Kompetansebehov og kompetanseutvikling i universitets- og høgskolebibliotekene Roswitha Skare: Dokumentasjonsvitenskap ved Universitetet i Tromsø.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hva sier de offentlige styringsdokumentene?
Advertisements

Nina K. Vøllestad Avdeling for helsefag Institutt for helse og samfunn Det medisinske fakultet TRANSFORMASJON AV VITENSKAPELIGE TENKE -, ARBEIDS- OG VURDERINGSMÅTER.
Arbeidsplassbasert barnehagelærerutdanning ablu
Hvorfor studere kommunikasjon?
Kulturnett som arena for arkivformidling
MASTERSTUDIUM I ØKONOMI OG ADMINISTRASJON
Institutt for landskapsplanlegging ILP
1 Seminar om samarbeid mellom høgre utdanning og arbeidslivet Norgesuniversitetet, NUV, Tromsø Prosjekt: Integrert kunnskapsutvikling mellom.
Humaniora og næringsutvikling Dekan Kathrine Skretting Det humanistiske fakultet NTNU.
Integrering av informasjonskompetanse i undervisningen ved UiB Utdanningsavdelingen og Utdanningsutvalgets engasjement i UBs arbeid med Informasjonskompetanse.
Doble bachelorgrader – formelle krav og muligheter Beth Linde Studie- og forskningsseksjonen.
Tverrfaglig videreutdanning i eldreomsorg AHS studieåret
Søknadsfrist 26. mai 2008 Studiested Stord Du kan finne mer informasjon om skolen og studiene på KONTAKTPERSONER Bjørg Sørfonden Bye -
Kvalifikasjonsrammeverket - en pedagogisk reform
UNIVERSITETET FOR MILJØ- OG BIOVITENSKAP Velokmmen til master i folkehelsevitenskap 1 Master i FOLKEHELSEVITENSKAP Natur og miljø – helse og.
Høgskolen i Oslo Studiet i bibliotek- og informasjonsvitenskap – i lys av bolognaprosessen og kvalitetsreformen Liv Gjestrum Høgskolen i Oslo Avdeling.
Velferdsteknologi ved studiested Fredrikstad. En mulig skisse.
Dag Wiese Schartum, AFIN
Masterstudiet i Farmasi
Studietilbudet til Høgskolen i Østfold
Innføring i fagdidaktikk – samfunnsfag 2
1 Kvalitetsreformen og UHR-B Status Fra Bologna til Hammerfest - kvalitetsreformen i UH-bibliotekene, HiO. 6. april 2006.
Helge Sigurd Hansen, Studieavdelingen Frafallsundersøkelsen ved HF- og SV-fakultetet Presentasjon 4. februar 2010 for den ”Nasjonale arbeidsgruppen for.
Prosjektarbeid Prosjektarbeid er et deltakerstyrt teamarbeid som skal gjennomføres innenfor en avgrenset tidsperiode - en pedagogisk arbeidsform hvor studenter.
1 Fagdag HiST : Institutt for datateknikk og informasjonsvitenskap tilbyr: 2-årig master i datateknikk 2-årig master i informatikk.
Fakultet for humaniora og pedagogikk. «Humaniora eller humanistiske fag/vitenskaper er en betegnelse på visse akademiske disipliner, som kan skilles fra.
Religion og etikk & filosofi Årsstudium i religion og etikk og i filosofi Diverse påbyggingsstudier Asiastudiet Bachelor i religion, etikk og kultur Master.
Bibliotek som støtte for forskning og utdanning. Fra en høgskolerektors ståsted Lise Iversen Kulbrandstad,
Arne Tronsmo UU-leder IKBM
+ Wiki i klassen Tonje Hilde Giæver og Louise Mifsud TOS IKT1.
Fra FLU til BLU Ny barnehagelærerutdanning
Nærings-ph.d Lise V. Sund ” Vilje til forskning ” …Samspillet mellom bedrifter og forskningsinstitusjoner skal styrkes gjennom etableringen.
Hvordan arbeider bibliotekutdanningen ved HiO for å møte kompetansebehovet i UH-institusjonene? Innlegg på UHRBs åpne møte om kompetansebehov og kompetanseutvikling.
Bestått/ikke-bestått
Praktisk samarbeid mellom bibliotek og undervisningsmiljø Universitetslektor Rune Jensen Falch Førstebibliotekar Maria-Carme Torras i Calvo.
Entreprenørskap i lærarutdanningen
Val324 Lokalsamlinger og lokalhistorisk materiale Tor Sveum Forelesning fredag 5. november 2004: ABM-U Statens senter for arkiv, bibliotek og museum.
Ny etterutdanning i elevvurdering Nils Ole Nilsen.
Skrive masteroppgave: Valg av emne, vinkling og problemstilling
NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Å studere etter Kvalitetsreformen Per Olaf Aamodt.
Evaluering av Avinors organisering og tilknytningsform Møte med fagforeninger og tillitsvalgte 13. februar 2006.
DRI 1001 Digital forvaltning Introduksjon Arild Jansen 1 DRI 1001 Digital forvaltning Hva skal dere få vite i dag Litt om avdeling for forvaltningsinformatikk.
Hva skal dere få vite i dag ? Litt om avdeling for forvaltningsinformatikk og vi som er her : Om studieprogrammet.
Hva skal dere få vite i dag ? Litt om avdeling for forvaltningsinformatikk og vi som er her : Om studieprogrammet.
Læringsmål for PECOS Prosessen og innholdet Anne Julie Semb Programleder PECOS.
Skrive masteroppgave (1): Valg av emne, vinkling og problemstilling
Februar FS - Felles Studentsystem Et utviklingsprosjekt for de norske universitet og høgskoler fra 1993 til 1998.
DRI 1001 Digital forvaltning Introduksjon Arild Jansen 1 Introduksjon til Demokrati og Rettigheter i informasjonssamfunnet (DRI) 3-årig studium.
Litt historie om Y-veien
Arbeidsmiljøet angår alle. Bra for både deg og din bedrift. Samarbeid, ledelse og medvirkning Hva kan ESENER fortelle om om arbeidsgivers ledelse og arbeidstakers.
DRI 1001 Digital forvaltning Introduksjon Arild Jansen 1 DRI 1001 Digital forvaltning Hva skal dere få vite i dag ? Litt om avdeling for forvaltningsinformatikk.
DRI 1001 Digital forvaltning Introduksjon Arild Jansen 1 Introduksjon til Demokrati og Rettigheter i informasjonssamfunnet (DRI) 3-årig studium.
Velkommen til Det juridiske fakultet Kriminologi Demokorati og rettigheter i informasjonssamfunnet Master i rettsvitenskap.
Innledning om implementering av nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk ved Høgskolen i Sør-Trøndelag Studiekvalitetsdagen 7. april 2011 Gun Svartaas.
1 Kvalifikasjonsrammeverk og terminologi Universitetenes felles samrådsseminar om implementering av kvalifikasjonsrammeverket NTNU 16. juni 2009 Eirik.
1 BACHELORDAGEN 9. april 2014 Fakultet for samfunnsvitenskap og teknologiledelse.
Bachelor i kriminologi 3-årig bachelorstudie. Hva er kriminologi? Kanskje greit å begynne med hva det ikke er: Ikke CSI, ikke «profiling». Kriminologi.
Opptakskrav til master i pedagogikk
Kvalifikasjonsrammeverket
Dag Wiese Schartum, AFIN
RSA, 13. februar 2013 HiP og POM.
Gjennomføring av tilsynet
Dag Wiese Schartum, AFIN
DRI 1001 Digital forvaltning Introduksjon Arild Jansen
Styrevedtak sak 2011/3533, 29/6-11.
Litt om å skrive forvaltningsinformatikk
Høgskolen i Østfold tilbyr 60 studier i Halden, Sarpsborg og Fredrikstad
Hvordan jobber FBA med internasjonalisering?
Hvorfor Mastergrad i operasjonssykepleie?
Litt om å skrive forvaltningsinformatikk
Utskrift av presentasjonen:

Kompetansebehov og kompetanseutvikling i universitets- og høgskolebibliotekene Roswitha Skare: Dokumentasjonsvitenskap ved Universitetet i Tromsø

Bakgrunnen for faget dokumentasjonsvitenskap ved Universitetet i Tromsø  Pliktavleveringsloven fra 1989 tok konsekvensene av at det finnes mange forksjellige dokumenttyper.  Ved siden av bøker, tidsskrifter og andre mangfoldiggjorte publikasjoner av papir (bibliotek) og dokumenter i form av arkivalier som har vært håndtert av arkivinstitusjonene, blir også film, fotografier, kringkastet materiale, grammofonplater, video, edb- baserte informasjonssystemer osv. betraktet som dokumenter.

Bakgrunn  Februar 1989: Utdanning for informasjonssamfunnet. Innstilling om bibliotek- og arkivfag fra samarbeidsutvalg mellom Universitetet i Tromsø og Høgskolestyret i Tromsø  Følgende fag ble foreslått opprettet:  dokumentasjonskunnskap grunnfag  bibliotekkunnskap grunnfag  arkivkunnskap grunnfag

Bakgrunn  April 1993: Veiviser i informasjonssamfunnet. Rapport fra et utvalg som har utarbeidet planer for etablering av en bibliotek- og informasjonsfaglig utdanning i Tromsø  Her ble det foreslått å opprette informasjonskunnskap ved UiTø og bibliotekkunnskap ved Tromsø lærerhøgskole.

Dokumentasjonsvitenskap  Dokumentasjonsvitenskap ved UiTø:  startet opp i 1996 som et tverrfaglig tilbud med humanistiske, samfunnsvitenskapelige og teknisk- naturvitenskapelige emner.  støtter seg på en tradisjon innenfor dokumentasjon som går tilbake til de europeiske dokumentalistene rundt 1900-tallet (Paul Otlet, Suzanne Briet), men er også en reaksjon på det som skjedde på og 70tallet: fra dokumentasjon til informasjon.

Dokumentasjonsvitenskap  Under opprettelsen av faget ble forskjellige navn vurdert:  Dokumentasjonskunnskap  Informasjonskunnskap  Informasjonsvitenskap  Dokumentasjonsvitenskap

Bibliotekkunnskap/ arkivkunnskap  Bibliotekkunnskap ble opprettet som grunnfag ved UiTø høsten  Arkivkunnskap ble aldri opprettet.

Dokumentasjonsvitenskap  Etter hvert fikk man også mellom- og hovedfag, samt en forskerutdannelse.  I forbindelse med kvalitetsreformen ble det opprettet bachelor- og mastergrad i dokumentasjonsvitenskap.  Nye studieplaner fra høsten 2006 for å ta ABM-utviklingen på alvor.

Bachelorgradsprogram i dokumentasjonsvitenskap  3 år = 180 studiepoeng  Programmet er satt sammen av følgende komponenter, hvorav fordypningskravet på 90 studiepoeng utgjør den obligatoriske delen av studiet:  30 stp. førstesemesterstudium  90 stp. (60- stp.-gruppe + 30 stp. fordypningsemner i dokumentasjonsvitenskap)  60 stp. valgfrie emner

Bachelorgradsprogram i dokumentasjonsvitenskap. 3 år studiepoeng. Studieplan. Obligatoriske emner 60-stp-gruppe 30 stp emne Valgfrie emner 2 60 stp Veiledende progresjon Sem. 10 studiepoeng 1(H)FIL-0700 Examen philosophicumEXF-0720 Examen facultatum for humanistiske fag 2(V)DOK-1010 Dokument- og medieteoriDOK-1011 Dokument og samfunn DOK-1012 Medie- og dokumentteknologi 3(H) DOK-1016 Prosjektstudier av dokumentasjonsformer 4 (V) Valgfritt emne 5(H) Valgfritt emne 6 (V) DOK-2030

Mastergradsprogram i dokumentasjonsvitenskap  2 år = 120 studiepoeng  2 studieretninger:  dokumentteori  dokumentforvaltning

Studieprogresjon for studieretning i dokumentteori Sem. 10 studiepoeng 1(H) DOK-3012 Teori og metode, studieretning dokumentteori 2(V) DOK Spesialemne 1, studieretning dokumentteori DOK Spesialemne 2, studieretning dokumentteori DOK Spesialemne 3, studieretning dokumentteori 3(H) Mastergradsoppgave og oppgaveseminar 4(V) DOK-3940 Mastergradsoppgave i dokumentteori eller DOK-3941 og DOK-3942 Mastergradsoppgave i dokumentteori – delt oppgave Studieprogresjon for studieretning i dokumentforvaltning Sem. 10 studiepoeng 10 studiepoeng 1(H) DOK-3050 Dokumentteori, studieretning dokumentforvaltning DOK-3051 Dokumentforvaltning I, studieretning dokumentforvaltning 2(V) DOK-3052 Dokumentforvaltning II, studieretning dokumentforvaltning DOK-3053 ABM-studier, studieretning dokumentforvaltning 3(H) DOK-3054 Mastergradsprosjekt/Feltarbeid, studieretning dokumentforvaltning 4(V) DOK-3950 Mastergradsoppgave i dokumentforvaltning

Studieretning i dokumentteori  Hovedelementene er:  teori- og metodeutvikling med utgangspunkt i dokumentasjonsvitenskaps tredelte basis i humaniora, samfunnsvitenskap og teknisk-naturvitenskapelige fag  teoretiske og praktiske studier av dokumentasjonsformer (vitenskap, kunstarter, journalistikk, politikk m.m.)  studier av problemstillinger innenfor for eksempel dokumentforvaltning/dokumentinstitusjon (bibliotek, arkiv, museer, massemedier, internett, offentlig forvaltning, bedrifter og andre organisasjoner), dokumentutvikling (skrift, bilde, lyd og multimediale dokumenter), eller dokumentresepsjon.

Studieretning i dokumentforvaltning  Studiet består av to hoveddeler:  Dokumentasjonsvitenskapelig teori (20 stp.), dokumentforvaltning (20 stp.) og emner i tilknytning til de forskjellige typene ABM- institusjoner inkludert dokumentformidling (20 stp.).  Prosjektdel med metodeundervisning, feltarbeid og praksis i ABM-institusjon eller tilsvarende(30 stp.), og mastergradoppgave (30 stp.).

Studieretning i dokumentforvaltning  Målet med denne mastergraden er:  å kvalifisere studenter for arbeid og ledelse innenfor dokumentforvaltning i privat næringsliv og offentlig sektor  å gjøre studenten i stand til å anvende dokumentasjonsvitenskapelig kunnskap, teori og analyseverktøy i FoU-arbeid  å gi studenten ferdigheter i å planlegge, gjennomføre og kritisk vurdere et dokumentasjonsvitenskapelig forskningsprosjekt  å kvalifisere studenten for opptak til PhD-studier i dokumentasjonsvitenskap

Studieretning i dokumentforvaltning  gjenspeiler et ønske om i større grad å integrere bibliotekutdanningen i dokumentasjonsvitenskap og å løfte den til mastergradsnivå.  Studieretningen i dokumentforvaltning følger dessuten opp ABM-meldingen og er samtidig et svar på en voksende interesse for dokumentforvaltning på forskjellige samfunnsområder.  Mange tilsynelatende bibliotekspesifikke problemstillinger som dokumentorganisering, indeksering, klassifisering, søkemetoder, kvalitetsvurdering og ikke minst håndtering av mange forskjellige medier, er felles for hele ABM-feltet, men også for helsevesenet og for den offentlige administrasjon.

Studieretning i dokumentforvaltning  I studieplanen er det derfor formulert: “Studieretningen er orientert mot dokumentforvaltningsfeltet og spesielt mot arbeid og ledelse i arkiv, bibliotek og museum, og andre organisasjoner i offentlig og privat virksomhet som har dokumentforvaltningsoppgaver (organisering og gjenfinning av dokumenter av forskjellige typer, f.eks. handskrifter, trykte dokumenter, digitale dokumenter (herunder multimediale dokumenter og hjemmesider) og tredimensjonale dokumenter som skulpturer, redskaper, m.m.).”

Men  Det hat vist seg at mange studenter fortsatt ønsker en 3-årig utdanning.  Vi har forholdsvis få søkere til master.  Derfor har vi laget nye biblioteksfaglige emner som kan gå inn som valgfrie emner på 2000-nivå i BA for de studenter som ønsker dette.  Disse kan likevel gå videre med en master etterpå.

Møter utdanningen kompetansebehovene?  Hvordan skal forholdet mellom teori og praksis, mellom utdanning og praksisfeltet være?  Hvordan kan vi lagre og gjenfinne forskjellige dokumenttyper?  Hvordan behandler vi multimediale dokumenter?  forholdet mellom tekst og bildet, lyd, animasjon o.l.  spørsmål knyttet til brukervennlighet  spørsmål knyttet til de ulike mediers fordeler og ulemper  sidestiller de forskjellige utrykk (ikke bare tekst er meningsbærende, også farger, bilder o.l.)