Informasjon fra Norsk Industri

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Informasjon om søknad til læreplass 2010
Advertisements

FAGBREV PRAKSISKANDIDATORDNINGEN FAGSKOLE
Entreprenørskap i nye læreplaner
Team Matbransjen Ragnar Holth Jens Erik Dobloug Roger Gustavsen
Kunnskapsløftet – hvordan skal det bli regional virkelighet? Kunnskapsminister Øystein Djupedal Regjeringens kontaktkonferanse med fylkeskommunene 7. mars.
Risløkka kompetansesenter
Hvordan jobber Norsk Industri for å påvirke utviklingen av EUs klima- og energipolitikk Canes 20.november 2007.
Fremmedspråk for fremtiden Dagsseminar for rådgivere Fremmedspråksenteret, Denne presentasjonen er eit utdrag frå.
Utvekslingsår En del av din videregående opplæring.
Vurdering for læring Tema: Nøkkelen til vurdering på Vg2 og Vg3 frisør
Bygg – og anleggsteknikk
Forum for miljøteknologi
Øvelse i utdanningsvalg for foresatte i grunnskolen
Gjeldende per Side 1 Ditt valg! Idrettsfag • Musikk, dans og drama • Studiespesialisering Bygg- og anleggsteknikk • Design og håndverk • Elektrofag.
Ditt valg! Idrettsfag • Musikk, dans og drama Studiespesialisering
TIP Teknikk og industriell produksjon.
• Teknikk og industriell produksjon • Elektrofag • Bygg- og anleggsteknikk • Restaurant- og næringsmiddelfag • Helse- og sosialfag • Design, medier og.
Kunnskapsløftet i videregående opplæring Statssekretær Lisbet Rugtvedt Elevorganisasjonens nasjonale seminar 19. november 2005 Engebråten skole.
Tirsdag 6 november kl Onsdag 7. november kl Torsdag 8. november kl Onsdag 7. november kl der foreldre.
Tekniske og allmenne fag ”TAF”
Videregående opplæring Veien til fagbrev v/avdelingssjef for fag- og yrkesopplæring Turid Borud Vg1 Vg kontrakter (Lærekontrakter og opplæringskontrakter)
Slåtthaug videregående skole
Tirsdag 1 november kl Onsdag 2. november kl Torsdag 3. november kl Onsdag 2. nov. kl der foreldre og ungdom.
2 Konferanse for fag- og yrkesopplæring 30. november 2010 Forbundssekretær Halvor Langseth fra debatten i Faglig råd for Bygg- og Anleggsteknikk :  mange.

Om skole og næringslivssamarbeid
Östfold, utmaningar och möjligheter … men resten blir på norsk Kjell Arne Græsdal Daglig leder.
Orientering om fagtilbudet ved U. Pihl videregående skole
Fagskoleutdanning for å sikre relevant arbeidskraft i virksomheten.
Du har gjort et godt utdanningsvalg – arbeidslivet har bruk for deg
Velg tømreryrket - bruk hodet og kroppen!
LÆREPLANVERKET FORMÅL OG STRUKTUR Ved Ola Ivar Eikebø
Prosjekt til fordypning
Kampen om de kloke hodene -og jobben med å få dem ut til næringen…
Fylkesnettverk for karriereveiledning i Nord-Trøndelag Namsos, april 2013.
Rogalandsmetoden for en helhetlig fag- og yrkesopplæring IKT – VfL UiS
hfy en helhetlig fag- og yrkesopplæring
Status for Kunnskapsløftet
”Yrkesdidaktisk kunnskapsutvikling og implementering av læreplaner i yrkesfag gjennom aksjonsforskning” KIP-AF Deltaker- og formidlingskonferanse
Ditt valg! Idrettsfag • Musikk, dans og drama • Studiespesialisering
Gauldals konferansen 2. nov. 2011
Ulike veier frem til et fag-/svennebrev
har vi gleden av å invitere til
har vi gleden av å invitere til
Faglige råd Partssamarbeidet i fag- og yrkesopplæringen ______________________________________________________________________________.
Utvekslingsår En del av din videregående opplæring.
Entreprenørskap som en del av prosjekt til fordypning
Godkjenning av fag til fag-/svenneprøve Styremøte NOOS-nettverk
Arbeidsgiverpolitisk avdeling Regionmøter Ståle Borgersen, direktør.
Grunnkurs Ledelse Semestersamling høst 2010 Henriette C. Piene Grønvold, fagsjef.
På Borregaards vis Bedriftskultur og verdigrunnlag Juni 2014.
Opplæringskontor som lærebedrift Utfordringer og forventninger
VELKOMMEN til Konferanse om norsk ingeniørutdanning Klækken, 19. og 20. oktober 2006.
Opplæringsordningen for videregående opplæring, -hovedmodell for hhv studiespesialiserende (studiekompetanse) og yrkesfag (fag-/svennebrev) Opplæringslova.
Sammen om å gjøre norske bedrifter verdensledende i utvikling og bruk av miljøteknologi 19. januar 2015.
Utviklingsfondet for skogbruket Skogprogrammet Bidrag til FoU – fokus på fremtiden Kristin Danielsen Avdelingssjef Landbruk og marin virksomhet Norges.
En politikk for Kunnskaps-Norge Statssekretær Åge R. Rosnes LOs utdanningskonferanse 2. november 2005 Sørmarka.
Verdiskaping gjennom mangfold Statssekretær Oluf Ulseth (H) Oslo, 6. november 2002.
Forkurs, TRES og Y-veien
Aktuelle saker i et lederperspektiv Vinter Forutsetninger Å ha minst èn lederrepresentant i alle styrer, fra lokalt til sentralt nivå Alle lokallag.
Bygg- og Anleggsteknikk Liker du å arbeide med hendene? Har du lyst til å jobbe med noe interessant? Vil du ha muligheten til å kunne sette spor etter.
Mulighetenes Oppland SKOLEKONKURANSER SOM METODE FOR Å ØKE INTERESSEN FOR FAGET Oslo
Foto: Peder Austrud Vest-Agder fylkeskommune folkestyre- samarbeid - kompetanse Fagopplæring i Vest-Agder Bjørn Olaf Pedersen, rådgiver Utdanningsavdelingen.
TEKNISKE/ALLMENNE FAG (4-ÅRIG) Kombinerer undervisning på skolen med opplæring i ei bedrift. Kombinerer undervisning på skolen med opplæring i ei bedrift.
Individuelle tilpasninger eller kollektive avtaler – står vi ved et veiskille? Advokat og direktør for arbeidsrett, Birgit Abrahamsen.
Seminar om miljøteknologi Stortinget 14. oktober 2016 Marianne Lie Sekretariatsleder.
Arbeidet med ny tilbudsstruktur for yrkesfag
Den 3-årige ingeniørens rolle i samfunnet - Kvalitet og kvantitet
Kompetansebarometeret 2018
Kompetansestrategi Agder 2030
Utskrift av presentasjonen:

Informasjon fra Norsk Industri Generalforsamling i OTEK 17. mars 2006 v/Carla Botten-Verboven, direktør Kompetanseavdelingen

Sammenslåing TBL/PIL til Norsk Industri 01.01.2006

Dette er Norsk Industri 2 000 medlemsbedrifter. Mer enn 110 000 ansatte i medlemsbedriftene. Den største landsforeningen i NHO.

Norsk Industris styre R. Rasmus Sunde, Vetco Aibel – styreleder. Ketil Lyng, Norske Skogindustrier ASA – nestleder. Anne-Lise Aukner, Nexans Norway AS. Terje Dyrseth, Brunvoll AS. Nina Iversen, Glomma Papp AS. Karl Erik Kjelstad, Aker Yards ASA. John Ove Ottestad, Norsk Hydro ASA. Einar Strømsvåg, Statoil ASA. Per A. Sørlie, Borregaard Industries Ltd. Even Aas, Kongsberg Gruppen ASA.

Norsk Industris strategi 2006-2009 Vår visjon: Norges industri er Norges framtid Mål Våre overordnede mål: Økt lønnsomhet hos medlemmene. Økt verdiskaping hos medlemmene. Sette dagsorden for samfunnsdebatten. Våre strategivalg Lønns– og arbeidsvilkår. Samfunnsansvar. Politiske rammebetingelser. Kommunikasjon. Kompetanse. Medlemsservice. Organisasjon.

Fokussaker 2006 Kronekurs. Avskrivningsregler. Industriell vekst basert på olje og gassutvinning. Etablere et industrikraftregime. Fremtidsrettet klimapolitikk. En industrifremmende politikk for store forsvarsinvesteringer. Inkluderende og verdiskapende arbeidsliv. Lønns- og kostnadsveksten i Norge. Ny arbeidsmiljølov. EUs nye kjemikalieregelverk – REACH. Innovasjon – FoU – Kunnskapsløftet. Industriskolen. En synlig og effektiv organisasjon. Medlemsservice.

Bedriftenes situasjon 2006 Bedriftens daglige liv styres av markeder i stadig forandring, jakt på kostnadsfortrinn og global benchmarking. Omstilling for å møte framtidige utfordringer. Kina og resten av Asia en sterk konkurrent, ikke bare på lavkostprodukter.

Norsk industri må investere mer Høyt lønnsnivå i Norge kombinert med utfordrende rammebetingelser på andre områder, krever stor verdiskaping per arbeidsplass for å være konkurransedyktig. Et titalls bedrifter, bl.a. Hydro Aluminium,Sunndal og Ekornes på Ikornnes har tatt utfordringen og investert i nye fabrikker med høy verdiskaping per ansatt. Et hundre- eller tusentalls industribedrifter står foran tilsvarende utfordring om investering eller utfasing. Dette krever at norske investeringsprosjekter kan hevde seg i bedriftens hverdag

Kompetanseutvalget for Norsk Industri Leder - Teknisk sjef Håvard Størseth, Nobø Electro Nestleder - HR Manager/PRO-sjef Børre Nilssen, Norsk Hydro/ Herøya Industripark Adm.dir. Terje Gorm Hansen, Helly Hansen Spesialprodukter Technical Leader Jens Davidsen, GE Energy Norway Vice President HR Ingve Olsen, Aker Kværner Elektro Ass. Personaldir. Helge Bjørneby, Borregaard Industries Limited Senior Specialist Ole Petter Løbben, Norske Skog Personalleder Åse Margrethe Odland, Statoil Kårstø Adm.dir. Sverre Narvesen, Raufoss Technology & Industrial Management

Kompetansestrategi 2006-2009 Norsk Industri skal bidra til at medlemsbedriftene får tilgang til kvalifisert arbeidskraft med særlig vekt på høyere utdanning og fagarbeidere. Norsk Industri skal arbeide for et relevant innhold i norsk skole med spesiell vekt på realfag og to fremmedspråk. Norsk Industri vil videreutvikle Industriskolen som et operativt verktøy for medlemmene. Norsk Industri skal bidra til at bedriftene videreutvikles som lærende organisasjoner og betydningsfulle læringsarenaer.

Tilgang til kvalifisert arbeidskraft Fagopplæring er arbeidslivets egen utdanning til fagarbeidere og svenner som arbeidslivet til enhver tid trenger. Norsk Industri skal til enhver tid jobbe for at innholdet i fag- og yrkesopplæringen er i tråd med industriens behov. Norsk Industri er representert i NOKUT: Ordning for godkjenning av utdanning på teknisk fagskolenivå.

I forbindelse med kunnskapsløftet får vi følgende språklige forandringer i skolen: Dagens betegnelser Nye betegnelser Studiereretninger Utdanningsprogrammer Grunnkurs (GK) Videregående trinn 1 (Vg1) Videregående kurs 1 (VKI) Videregående trinn 2 (Vg2) Videregående kurs 2 (VKII) Videregående trinn 3 (Vg3) Kurs Programområde Felles allmenne fag Fellesfag (FF) Studieretningsfag Programfag (PF) med Prosjekt til fordypning i yrkesforberedende utdanningsprogrammer

Kunnskapsløftet – Hvor står Norsk Industri? Norsk Industri er representert i 2 faglige råd: Faglig råd for Teknikk og Industriell produksjon og Faglig råd for Elektro Norsk Industris primære oppgave er å ivareta medlemsbedriftenes behov og interesser. Representanter fra medlemsbedrifter er representert i ulike læreplangrupper og fagutvalg som er opprettet ved behov (eksempel: mellom TIP og Elektro for å ivareta Automasjonsfagene).

Kunnskapsløftet – Hvor står Norsk Industri? forts. P.t. et stort engasjement rundt læreplaner på Vg2-nivå som snart kommer på høring. Høringsperiode: 3. april – 1. september. Særløpsfagene: Høringsperioden starter 26. juni. Læreplanarbeidet på Vg3 nivå (opplæring i bedrift) starter ca. juni. Norsk Industri spiller inn navn på aktuelle personer fra bedrifter til Utdanningsdirektoratet.

Vg2 Industriteknikk/Vg2 Mekatronikk Stort engasjement. Mange forskjellige meninger. Nytt forslag til programområde : Programområde Vg2 Produksjons- og industriteknikk med kompetansemål hentet fra skisse til programområdet Industriteknikk og vedtatte kompetansemål fra Felles programfag Elektro, første år. Dermed sikres at elektronikk, samt måle- styrings- og reguleringsteknikk kommer med i læreplanen.

Vg2 Industriteknikk/Vg2 Mekatronikk forts. Industrimekanikerfaget opprettholdes som betegnelse. Videre fremdrift: Behandles i Norsk Industris kompetanseutvalg 3. mai. Behandles i TIP 9. mai.

Utdanningsmodell - Forslag VG1 VG2 VG3 (i skole) Fagbrev 1 Elektro Automatisering Automatisering Automatiker - Prosess - Mekatronikk 2 TIP Fordypning Elektro / automasjon Fordypning Elektro / automasjon Fordypning Prosess eller Mekatronikk VG1 VG2 Opplæring i bedrift/fagbrev Videre-utdanning som leder frem til automatiker med fordypning mekatronikk TIP Produksjons- og industriteknikk - Industrimekaniker - Platearbeider - Sveiser - osv. Fordypning Elektro / automasjon Fordypning Elektro / automasjon

Industriskolens kurskonsept PIL-skolens kurskonsept er i stor grad basert på at kursdeltakerne kan gjennomføre etter- og videreutdanning mens de er i arbeid. Det være seg fjernundervisningskursene eller de samlingsbaserte kursene. Utviklingen av kurs, på tvers av bransjer og i samarbeid med bedriftene, viser at vi sammen kan gjøre ting bedre og billigere. De samlingsbaserte kursene vil være en arena for temautdypning, trening, utveksling av erfaringer og en sosial møteplass. Fjernundervisning passer godt for yrkesrettet læring ved at all teori kan knyttes til praksis i bedrift med lokale samlinger. Dette betyr skreddersøm som gjør det mulig å anvende nyervervet kompetanse umiddelbart i egen jobbsituasjon. Kursansvarlig bedrift Deltakere Generell kursveiledning Kursperm + fagbøker Ukentlige møter i bedriften Nettverk og rådgivning Nettsted: informasjon disk.forum læremateriell Bransjemøter Retting av oppgaver Kombinert teori og praksis

Industriskolen – en del av helheten Grunnkurs for praksiskandidater VK1 kurs - 9 ulike Yrkesteorikurs - 12 ulike Fagopplæring Etterutdanning- og forkurs Høyskolekurs Etter- og videreutdanning Grunnkurs Påbygning og eksamen Temakurs - 10 ulike Lederutviklingsprogram Ledelse … men også andre kurs og konferanser