Temabasert undervisning

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Forside/oversikt Fag / tema Samfunnsfag, Norsk, Engelsk Trinn 5. trinn
Advertisements

PRESENTASJON FOR NUMEDAL VGS OPPSTART HØST 2012 TEMA: MIGRASJON PROSJEK TITTEL: TRAVELOGUES COMENIUS MULTILATERAL SCHOOL PARTNERSHIPS Comenius prosjekt.
Fellesfag Yrkesretting Relevans
Avsluttende prosjekt-oppgave på 10. trinn
Skole – hjem samarbeid.
UkeAktivitetTema/ InnholdMål Aug/sept UkeUke 34-35Bli kjent (bruk av data) Innhold: Ulike pedagogiske spill som inneholder tall, mengder, begreper m.m.
Naturfag Nasjonal digital læringsarena, Naturfag
Forside/oversikt Fag / tema Historie Trinn 9. trinn
INNFØRING AV NY LÆREPLAN – UTFORDRINGER BÅDE FOR FORELDRE OG SKOLE
Fredagstimen Jeg har veldig dårlig stemme i dag, så jeg skriver instruksjoner for timene her. I dag skal vi jobbe i grupper fram mot en muntlig framføring.
Foreldresamarbeid Kan vi gjøre det enda bedre ?
Pedagogikk 102 Våren 2008 Arbeidskrav og vurdering.
Fremmedspråk nivå III Språksamarbeid i Bergen vest, med døme frå prosjekt i spansk Angélica Cortés, Maria Brubæk Bua og Gro Egset Halse Gro.
Sammensatte tekster. Oversikt over dagens økt • Basis ferdighetene vi skal jobbe med: – Lese, skrive, muntlig, digital • “Storytelling” – Focus on irregular.
Storyline Fag / tema Historie/samfunnsfag – engelsk - norsk Trinn
Forside/oversikt Fag / tema
Hvordan vi jobber på Bestum skole.
VELKOMMEN TIL VIK SKOLE
”Den viktigste av alle pedagogiske oppgaver er å formidle til barn og unge at de stadig er i utvikling, slik at de får tillit til egne evner.” Kilde:
SKOLEÅRET Vurdering For Læring
Aktivitetsskolen Ammerud periodeplan oktober-desember 2012
Den digitale skole av Anna, Solveig, Hege, Carina og Regine fra Olsvikåsen vgs.
Berit Bratholm : BREDBÅNDSPROSJEKTET DIGITALE MAPPER OG SAMARBEIDSLÆRING.
Sammensatte tekster.
Webmarkedsføring som virker FRI-undersøkelsen 2013 Spørreundersøkelse pr. epost ved skoleslutt skoleåret Til alle lærere med.
Utdanningsvalg Gran Ungdomsskole 2008/2009
Hverdagen for Ruth og Sissel.
Hjelp! Jeg skal undervise i IT 2!
FOU prosjekt ved Sjøkrigsskolen
Fellesmøte – mandag Oppdatering – OTH-prosjektet –Begrepsinnlæring (Solveig) –Digitale mapper – arbeidsmappe – sluttmappe (Åshild) –Skriverammer.
Informasjon om Skoleprogrammet VIP Denne presentasjon kan vises på:  Foreldremøter  Skolens hjemmeside  Epost til foreldre  På ”classfronter” eller.
PEDAGOGISK UTVIKLINGSPLAN 2007 /2008
PORTEFOLIO Ekrom skole.
Foreldremøte 7.trinns foreldre, vår 2013 Rektor Merete Eskelund
Profilfag Tilpassa opplæring på Blindheim ungdomsskole.
Hvordan gjøre skoleundervisningen bedre?
VARDAL UNGDOMSSKOLE Utnevnt til demonstrasjonsskole i 2002/2004 Utnevnt på nytt i 2004/2005.
LISBET BERGEN KUL på Kringlebotn
Prosjektbeskrivelse av Lærende nettverk
Anne Stein Bankgata ungdomsskole Eksempler på vurdering i;
Velkommen til Godlia skole Skolestart Skolens visjon: "Et trygt sted å være og et godt sted å lære"
Skolelederemøte ©Byrådsavdeling for oppvekst 1 Kunnskapsløftet – litt info Fag- og timefordelingen Forslag 5 uketimer Årstrinn. Tas opp.
Høgskolen i Oslo Samling II: Norgesuniversitetets mentorordning for lærerutdanning Konkrete eksempler på hvordan det jobbes med IKT i undervisning ved.
Gutter som lekeressurser HOSLE BARNEHAGE
Digitalt prosjektrom og samarbeidsteknologi Muligheter for meningsskaping og relevans i et «kombinert klasserom» Jorunn Thortveit og Hans Erik Bugge IGIS.
Hop ungdomsskole/Bergen kommune
Velkommen til Varden skole Program i kveld
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE FOR 1. og 2. TRINN
Sørum kommune Prosjekt økt lærertetthet over 4 år
Foreldremøte Delt kontaktlæreransvar
Lekseplan for 7.trinn uke 7
LÆRENDE NETTVERK - IKT - ET SAMARBEIDSPROSJEKT MELLOM GRUNNSKOLER I HALDEN KOMMUNE.
Førskoledag 15. juni Hordvik skole
UKEPLAN FOR 3. KLASSE UKE 2 – januar 2015
Foreldremøte 9. trinn 24. Mars 2015.
Vi vet at alle kan. Alle elever kan lære trass ulike forutsetninger.
Utviklet av pedagoger i
0. KLASSE – Velkommen til foreldremøte.
8C Skoleåret
Voksenopplæring Bamble videregående skole.
0. KLASSE – Velkommen til foreldremøte.
Hvordan skal vi gjennom fokus på læringsmål og elevvurdering skape et økt utbytte for den enkelte elev? Læringssamtalen Hvordan skal vi gjennom fokus på.
Lekseplan for 5.trinn uke 38 Mandag 16.september – fredag 18.september.
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE!. PROGRAM Quiz Info om klassemiljø, lekser, leksehjelp, foreldreundersøkelsen, lesediplom, utviklingssamtaler, kontakt med.
Vurdering for læring i Fysikk 1
NY VRI Nina og Ingvild.
Foreldremøte 10. trinn Velkommen Roar Bjarne Kvamme.
Lekseplan for 5.trinn uke 35 Mandag 24. august – fredag 28. august
Årsplan Barnas Hus barnehage del 1
Velkommen til HUNDSUND
Utskrift av presentasjonen:

Temabasert undervisning 8C Gran Ungdomsskole Øyvind Øverbø Reidun Hvattum

Begrepet temaorganisering på GUS Ulike definisjoner på ulike skoler Hos oss: Tema organiseres ut fra målene i K06, ikke tradisjonell faginndeling Variasjon i temaets varighet Ikke alle fag i alle tema Variasjon i metoder: tradisjonell tavleundervisning, gruppearbeid, prosjekt, storyline, arbeidsplantimer + + + Èn arbeidsplan for elevene å forholde seg til.

Utdrag fra årsplan i 06/07 K&H KØ SF Ma Eng Norsk Dialekter 13 Small-talk 12 ”On the edge” 11 Teknologi og mennesker ch 3 Barne- og ungdoms-litteratur 10 Elevstyrte aktiviteter Grupper på 2-3 elever Ferdighetsprøve Geometri 2 Kap 5 Verden (G) Styrings-system-er og politiske forhold (S) Arbeid med muntlige oppgaver - alene Lære om ulike kunst- perioder, kunstnere Og kunstverk K&H KØ SF Ma KRL Eng Norsk NF Stråling

Bakgrunn for omorganiseringen: Fjorårets 10. klasse: For vanskelig å orientere seg i de ulike fagene Uforutsigbart og ujevnt arbeidspress 7 ulike arbeidsplaner (og ulike frister) De som ikke var motiverte ga opp før de fikk begynt De som var motiverte fikk aldri gjort noe skikkelig, og opplevde veldig stort arbeidspress

Vi ønsket: Å gi mulighet til ”roligere” arbeidsperioder, som ga rom for å gjøre ting skikkelig. Å gi større forutsigbarhet Å gi elevene et bedre grunnlag for å se sammenhenger Å tydeliggjøre norsk, engelsk, matte og IKT som redskapsfag Å jobbe mer målstyrt enn fagstyrt Å bli mer effektive; vurdere samme besvarelse eller presentasjon i flere fag

Ny organisering førte til: Lærebøkenes oppbygning ”passet ikke” med temaene Større metodefrihet: fordi vi kan legge opp til Temadager / fagdager, se en hel film sammenhengende, dra på tur, jobbe sammenhengende med gruppearbeid / prosjekt, gi elevene arbeidsøkter når det trengs

Forutsetninger: IKT – tilgang på PCer i klasserommet, siden vi ikke har lærebok (vi har 10 stasjonære, og tilgang på bærbare av og til) Begge lærerne har god IKT-kompetanse ”It’s learning” som plattform og nest viktigste samarbeidsarena (utenom klasserommet…) SmartBoard og projektor i klasserommet 2 lærere som dekker teorifagene (No, Eng, Ma, KRL, SF, NF)

Digitale hjelpemidler

Bruk av ”It’s learning” All informasjon samlet i ett fag Læringsressurser legges der: Lydbøker / lydfiler Interaktive programmer (www.viten.no, www.esl.com ) Presentasjoner som brukes i undervisningen Lenker til læringsressurser på nettet Oppgaver og tilbakemeldinger En del prøver og tester

Andre digitale læremidler: Gratis nettressurser www.viten.no www.gruble.net www.yr.no www.bigmyths.com Søk – og finn- prinsippet www.slideshare.net, www.scribd.com www.youtube.com ”Ressursbanken” på GUS It’s learning

Programvare Windows MovieMaker PhotoStory Audacity SmartBoardNotebook Serif (gratis publisher) Skoleveven (hjemmesida) eTwinning (brevvenner i Nederland) eJay PhotoFiltre FastStone ScreenCapture FlashSaver HotPotatoe MS Office WestCoast BridgeDesigner Sketchup Google earth

Eksempel på oppgaver: Digitale bildefortellinger Forskerspiren – lage informasjonsvideoer og animasjoner, dokumentere forsøk Fotofikling - selvportrett Innlesing av engelsklekse Hørespill Artikler til hjemmesida, viten-opplegg Informasjonsbrosjyre ”Jødedom” PPT-presentasjoner Forklaringer til regelbok i matte: konstruksjon

Grunnidè Organisere mål fra K06 som overlapper hverandre i mange fag til ett tema. Norsk, matte, engelsk og IKT inngår i alle tema eksempel ”Norge i dag” Miljøvern/Klimaforandringer Selvbevissthet/selvtillit Kulturbevissthet (religion, kunst, historie, vitenskap)

Temaplan

Norge i dag TEMA Mål fra L06 Arbeidsmåter/presentasjon Uke 35 27/8 – 28/9 ”Norge i dag” inkl. Valg \07 KRL Samf.fag Musikk Naturfag Matte Demokrati (valg 07) kart/målestokk diskusjonsteknikk/møteledelse statistikk historisk bakgrunn Gjennomføre ”valgdagsmåling” på skolen. Kart/målestokk Respekt Motekultur Statistikk Historiske hendelser

Temafordeling Idèen er å fordele lærerressursene slik at alle underviser ”sine” timer, men at undervisningsbyrden blir fordelt i perioder – mer intensivt i noen uker, mer tid til for- og etterarbeid i andre uker. Periodene kan variere i lengde etter størrelsen på temaet.

Årsplan 8. klasse Uke Dato Tema "Tellus" Islam Digital bildefortelling 1 31. des. "Tellus" 2 7. jan.   3 14. jan. 4 21. jan. 5 28. jan. Islam 6 4. feb. 7 11. feb. Kroppen I 8 18. feb. Vinterferie 9 25. feb. "Energi" 10 3. mar. 11 10. mar. "Bibelen" 12 17. mar. Påske 13 24. mar. Kriger og revolusjoner 14 31. mar. 15 7. apr. 16 14. apr. Kristendom i Norge 17 21. apr. 18 28. apr. Norge - mot selvstendig nasjon 19 5. mai. 20 12. mai. 21 19. mai. 22 26. mai. "Hus på Hadeland" 23 2. jun. 24 9. jun. 25 16. jun. "Hverdagsfysikk" 26 23. jun. Årsplan 8. klasse Uke Dato Tema 34 20. aug. Digital bildefortelling 35 27. aug. "Norge i dag" 36 3. sep.   37 10. sep. 38 17. sep. 39 24. sep. 40 1. okt. Høstferie 41 8. okt. Livet ved havet 42 15. okt. Leirskole 43 22. okt. Været 44 29. okt. 45 5. nov. Verksted-uke 46 12. nov. "Jeg/meg" 47 19. nov. 48 26. nov. 49 3. des. "Jødedom" 50 10. des. 51 17. des. 52 24. des. Jul

Arbeidsplaner Elevene har arbeidsplan som vanlig, men bare èn for hver periode/ hvert tema. Målene for temaet er klart definert Arbeidsplanene inneholder en ”hovedoppgave” som skal vurderes i flere fag, der hensikten er at basisfagene er redskapsfag. (eks. lage film om matteoppgavene, brosjyre om jødedom, skrive fantasynovelle på engelsk om skapelsesmyter) enkeltoppgaver fra fag, for eksempel engelsk grammatikk eller matteoppgaver. Fagene spesifiseres i mål og oppgaver

Timeplan Timeplanen endres fra periode til periode, men bør være forutsigbar for elevene. Rektor har prøvd å tilpasse timeplanen (for eksempel bruk av spesialrom)

Eksempel timeplan uke 49 UKE 49 mandag 3. tirsdag 4. onsdag 5. torsdag 6. fredag 7. 1 Film: ”Prinsen av Egypt” Norsk: Brosjyre Virkemidler KØ 2 K&H II naturfag 3 4 TEMA: VØL-skjema Språk Matte Sammenl. rel. 5 6 kake!! / vaske ? 10. klasse- konsert Gymsalen Gamle testamentet a-plan K&H II/ eng grammar 7 8 svømming I/ 9

Dagligliv (kosher osv) Eksempel timeplan uke 50 UKE 50 mandag 10. tirsdag 11. onsdag 12. torsdag 13. fredag 14. 1 Norsk: TEMA Dansing 2 K&H II/ naturfag 3 4 TEMA: Dagligliv (kosher osv) Språk 5 6 Engelsk: Jewish traditions a-plan eng grammar 7 8 Matte Marit svømming II/ 9   Juleball! (17:15)

Læremidler ITL og digitale verktøy (SmartBoard) Pedagogisk programvare Temahefter som vi lager selv Utdrag fra lærebøker PPT-presentasjoner Elevene har egne TEMAarbeidsbøker og digital mappe på ITL. Alt vi lager gjøres tilgjengelig på ITL

Positive erfaringer Elevene ser sammenhengene lettere Elevene liker målstyring Elevene er mer aktive og mer bevisste Elevene deltar mer Læreren blir mer bevisst og ansvarlig Elevene blir mer ansvarlige Elevene liker valgfrihet Elevene liker å ha klart for seg hva som skal til Foreldrene synes det er lettere å følge opp og bidra i elevenes hverdag.