KrFs alternative budsjett for Randaberg Kommune 2014 Budsjettet i Randaberg 2014.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Del 2: Personlig økonomi.
Advertisements

Fra Ny sjanse til kvalifiseringsprogram
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
Veiledning i gevinstrealisering ved innføring av elektronisk handel
Sparebankforeningens årsmøte 2008 Pressekonferanse 8.oktober Adm. direktør Arne Hyttnes.
Varhaug Idrettslag Alltid best sammen
Husleie nivå  Husleien opp med ca 100% på 10 år.  Inntektene har hatt en lavere utvikling.  Det begynner å bli ”normalt” med over 40% bo.
Kommunen og samhandling - utfordringer
Plan for videreutvikling av pleie- og omsorgstjenestene
Rådmannens forslag til Handlingsprogram 2012– 2015 Ragnar Sand Fuglum Direktør for kultur og teknikk AIRs høstkonferanse
”Obligasjonssaken” – orientering til formannskapet
Generelt om Randaberg Kommunen
Orientering om NFFs budsjett for 2009 relatert til 1. divisjon kvinner.
Corporate Finance Dividende. Dividendebeslutninger • Aksjeselskaper betaler vanligvis ut en del av det årlige overskuddet til sine aksjonærer. • Generalforsamlingen.
Bosetting Nina Gran.
| 1 Øyeblikkelig hjelp Prosjektdirektør Jon Hilmar Iversen Helsedirektoratet –
Levanger kommune Rådmannen Presentasjon av foreløpig forslag 1 ØKONOMIPLAN 2007 – 2010 Rådmannens forslag/Foreløpig forslag Formannskapet
Levanger kommune Rådmannen Økonomiplan Presentasjon av foreløpig forslag – Formannskapet – Ola Stene 1 ØKONOMIPLAN 2006 – 2010 STAUSRAPPORT.
Eksempel AOA (Activity On Arc)
Budsjettsituasjonen i landets kommuner. 2 Konsekvenser av statsbudsjettet – rådmennenes forslag til budsjetter i kommunene  Et utvalg(68) av kommunenes.
UØNSKET DELTID INNLEGG TIL STYRINGSGRUPPEN ELIN TUSETH OG UNE HALLEM.
Hva gjør vi så? - Oppsummering Dialogseminar, Åre – Hans Heieraas, varaordfører Levanger kommune Hva gjør vi så ? Oppsummering Dialogseminar
IPT - Telemark Kartleggingsprosjekt IPT Paul Alfsen Njål Myrseth.
Lederen som coach Jeg kan ikke lære noen noe,
Budsjettdrøfting i bystyrekomite for oppvekst og utdanning 12. oktober.
Ungdomsbevegelsen til Kirkens Nødhjelp
Rissa Kommune1 ØKONOMI OG AKTIVITET i RISSA KOMMUNE Rissa – for dine drømmer.
Erfaringsutveksling fra fylkespolitikken - Innledning ved Lars Salvesen Drøfting.
HP 2010 – 2013 (2019) HP for Statens vegvesen gjelder for perioden 2010 – 2019 med hovedfokus på 2010 – Programmet er etatens gjennomføringsplan.
LANGSUNDFORBINDELSEN NÆRINGSEFFEKTER OG FINANSIERING – Alternative title slide.
Skolebruksplan - Driftskomiteen 24.mai 2006 – Øystein Lunnan SKOLEBRUKSPLAN Orientering Driftskomiteen 24.mai 2006.
Levanger kommune Rådmannen Presentasjon av foreløpig forslag – formannskapet Budsjett 2006 – rådmannens forslag.
Kapittel 2: Investeringsanalyse
Levanger kommune Rådmannen Budsjett Presentasjon av foreløpig forslag – Rådmann Ola Stene Budsjett 2007 presentasjon av foreløpig.
Tromsø 1.juli 2014 Regiondirektør Marit Helene Pedersen
Seminar Dagkirurgi i Norge 7 februar 2014: Finansieringsordninger som fremmer utvikling av dagkirurgi Tor Iversen.
Prosess skolestruktur Handlingsprogrammet Vedtaket: For fortsatt å kunne ha skoler med høy kvalitet i en virkelighet med mindre økonomiske.
NBU ® Utdanningsvalg Norges befolkningsundersøkelse vår 2014 Manpower.
Handlingsplan for parkering Trenger byen en P-politikk?
Driftskomiteen i Levanger – Uønsket deltid – Elin Tuseth og Une Hallem UØNSKET DELTID Et delprosjekt i kvalitetskommuneprogrammet Innlegg.
INTERKOMMUNALT SAMARBEID I VOKSENOPPLÆRINGEN Follo Kvalifiseringssenter IKS (FK) Opprettet kommuner (Frogn, Ski og Vestby) Antall deltakere 250/565.
De 222 mest brukte ordene i det norske språket..
Tema Rute 465 Mysen-Askim-Sarpsborg
Rådmannens forslag til økonomiplan
Budsjettundersøkelse 2015 – rådmannens forslag Basert på et utvalg på 78 kommuner 5. desember 2014.
NORDPLUS NABO. Hva er Nordplus Nabo Et program som skal stimulere til oppbygging av langsiktig og forpliktende nettverkssamarbeid mellom Norden og Baltikum.
Kommuneproposisjonen 2005 Høring Stortingets kommunalkomite
Økonomisk status Tertialrapport 2 1. Prognose investeringer Regnskap 750 mill.
Idrettsrådets ansvar og rolle
Professor Kjetil Storesletten, Universitetet i Oslo
Mona Høvset landskonferansen 2015
Miljøfyrtårn i Troms fylkeskommune Kjetil Kleveland, 30.oktober 2014.
Finansieringsordninger for bedre samhandling 22.oktober 2009 Utarbeidet for KS av Peter Emmerich Hansen, Jesper Luthman og Kari Sletnes fra Implement,
Faste møter mellom regjeringen og KS 2010 Hva har skjedd?
Økonomisk status, tertialrapport per 30.04, bystyresak Rådmann og direktør økonomi Orientering
Agenda Kaupang Hermansverk Finn Arthur Forstrøm Fylkeskommunes økonomi og driften i
Økonomisk status, tertialrapport per 30.04, bystyresak Rådmann og direktør økonomi Orientering
Budsjett og økonomiplan Rådmannens forslag av
Økonomiske resultater 2012 Presentasjon for formannskapet av Stein Aas 13. mars 2013.
Pensjon. Pensjonspremie Pensjonspremien føres i driftsregnskapet Beregnes i prosent av den enkeltes lønn %-satsen har gått gradvis ned siden
Økonomi og utfordringer Fylkesrådsleder Odd Eriksen Rektormøte Foto: Crestock.
Forum for natur og friluftsliv - bakgrunn for etablering - kort om utviklingen - litt om miljøutfordringer Introkurs september 2016.
Presentasjon av ECON-rapport 75/02
Kommunen og Fylkeskommunen
Hadsel Eiendom KF Leie-til-eie.
Rådmannens budsjettfremlegg
Rådmannens forslag: HANDLINGSPLAN Budsjett 2018
Idrettens studieforbund ISF Årsberetning 2017
Rådmannens forslag: HANDLINGSPLAN Budsjett 2019
Økonomi Moss kommune som arbeidsgiver
Utskrift av presentasjonen:

KrFs alternative budsjett for Randaberg Kommune 2014 Budsjettet i Randaberg 2014

Fremtidsrettet og ansvarlig •Randaberg KrF anerkjenner vår kommunes utfordring rundt store investeringer og velger å ta de på alvor ved å utsette utbygging av Sunnhetsgrenden med 1-2 år. Skolen bygges som planlagt. •Randaberg KrF mener kutt i tjenester til fordel for lavere eiendomsskatt er problematisk og velger her å videreføre eiendomsskatten. •Totaliteten i budsjettet gjør at Randaberg KrF reverserer over 3 mill pr år i kutt til tjenestene. Det er viktig at det gode tjenestetilbudet opprettholdes! •Randaberg KrF ønsker i størst mulig grad å forholde seg til vedtatte måltall i kommunen. Dette klarer man bedre ved å ha en fornuftig tilnærming til investeringsproblematikken. Budsjettet i Randaberg 2014

Investeringer •Sunnhetsgrenden –KrF utsetter oppstart av prosjektet til 2016, men til gjengjeld er det lagt inn 90 mill i 2016, slik at oppstart kan skje tidlig dette året. –Vedtatt alternativ bygges, men det forutsettes at prosjekteringsgruppen reduserer totaliteten i prosjektet. Eksempler her er mindre ant parkeringsplasser, mindre rom osv. –Randaberg KrF kan ikke være med på en hasteløsning med det såkalte alternativ 3 som rådmannen har lagt til grunn. Dette alternativet vil man ikke kunne bygge i 2014, og det krever en mye bredere prosess for å kunne endre dette i siste liten. I tillegg så løser det ikke investeringsutfordringene…. •Skolen –Bygges som planlagt. Randaberg KrF synes det nå er viktig å komme i gang med skoleutbygging og har valgt å prioritere dette. •Randaberg Arena –Utsettes til reelt behov. Tidligst Randaberg KrF mener dette er en unødvendig investering på det nåværende tidspunkt, da man kan løse plassutfordringer med leie frem til sunnhetsgrenden er på plass. Budsjettet i Randaberg 2014

Investeringer •Fellesrådet –Innvendig maling av Randaberg Kirke, samt minnelund prioriteres i 4 års perioden. Det samme gjelder stoler/lydanlegg i Grødem Kirke. Randaberg KrF mener kirkene spiller en særs viktig rolle i Randaberg. Dette gjelder spesielt som kulturbærere og arenaer for konserter etc og kirkens betydning for å videreføre den kristne tradisjon i Randaberg. KrF mener det derfor er viktig å gi kriken gode vilkår i bygda vår. •Veiprosjekter –Randaberg Kommune utsetter all utbygging til man er sikret bompengefinansiering av aktuelle prosjekter. Dette gjelder Vistnesvegen og kryss Goavegen/Kyrkjevegen. Det har alltid vært forutsatt bompengefinansiering, men det nye er vi nå ikke er sikret dette før i 2016, jamfør siste informasjon fra Statens Vegvesen til Ordføreren. KrF vil umiddelbart iverksette utbygging straks finansiering er på plass. Budsjettet i Randaberg 2014

Investeringer •Lånebelastning –Randaberg KrF har et budsjett som medfører noe raskere nedbetaling av lån. Dette medfører at man ikke går dramatisk over grensen på ,- NOK pr innbygger. KrF har valgt denne profilen fordi vi mener det er viktig å anerkjenne måltall, samt utfordringer med for stor lånebelastning. KrFs budsjett sammenlignet mot Rådmannens forslag er vist på de neste sidene. Det fremgår her at KrFs profil er enda bedre for kommunens gjeldsgrad enn det rådmannen har lagt opp til. Målet til Randaberg KrF er at man i årene etter 2017, søker å videreføre aktiv nedbetaling, slik at man klarer å komme innenfor måltallet igjen. Budsjettet i Randaberg 2014

Drift •Eiendomsskatt –Videreføres og indeksreguleres (prisstigning) –Dette er ikke ønskelig for KrF, men vi har gjort en helt klar prioritering som sier at å kutte i tjenestene til fordel for lavere eiendomsskatt ikke er aktuelt. –Satser blir nå ____ og ____ •Kompetansemidler – ,- NOK til Skole – ,- NOK til Helse og Omsorg – ,- NOK til Barn og Familie. –Det er viktig at kommunens ønske om å investere raskt ikke går på bekostning av kompetansebyggende tiltak. Rådmannen kutter i dette, noe Randaberg KrF er uenige i. Vi tror at økt kompetanse gir bedre tjenester. Dette gjelder så vel lærere som sykepleiere og andre faggrupper. Budsjettet i Randaberg 2014

Drift •Reverserte kutt – ,- NOK tilbakeføres til Skole i forhold til rådmannens forslag. – ,- NOK tilbakeføres til Helse og Omsorg i forhold til rådmannens forslag. – ,- NOK tilbakeføres til Barn og Familie i forhold til rådmannens forslag. –Randaberg KrF mener de store kuttene i Rådmannens forslag er problematiske. Eksempelvis er det lagt opp til over 5 millioner i kutt innenfor skolesektoren. Dette vil bety mindre antall lærere. KrF ønsker at tjenestenivået og kvaliteten skal opprettholdes. Dette gjøres best ved å søke å unngå kutt på utøvende tjenester. At man kan klare å redusere noe kostnader på administrasjon etc, ser også KrF at er mulig, men med så store kutt som her var lagt til grunn, ville det fått konsekvenser for utøvende tjenester. •Nye kutt – ,- NOK kuttes av Rådmannens budsjett. Randaberg KrF mener rådmannen må ta en større andel av kuttene i kommunen. Budsjettet i Randaberg 2014

Drift •Andre prioriteringer –98 000,- NOK til oppfølging av minoritetsspråklige på fritid –Integreringstiltak som medfører at det sosiale nettverket til minoritetsspråklige kan bli større vil være en vinn vinn investering. KrF mener det er viktig at minoritetsspråklige får muligheten til å være med på fritidsaktiviteter sammen med norske barn. Dette vil bety mye for muligheten til sosialisering også utenfor skole og fritidstiltak. – ,- NOK til frivillige lag og organisasjoner –Frivillige lag og organisasjoner gjør en meget god jobb i Randaberg Kommune. Dette ønsker KrF å anerkjenne og øker derfor midler på dette området med ,- NOK. •Driftsresultat –Som man vil se av graf som følger, så holder Randaberg KrF sitt budsjett en profil som gradvis øker driftsresultatet. Her er Randaberg KrF innenfor måltallet i hele perioden. Dette er viktig fordi man med positivt driftsresultat hvert år, samtidig som man nedbetaler gjeld, evner å forsvare en periode med tunge investeringer. Randaberg KrF sitt budsjett har egentlig bedre driftsresultat enn hva grafen tilsier, men man har som sagt valgt å prioritere raskere nedbetaling av gjeld. Budsjettet i Randaberg 2014

Andre tilføyninger (tekstforslag) •Rådmannen må benytte VTA plasser som vi allerede betaler for. •KST ber om å bli informert i saker som har betydning for frivillige lag og organisasjoner. (F.eks. sak om Ryggjatunombygging) Budsjettet i Randaberg 2014

Oppsummering •Et driftsresultat for inneværende år på linje med Rådmannens forslag. •Bedre driftsresultat for påfølgende år. •Investeringsbyrde i perioden betraktelig redusert i og med flere investeringer utsettes og man da får inntekter før utgifter kommer. •Klar retning på politikken som legger til grunn gode politiske prosesser før viktige valg. (jmf videreføring av sunnhetsgrenden som vedtatt) •En klar prioritering av tiltak som opprettholder den gode standarden vi har på tjenestene i Randaberg, kontra kutt som følge av for rask og lite kontrollerte investeringer. •Driftsfond bygges opp til 45 mill NOK i perioden, likt som i Rådmannens forslag. Budsjettet i Randaberg 2014