Innherred samkommune 1 Innherred samkommune - hva nå? Administrasjonssjef Ola Stene Oppdal 3. juni 2008.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Innherred samkommune 1 Erfaringer med Innherred samkommune - utfordringer og muligheter Øystein Lunnan Møte Trondheim
Advertisements

Innherred samkommune 1 Erfaringer med Innherred samkommune - utfordringer og muligheter Ordfører Bjørn Iversen, Administrasjonssjef Ola Stene Steinkjer.
Kommunal planlegging Orientering – Innherred samkommune – Samkommunestyret sak 16/04, – Johannes Bremer LEVANGER KOMMUNE KOMMUNAL PLANLEGGING.
samkommune.no Samkommunestyremøte – Ola Stene 1 Innherred samkommune Nye oppgaver i 2005? Orientering til Samkommunestyret
samkommune.no Besøk fra Brønnøy kommune 15. Februar 2005 – Ola Stene, administrasjonssjef ISK 1 Innherred samkommune etter 1 år Hvor er.
Det kommunale og det statlige barnevern
PLAN, BYGGESAK, OPPMÅLING, MILJØ
Den ideelle kommunesammenslåing
Innherred samkommune 1 KOMMUNEPLANENS SAMFUNNSDEL Berit Hakkebo 26. juni 2008.
Besøk fra Aremark og Rakkestad Innherred samkommune.
Sandnes, 1. desember 2010 Nina Ramstad Aatlo, KS Advokatene Interkommunalt samarbeid i barnevernet – politisk moteord eller god løsning?
Side 1 Frosta, Levanger og Verdal - felles formannskapsmøte 19. september Jørund K. Nilsen Frosta, Levanger og Verdal - felles formannskapsmøte.
Levanger kommune - Dialogsemninar – ISK - Forsøket går mot slutten, hva nå? – Hans Heieraas INNHERRED SAMKOMMUNE Forsøket går mot slutten, hva nå.
Brannsjefkonferanse –Administrasjonssjef Ola Stene, Innherred samkommune 1 Innherred samkommune Landets første (og.
Nina Ramstad Aatlo, KS Advokatene
Kommunesammenslåinger i Vestfold – Rådmannens ansvar og rolle
Prosjektet ”samhandling mellom kommunene i Sør-Trøndelag” Styringsgruppens konklusjoner og anbefalinger Orientering på KS høstkonferanse Røros, 5. november.
Arbeidsgiverrollen - politisk og administrativt
1 Statssekretær Dag-Henrik Sandbakken Hamar, 5. desember 2005 Framtidas regioner og kommuner - regjeringas målsettinger, forsøk og erfaringer så langt.
Forpliktene samarbeid mellom Frosta, Levanger og Verdal Kommuner i Nord- Trøndelag Presentasjon av mål, visjoner og prosess pr februar 2003.
Hva er - og hvordan utvikle en samkommune? Kort om prosjektet og hvilke problemstillinger rapporten berører.
STATUS PR Innherred samkommune
Kommunikasjonsstrategi Innherred Samkommune
Innherred samkommune 1 Orientering om Innherred samkommune til kommunal- og forvaltningskomiteen, Holmen gård Ordfører Bjørn Iversen og Administrasjonssjef.
KOMMUNEPLANENS SAMFUNNSDEL
Arbeidsseminar Innherred Samkommune november 2006 – Samkommunens framtid Samkommunens framtid Innledning på arbeidsseminar i regi av Innherred Samkommune.
Innherred samkommune 1 Status arbeidet med søknad om ISK 3 Administrasjonssjef Ola Stene
Administrasjonssjef Ola Stene – Innlegg konferanse, Røstad Effektiviseringspotensialet i samkommunen Innherred.
Innherred samkommune 1 Dialogseminar Åre 15. og 16. februar 2006 Innherred samkommune Status Administrasjonssjef Rudolf Holmvik.
Innherred samkommune 1 Orientering til kontrollutvalget om besparelser og resultater kommunene har oppnådd gjennom samarbeidet i ISK Administrasjonssjef.
samkommune.no ISK, Levanger kommune og Verdal kommune - Dialogseminar , Røros – Egenevaluering – Ola Stene 1 Innherred samkommune.
Dialogseminar Åre 15. og 16. februar GRUPPEOPPGAVER Drøft: Roller og kritiske suksessfaktorer for næringsutvikling med.
Orientering i samkommunestyret – Ola Stene 1 Søknaden blir vurdert etter forsøksloven § 1. Lovens formål Formålet.
1 Status mulig etablering av intermediær sengepost mm i ISK Administrasjonssjef Ola Stene 26. april 2012.
Samkommunestyret – Grete Ludvigsen 1 Orientering til samkommunestyret Samkommuneplan.
Dialogseminar Åre 15. og 16. februar GRUPPEOPPGAVER Drøft: Roller og kritiske suksessfaktorer for næringsutvikling med.
Innherred samkommune 1 Kommunesamarbeidet mellom Levanger og Verdal fra 2010 – alternativer og konsekvenser Rapport fra forstudie ”ISK3” Administrasjonssjef.
Innherred samkommune 1 Årsrapport og Regnskap 2007 Samkommunestyret 10. april 2008 Administrasjonssjef Ola Stene.
1 Dag Henrik Sandbakken statssekretær, 12 K strategiseminar, Langesund 2006 Nye regioner, kommunenes muligheter?
Side 1 Veier videre for 9K Jørund K Nilsen Laholmen 14. mars 2003 Veier videre for 9K.
Ny handlingsplan for økt tilgjengelighet i Presentasjon - Soria Moria erklæringen - Statsbudsjettet for 2007.
1 Statssekretær Just Hjalmar Johansen, Regionrådskonferansen 2005 Interkommunalt samarbeid i et nyorganisert Norge – Vil staten stikke kjepper i hjulene.
Innherred samkommune 1 Samarbeidet mellom Levanger og Verdal fra 2010 (ISK3?) Hva har skjedd siden sist? Administrasjonssjef Ola Stene.
Frosta, Levanger og Verdal - felles formannskapsmøte 19. september Geir Vinsand Samkommuneløsning i FLV- regionen Frosta, Levanger og Verdal - felles.
Frosta, Levanger og Verdal - felles kommunestyremøte 14.oktober Geir Vinsand Hva er en samkommune og hva er alternativene? Frosta, Levanger og Verdal.
1 Kommuneproposisjonen 2006 – Levanger formannskap Kommuneproposisjonen 2006 Utdrag av departementets presentasjon for fylkesmennene Noen tabeller.
Innherred samkommune 1 Mulig organisering av arbeidet med felles kommuneplan Dialogseminar Åre 13. mars 2007.
Økonomiplan 2009 – 2012 Presentasjon av rådmannens forslag
Levanger kommune Rådmannen Status arbeidet med søknad om ISK 3 – Ola Stene. Kommunestyret Status arbeidet med søknad om ISK 3 Rådmann Ola Stene.
Bærekraftig utvikling Kommunal- og regionalminister Erna Solberg.
Samarbeid mellom Frosta, Levanger og Verdal kommuner.
Juridiske rammer for interkommunalt samarbeid – en oversikt - v/adv. flm. Jostein Selle, KS Advokatene Høstkonferansen KS Østfold – Sarpsborg 19. – 20.
Evaluering av Avinors organisering og tilknytningsform Møte med fagforeninger og tillitsvalgte 13. februar 2006.
Innherred samkommune 1 Gruppe 2 Tore Kolstad Geir Larsen Bjørn Holmli Lennart Johansson Brit Fredriksen Torbjørn Olsen.
1 Statsråd Åslaug Haga Osloregionens rådsmøte 30.mai 2006 Regjeringen vil bidra til å styrke Osloregionens kvaliteter og fortrinn.
Kommunestruktur… generalistkommuner Norske kommuner ansvar for langt flere oppgaver enn mellom- og søreuropeiske kommuner 2.
Informasjonsmøte i Ytrebygda barnehage
1 Statsråd Erna Solberg, Utfordringer for kommunesektoren: Strukturreform, regionalisering og moderniseringsbehov.
Styringsgruppemøte – Verdal rådhus Evaluering Innherred samkommune Hvorfor samkommune? økonomiske forhold nasjonale føringer kommunesammenslåing.
Interkommunalt smittevernsamarbeid - juridiske aspekter ved rådgiver Anja M. Brodschöll.
Innherred samkommune 1 KOMMUNEPLANENS SAMFUNNSDEL 28. februar 2008 Berit Hakkebo.
File name – Page 1 Frosta, Levanger og Verdal - felles kommunestyre 14. oktober Jørund K. Nilsen Frosta, Levanger og Verdal - felles.
1 Kommunal- og regionalminister Erna Solberg Stavanger, 21. april 2005 Om kommunegrenser og regioner - hvordan skal vi forme framtidens Norge?
Verdal, 13. april 2010 Nina Ramstad Aatlo, KS Advokatene Interkommunalt samarbeid i barnevernet – politisk moteord eller god løsning?
Innherred samkommune 1 Status for landets første samkommune Regionrådet for Fjellregionen Kommunalsjef Inger Marie Bakken 25. november 2009.
Lovgivningen for interkommunalt samarbeid Innlegg samling Knutepunkt Sørlandet 13. februar 2008 Jørund K Nilsen og Geir Vinsand.
Forvaltnings- og regionreformen Trøndelagsrådet 31. januar 2006
Enhetsfylke i Møre og Romsdal
Hva er - og hvordan utvikle en samkommune?
20. august 2003 var en historisk dag !
Utskrift av presentasjonen:

Innherred samkommune 1 Innherred samkommune - hva nå? Administrasjonssjef Ola Stene Oppdal 3. juni 2008

2 Hva er en samkommune  En samkommune innebærer at kommunene går sammen om å opprette et felles politisk organ med administrasjon og fagenheter for felles løsning av oppgaver  Organisering av kommunale oppgaver gjennom samkommunen er et alternativ til sammenslutning og tradisjonell organisering av samarbeid  Samkommune er ikke hjemla i dagens kommunelov, vi har et forsøk fra

3 Forsøk på å illustrere modellen Levanger kommunestyre Verdal kommunestyre Levanger kommunestyre Innherred samkommunestyre IKS el lign Samkommune Tradisjonelt samarbeid

4 Organisasjonen i dag Ca 95 årsverk Ca 50 mill i budsjett

5 Den politiske ledelsen 18 medlemmer. 9 fra hver kommune. Forholdstallsvalgt fra hver kommune, også kjønnsbalanseregler for hver morkommune

6 Lokalisering Vår erfaring er at samlokalisering er en suksessfaktor. Ser i ettertid at vi burde hatt mer prosess på lokalisering. Involvering er viktig, men også tempo!

7 Vi arbeider nå med ISK 3 (fra 2010) Følgende modeller vurderes:  Fortsatt samkommune  Vertskommunemodellen  Interkommunalt selskap  Sammenslutning av kommunene  Avvikling av samarbeidet

8 Vertskommunesamarbeid etter KL § 28  Innebærer at lovpålagte kommunale kjerne-/myndighetsoppgaver kan overføres til vertskommune  Krever avtale mellom kommunene – avtalestyring  Finansieres av medlemskommunene  Vertskommunen ingen ny juridisk person  Vertskommunen er arbeidsgiver  To varianter – Administrativt vertskommunesamarbeid (uten nemnd) – Vertskommunesamarbeid med felles folkevalgt nemnd

9 Prosjektgruppas vurdering av vertskommune  Vertskommuneløsningen er i dag er den eneste lovlige løsning gitt at kommunene skal samarbeide om lovpålagte oppgaver  Uten forlenget forsøk eller permanent løsning gjennom endring i kommuneloven, kan overgang til vertskommuner ikke utelukkes.  Vertskommunemodellen gir en oppsplitting av oppgavene og dårligere forutsetninger for å videreføre et politisk og administrativt balansert samarbeid sammenliknet med dagens samkommune.  Erstatning av dagens samkommunestyre med én eller flere politiske nemnder vurderes som et tilbakeskritt.  Innføring av vertskommuner kan innebære et redusert omfang på samarbeidet fordi oppgaver som krever balansert styring overføres fra en av kommunene til den andre.  Vertskommuner innebærer også økt usikkerhet i forhold til tilslutning fra de ansatte ettersom modellen vil innebære permanente endringer i arbeidsgiveransvaret.

10 Selskaper (IKS-er)  Ut fra lovgivningen er ikke selskap en mulig løsning for alle samkommunens oppgaver. Overgang til selskaper kan være en aktuell løsning for enkelte av dagens oppgaver, men samtidig vil det være behov for vertskommuneløsninger for lovpålagte oppgaver som i dag løses av samkommunen.  Selve begrunnelsen for å etablere selskap er å fristille og profesjonalisere ett oppgaveområde. Konsekvensen vil være mindre mulighet for detaljstyring og mer behov for strategisk overordnet eierstyring.  Forsøk med myndighetsoppgaver i selskap vil neppe godkjennes

11 Sammenslutning  Prosjektgruppen mener kommunesammenslutning mellom Levanger og Verdal ikke er en aktuell løsning.  Prosjektgruppen mener at alle sentrale aktører bør ta som utgangspunkt at et sterkt og forpliktende samarbeid mellom to selvstendige kommuner er en ønsket og god langsiktig løsning.

12 Avvikling  Avvikling betyr at kommunene gir avkall på en rekke gevinster som både er av politisk, faglig og økonomisk karakter.  Avvikling betyr lavere ambisjoner i administrasjon og tjenesteyting med svakere muligheter for kompetanseoppbygging, ivaretakelse av kvalitet og god ressursbruk. Kommunenes utviklingsoppgaver og regionalpolitiske påvirkningskraft vil bli svekket.  Avvikling betyr omfattende omstillinger i innarbeidet forvaltning med tilbakeføring av personell, fare for tap av verdifull kompetanse og økte kostnader ved reetablering av egne tilbud i morkommunene.  I en situasjon hvor kommunene står overfor behov for økonomiske innstramninger og et generelt meget stramt arbeidsmarked, framstår avvikling som en dramatisk løsning.

13 Fortsatt samkommune  Modellen har gitt muligheter for et balansert, oversiktlig og forpliktende samarbeid underlagt politisk styring.  Kompetansen i fagmiljøene har økt og det er oppnådd resultater som kommunene vanskelig ville kunne oppnådd hver for seg.  Prosjektgruppen mener en samkommune etter dagens mønster kan være en langsiktig bærekraftig modell for utvikling av et sterkere samarbeid mellom selvstendige kommuner.  Unikt at ansvar for felles tjenesteproduksjon ligger til felles politisk organ, samkommunestyret.

14 Søknad om nytt (4-årig) forsøk?  Så lenge samkommune ikke er lovfesta må kommunene vurdere ytterligere oppgaveoverføringer dersom Kommunal- og regionaldepartementet skal behandle en ny søknad om forlengelse  Organisatoriske tilpasninger vurderes.  Arbeidsgiverpolitikken i samkommunen?  Forstudie utarbeidet

15 Justering av forsøket?  Skal vi få godkjent nytt forsøk må noe være nytt.  Andre oppgaver enn i dag ?  Annet styringssystem?

16 (Nye?) Toner fra Oslo:

17 Teksten  Fristen for å søkja om forsøk er 1. juni  Kommunal- og regionaldepartementet minner om at fristen for å søkja om å få gjennomføre forsøk etter forsøkslova er 1. juni. Siktemålet med desse forsøka er forvaltningsutvikling.  Forsøk etter lov av 26. juni 1992 nr. 87 om forsøk i offentleg forvaltning inneber at det vert gjeve unnatak frå gjeldande regelverk for ei avgrensa forsøksperiode. Føremålet med forsøksverksemda er å utvikla funksjonelle og effektive drifts- og organisasjonsformer i offentleg forvaltning, og ei føremålstenleg oppgåvefordeling. I rundskriv H-26/05 Forsøk i kommunar og fylkeskommunar, får kommunane og fylkeskommunane ei oversikt over kva forsøk etter forsøkslova inneber, og kva forsøk kan nyttast til og ikkje nyttast til.  Det er vedteke nye lovreglar i kommunelova som opnar for interkommunalt vertskommunesamarbeid om myndigheitsutøving, jf. kommunelova §§ 28a-28k og Ot.prp. nr. 95 ( ) Om lov om endringar i lov 25. september 1992 nr. 107 om kommunar og fylkeskommunar (interkommunal samarbeid). Departementet meiner difor at det ikkje vil vera aktuelt med ytterlegare forsøksverksemd innanfor interkommunale samarbeidsmodellar. Unnataket er likevel forsøk med interkommunalt samarbeid etter samkommunemodellen. Departementet vil koma attende med nærmare informasjon om dette.  Nye forsøk med kommunal eller fylkeskommunal oppgåvedifferensiering vil vere mindre aktuelt. Departementet viser i denne samanhengen til at regjeringa og Stortinget legg til grunn at generalistkommuneprinsippet skal vere rådande både når det gjeld kommunar og fylkeskommunar, jf. St.meld. nr. 12 ( ) Regionale fortrinn – regional framtid og handsaminga i Stortinget av denne (Innst. S. nr. 166 ( )).

18 Lovfesting av modellen  Arbeidet for lovfesting viktig  Nasjonale og regionale aktører støtter oss, herunder kommunalkomiteen, fagdepartementer og fylkesmannen  Lovtekst er ferdig formulert og var på høring i 2005  Hvordan kan vi få fortsette det vellykkede samarbeidet  Innherred ønsker å hjelpe og støtte andre kommuner som vurderer samkommuneløsning

19 Oppdatert framdriftsplan

20 Vedtaket i Verdal kommunestyre 27.3 ”Verdal kommunestyre viser til at Innherred Samkommune er et politisk initiert pilotprosjekt innen interkommunalt samarbeid. Kommunestyret understreker at målsettingen om full politisk styring av prosjektet ligger fast. Verdal kommunestyre vil framholde at Samkommuneforsøket i høy grad har bidratt til å forbedre samarbeidsklimaet mellom Levanger og Verdal kommuner. Det er kommunestyrets oppfatning at det er en selvstendig politisk målsetting å ivareta denne samhandlingen framover. 1. Verdal kommunestyre åpner for under bestemte forutsetninger å søke om et nytt ISK 3–prosjekt etter at inneværende toårsperiode er avsluttet. 2. ISK 3 bør innholdsmessig legge stor vekt på å prøve ut samkommunen som interkommunal samarbeidsmodell. Eksempelvis kan dette skje ved å prøve ut ISK som vertskommune, ved endringer i samkommunens organisasjonsform eller ved å vurdere sider av arbeidsgiverpolitikken. Arbeidslivets spilleregler skal selvfølgelig respekteres. 3. Verdal kommunestyre inntar en i utgangspunktet restriktiv holdning til å flytte nye driftsområder fra morkommunene og inn i Innherred Samkommune. Det vises i denne forbindelse til at samkommunemodellen ikke er lovregulert. Det er heller ikke registrert signaler om slik lovregulering fra sentralt politisk hold. Kommunestyret ser likevel at mindre justeringer av porteføljen kan være nødvendig i en framtidig ISK 3 – søknad. 4. Verdal kommunestyre viser til uttalelser fra Kommunal- og Regionaldepartementet gitt i møte med Varaordførerne 25/2–08 der det ble sett på som gunstig å samkjøre en eventuell ISK 3–søknad med mulige andre samkommuneforsøk. Departementet understreket videre at en ISK–søknad vil bli behandlet når den kommer. En tidsmessig samordning med en eventuell søknad fra Midtre Namdal regionråd vil være naturlig. 5. Med bakgrunn i mangelen på lovregulering og med bakgrunn i et eventuelt avslag på søknaden ser Verdal kommunestyre det som hensiktsmessig også å utrede en videreføring av dagens samarbeid mellom Levanger og Verdal kommuner innenfor de lovregulerte modellene vertskommune og Interkommunale Selskaper.”

21 Vedtak i Levanger kommunestyre Levanger kommunestyre tar notat fra forstudien om kommunesamarbeid mellom Levanger og Verdal (ISK 3) til orientering 2. Levanger kommunestyre mener at samkommuneforsøket i stor grad har vært vellykket, det har i høy grad bidratt til å forbedre samarbeidsklimaet mellom de to kommunene. Det er viktig at det gode samarbeidsklimaet videreføres. Kommunestyret mener videre at samarbeidet har gitt betydelige økonomiske- og kompetansemessige gevinster, på flere områder, som har kommet innbyggerne i de to kommunene til gode. Samtidig er politisk styring ivaretatt på en god måte gjennom samkommunestyret. 3. Levanger kommunestyre går inn for at det søkes om et nytt ISK 3- prosjekt etter at inneværende toårsperiode er over. Det vil være viktig med god kontakt med fylkesmann og departement gjennom prosessen med å utforme en ny søknad. 4. ISK 3 bør legge stor vekt på å prøve ut samkommunen som interkommunal samarbeidsmodell, f.eks med ISK som vertskommune for andre kommuner. En bør videre vurdere praktiseringen av arbeidsgiverpolitikken f.eks gjennom felles administrasjonsutvalg – felles AMU m.m. 5. Levanger kommunestyre mener det vil være økonomiske- og kompetansemessige fordeler ved å legge nye områder/deler av områder, inn i en søknad om ISK 3, slik at en får utprøvd dette. Dette må utredes i prosessen med å utforme en ny søknad. 6. Det vil være gunstig å samkjøre en søknad om ISK 3 med søknader om andre mulige samkommuneforsøk. Tidsmessig samordning med en eventuell søknad fra Midtre Namdal vil derfor være naturlig

22 Vedtak i samkommunestyret 15. mai Samkommunemodellen har vist seg å være en god samarbeidsmodell som bør lovfestes som en mulig varig modell for interkommunalt samarbeid. 2. Administrasjonssjefen får fullmakt til å utrede en søknad om nytt 4-årig forsøk med samkommune innenfor rammene for kommunestyrenes vedtak i mars- april Før søknaden legges fram til politisk behandling i samkommunen og morkommunene høsten 2008, må det søkes avklart med departementet at det er betydelig sannsynlighet for at en søknad vil bli godkjent.

23 Hvorfor trenger vi samkommune  Forvaltningsreformen en flopp  Dagens kommunemønster skal bestå  Ressurser under press  Må ta ut stordriftsfordeler  Unngå oppbygging av nytt byråkrati  Beholde virksomheten under politisk kontroll Velkommen etter!