Bedre og billigere boliger – Hva skal til ? Innlegg på Erfaringskonferansen Universell utforming – Med flat pedal mot 2025 i Stavanger 18. april 2013 v/

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
HISTORISK OG FREMTIDIG OVERSIKT OVER:
Advertisements

BU31.4: Kostnader ved universell utforming i eksisterende bygg og uteområder. Prosjekt for universell utforming av eksisterende bygg og uteområder på kommunenivå.
UU og Fylkesmannens rolle
Del 2: Personlig økonomi.
Trebåt for alle.
”Et felles løft for breddeidretten i Stavanger”
Fylkesmannen i Buskerud Study trip Estonian municipalities Hvordan arbeider vi med universell utforming hos Fylkesmannen i Buskerud? Ved rådgiver.
En innføring i boligmarkedet i Oslo
Har vi et fungerende marked i entreprenørbransjen?
Presentasjon for Byggevareindustrien
Husleie nivå  Husleien opp med ca 100% på 10 år.  Inntektene har hatt en lavere utvikling.  Det begynner å bli ”normalt” med over 40% bo.
OFFENTLIG BREDBÅND I MIDTRE VESTFOLD ET SAMARBEIDSPROSJEKT Tema: ORGANISERING.
Styrearbeid i Norwegian
Styringsmodeller Lars Tveit, KS.
KOMMUNER I INNKJØPSSAMARBEID
Fremtidens boliger for en voksen(de) befolkning
STATUS BANEPROSJEKT
Samarbeidsavtale mellom If og EBA
Del 2: Personlig økonomi.
Hamarøymodellen Presentasjon ved ordfører Rolf Steffensen
Leverandørutviklingsprosjekt
Kollektivtransportens finansieringsbehov: Er løsningen mer av det samme, eller finnes det mer effektive måter å finansiere kollektivtransporten på? Bård.
Strategi og handlingsplan
1 Er næringspolitikk god kommunepolitikk? Kommunal- og regionalminister Erna Solberg Småtinget, Kongsberg 28. august 2003.
Arealpolitikk Ole Haabeth, fylkesordfører Østfold Fylkesordførernes sommermøte 8. aug 2011.
Miljøutfordringer løst i andre land ? VRI Rogaland Sola 20. januar 2012.
Avfallsplan Erfaringer fra en kommune
Vestfolds fortrinn Klima og natur, kulturhistorie Urbant Variert arbeidsmarked Kort vei til Oslo.
Resultater fra en undersøkelse i 7 kommuner med vekt på uteområder Rapport august Kostnader ved universell utforming i kommunene.
Prisdrivende effekter av lov- og forskriftsendringer fra 1997 til i dag Boligkonferansen mai 2011 Siri Ann Tellevik.
15. jul Kan norske arkitekter bli best i verden på universell utforming? NAL–akademiet Design og tilgjengelighet – universell utforming Geir Barvik.
Side 1 Husbanken Besøk av statssekretær Roger Iversen 18. april Om retningslinjene for det nye grunnlånet Besøk av statssekretær Roger Iversen 18. april.
HUSBANKENS VIRKEMIDLER
© 2006 IBM Corporation Global åpenhet og samarbeid er framtidens business Morten Andreas Meyer – IBM.
1 Løser Statsråd Erna Solberg, Bolig 2004, Løser boligmeldingen boligproblemene i Oslo-regionen?
nye boliger innen 2015.
Aktørenes roller i planprosessene
Felles innsats gir resultater Barnehagekonferanse 23. oktober 2006
Kostnader, byggesak og kvalitet Politisk rådgiver Roger Iversen Kommunal- og regionaldepartementet BE-dagene april.
Kristin Loe Kjelstad 3.juni 2009
Grensesnittet infrastruktur/ombordutrustning. Systemeieransvaret. Morgenmøte Statens jernbanetilsyn 11. september 2014 Prosjektsjef Eivind Skorstad ERTMS.
Handlingsplan for parkering Trenger byen en P-politikk?
Storbyundersøkelse 2011 Næringslivets utfordringer.
EFFEKTIVISERING EN KONFLIKT MED KILE? VED Per Kaggestad Buskerud Kraftnett AS LTE
Kommunenes tilrettelegging for boligbygging
20 minutter Fremtidens boligutvikling - effektive kollektive knutepunkter – vi må bo tettere og høyre? Petter Eiken 19 mars 2015 Bedre byrom der mennesker.
Boligutfordringer i Oslo og Akershus Innlegg ved politisk rådgiver Roger Iversen Kommunal- og regionaldepartementet.
1 av Roger Iversen politisk rådgiver KRD BFO-konferanse Oslo, 18.november 2004 Hvordan skal man sørge for at de private og offentlige aktørene arbeider.
Boligdimensjonen i omsorgsmeldingen Tilgjengelighet og universell utforming Adm. direktør Geir Barvik Husbanken.
2010 Introduksjonsforelesning Økonomisk aktivitet og økonomisk politikk Steinar Holden Økonomisk institutt, UiO 18. august.
 Utbyggingsavtale er helt nødvendig for å avklare kostnadsfordeling mellom privat offentlig.  Kommunen må være flikere til å bidra med kostandstilførsel.
Boligbygging i planperioden (antall boliger) Kommuneplan for Asker
Hvordan videreutvikle og øke godsvolumene på våre to baner i Nord Hva med retningsbalanse Per Jacobsen Styreleder NHO Logistikk og Transport Region Nord.
Økonomiske systemer En markedsøkonomi er en økonomi der bedriftene bestemmer hva de vil produsere, produksjonen selges til forbrukerne, og forbrukerne.
Boligpolitisk strategi - prosess > Kommuneplan 2014 > Utfordringsdokument 2014 > 1. gangs behandling i FSK/ PSN juni 2015 > Høring juni –
Fra plan til virkelighet Øystein Bull-Hansen Arkitekt MNAL Fagseminar
Boligpolitisk strategi - prosess > Kommuneplan 2014 > Utfordringsdokument 2014 > 1. gangs behandling i FSK/ PSN juni 2015 > Høring juni –
Befolkningsutvikling Lierne Innovativt næringsliv i vekst Mange nyetableringer Pessimisme snudd til optimisme.
SENTRUMSKONFERANSEN 15. SEPTEMBER 2016 BO i – ARBEIDE i – HANDLE i – og OPPLEVE BYEN.
Noen tanker rundt etablering av grønn grense Øyvind Dalen med bistand fra Gunnar Berglund og Rune Skeie.
Markedsføring.
Boligsosiale utfordringer, - og vår måte å møte dem på
Stabsdirektør Inger Vold Zapffe
Arnhild Dordi Gjønnes, advokat, NHO
Vurderinger av boligtallet
Fornebuseminar 3. mai Ove Ellingsen.
Bærekraftig boligbygging
Ambisjoner for utvikling i Alta
Del III: Relasjonsforhold mellom kunde og leverandør
Plankonferansen 11 desember 2014
Utskrift av presentasjonen:

Bedre og billigere boliger – Hva skal til ? Innlegg på Erfaringskonferansen Universell utforming – Med flat pedal mot 2025 i Stavanger 18. april 2013 v/ Magnus Helland i ByBo AS

For å komme dit man vil må man vite hvor man er

Gode boliger / Bedre boliger Hvem definerer - myndighetene eller boligkjøperne? Boligkjøperne prioriterer; • Lokalisering (sted / bydel) • Beliggenhet (utsikt / solforhold m.m.) • Tiltalende boligområde og bygninger • Funksjonalitet og aktuell størrelse Myndighetskrav til bygninger, UU og energistandard har lav prioritet hos boligkjøperne.

Billigere boliger • Nye boliger prises til det utbyggerne tror det er mulig å selge for • Dersom kostnadene blir høye i forhold til antatt salgspris ”legges prosjektene på vent ” til mangel på boliger fører til økt pris eller at lavere aktivitet i byggebransjen fører til lavere byggekostnader.

Markedsubalanse Pris: Kr Pris: Kr ,-

Langvarig prisstigning drevet av; • Høy sysselsetting • Trygge arbeidsplasser • Økt lønnsnivå • Lav rente • Tro på fremtiden / trygghet for fremtiden • Tro på verdistigning for boliger • Sterk befolkningsvekst i byene • Lite boligbygging i forhold til behov • Selgers marked (ofte begrenset konkurranse med hensyn til lokalisering og tid)

Prisstigningen større enn kostnaden for økt standard ofte begrenset til; – Parkett på alle gulv pluss økt utrustning av kjøkken og bad – Flere el-punkter – Bedre energistandard inkl. balansert ventilasjon – Bedre løsninger for UU – Bedre brannsikring (sprinkling) – Vannbåren varme

Kostnadsdrivere • Lav tilgang og stor prisvekst på byggeklare tomter der etterspørselen er stor • Lang og uforutsigbar behandling av reguleringsplaner, innsigelser og klagebehandling • Detaljkrav i reguleringsplanene hindrer gode løsninger ved senere planlegging og bygging • Økt bruk av rekkefølgekrav

Kostnadsdrivere • Forskriftskrav med begrenset nytteverdi • Lite nyskaping med hensyn til kostnadseffektive byggemetoder og bygningsløsninger • Negativ produktivitetsutvikling i byggebransjen • Høy aktivitet i byggebransjen – entreprenørene ikke sultne nok

Billigere Boliger – Hva skal til • Bygge nok boliger der de etterspørres til å skape ”kjøpers marked” – da vil boligprisen i større grad bli styrt av kostnadene • Markedsubalanse må løses ved bl.a.; – Bygge nok boliger i forhold til behov (i 2011 ble det i Oslo bygget 1 ny bolig for hver 10 nye innbyggere) – Lokalisering og boligtyper må tilpasses behov og etterspørsel – Økt bygging av studentboliger vil frigi boliger til andre og dempe prispresset • Tiltak for å dempe kostnadsdriverne • Lavt prisede boliger kjøpes ofte opp av investorer / spekulanter for videresalg

Ønsket / bærekraftig utvikling • Prisveksten strupes og drives tilbake ved økt tilgang på attraktive boliger der folk vil bo • Flere skal bo sentralt uten behov for bil. • Større krav til god kollektivtransport for nye boliger utenfor sentrum

Ønsket / bærekraftig utvikling • Økt fokus på kvaliteter for boligområde (trivsel, trygghet, gode møteplasser, servicetilbud og god kollektivtransport) • Nytenkning i boligutforming - boliger tilpasset endret behov (50% av boligene i Oslo beboes av kun 1 person). Flere mindre boliger med multifunksjonelle arealer.

Ønsket / bærekraftig utvikling • Økte forskriftskrav til; – Energieffektivitet og klimagunstige løsninger – UU og trygghetsboliger (Smarthusløsninger). Flere skal bo hjemme og ikke på sykehjem • Økt konkurranse vil føre til bedre helhetsløsninger som inkluderer; – God arkitektur – Nye boligløsninger med god funksjonalitet og høy arealeffektivitet – Bedre utearealer og møteplasser • Kombinasjon av nye forskriftskrav og økt konkurranse vil føre til bedre sikkerhet for riktig kvalitet og reduksjon i byggefeil.

Hvordan skaffe bedre og billigere boliger Hvem kan bidra; • Kommunen, Fylkeskommunen, Fylkesmannen og Staten • Husbanken • Boligutviklere, -utbyggere og entreprenører

Kommunen, Fylkeskommunen, Fylkesmannen og Staten bør; • Frembringe langsiktige regionale og lokale planer for lokalisering av nye boliger (fortetting og bruk av nye arealer). • Bygge infrastruktur og frembringe nok godkjente reguleringsplaner for økt bygging av boliger der folk ønsker å bo. Ved dette legges grunnlaget for økt boligproduksjon som vil skape ”kjøpers marked” og økt konkurranse som driver utviklere, utbyggere og byggebransjen til å bli bedre.

Kommunen, Fylkeskommunen, Fylkesmannen og Staten bør; • Ha mindre krav til detaljbinding i reguleringsplaner. Dette vil gi handlingsrom for bedre praktiske og kostnadseffektive løsninger ved etterfølgende planlegging. • Forenkle og redusere behandlingstidene for planer, innsigelser og klager. • Betale selv for offentlige oppgaver – Vise måtehold med å kreve at boligkjøperne skal betale for off. oppgaver (rekkefølgebest., veier, veikryss, arkeologiske utgravninger m.m.). • Gi mer handlingsrom for kostnadseffektiv boligproduksjon (arealutnyttelse, tekniske løsninger, korte transportveier til massedeponi m.m.).

Kommunen, Fylkeskommunen, Fylkesmannen og Staten bør; • Øke treffsikkerheten ved bruk av konjunkturtiltak (ikke fyre når det er varmt)

Husbanken bør; • Fremme kunnskap for ønsket boligutvikling – Skrive fagartikler i aviser og tidsskrifter – Engasjere ”faglig tunge” personer til å uttale seg – Frembringe og formidle kunnskap om gode område- og boligkvaliteter og hva som skaper trivsel • Motivere til økt kompetanse – Arrangere kurs og konferanser – Økonomisk støtte til opplæring innen bl.a. områdeutvikling, universell utforming og fremtidsrettede energiløsninger og ”trygghetsboliger” m.m. • Gi økonomisk støtte – Til god områdeutvikling – Til pilotprosjekter som kan vise vei til en ønsket utvikling – Til grupper med spesielle behov og/eller svak økonomi • Tilby forutsigbar og konkurransedyktig finansiering

Boligutviklere og utbyggere bør; • Utvikle og bygge nok boliger som etterspørres (”skape kjøpers marked”) – Stor konkurranse om boligkjøpere vil være en sterk driver for forbedringer i alle ledd i verdiskapningskjeden. – Tomtepriser vil bli dempet – Boligprisene vil bli styrt av kostnadene

Verdiskapningskjede for boligutviklere og – utbyggere A) Akkvisisjon av utbyggings- avtaler og tomter B) Utvikling av konsept for gode bolig- områder og regulering C) Utvikling av gode bolig- løsninger og konsept for utbygging D) Organisering av prosjekt- gjennomføring - kontrahering - utbygging - kvalitets- sikring E) Salg og innhenting av kunnskap om kunde- behov og marked F) Garanti- oppfølging Kundepleie

Boligutviklere og utbyggere bør; Øke fokus på å oppnå forbedringer i alle ledd av verdiskapningskjeden • Øke kunnskap og engasjement knyttet til fortetning og transformasjon • Ta mindre risiko ved inngåelse av utbyggingsavtale og ved tomtekjøp • Vise måtehold ved tomteprising A) Akkvisisjon av utbyggings- avtaler og tomter B) Utvikling av konsept for gode bolig- områder og regulering C) Utvikling av gode bolig- løsninger og konsept for utbygging D) Organisering av prosjekt- gjennomføring; - kontrahering - utbygging - kvalitets- sikring E) Salg og innhenting av kunnskap om kunde- behov og marked F) Garanti- oppfølging Kundepleie

Boligutviklere og utbyggere bør; • Øke kompetanse og kreativitet knyttet til fortetting og transformasjon • God og kostnadseffektiv arealdisponering • God massebalanse og lavt omfag av masseflytt • Attraktive og funksjonelle uteområder • Øke kompetanse og kreativitet m.h.t. å frembringe boliger som tilfredsstiller endrede behov • Gunstig forhold mellom bygningsareal og nytteareal • Energi- og kostnadseffektive bebyggelse både ved bygning og drift A) Akkvisisjon av utbyggings- avtaler og tomter B) Utvikling av konsept for gode bolig- områder og regulering C) Utvikling av gode bolig- løsninger og konsept for utbygging D) Organisering av prosjekt- gjennomføring; - kontrahering - utbygging - kvalitets- sikring E) Salg og innhenting av kunnskap om kunde- behov og marked F) Garanti- oppfølging Kundepleie Øke fokus på å oppnå forbedringer i alle ledd av verdiskapningskjeden

Boligutviklere og utbyggere bør; • Funksjonell, kompetent og kostnadseffektiv organisering • Entrepriseoppdeling for optimal priskonkurranse • Gode rutiner for kontroll av fremdrift, kostnader og kvalitet • Initiere og pådrive forbedringer av byggeprosessen A) Akkvisisjon av utbyggings- avtaler og tomter B) Utvikling av konsept for gode bolig- områder og regulering C) Utvikling av gode bolig- løsninger og konsept for utbygging D) Organisering av prosjekt- gjennomføring; - kontrahering - utbygging - kvalitets- sikring E) Salg og innhenting av kunnskap om kunde- behov og marked F) Garanti- oppfølging Kundepleie Øke fokus på å oppnå forbedringer i alle ledd av verdiskapningskjeden

God kunnskap, grundig planlegging, god opplæring og god oppfølging gir gode resultater • Sparte kostnader knyttet til feil og mangler dekket langt på vei ekstrakostnadene for passivhusstandard • Alle kritiske detaljer må være løst før utførelse • Aktiv ledelse i byggeprosessen er meget viktig – Kontroll av at utførende operatør har nok relevant kunnskap – Kontroll og veiledning under utførelse Løvåshagen Borettslag

Boligutviklere og utbyggere bør; • Skaffe kunnskap om boligkjøpernes behov og preferanser • Riktige og fullstendige salgsopplysninger • Unngå bruk av prisdrivende salgsprovisjon • Gode systemer og rutiner for garantioppfølging og kundepleie A) Akkvisisjon av utbyggings- avtaler og tomter B) Utvikling av konsept for gode bolig- områder og regulering C) Utvikling av gode bolig- løsninger og konsept for utbygging D) Organisering av prosjekt- gjennomføring; - kontrahering - utbygging - kvalitets- sikring E) Salg og innhenting av kunnskap om kunde- behov og marked F) Garanti- oppfølging Kundepleie • Øke fokus på å oppnå forbedringer i alle ledd av verdiskapningskjeden

Bedre og Billigere Boliger – 3B Oppsummering • Ingen enkle ”lure og raske” løsninger • Det er et stort potensial for 3B som kan utløses ved riktig strategi, økt kunnskap og grundig arbeid innenfor alle ledd i verdiskapningskjeden. • Prisveksten stoppes og prisene kan drives tilbake ved å skape kjøpers marked – overskudd av boliger som etterspørres. • Økt konkurranse om boligkundene vil være en sterk driver for forbedringer i alle ledd i verdiskapningskjeden. • ”Kjøpers marked” vil gi større sammenheng mellom kostnadene for boligene og boligprisene. • Høye boligpriser kan føre til usolgte boliger og boligbehovet forblir uløst

Bedre og Billigere Boliger – 3B • Kommunen, Fylkesmannen, Fylkeskommunen, Staten og Husbanken kan og må bidra. • Utbyggere må bruke kunnskap og kapasitet på forbedringer i alle ledd i verdikjeden istedenfor å få lov til å bygge • Det trengs en boligkommisjon for å belyse uønskede kostnadsdrivere og for å skape vilje til endringer og tiltak.