KVAM: Hjortejegerne må ha blingset alvorlig da de la an og felte den ett år gamle kukalven, langt oppe i skogen ved Haukås i Kvam. Der ble kalven , med.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hvordan skrive en vitenskapelig artikkel?
Advertisements

Vi har to typer tekster i fagplanen i norsk.
Noen tema for samtaler om vennskap (Barnetrinnet)
Informasjonssjef Christian Fossen
Rett på sak.
22 tips for den faglitterære forfatteren
Hvorfor måle redaksjonell kvalitet?
Journalistisk skriving
Media håndtering og kommunikasjon
Hvorfor satse på nett? 3,2 millioner nordmenn har tilgang til internett (2006). Folk bruker nettet først for å skaffe informasjon. Internett er den billigste.
Naturvernskolen: Tema på foredrag: Medietrening Tid: 1 time For mer info om foredraget kontakt: Martin Ødegaard Andre relevante foredrag.
MEDIEARBEID I IOGT Innspill til seminar om lokale tiltak Lørdag 6. oktober Oslo.
Skoleavis Journalistikk i skolen
Skriveprosessen Fra tanke til tekst.
Markedsføring og pressearbeid
Tips til ekstern kommunikasjon. Hvem er journalisten?
Hvorfor?  Markedsføring  Informasjon  Rekruttering  Mobilisering  Har vi noe å fortelle?  Det er kjekt…
B IBLIOTEKSKURS 2 INFORMASJONSSØK KILDEKRITIKK. ATEKST Du finner ATEKST i Fronter eller på bibliotekets forside. Kun datamaskiner på skolen har tilgang.
Tolkning og analyse Sigrun Eckhoff rev jan 2009.
Workshop 8. februar 2013 Nye nettsider Maria og Martin.
Dagsaktuell undervisning
- Bak enhver tekst er det arbeid
SEMESTEROPPGAVEN Design og detaljer Referanser Temavalg
Mediehåndtering Kurs for ungdommens bystyre 21. januar 2011.
Muntlig eksamen i historie Del 2 – fagsamtalen
Muntlig eksamen i Historie og filosofi Del 2 – fagsamtalen
Hvordan åpne døren inn til en verden med produserende elever?
Om å skrive om litterære tekster
Anette Kure Bibliotekar  Hvorfor? ◦ K06 ◦ Høgskolens planverk  Hva? ◦ K06 ◦ Ulike kilder  Hvordan? ◦ Ulike kilder.
Bokpresentasjon Bergen
Bokpresentasjon Oslo.
Hva er en artikkel?.
Kunsten å skrive pressemeldinger og pressenotat
Målrettet mediearbeid - Hvordan selge dine saker til pressen
God kommunikasjon på nettet
Studentliv - Kurs i PR og markedsføring - Modul 7
Markedsføring og pressearbeid Modul 5 Avslutning 1 Studentliv - Kurs i Markedsføring og pressearbeid- Modul 5.
Strategier og kompetanse
Kirkens Nødhjelps fasteaksjon 2013
Kildekritikk A04 – V2006 Fagenhet for IKT. Nettressurser - kildekritikk På Internett kan hvem som helst publisere nær sagt hva som helst –Side om side.
Journalistisk arbeidsmetode og Kunnskapsløftet. Det tabloide klasserom? Stord 7. mars 2008 ”Når nettene blir lange”
Lesing – lesetrategier. Aviser i undervisningen
UNG som skyggeredaksjon. Anne Lene Blystad. Jeg er koordinator for UNG-reporter redaksjonen i Hamar Arbeiderblad. Jeg er 22 år, nyutdannet journalist.
10 regler for å skrive for web
Opplæringspakken for barnerepresentantene Møte med administrasjon, politikere og media Hvordan få fram det jeg vil si.
Hvordan skaffe penger og bevare sin sjel? Om pitching og søknadsskriving.
Du er en viktig del av ditt barns språkmiljø
Nyhetsartikkel.
Tekst i nettavis MEVIT1510 Høst 2008 Ragnhild Fjellro.
Artikkel. Bruk ulike kilder på en selvstendig måte Overskrift: Kort setning/frase som fremhever innholdet Første avsnitt: Hvem Hva Når Hvor Legg vekt.
SAMLINGSUTVIKLING FOR SKOLEBIBLIOTEKARER Drammensbiblioteket
Copyright © 2010 TotalConsult Diagnose: Omdømmeschizofreni. Finnes det kur?
Responsskriving (Samskriving – Prosessorientert skriving) Vibeke Bjarnø IT-seksjonen, Avdeling for lærerutdanning, Høgskolen i Oslo A04 - Høst 2004.
Litterær antropologi HIS2132 Høst sept
Presseskrivet. presseskrivet Til hvem Når sende Innhold Oppfølging.
Kvalitative forskningsmetoder
Arbeiderpartiet.no HUSBESØK PÅ 1 – Valgkamp ansikt til ansikt.
Skriverammer og stillasbygging i historiefaget
Avisjournalistikk Mediekommunikasjon 1, kapittel 5.
MIN BÆREKRAFTIGE KOMMUNE En nettavis for klassen.
Kapittel 7 Analyse Å analysere noveller SG- design/Fotolia.
Læringsarena - kommunikasjon VRI og RFF. Tradisjonell forskningskommunikasjon.
En verden i endring Tentamensoppgaver vår 2017
Leseprosjekt VG1.
Artikkel.
Å skrive noveller.
Tittel Innholdsoverskrift 3 Oppsummering Undertittel
Intervju Vi skal se på tre varianter av intervju…
Basis Lesing Panorama Vg1 Læreplanmål:
SG- design/Fotolia Kapittel 7 Analyse Å analysere noveller.
Utskrift av presentasjonen:

KVAM: Hjortejegerne må ha blingset alvorlig da de la an og felte den ett år gamle kukalven, langt oppe i skogen ved Haukås i Kvam. Der ble kalven , med bjelle og gult merke i øret, liggende i fire-fem dager før grunneieren fant den lørdag. – Dette er en straffbar handling. Jegerne har ikke meldt seg, sier førstebetjent Ivar Tveiten ved Kvam lensmannskontor til Bergens Tidende. Han ber de skyldige, eller eventuelle vitner, om å melde seg for polititet.

Kukalv skutt under hjortejakten Fortvilet eier fant skutt kalv. Vinklinger i titler Kukalv skutt under hjortejakten Sak- / faktavinkling Fortvilet eier fant skutt kalv. Personvinkling Alvorlig blingsing under hjortejakten. Årsaksvinkling Nok et husdyr skutt i høstjakta. Vinkler på sammenheng Straffbar jakt. vinkler på konsekvens

Titler og ingresser Gode tekstinnganger er avgjørende for at avisen blir oppfattet som interessant og om stoffet blir lest. Vinkling. Å lage gode tekstinnganger betyr at du må velge vinkling. En sak kan vinkles ut fra 1) hva journalisten oppfatter som viktig og vesentlig å fortelle (De seks hjelperne), og 2) hvordan han tror saken kan vekke interesse (VISAK-kriteriene). Vinkling kommer til uttrykk gjennom: - Ordbruk i tittel og tekst - Størrelse på tittel og tekst - Plassering i avisen

Skoleavis som metode http://avis.skolenettet.no/cgi-bin/skoleavis/imaker?id=122921

Fortellerrollen Avsender Budskap Medium Mottaker Vær bevisst hvilken rolle du er i når du skriver! Det er forskjell på å være forfatter av et leserbrev og å være journalist. Avsender Budskap Medium Mottaker Hvem er du når du skriver? - Skoleelev - ”opprører” - journalist Hva vil du si? Hvorfor vil du si det? Hvor skal du presentere det? Hvordan vil du presentere det? Hvem vil du si det til?

Journalistikk er å velge Du skal velge: - Hva vil du skrive om? - Hvor skal du hente informasjon? - Hvem skal du snakke med? Flere? - Hva skal du ta med i artikkelen, og hva skal du ikke ta med? - Hvordan vil du vinkle stoffet? - Hvilken tittel du vil ha? - Hvilket bilde eller illustrasjon vil du ha? - Hvordan vil du presentere stoffet?

Nyhetskriterier Aktuelt Vesentlig Identifikasjon Sensasjon Konflikt

De seks hjelperne Hva Hvem Hvor Når Hvorfor Hvordan

Skriveprosessen Idé Revidering Snakk om det! Skriving Organisering Innsamling

Intervjuet Portrettintervju Saksintervju Betegnelse på både sjanger og arbeidsmåte: Portrettintervju Saksintervju

Dramaturgi (skrivemodeller) Den omvendte pyramide Fisken Sjampanjeglasset Sirkelmodellen Kommoden

Den omvendte pyramide Det viktigste først! Nyhetsartikler notiser

Fisken - Kjeften griper tak i leseren - Kroppen rommer innholdet, tyngden av informasjon - Halefinnen danner avslutningen, men kan komme med et overraskende slag.

Presentasjon Bilde Bildetekst Tittel Ingress Byline Faktaramme Mellomtitler

Kilder Deg selv Observasjoner og opplevelser Intervju / samtaler E-post (verktøy) Litteratur og oppslagsverk ……

Kildekritikk Bruk flere kilder Vær skeptisk overfor: Kilder som du ikke kan sjekke (f.eks på Internett) Kilder som du har felles interesser med Kilder som du personlig liker godt Kilder som vil være anonyme

Publiseringsansvar Vær varsom-plakaten: http://presse.no/Spesial/Skjulte_artikler/?module=Articles;action=Article.publicShow;ID=243; Redaktøransvar

Opphavsrett Utgangspunkt: Alle tekster og bilder som du selv ikke har produsert er underlagt copyright. Skal du bruke andres bilder/tekster: Spør om lov / gjør avtale.