten ved å tydeliggjøre trinnene - tanketrinn og handlingstrinn Gi relevante og tydelige demonstrasjoner – helst to ulike demonstrasjoner Observasjonsoppgaver – microferdigheter Realistiske rollespill og hjemmeoppgaver som vil gi forsterkning i naturlige situasjoner Trene på komplementære ferdigheter

Sinnekontrolltrening Følelseskomponenten Lærer deltagerne alternativer til hva de ikke bør gjøre Sinnekontrolltrening

Hva er viktig fokus i sinnekontroll Få dagens tema fra sinnekontrollsirkelen klart frem og ikke gå lenger enn til dagens tema i treningen Bygge på tideligere treninger Observasjonsoppgaver knyttet til temaer i sirkelen frem til dagens tema Shake hands før og etter rollespill Ikke kroppskontakt

Moralsk resonneringstrening Tankekomponenten Lærer deltagerne om egne og andres moralske stillingstagende Moralsk resonneringstrening

Hva er viktig fokus i moralsk resonnering Bruke standard Gibbs skjema for diskusjonen Begge trenerne er aktive Oversikt over hvilket stadium deltakernes argumentasjon representerer Være bevisst kognitive forvrengninger og å konfrontere utsagnene på en ikke moraliserende måte Kunsten er å få diskusjonen mellom ungdommene Trenerne er først og fremst ordstyrer men skal samtidig klargjøre og utfordre Viktig å vite når en skal spisse dilemmaet slik at engasjementet i gruppa opprettholdes og i hvilken retning en spisser dilemmaet Strategi for å møte påstand om at ”umodne” standpunkt er mer realistisk

Stadier i moralsk resonnering Umodne nivåer Nivå 1: Den sterkest rett Nivå 2: Overrenskoster Modne nivåer Nivå 3: Gjensidighet Nivå 4: System - sosialt ansvar

Tankefeller Selvsentrerte tankefeil/ kognitive forvrengninger Det andre fundamentet som moralsk resonnering bygger på er det som Gibbs og kollegaer kaller for selvsentrerte tenkefeil eller kognitive forvrengninger (Barriga mfl. 2000; Gibbs, Potter og Goldstein 1995). Selvsentrering Kognitiv låsning Skylde på andre Alt eller ingenting (svart – hvitt) Bagatellisere Sette stempel på seg selv og andre Forutsette det verste

Aggression Replacement Training Fortell meg og jeg glemmer! Vis meg og jeg husker! La meg gjøre det og jeg lærer!

LYKKE TIL ALLE SAMMEN!