Statens senter for arkiv, bibliotek og museum Samling i kurs om sosiale medier Trondheim 26/3 – 2010 Anders Olsson – ABM-utvikling.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kontaktkonferansen 2011 Tor Eivind Johansen 26. mai 2011 Kristiansund.
Advertisements

Markedsføring, rekruttering og lojalitet
Verveaksjon mars starter verveaksjonen i morgenrushet på Oslo S • Øke medlemstallet med 1% årlig • 8. – 24. mars ekstra innsats • Filmsnutter.
Idrettshall og uteanlegg Kantine
Web 2.0 og Bibliotek 2.0 Frode Pettersen – Vårmøte 8.mai 2007.
Digital langtidslagring og formidling
Konferanse om systemer for samlingsforvaltning
Prosjekt: ”Bistand på ny arena ?” 2011 Hege Nilsen og Anne Liv Engbråten. Habiliteringsteamet for voksne.
Trondheim Linda Stewart, Hedmark fylkeskommune Digitaliserte museumssamlinger Hva så?
Den digitale hverdag Diskusjonsspørsmål
Samarbeid om europapolitisk deltakelse Gunn Marit Helgesen Leder i internasjonalt fagpolitisk utvalg Oslo,
Samlokaliserte boliger og store bofellesskap
Kommunekampen -Et trimtilbud med moderne vri. For folk i form til O-VM
Norwegian i sosiale medier Fra kampanjeside på Facebook til omdømmebyggende aktiviteter i flere kanaler.
Kulturnett som arena for arkivformidling
Vitensentre i Norge.
Biblioteket som læringsarena i et eBorgersamfunn
NVU – aktører De som presenteres her er: •HiA •HiB •HiNT •HiST •UiS.
Veien videre… Direktør Stein Slyngstad, ABM-utvikling Innlegg på Det nasjonale museumsmøtet Trondheim, 9. september 2010.
Workshop 8. februar 2013 Nye nettsider Maria og Martin.
”Prosjekt selvbestemmelse” Nordmøre og Romsdal
Statens senter for arkiv, bibliotek og museum Bibliotekreform 2014 INNHOLD OG TJENESTER.
Kompetansekartlegging
«Ferdig rehabilitert, men ikke ferdig»
Innovasjonsarbeidet - hvor langt har vi kommet? Sigrun Vågeng 8. september 2010.
PRESENTASJON AV NASJONALT SENTER FOR ERFARINGSKOMPETANSE INNEN PSYKISK HELSE NKLMS
Statens senter for arkiv, bibliotek og museum Strategier for gjenbruk av kulturinformasjon fra arkiv, bibliotek og museer Tone.
Åpenhet, samarbeid, deltakelse Hvilke muligheter har Framtidens byer med sosiale medier og e-Governance/Gov 2.0? Dag Petter Svendsen Statsviter og analytiker.
Nyhetsstrømmer #02 RSS ( RDF Site Summary ) gjør at man kan abonnere på nyhetsstrømmer. Atom er en standardisering av RSS formatet. Kan abonnere v.h.a.
1 Pilotsamling, Oslo november 2009 Formidlingsplan: BIT Reiseliv generelt og Nasjonal Booking spesielt.
Kompetansebygging 2.0, / Bibliotekmøtet på Hamar 2010 Karen J. Buset, UBiT Kompetansebygging 2.0.
+ Wiki i klassen Tonje Hilde Giæver og Louise Mifsud TOS IKT1.
St.meld. 25 (2005 – 2006) Mestring, muligheter og mening «De fleste undersøkelser peker på dagligliv, måltider, aktivitet, sosiale og kulturelle forhold.
Kommunikasjon Ordet stammer fra det latinske ordet communicare som betyr å gjøre felles/ gjøre sammen Nettsider = enveiskommunikasjon Sosiale medier =
Kommunenettverk for miljø og samfunnsutvikling. Presentasjon 2008 Bakgrunn Livskraftige kommuner –Samarbeidsavtale KS og Regjeringen ved Miljøverndepartementet.
Presentasjon av ”Overhallaprosjektet” Bredbåndskrevende læringsmetoder i Namdalen NVU konferansen 2005 Håvard Sørli
MED KLUBBEN I SENTRUM SOSIALE MEDIER. Hva er sosiale medier Sosiale medier Betegnelse på alle nettsteder der brukerne selv skaper innholdet Blandt de.
Vekststrategi for Norges Diabetesforbund
Frivilligsentralene sentraler totalt
Statens senter for arkiv, bibliotek og museum Evaluering av fagbibliotek Torill Redse seniorrådgiver ABM-utvikling.
Val324 Lokalsamlinger og lokalhistorisk materiale Tor Sveum Forelesning fredag 5. november 2004: ABM-U Statens senter for arkiv, bibliotek og museum.
ALEPH brukermøte 2007 Status fra ALEPH Plus Team.
Veien videre med Ung:leder prosjektet? Hva Hva skjer i 2012 sentralt? - Søknad inne hos Gjensidigestiftelsen om 3 nye år med støtte - Vi ønsker å starte.
Velferdsteknologi i Værnesregion Boligkonferansen 2014 innlegg 8. Mai
Lokalpolitikere i sosiale medier. Dagens nettbruker Den aktive nettbrukeren Vi er alle produsenter Kommunikasjon fremfor monolog.
Sosiale medier (Web 2.0) – personvern – opphavsrett – nettvett…
MediaLT fagseminar 21 november IKT og universell utforming – måleindikatorer og status Rudolph Brynn Seniorrådgiver Nasjonalt dokumentasjonssenter.
Hvordan bruke Økonomilappen?
81% Mobil formidling på museum Det relevante museet, Trondheim 23. oktober 2014 Bjørn Olav Tveit, Kulturrådet Hvorfor?
Statens senter for arkiv, bibliotek og museum En digital ABM-sektor Jan Seland rådgiver, ABM-utvikling.
Navn på nybygget.  Identitet  Tilhørighet  Skape en merkevare  Skape lyst til besøk Hvorfor trenger vi et navn?
Fra IT for funksjonshemmede til IKT for alle – i et samfunn for alle 1998: Et oppdrag under regjeringens Handlings- plan for funksjonshemmede Finansiert.
Kommunenettverk for miljø og samfunnsutvikling Nettverk natur og kulturbasert nyskaping i Nord-Trøndelag? Turid Haugen, KS.
Bø hotell, Anders Stang Lund Senior kommunikasjonsrådgiver
Drammen bibliotek Utfordringer og muligheter Partssammensatt samarbeidsutvalg 10. september 2012 Tone Ulltveit-Moe og Monica Nyhus.
En vital arena for 60+ møteplass | aktiviteter | informasjon | helse
Trådløs kulturby Andy Pham Damir Nedic Amund Letrud Ruben Vijayaroopan Sivarajah Espen Olsen.
Kjør debatt - Hva? Hvem? Hvordan? Berit Strømshoved, Lillehammer bibliotek Litteraturhus Lillehammer.
VALGFORUM MEDLEMSFORUM FOR VALGADMINISTRASJONEN I KOMMUNENE OG FYLKESKOMMUNENE.
Erfaringer fra samordning og koordinert innsats i Kultur- og naturreise. Hvilke muligheter gir åpne data? Lederseminar 11. mai 2015.
Kulturnett MR Digitalt fortalt og Kulturminneløypa ved Jan Aakvik
Sosiale medier Mona Stokke, pedagogisk leder SeLL.
9 september 2016Anders Olsson og Ronny Haugan R IKS A NTIKVAREN Enkelt, Digitalt og Brukervennlig.
Frokostmøte 5. mai 2017 Lansering Frilux.
Plan for Sosiale medier
Pedagogikk i Web 2.0-verdenen
Gode venner som hjelper andre
Status for arbeidet med ny kulturmelding - en løypemelding.
Den store verden er kanskje nærmere enn du tror
Utskrift av presentasjonen:

Statens senter for arkiv, bibliotek og museum Samling i kurs om sosiale medier Trondheim 26/3 – 2010 Anders Olsson – ABM-utvikling

Statens senter for arkiv, bibliotek og museum Bakgrunn for kurset og vårt engasjement  Teknologiske og brukermessige adferdsendringer på internett og i forhold til mobile tjenester og utstyr  Et annet ”landskap” at forholde seg til for våre institusjoner – Google – søkemotor, nettleser, kartløsninger, nettapplikasjoner osv – Facebook (startet 2004 – tar av 2007) – Youtube (grunnlagt 2005 – tar av 2007) – Twitter (startet 2006 – tar av 2007) – Blogging (blir populært rundt 2006) – Flickr (lansert 2004 – tar av 2007) – Wikipedia (2001)og Wikipedia Commons (2004) – IPhone, Android, GPS, mobile applikasjoner osv (seneste årene) – Creative Commons, Åpen kildekode, delingskultur m.m. – RSS, API, Embedding, Mashup osv – Mfl., mfl…

Statens senter for arkiv, bibliotek og museum Hvorfor sosiale medier og Web 2.0?  ”Vinn-vinn” situasjon for institusjonen og sektorene (mener vi) – Brukermedvirkning gir bedre markedsføring av institusjonene, samlingene og det de arbeider med – Brukermedvirkning åpner også opp kildematerial for andre fortolkninger (dialog, deltakelse, interaksjon)  Nye måter for institusjonene å samhandle med publikum og andre aktører (vi er ikke alene)  Målet – at gjøre institusjonene til relevante samfunnsaktører i dag og for morgendagen  Slipp samlingene fri og brukerne til

Statens senter for arkiv, bibliotek og museum Start - Rapport om bruk av sosiale og mobile teknologier i ABM-sektorene (2008/2009)  Bredt sammensatt, tverrsektoriell gruppe  Gi råd om hvordan arbeidet på disse områdene best kan legges opp frem mot 2014  Peke på konkrete tiltak som bør prioriteres fra 2009 og frem mot 2014  Vurdere hvordan man best kan øke interessen og kompetansen på disse feltene i fagmiljøene og i institusjonene

Statens senter for arkiv, bibliotek og museum Kurset– en oppfølging av rapporten  Kurs i 9 fylker + internt i ABM-utvikling (12 ting over tre samling + selvstudier)

Statens senter for arkiv, bibliotek og museum Hvorfor ta dette i bruk?  Sosiale teknologier endrer internett – fra å være formidlingskanal til å bli kommunikasjonskanal (fra enveis til flerveis kommunikasjon). Noen eksempler: – Kommentarfunksjon på publisering av bilder (svært kompetente kommentar – berikede/bestred/diskuterte) – Publikum kan selv ”tagge” innhold (folksonomi - taskonomi) – Blogg – etablere som verktøy for produksjon av utstilling (involvere brukerne fra starten av – ev. annen utstilling?) – Prosjekt med ”åpen” deltakelse– institusjonenes og brukernes innhold sameksisterer (”rikere” og annen bilde - Digitalt fortalt) – Legge til rette for personer som kommentarer/legger ut eget innhold for at disse kan kommuniserer seg i mellom (nettsamfunnstanken) – Og mange andre løsninger – tjenester blir til her og nå!

Statens senter for arkiv, bibliotek og museum Eksempler – Brukerkommentarer

Statens senter for arkiv, bibliotek og museum Eksempler – DF og Facebook (samhandling)

Statens senter for arkiv, bibliotek og museum Eksempler – Blogger

Statens senter for arkiv, bibliotek og museum Eksempler – Brukerinnhold og -kommentarer

Statens senter for arkiv, bibliotek og museum Eksempler – Innsamlingsprosjekt og nytt/annet materiale og kunnskap (The Great War Archive)

Statens senter for arkiv, bibliotek og museum Gevinster for institusjonene/sektorene?  Institusjonene kan høste ny kunnskap om sine samlinger  Muligheten til å involvere flere i institusjonens "indre liv"  Institusjonene engasjerer mer og flere ettersom de gir innbyggerne økt eierskap til sine aktiviteter  Institusjonene når ut til flere målgrupper ved å bruke flere kanaler/formidlingsstrategier (husk: 1.5 millioner nordmenn har en facebook-konto)  Institusjonene får fram et rikere og mer sammensatt bilde av den kulturarven de forvalter ved at kunnskapsrike mottakere også blir avsendere av innhold og metadata  Involveringen og deltagelsen på nettet kan føre til økte fysiske besøk  Mange av teknologiene er frie å bruke og relativt ”low-tech” – ”quick start”?

Statens senter for arkiv, bibliotek og museum Noen viktige utfordringer for institusjonene vil bli:  Kompetanseheving og holdningsendringer i sektoren  Rollen som forvalter av sannhet på institusjonenes fagfelt utfordres (dialogorientert formidling)  Fokus på innsats knyttet til denne formen for formidling, event. slutte å gjøre noe annet (et forandret indre institusjonsliv?)  Unge i dag ”skaper” mye av sin identitet på internett og har andre brukervaner en vi ”gamlinger” – hva skjer om 10 år når dagens unge blir ”gamlinger”? Har våre institusjoner ”hengt” med? (nye brukere – andre brukermønster?)  Evaluering og belønning for innsats på dette feltet må løftes frem (trafikkmåling på hjemme- eller prosjektsider som relevante aktivitetsindikatorer sammen med fysiske besøk og annet)

Statens senter for arkiv, bibliotek og museum ABM-utvikling – 2010/2011  Etablering av Ning-nettverk internt og også rettet mot utprøving og funksjonalitetsvurdering i etterkant av kurs i Sosiale medier

Statens senter for arkiv, bibliotek og museum ABM-utvikling – 2010/2011  To museer har fått støtte til kompetanseprogram spesifikt innen disse områdene i 2010 (Oslo Museum og Østfoldsmuseene)

Statens senter for arkiv, bibliotek og museum ABM-utvikling – 2010/2011  Internt prosjekt om nye nettsider med Web 2.0 funksjonalitet og tanker kring ekstranett rettet mot sektorene

Statens senter for arkiv, bibliotek og museum ABM-utvikling – 2010/2011  Revurdering av Kulturnett og brukersentrisk modell for utvikling av ”nytt” Kulturnett

Statens senter for arkiv, bibliotek og museum ABM-utvikling – 2010/2011  Visjonsprosess med eksterne ”eksperter” – Data fra ABM-sektoren og den sosiale veven – Data fra ABM-sektoren og den semantiske veven  Massedigitalisering, kunnskapsorganisering, metadata, teknologi, roller for institusjoner, nasjonale aktører og fol flest, tjenesteutvikling osv er temaer  Leveres mai/juni 2010  Internt prosjekt kring bruk av sosiale medier applisert inn mot institusjonene – Hvordan kan disse teknologiene brukes av institusjonene? – Hvilke typer av material er passende? – Hvordan skal noe slikt organiseres i institusjonen? – Hva kan institusjonene få igjen?

Statens senter for arkiv, bibliotek og museum ABM-utvikling – 2010/2011  Mobilt buss/båt-prosjekt i samarbeid med Fjord 1 – 5 fylker involvert i starten (Hordaland, Møre og Romsdal, Rogaland, Oppland og Sogn og Fjordane) – Fremvisning av ”statisk” kulturarvsinfo på TV-skjermer i bussene, basert på GPS-trigging av informasjonen – Aktuelle ruter (i første omgang)  Bussen mellom Stryn-Oslo (via Strynfjellet/Gudbrandsdalen)  Ekpressbåten mellon Selje-Bergen  Ekpressbåten mellom Sogndal-Bergen  Alle fergeruter som Fjord1 har konsesjon på i de berørte fylkene – Utgangspunkt for videre jobbing/spredning (og kompetansebygging)

Statens senter for arkiv, bibliotek og museum ABM-utvikling – 2010/2011  Europeana og EuropeanaLocal – Europenana med flere prosjekter (nettverket vokser)  Carare, MIMO, Judaica – EuropeanaLocal  Sør-trøndelag på vei inn i dette (i Norge) – Ny søknadsrunde i første halvdel av 2010  UGC-prosjekt inn mot Europeana (User Generated Content) - ABM- utvikling m.fl er involvert i dette arbeid

Statens senter for arkiv, bibliotek og museum ABM-utvikling – 2010/2011  Nye samarbeidspartnere  Ny funksjonalitet i ”siloene” - Digitalt Museum, Arkivportalen m.fl.  Kompetanseprogram  Planverk og strategier  Osv, osv… Takk for meg! Spørsmål?