Utdanning for velferd Ekspedisjonssjef Toril Johansson.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Barnevernkonferansen 2013 Union Hotell Geiranger 18
Advertisements

System for kompetansekrav NRHS – møte
Utdanningsleder Svenning Bjørke • Med utdanning forstår vi virksomheter som har studentenes danning og kvalifisering som sikte. • De nasjonale.
Når kunnskap blir handling
Kunnskapsløftet – hvordan skal det bli regional virkelighet? Kunnskapsminister Øystein Djupedal Regjeringens kontaktkonferanse med fylkeskommunene 7. mars.
U TDANNING OG FORSKNING AV BETYDNING FOR SAMHANDLINGSREFORMEN Marianne Hedlund, dekan ved Helse- og sosialfag, HiT.
Det nye lærefaget ”HELSEFAGARBEIDER”
Samhandlingsreformen Rett behandling på rett sted til rett tid
Idéseminar vedr. «Arbeidsinkludering som fagfelt»
Samhandlingsutfordringer sett fra helsemyndighetenes perspektiv
Nordland fagskole i helse- og sosialfag
N orges mest framtidsrettede fagskole, der fagmiljøene møtes og kompetanse utvikles SAMHANDLIGSREFORMEN Pål Storå avd.leder helsefag fagskolen.gjovik.no.
Kommunesektorens kompetansebehov – hvordan få forskning og forskningsresultatene ut i kommunesektoren? Hvordan sikre at kompetansebehov følges opp? Helge.
Sektoranalyse av private høyskoler NPHs nettverkskonferanse, 11. oktober 2007.
Kunnskapsløftet i videregående opplæring Statssekretær Lisbet Rugtvedt Elevorganisasjonens nasjonale seminar 19. november 2005 Engebråten skole.
Strategiarbeid i praksis
Kompetanseutfordringer og behov for kvalifisert arbeidskraft i arbeidslivet. Regionleder Arild Sørum Stana.
Erfaringer fra Kristiansand kommune Ved psykolog Kenneth Haugjord
Samhandlingsreformen med særlig fokus på psykisk helse- og rusfeltet
VOFO, Frokostmøte 26. november 2008
Tverrfaglig videreutdanning i eldreomsorg AHS studieåret
Arbeidsmarkedsbedriftene – veien videre
TPS – et nytt mantra i utdanningspolitikken 
Strategi for forsknings- og utviklingsarbeid (FoU) Bjørg Th. Landmark.
Elin Veimo Helsefagarbeideren – vår nye medarbeider en ny ressurs!
Fagskoleutdanning for å sikre relevant arbeidskraft i virksomheten.
Signaler for rus og psykisk helse i Prop 1S og Meld. St. 30 – Se meg!
Kompetansesatsing For ansatte i barnehagen 2013
Kortform: Samspillsmeldingen
Om Kunnskapsdepartementets forskningssatsinger
Satsing på utbygging av fagskoleutdanning innenfor helse- og sosialfag Statssekretær Ellen B. Pedersen Bodø 14. mai 2009.
Siste nytt fra NUFHS (Nasjonalt utvalg fagskoleutdanning i helse- og sosialfag) Aud Larsen leder.
Regjeringens mål med fagskolesektoren Statsråd for forsknings- og høyere utdannings Tora Aasland 5. mars 2009.
Innlegg på konferanse, Tromsø,
Hvordan leverer helse-Oslo varer og tjenester til en flerkulturell by? v/leder Akhenaton Oddvar de Leon, Innvandrerrådet i Oslo
Hvorfor satser Forskningsrådet på Innovasjon i offentlig sektor? Sogndal Jesper W. Simonsen, divisjonsdirektør.
Bakgrunn, mandat, oppgaver Oppstartsmøte Universitetsdirektør Tor A, Aagedal Råd for samarbeid med arbeidslivet.
Hvordan møter kommunene samhandlingsreformen?
Fagskoleutdanning - seminar om fylkeskommunenes forvaltningsansvar 5.april 2011.
Etikk i pedagogisk arbeid
Utdanningsvalg 10.klasse
Nytt fra NAV på boligfeltet Hege Løchen, KS storbyforum
Eksperter i team Erfaringsbasert emne i tverrfaglig samarbeid
INTERNASJONALISERING ARBEIDSUTPLASSERING FOR ELEVER SOM TAR DOBBELKOMPETANSE Lier vgs september 2014.
Foto: Jo Michael Hvordan arbeider Fagskolerådet – saker? Seniorrådgiver Helge Halvorsen, NHO avdeling Kompetanse/leder av Nasjonalt Fagskoleråd Årkonferanse.
Stortingsmelding 13 Utdanning for velferd – Samspill i praksis
NAV alene, eller sammen med andre? Hvordan kan NAV inngå som en del av et helhetlig velferdstilbud i kommunene?
Språk Fra Temaheftet Språkmiljø og språkstimulering i barnehagen:
En politikk for Kunnskaps-Norge Statssekretær Åge R. Rosnes LOs utdanningskonferanse 2. november 2005 Sørmarka.
Helse- og velferdstjenestene: Kompetansebehov og utfordringer for UH-sektoren – innledning ved dekan Kjell Ivar Iversen, Avdeling for pedagogikk og sosialfag,
Nasjonale utfordringer i lærerutdanningen Per Botolf Maurseth Utdanningsforbundets konferanse om lærerutdanning 29. Januar 2007.
Barnehageforum, Fylkesmannen i Oslo og Akershus 29. nov. 2013
Kunnskapsbasert endring Kort om Høgskolen i Nord-Trøndelag Mål/oppgave fokus vs. Struktur Felles ansvar – ulike roller… Relevant kompetanse.
Prosjekt Felles innhold
Mangfold som drivkraft Samhandling og samspill i et HSH-perspektiv Inger Lise Blyverket, leder Arbeidslivspolitikk.
Kompetansebehov i fremtidens spesialisthelsetjeneste RSA, Torbjørg Vanvik Direktør for eierstyring.
Skulpturlandskap Nordland - Ballangen Foto: Vegar Moen Ofoten Studiesenter Siv Lysvold 30. mars 2016.
1 Nordland fagskole i helse- og sosialfag «Fagskoleløftet»
Forvaltningsreformen – Konsekvensene for fagskolene Fagopplæringssjef Gunnar Pedersen.
Praksisprosjektet ROL. Praksisprosjektet Prosjektet skal Vurdere behovet for og foreslå endringer i omfang og type av praksisstudier for hver utdanning.
Utdanningslinja Minister for forskning og høyere utdanning, Tora Aasland Kommunalkonferansen 2009.
1 Framtidige kompetanse- og utdanningsbehov i samfunnet generelt og i helsesektoren spesielt. Hvordan skal NTNU møte dette? Hvilken betydning vil nytt.
Slik vil samhandlingsreformen gjøre helse og omsorg bedre Ekspedisjonssjef Bjørn Erikstein Det nasjonale dekanmøtet i medisin Oslo, 6. juni 2011.
Yrkesrollen Faglig mestring og praktisk dyktighet.
Fremtidens spesialsykepleiere
Jesper W. Simonsen, divisjonsdirektør SHP-konferansen, Hamar
Fagforbundet Vest-Agder
Framtidige kompetansebehov i Sykehuset i Vestfold Fagkonferansen 2018 – Karriereveiledning HR-direktør Bente Krauss 17.oktober 2018.
Dialogmøte Regional ordning kompetanseheving barnehage
Kompetansestrategi Agder 2030
Utskrift av presentasjonen:

Utdanning for velferd Ekspedisjonssjef Toril Johansson

2 Kunnskapsdepartementet Jeg skal snakke litt om: •Bakgrunnen for stortingsmeldingen •Hovedperspektivene •Fagskolenes rolle i meldingen •Felles kompetanse- og kunnskapsbehov •De viktigste tiltaksområdene

3 Kunnskapsdepartementet Hvorfor denne meldingen? •Demografiutvikling, endret sykdomsbilde, mer kunnskapsintensive yrker etc. •Tre store reformer –Samhandlingsreformen –NAV –Barnevernet •Alle peker på sammenfallende kunnskaps- og kompetanseutfordringer, og forventinger til utdanningene Foto: Colurbox

4 Kunnskapsdepartementet Mål •Samfunnsmål: –Bedre helse og velferd for hele befolkningen (sosial utjevning) •Sektormål: –Velferdstjenestene: •Kunnskapsbasert tjenesteutøvelse –Utdanningssektoren: •Økt kvalitet og relevans i utdanning og forskning Foto: Colourbox

5 Kunnskapsdepartementet Hovedperspektiver i meldingen •Utenifraperspektivet: Ta utgangspunkt i arbeidslivets og samfunnets behov for kompetanse •Framtidsperspektivet: Legge det kunnskapspolitiske grunnlaget for et langsiktig utviklingsarbeid •Samspillsperspektivet: Mer samarbeid på tvers av utdanninger, nivåer, tjenester og aktører

6 Kunnskapsdepartementet Utfordringer i tjenestene gir endrede kompetansebehov •Generelt ønske om å øke utdanningsnivået og redusere andel ufaglærte •Forskyvning fra et behandlende til et forebyggende helsevesen – økt kompetanse nær der befolkningen er •Godt samspill på tvers av tjenesteområder og forvaltningsnivåer •Pasient- og brukerforløp, brukermedvirkning og pasientsikkerhet •Tverrprofesjonell tjenesteutøvelse

7 Kunnskapsdepartementet Behov for flere helsefagarbeidere ”Selv med optimistiske anslag utdannes det ikke flere enn de som går av med pensjon” Kilde: Roger Bjørnstad, SSB

8 Kunnskapsdepartementet Vurderer ny modell i vgo for helsefagarbeider og barne- og ungdomsarbeider •Veksle mellom teori og praktisk underveis i hele opplæringsløpet o Bedre muligheter for tilpasning til ulike elevgrupper (voksne, innvandrere m.fl.) o Realkompetanse kan enklere føre til avkorting o Kan kombineres lettere med arbeid o Bedre tilknytning til skolen for ungdom o Modulbasert, får dokumentasjon underveis

9 Kunnskapsdepartementet Fagskolenes rolle 1 •Karrieremuligheter viktig for økt rekruttering ”Tilbud om videreutdanning av personell gjennom fagskoleordningen er spesielt viktig for å øke kompetansen, redusere avgangen fra sektoren og bidra til rekrutteringen til helse- og sosialfag i videregående skole.” (St.mld. 25 ( ) Mestring, muligheter og mening)

10 Kunnskapsdepartementet Fagskolenes rolle 2 •Arena for faglig reorientering ”I andre tilfelle kan utdanning tjene som en reorientering i forhold til tidligere utdanning og yrkeskompetanse. Det innebærer at ordningen må kunne fange opp nye behov i arbeidslivet, selv om den ikke bygger på definerte fag på videregående opplæringsnivå.” (Ot. prp. nr. 39 ( ) Om endringer i lov om fagskoleutdanning)

11 Kunnskapsdepartementet Kompetanseområder – hvordan utdanning og forskning kan bidra til bedre tjenester kompetanseområder av betydning for folkehelsen psykisk helse rusmiddel- bruk; legemiddel- bruk oppvekst og utdanning tannhelsefysisk helseernæring arbeidslivs- deltakelse sosial deltakelse bolig og livsgrunnlag likeverd og like muligheter •Mange yrkesgrupper med kompetanse på ulikt nivå må bidra på alle områdene •Fagskolene flinke til å plukke opp nye behov (gir tilbud innen eldreomsorg, psykisk helsearbeid, rusomsorg, osv.)

12 Kunnskapsdepartementet De nye kompetansebehovene går i stor grad på tvers av dagens profesjoner •Grunnleggende perspektiver som må styrkes i alle utdanningene: • folkehelse, forebygging, tidlig intervensjon • Arbeidslivsorientering • inkludering, likestilling og antidiskriminering •Styrke omstillingsevnen innenfor de enkelte utdanningene o Nye behov fører ofte til nye utdanninger o Omstilling krever samspill utdanning–forskning-arbeidsliv

13 Kunnskapsdepartementet Behov for felles kunnskapsplattform •Generell kompetanse: kommunikasjon, samhandling, kritisk refleksjon, Ny teknologi, etikk mm. •Systemkunnskap – helheten i helse- og velferdsapparatet •Tematisk kunnskap: rus, psykiatri, vold og overgrep mm.  Må tilpasses den enkelte utdannings kjerneinnhold

14 Kunnskapsdepartementet Behov for tverrprofesjonell samarbeidslæring •Yrkesutøvelsen er tverrprofesjonell – utdanningene uniprofesjonelle •Bevissthet rundt egen kjernekompetanse •Respekt og forståelse for andres  Organisering og gjennomføring må vurderes

15 Kunnskapsdepartementet Meldingen oppsummert •Retningsmelding •Møte samfunnets behov, ikke utdanningenes eller tjenestenes behov –Behov for utvikling av en dobbel identitet •Praksisnær FoU slik at relevante problemstillinger for yrkesfeltene blir gjenstand for forskning •Økt rekruttering og tydeligere karriereveier •Felles satsning og tettere samhandling mellom utdanningsinstitusjonene og praksisfeltet •Mer praksis i kommunehelsetjenesten •Økt kvalitet i praksis: veiledning, relevans og rammebetingelser