NORGES TURISTBAROMETER Sommersesongen 2014 Prognose for utenlandsk ferie- og fritidstrafikk til Norge.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Sommersesongen 2011 Norges Turistbarometer Prognose for utenlands ferie- og fritidstrafikk til Norge.
Advertisements

Nordlandsbankens forventningsindikator for n æ ringslivet i Nordland 2009 Sp ø rreunders ø kelse gjennomf ø rt i november og desember 2008 blant 100 bedriftsledere.
• Tiltakende arbeidsløshet • Kraftig nedgang i ordrereserver • Søkertallene til Vg1 Bygg- og anleggsteknikk har gått ned • Regjeringens tiltakspakke og.
Krabbe sesongen høsten 2011 Havbris jr
Stiftelsen Elektronikkbransjen. • Store husholdningsapparater øker mest, med hhv 11 prosent vekst i volum og 14 prosent i verdi. • Innbygging utgjør.
Turisme og luftfart som næringsutvikler - bo, arbeid og opplevelser Heidi Jeanette Nygård Kommersiell leder Region Stavanger Region Stavanger BA – Destinasjonsselskap.
”Jeg reiser smart”-kampanjen 26. april – 12. juni 2010
Leieprisstatistikk for Oslo Markedsleie og gjengsleie for hybler og leiligheter i Oslo 3. kvartal 2009 Leieprisstatistikk for Oslo Utarbeidet av.
1: Markedsleie for hybler og leiligheter i Oslo fjerde kvartal 2006.
PAGE 1 - Presentasjon 1. halvår august 2002.
Prosjekt:Elektronikkbransjen – Julegaver 2013 Prosjektleder: Morten Island Rapport av markedsundersøkelse.
m arkedsføringshuset HalvBirken 1 Evaluering HalvBirken 2010.
Star Tour Ferievaner September 2009
Kvinnelige ledere i byggenæringen Undersøkelse for Byggekostnadsprogrammet Rolf K. Andersen Fafo Institutt for arbeidslivs- og velferdsforskning 2006.
Markedsleie for hybler og leiligheter i Oslo andre kvartal 2006.
Boligbyggs markedsleiestatistikk – 3. kvartal 2007 Markedsleien i Oslo fortsetter å stige og ligger nå høyere enn det tidligere toppnivået fra 2002 Boligbygg.
Leieprisstatistikk for Oslo Markedsleie for hybler og leiligheter i Oslo 1. kvartal 2009 Leieprisstatistikk for Oslo Utarbeidet av Makrosikt for.
1: Gjengs leie for hybler og leiligheter i Oslo fjerde kvartal 2006.
1: Markedsleie for hybler og leiligheter i Oslo tredje kvartal 2006.
1: Gjengs leie Gjengs leie for hybler og leiligheter i Oslo første kvartal 2007.
Leieprisstatistikk for Oslo Markedsleie og gjengsleie for hybler og leiligheter i Oslo 4. kvartal 2009 Leieprisstatistikk for Oslo Utarbeidet av.
Fiskeri- og havbruksnæringens betydning for Norge
2 Internasjonal mobilitet i norsk høyere utdanning Margrete Søvik UMB,
Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 TNS Gallup Oslo, 2011 Det norske livs- og pensjonsforsikrings- markedet.
Norsk Finansbarometer 2011 TNS Gallup Oslo, 2011 Det norske livs- og pensjonsforsikrings- markedet og dets bevegelser Grafikkrapport - total.
Norges Bank 1 Hovedstyremøte 30. juni Norges Bank 2 Anslag for BNP-vekst i 2005 hos Norges handelspartnere. Prosent Kilde: Norges Bank.
Et arbeidsmarked i endring – kva kvalifiserer vi til? INTRO 5 ÅR
Arbeidstillatelser i Norge Noen utviklingstrekk 1998 til 2004 Alf Erik Svensbraaten Avdeling for faglig strategi og koordinering, Enheten for statistikk.
Byggevarestatistikk - import / eksport Pr. 1. kvartal –2014.
Byggevarestatistikk - import / eksport Pr. 3. kvartal 2013.
Eiendomsmeglerbransjens boligprisstatistikk Februar 2011 Norges Eiendomsmeglerforbund og Eiendomsmeglerforetakenes Forening ECON Poyry og FINN.
PAGE 1 - Presentasjon 1. kvartal april 2003.
Bakgrunn Det er tredje gangen MMI har gjennomført undersøkelsen i Hamar kommune. Undersøkelsen er nå noe forkortet. I hovedsak lik tidligere års. MMI.
Boligpolitikk Sarpsborg - Norge.
Copyright Mercell AS 1 Oslo,30. August 2006 Bergen,31. August 2006 Skandinavias største møteplass for innkjøpere og leverandører !
Leieprisstatistikk for Oslo Markedsleie og Gjengsleie for hybler og leiligheter i Oslo 2. kvartal 2009 Leieprisstatistikk for Oslo Utarbeidet av.
Leieprisstatistikk for Oslo Markedsleie og Gjengsleie for hybler og leiligheter i Oslo 1. kvartal 2009 Leieprisstatistikk for Oslo Utarbeidet av.
Leieprisstatistikk for Oslo Markedsleie for hybler og leiligheter i Oslo 3. kvartal 2009 Leieprisstatistikk for Oslo Utarbeidet av Opinion for.
Boligbyggs markedsleie- statistikk for Oslo - 4. kvartal 2007 Markedsleien i Oslo steg med 4,2 % fra 3. til 4. kvartal 2007 I hele 2007 steg markedsleien.
1: Markedsleie Markedsleie for hybler og leiligheter i Oslo første kvartal 2007.
1: Gjengs leie er på vei opp. Fortsatt økt markedsleie vil presse gjengs leie ytterligere opp.
1: Gjengs leie for hybler og leiligheter i Oslo tredje kvartal 2006.
Hva sier tallene oss?.
Status pr august / 2.tertial Helse Midt-Norge Regionalt brukerutvalg 29. september 2014.
©TNS 2014 Ferieplaner høsten ©TNS 2014 Contents 2 1 Ferieplaner høsten Reisemål og ferieform8 3 Hva med sommeren som var?13.
Stiftelsen Elektronikkbransjen. I verdi - 5 % Totalmarked per 1. august.
Title. Tall og fakta Barnefamilier fra Norge på cruise.
m arkedsføringshuset Birkebeinerrennet 1 Evaluering StafettBirken 2010.
Virkningen av statlige tiltakspakker for næringslivet – kapitaltilgang og konkurranseforhold Administrerende direktør i Eksportfinans ASA, Gisèle Marchand.
Regionale fagråd Regionale fagråd er frivillige samarbeidsorganer i spørsmål knyttet til anadrom laksefisk. De er først og fremst rådgivende organer og.
Næringslivets økonomibarometer Resultater for NHO Vestfold- 4. kvartal 2014.
Norges Turistbarometer Vintersesongen 2015 Prognose for norsk og utenlandsk ferie- og fritidstrafikk i Norge Norges Turistbarometer.
The Lindorff European Credit Outlook 2015
Kulturturisten Derfor er Bergen strategisk riktig
For Sør- og Vestlandet Konjunkturbarometer Publisert 06. januar 2016 Kyrre M. Knudsen, sjeføkonom.
ØKONOMIDELEN 1P KOMPETANSEMÅL: Gjøre rede for og regne med prisindeks, kroneverdi, reallønn og nominell lønn og beregne inntekt, skatt og avgifter. Vurdere.
Størst prosentvekst og gode utsikter
Margrethe Helgebostad
HMS-kort i Byggenæringen
Er forbrukerne prisbevisste når de kjøper bensin og diesel?
- Gir statistikken den nødvendige informasjon for regional næringsutvikling trender FoU-utgifter - næringslivets forskerkompetanse.
Konjunkturrapport for arkitektbransjen 1H 2017
Tall og fakta om reiselivsnæringen
Det globale makrobildet høsten 2017
Margrethe Helgebostad
Kostnadsutvikling fosterhjem
NAVs bedriftsundersøkelse
Utskrift av presentasjonen:

NORGES TURISTBAROMETER Sommersesongen 2014 Prognose for utenlandsk ferie- og fritidstrafikk til Norge

Større optimisme enn på flere år. Kan nedgangen fra utlandet snu i sommer? • Ved inngangen til sommersesongen tror halvparten av dem som deltok i Innovasjon Norges Turistbarometer at årets sommer blir bedre enn fjorårets. 36 prosent venter at sesongen blir tilnærmet likt. I lys av optimismen må det legges til at kun 31 prosent av dem som deltok i undersøkelsen faktisk hadde en omsetningsøkning/trafikkøkning sommersesongen • Tall fra SSB viser at antall utenlandske overnattinger ved kommersielle overnattingssteder ikke er på det samme nivået som før finanskrisen i • Til tross for en god økning av vinterturismen og spesielt Nordlysturismen; volumet for ferie- og fritidstrafikken til Norge er i sommermånedene mai til august. Tilbakemeldigner fra respondentene: • En noe svakere kronekurs mot euro, dollar og pund trekkes frem som et godt utgangspunkt før sesongen, samtidig er tilbakemeldinger at vi priser oss ut. Det norske prisnivået er langt høyere enn våre naboland og andre konkurrerende destinasjoner. • Regner med at nedgang i bussturismen fortsetter. Vridning til mer individuelt, «fly & drive».

Markeder og bransjer • Optimismen er langt høyere i år fra både Tyskland og Nederland, enn ved inngangen til fjorårets sommer. 57 prosent av de tyske respondentene tror på en bedre sommersesongen i år, mot 20 prosent i fjor. Blant de nederlandske respondentene er det 72 prosent som tror på en bedring, mot 38 prosent i fjor. Det er også en økt optimisme blant de amerikanske respondentene. De siste sommersesongene har det vært en nedgang i antall gjestedøgn fra både Tyskland, Nederland og USA. • Ved inngangen til årets sommersesong er optimismen noe lavere fra Danmark og Sverige, og dessverre tyder mye på at den gode økningen fra Russland avtar i år. Urolighetene i Ukraina fører til at russere avbestiller sommerferien og prioriterer å spare penger. • Svarene fra Japan tyder på at den jevne nedgangen i antall japanske gjestedøgn som startet i fjor, fortsetter også inn i sommersesongen. Det er ingen kinesere som deltok i undersøkelsen, men tilbakemeldinger fra andre kilder tyder på at veksten fra Kina fortsetter. • Svarene brutt ned på bransje, viser at utenlandske turoperatører, norske incoming –operatører, overnattingsbedrifter, samt destinasjons- og turistkontorer er langt mer positive nå, enn ved inngangen til fjorårets sesong. Blant transportørene, som representeres primært med flyselskap, er det 57 prosent som tror på et bedre resultat i sommer, sammenlignet med i fjor. Svarene fra cruise/Hurtigruten viser en lavere optimisme, enn det som er gjennomsnittet for undersøkelsen. Her er det 40 prosent som tror at årets sommersesong blir dårligere enn fjorårets.

4 Ved inngangen til sommersesongen tror halvparten av dem som deltok i undersøkelsen at årets sommer blir bedre enn fjorårets. Det er 36 prosent som venter at resultatet av årets sommer blir likt som i fjor. I lys av optimismen må det legges til at kun 31 prosent av dem som deltok i undersøkelsen faktisk hadde en økning i fjor sommer. Forholdet mellom forventet og reell trafikk Spørsmål: What are your expectations for the traffic to Norway this coming summer season compared to last summer season?

Spørsmål: What are your expectations for the traffic to Norway this coming summer season compared to last summer season?

Forventninger til sommersesongen per marked Landene under er sortert etter størrelse. Det var flest norske gjestedøgn ved hotellene i fjor sommer, deretter følger Tyskland som det utenlandsmarkedet med flest hotellgjestedøgn sommersesongen 2013.

Forventinger til sommersesongen per bransje

8 Bakgrunn og metode • Et elektronisk spørreskjema ble sendt ut og var tilgjengelig i perioden 14. april mai • 148 deltok i undersøkelsen. • Hensikten med Turistbarometeret er å gi en oversikt over forventet trafikkutvikling fordelt på markeder og bransjer. • De som deltar i undersøkelsen har i løpet av de siste 12 måneder vært med i Innovasjon Norges kampanjer og aktiviteter, med unntak av de norske incoming operatørene. • Ekspertpanelet er sammensatt av representanter fra reiselivsnæringen i inn- og utland. Disse representerer turoperatører, incoming operatører, overnattingsbedrifter, transportører, cruise, aktivitets- og attraksjonsbedrifter, lokale turistkontor, regionale destinasjonsselskap, samt Innovasjon Norges markedssjefer i de respektive markeder. • Undersøkelsen gjennomføres to ganger i året, før sommer- og vintersesongen. • Dette er den 23. gang Norges Turistbarometeret gjennomføres.

Tilbakeblikk • Antall norske og utenlandske hotellgjestedøgn i sommersesongen Totalt og fordelt på landsdel • Antall kommersielle gjestedøgn i sommersesongen * * På grunn av SSBs endringer i grunnlaget for den månedlige overnattingsstatistikken, er det kun hotellstatistikken i 2013 som kan sammenliknes med tidligere år. Derfor er ikke kommersielle gjestedøgn for 2013 inkludert.

Sommersesongen 2013 Nedgang i både norske- og utenlandske hotellgjestedøgn Kilde: SSB Endring sommer Total: -2 % Norge: -2 % Utland: -1 %

Kun økning fra Kina, Russland og Polen ved hotellene sommersesongen 2013 Kilde: SSB

Østlandet var den eneste landsdelen som hadde økning fra utlandet i sommer. Dette skyldes primært flere utenlandske overnattinger i Oslo og Akershus. Kilde: SSB

Antall kommersielle gjestedøgn sommersesongen viser at vi ikke er oppe på det samme nivået i antall utenlandske gjestedøgn som før finanskrisen. Det er innenlandstrafikken som bidrar til økningen på fire prosent i perioden. 13

Nedgang fra mange store utenlandsmarkeder, bortsett fra Sverige i