INNTAKSFORSKRIFTEN KAPITTEL VI

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Inntak og søknad om spesialundervisning
Advertisements

Rådgiversamling april Lærling •Søke på •Hvis ungdomsrett ved formidling så gjelder ungdomsrett i.
Orientering om felles rammer og innhold i fagskoleutdanningen i helse- og sosialfag Aud Larsen Leder NUFHS.
Voksenopplæringens overganger
Rådgiversamling på Stiklestad
SPESIALUNDERVISNING INNENFOR VOKSENOPPLÆRINGEN
Minoritetsspråklige søkere
Velkommen til samling
Startkurs for nye rådgivere 2010
Vigo Driftsorganisasjon IKS
Rådgiverdager 2013 Per-Kristian Storstad Marit Størvold Damås.
VOKSENOPPLÆRING OG REALKOMPETANSEVURDERING
Fra grunnskole til videregående.
Inntak etter individuell vurdering Skoleåret 2009/2010.
Samarbeid OT/NAV/skole
Individuell vurdering
Om å ta ut ungdomsretten som voksenrett
Søkere med særskilte tilretteleggingsbehov
Minoritetsspråklige søkere
Rådgiversamling 9. januar 2012 Formidling til bedrift og vg3 i skole.
Endringer i regelverk.
februar-søkere Utdanningsavdelingen Rådgiversamlinger 2012.
Rådgiversamlingen høsten 2009
Søking Søknadsbehandling/ Veiledning Realkompetansevurdering/ Vurdering Realkompetansevurdering/ Vurdering Opplæringsbehov Tilpasset opplæring Dokumentasjon.
Evaluering inntak 2012 Vedleggsskjema «Rett skjema til rett elev» Skjema A: Det var inntaksåret 2012 et ønske om å få riktige søkere til særskilt.
Ny lov - ny giv - nye muligheter Hurdal, 4. juni 2009 Jørn H. Larsen Østfold fylkeskommune Vi ønsker en tydelig lov! Kommuners og fylkeskommuners ansvar.
Fylkeskommunen + VOFO = sant Hvorfor samarbeide med studieforbundene? Bidrar til å gi brukerne et bedre tilbud Fylkeskommunen er ikke best på alt Studieforbundene.
Særskilt inntak skoleåret 2011/2012 Målsettingen er å medvirke til en god prosess mellom grunnskole og videregående opplæring for elever med særskilte.
Vest-Agder fylkeskommune en drivkraft for utvikling Folkestyre – kompetanse - samarbeid.
Træleborg konferansesenter Velkommen! Rådgiversamling 2013.
Endring i forskrift til opplæringsloven 30. september 2014
Minoritetsspråklige elevers og voksnes rettigheter etter opplæringsloven
Struktur for tilpasset opplæring i forhold til minoritetsspråklige elever.
Antall 1.februar søkere: 578 Antall tatt inn i individuelt inntak: 416 Antall søkere overført til ordinært inntak: 157 Antall søkere som fikk avslag på.
Hotell Klubben Velkommen! Rådgiversamling.
Foto: Bjørn Erik Olsen Fag-/nettverkssamling Bygg og anleggsteknikk Utdanningsavdelingen, Anne Engan Djupvik Foto: Thor-Wiggo Skille.
Inntak Inntakskalender 2015
Minoritetsspråklige søkere til videregående opplæring skoleåret
Evaluering av inntaket ( DLG ).
Foto: Bjørn Erik Olsen Fag-/nettverkssamling Helse og oppvekstfag Utdanningsavdelingen, Anne Engan Djupvik Foto: Thor-Wiggo Skille.
Samlinger november 2014 Før inntaket 2015/16 Søknadsfrist 1.februar Meldingsskjema 1.mars Spesialundervisning.
Erfaringer endret inntaksforskrift - oppfølging Finsås 30. september 2014.
Info-dager 2014 Søking skoleåret Fortrinn og individuell vurdering 1.marssøkere med vedtak om spesialundervisning Bruk av overgangsskjema ved tilretteleggingsbehov.
Samarbeid mellom NAV Nord-Trøndelag og Nord-Trøndelag fylkeskommune (NTFK) om opplæring for l ærekandidater og lærlinger med behov for tilrettelegging,
Velkommen til Drømtorp vgs Foreldremøte Vg2. Agenda Presentasjon av skolen Visjon/målsettinger Resultater Forventninger Nyttig informasjon Eksamen Lærlingeordningen.
Kompetanseplaner - hva har det med oss å gjøre? - hva er det?
Rådgiversamling april Kontakt med inntakskontoret Nordland fylkeskommune Inntakskontoret 8048 Bodø Tlf: 75.
Hedmark fylkeskommune. Organisasjonskart HFK Fylkesrådet i Hedmark Fylkesråd 26. oktober Fra venstre leder Per-Gunnar Sveen (Ap), nestleder Aasa.
Vest-Agder fylkeskommune en drivkraft for utvikling Folkestyre – kompetanse - samarbeid.
RÅDGIVERSAMLING KIRKENES 17. NOVEMBER GENERELL INFORMASJON Skoletilbud for skoleåret vedtas av Hovedutvalg for kompetanse (HUK) 23. november.
Friskolesamling vgs Oslo mars Inntak og vurdering av elevens rett til videregående opplæring Kan ikke ta inn elever dersom man ikke er sikker.
Nord-Trøndelag fylkeskommune Avdeling for videregående opplæring Videregående opplæring for voksne (Minoritetsspråklige) Bente Kvam Fagleder tilbudsstruktur.
februar-søkere med behov for spesialundervisning Utdanningsavdelingen
Rett til vg opplæring  Rett til tre års videregående opplæring i løpet av fem år (oppl § 3-1)  Retten må tas ut i løpet av en sammenhengende periode.
Direktør Jan Ellertsen, Vox Fylkeskommunene og voksnes læring.
Regionsmøte hausten 2013 Samhandling mellom PPT og VGO 1. oktober 2013 Jorunn Dahle, Kari Volden og Hege Skarvøy.
Rådgiversamling i Vrådal nov
Minoritetsspråklige søkere til videregående opplæring skoleåret
Stortingsmelding 16 – Rett medisin for vår brukergruppe? Ahmad – 31 år med arbeidserfaring og noe skolegang (spor 2). Fullført grunnskole i hjemland. Introdeltager.
Vest-Agder fylkeskommune en drivkraft for utvikling
Inntak , fortrinn og individuell behandling
JOBCAF’E
Samarbeidsrutiner mellom videregåendeskoler, SMI-skolen, PP-tjenesten og Utdanningsavdelingen i forbindelse med innsøking til vgs. Rådgiversamling
Innføringstilbud i Aust-Agder
Fortrinn, individuell behandling og minoritetsspråklige
Nord-Trøndelag fylkeskommune Avdeling for videregående opplæring Videregående opplæring for voksne Torfinn Kvello Verdal vgs.
Seminar Mosjøen januar 2018 John Luktvasslimo
Videregående opplæring for voksne
Videregående opplæring for voksne - kort om søknadsprosessen for deltakere til to-årig prosjekt RM og TIP Marit Nygård Roth, rådgiver Seksjon veiledning.
Utdanningsvalg 10. trinn -valg av videregående opplæring
Utskrift av presentasjonen:

INNTAKSFORSKRIFTEN KAPITTEL VI Inntak av voksne med og uten rett til videregående opplæring

Inntaksforskriften Kap. IV Regulerer inntak av voksne til opplæringstilbud særskilt organisert for voksne etter opplæringslovens kapittel 4A § 4A-3 i kapittel 4A definerer hvem som har voksenrett: voksne som har fullført grunnskolen eller tilsvarende, men som ikke har fullført videregående opplæring, har etter søknad rett til videregående opplæring

Voksenretten Retten gjelder for voksne fra og med det året de fyller 25 år Opplæringa skal tilpasses behovet til den enkelte søker Voksne som blir tatt inn til videregående opplæring har rett til å fullføre opplæringsløpet – selv om de er tatt inn uten rett i utgangspunktet

Voksenretten Voksne som har rett til videregående opplæring har rett til realkompetansevurdering og til kompetansebevis Voksne uten rett til videregående opplæring kan få vurdert realkompetansen sin dersom de selv, NAV, kommune eller arbeidsgiver betaler for dette. (Her finnes egne satser som skolene bruker)

Inntaksforskriften §6-45 Inntak av voksne med rett til vgo Søkere som har fullført grunnskoleopplæring eller tilsvarende jfr. 6-13, og som ikke har fullført videregående opplæring, har fra og med det året de fyller 25 år, rett til videregående opplæring etter opplæringslova §4A-3 Voksne søkere skal primært tas inn til opplæringstilbud organisert for voksne etter opplæringslova § 4A-3

Inntaksforskriften Opplæringstilbudet skal være tilpassa den voksne sitt behov Voksne søkere med rett etter § 4A-3 skal i hovedsak få tilbud om opplæring i samsvar med ønska sluttkompetanse I vurderingen skal det legges vekt på de mulighetene den enkelte har til å nå ønska sluttkompetanse

Inntaksforskriften § 6-46 Realkompetansevurdering av voksne med rett til videregående opplæring Fylkeskommunen har plikt til å sørge for at voksne søkere med rett til videregående opplæring etter opplæringslova §4A -3 skal få kartlagt og vurdert realkompetansen sin, dersom de ønsker det Resultatet av realkompetansevurderinga danner grunnlag for opplæringstilbudet

Inntaksforskriften Fylkeskommunen skal vurdere om realkompetansen er likeverdig med formell kompetanse Den voksne kan få godkjent hele eller deler av fag og opplæringsår (for kompetansebevis for hele fag/år) Realkompetansevurdering skal gjennomføres på norsk eller samisk

Inntaksforskriften Opplæringstilbudet til den enkelte skal tilpasses resultatet av realkompetansevurderingen Den voksne skal ikke få tilbud om opplæring i heile fag som er godkjent gjennom realkompetansevurderingen Realkompetansevurdering er ett enkeltvedtak og kan påklages

Inntaksforskriften Voksne kan søke om inntak til videregående opplæring uavhengig av fristene i §6-8 Fylkeskommunen kan ikke ha ventelister og skal gi tilbud innen rimelig tid Fylkeskommunen skal gjøre ett vedtak om inntak som skal ta stilling til om den voksne har rett etter §4 A-3, hvilken sluttkompetanse det gis tilbud om, resultat av realkompetansevurderingen og opplæringstilbudet den voksne får

Saksbehandling av voksenrett Alle voksne skal søke om inntak på vigo.no De kan søke om veiledning, opplæring eller realkompetansevurdering (en eller alle) Skolen får inn sine søkere og starter saksbehandlingen ved å kontakte søker, be om dokumentasjon av tidligere skolegang, arbeidspraksis etc. Skolen avklarer også hva søker ønsker

Tilbud om opplæring Opplæringstilbudet til voksne i Møre og Romsdal bygger i stor grad på at søker har arbeidspraksis og er realkompetansevurdert De tilbys korte, komprimerte løp frem mot ønsket sluttkompetanse - noe som krever stor egeninnsats av den enkelte Disse løpa er ikke tilpasset minoritetsspråklige med store utfordringer språkmessig eller liten arbeidspraksis

Tilbud om opplæring Løpa er heller ikke tilpasset voksne med lese/skrivevansker eller konsentrasjonsvansker Voksne søkere har ikke rett til særskilt språkopplæring eller til spesialundervisning Alle kursa er en kveld i uka eller en dag i uka fordi de fleste søkerne er i arbeid Voksne har samme rett som andre elever til å søke om tilrettelegging ved eksamen/fagprøve