Universitetet i Tromsø – Det medisinske fakultet uit.no Insight and user participation. A study of users and health professionals' experiences with treatment.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Å kunne kommunisere om seksualitet
Advertisements

Kvalitative studier Trond Hatling Sintef Unimed Helsetjenesteforskning
Masteroppgave Masteroppgave i helsevitenskap UIS nov 2012
Et prosjekt finansiert av Regionalt kompetansesenter
Novelle En novelle er en skjønnlitterær fortelling.
Førsteamanuensis/Psykologspesialist Leif Edward Ottesen Kennair
SOSIALT ARBEID FRA PRAKTISK ARBEID TIL UNIVERSITETSDISIPLIN?
Hva trenger jeg av data, og hvordan skal jeg innhente disse?
Kritiske røster Ensidig fokus på forskningsbasert kunnskap
Tilpassede helsetjenester
Universitetet i Tromsø Hva jeg gjerne vil gjøre noe på i framtida Eller: Helseinformasjon og pasienters beslutninger Torstein Låg Presentasjon.
Pasientrettigheter: Selvbestemmelse, medvirkning, informasjon
Eksempler på Rettskildestudier (“annen rettskildeforskning”) Dag Wiese Schartum, AFIN.
Opplæringsplanen for nytt kapittel 4 A i pasientrettighetsloven
Prosjektskisse Status så langt…. November 2011
Profesjonsetiske verdier i møte med virkeligheten
Hva hører du når du lytter? Hvem blir du når du svarer?
4 NYE HELSELOVER Lov om pasientrettigheter Lov om psykisk helsevern
Kvalitativ metode i markedsforskning
”Med hodet over vannet…”
University of Tromsø – Faculty of Medicine uit.no NAFKAM Når pasienten beveger seg ut i det alternative, hva da…? Vinjar Fønnebø Professor NAFKAM, Universitetet.
Etikk og brukermedvirkning
”Fosterdiagnostikk på aldersindikasjon – et aktuelt helsetilbud for kvinner med minoritetsbakgrunn?” En kvalitativ studie knyttet til genetisk veiledning.
BESKRIVELSE, FORKLARING OG FORSTÅELSE
- på lag med deg for din helse R e h a b i l i t e r i n g s k l i n i k k e n Tema 1.
Barn som pårørende.
Opplæring; Lov om kommunale helse – og omsorgstjenester kapittel 9:
Helse – Midt 6. mars 2012 Erik Torjussen A-larmBrukermedvirker.
En randomisert kontrollert studie av langtids kombinasjonsbehandling for pasienter med personlighetsforstyrrelser. Oppfølging etter 3 år. Hovedveileder:
”Brukermedvirkning for mennesker med begrenset samtykkekompetanse”.
"God bagasje på livets reise."
Kvalitative og kvantitative metoder
Induktivt og deduktivt design, metodevalg.
Forholdet mellom etiske- faglige, og juridiske dilemmaer
Forholdet mellom etiske- faglige, og juridiske dilemmaer
FLiK Forskningsbasert læringsmiljøutvikling i barnehager og skoler i Kristiansand.
Page 1 WE MOVE THE INDUSTRY THAT MOVES THE WORLD RISK MANAGEMENT Fra operatørenes ståsted Solakonferansen 2014 Øivind Solberg, PhD.
Etikk etiske- faglige, og juridiske dilemmaer Etikkveilederskurs høsten 2010 v/høgskolelektor Kristin Bie.
Photo voice som metode i evaluering av folkehelsetiltak Fra kunnskap til handling og fra handling til kunnskap. Stiklestad Eva Magnus (PhD),
Kvalitativ metode i medisinsk forskning
Oppfølging i bolig- nye grep i bydel Stovner
Eksempler på Rettskildestudier (“annen rettskildeforskning”) Dag Wiese Schartum, AFIN.
1 Øystein Nytrø Department of computer and information science Norwegian University of Science and Technology TDT4210 Helseinformatikk Kursintroduksjon.
Hafjellseminaret våren 2012
1 Legen som kvalitativ forsker – en studie om arvelig høyt kolesterol Jan C. Frich Institutt for allmenn- og samfunnsmedisin Universitetet i Oslo / Nevrologisk.
PSYC april 2008 Framgangsmåter i kvalitativ forskning Hovedoppgaven i fokus.
Prosjekt - studenttett post av Kirsten Halse. Hensikten med presentasjonen... å informere om hvordan prosjektet er utviklet og spesielt å gi en forståelse.
Kvalitative forskningsmetoder
Forskning – 3 grupper (OECD 1981) Grunnforskning Originale undersøkelser som har til hensikt å skape ny kunnskap og forståelse Karakteriseres ved at den.
Forklaringsprinsipper, positivisme og falsifisering
Hovedoppgaveforberedende seminar
Masterskolen 2012 : Introduksjon Opplegget for Masterskolen –Opplegget, timeplan med mer Elementene i en masteroppgave –Teori, metode og empiri (data)
Opplegg for prosjektarbeid i mediekunnskap 07/08
Å redusere unyttig helseforskning i Norge ved å bruke systematiske oversikter – kommentar sett fra erfaring med forskningsetiske vurdering i REKVEST Berit.
Drømmehjelpa – finnes den? God hjelp i et brukerperspektiv Samfunnsdagen 7. juni Faglige rådgivere Anne B. G. Fjelnseth og Gry Strøm.
Samvalg i målavklaringsprosessen under rehabiliteringen Sykehuset Innlandet HF, Divisjon Habilitering og rehabilitering Fagråd 2011.
Sosiologiske metoder. Kvantitative metoder: ulike metoder for å måle mengder og er underlag for statistikk. Kvalitative metoder: et mangfold av teknikker.
Nye power points Alta 30/11 og 1/ BOKTIPS Arkowitz, Westra, Miller & Rollnick; Motivational Interviewing in the Treatment of Psycological Problems,
Yrkesrollen Faglig mestring og praktisk dyktighet.
Forberedende samtaler
”I pasientens fotspor”
Verktøy for å kartlegge holdninger
Kvalitative og kvantitative metoder
Rettskildestudier (“annen rettskildeforskning”)
hvordan kan det gjennomføres?
Endringer i psykisk helsevernloven 2017
Skoleutvikling B – Samarbeid
Danning og voksenrollen i barnehagen
Gjennom en ung linse: - En kvalitativ studie for å forbedre helsesykepleieres arbeid i skolehelsetjenesten Hilde Laholt Ellinor Beddari Randi E. Olsen.
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

Universitetet i Tromsø – Det medisinske fakultet uit.no Insight and user participation. A study of users and health professionals' experiences with treatment and care of serious mental illness Prosject manager. Geir Fagerjord Lorem, Associate professor/PhD The department of health and care sciences University of Tromsø / mobile

Universitetet i Tromsø – Det medisinske fakultet uit.no Bakgrunn •Diagnosen fokuser på sanse- og tankeforstyrrelser, samt funksjonsnivå (DSM-IV). –Hvor dukker sykdomsinnsikt opp? •Sykdomsinnsikt er lite omtalt i lærebøker •Mange vitenskapelige publikasjoner –Fokus på mestring, ansarlighet og handling, samt konsekvenser for behandling og sykdomsbilde. (også sosiale relasjoner og emosjoner). –Lite begrepsavklaring •Synes å forutsette –At manglende innsikt kjennetegner psykosen –At at forståelsen av ‘innsikt og samtykkekompetanse’ er gitt

Universitetet i Tromsø – Det medisinske fakultet uit.no Innledning - Innsikt •Det å ha innsikt i et felt betyr gjerne å ha inngående kjennskap eller dyktighet på området. •I sammenheng med schizofreni brukes innsikt mer avgrenset i betydningen sykdomsinnsikt og realitetstesting.

Universitetet i Tromsø – Det medisinske fakultet uit.no Innledning - Samtykkekompetanse •Informert samtykke –er ment å fremme en meningsfull rolle for pasientene hvor man selv kan fatte valg vedrørende egen situasjon. •Kriteriene baserer seg på at –(1) behandler gir pasienten nødvendig informasjon i prosedyrer, sannsynlig nytte og hensikt med behandlingen, samt risiko og alternativ behandling. –(2) Pasienten skal ha mulighet til å fatte en beslutning uavhengig av tvang. –(3) Pasienten må være kompetent til å fatte en beslutning for å kunne spille en meningsfull rolle i beslutningsprosessen.

Universitetet i Tromsø – Det medisinske fakultet uit.no Intensjon •The objective is to describe patient and staff experiences with user participation within mental health care. We want to gain a deeper understanding about what participation means for patients/users and health professionals. We also want knowledge about conditions that either supports or problematize user participation with a particular emphasis of insight and illness perception.

Universitetet i Tromsø – Det medisinske fakultet uit.no Mål •Øke kunnskapen om forhold som kan vanskeliggjøre brukermedvirkning innen psykisk helsearbeid innen kommune og spesialisthelsetjenesten. •Belyse forskningsspørsmålene vedrørende sykdomsbevissthet, personalets holdninger, kvaliteten på de terapeutiske alliansene og brukernes erfaringer med helsetilbudet. •Videreutvikle teoretisk og praktisk fagutvikling med tanke på å beskrive, analysere og forbedre rutiner, begrep og handlinger som påvirker brukermedvirkning. •Videreutvikle forskningskompetanse på pasientnær forskning innen psykisk helsearbeid med særlig vekt på kombinasjon av triangulering av kvalitative og kvantitative metoder.

Universitetet i Tromsø – Det medisinske fakultet uit.no DELPROSJEKT 1: INNSIKTENS GÅTEFULLE NATUR •BAKGRUNN –Tema er brukernes oppfatning om hva innsikt er samt deres erfaringer med innflytelse på behandling og andre forhold som berører egen situasjon. Intensjonen er å få en dypere forståelse av hvilke forhold brukerne ønsker mer innflytelse på, men også på hvilket grunnlag samarbeid kan skje. Det vil være relevant å undersøke hvilke erfaringer brukerne har med medvirkning samt i hvilken grad man erfarer at egne behov og ønsker blir tatt med i betraktning. Vi ønsker også å undersøke brukernes synspunkter på hvilke aspekter ved deres livssituasjon, behandling og lidelse som ikke fanges opp av et medisinsk språk. •FORSKNINGSSPØRSMÅL –Hvilke erfaringer har brukerne med brukermedvirkning? –Har man erfart at ens innsikt er trukket i tvil og hvordan har man forholdt seg til det? Hvilke konsekvenser har det fått? –Hvilke aspekter ved brukerens lidelse fanges ikke opp av et medisinsk fagspråk? –På hvilken måte fanger spørreskjemaet ”POPEQ” brukernes erfaringer, ønsker og erfaring med tjenestene? •METODER –Metoden er basert på narrative intervju med en semi-strukturert intervjuguide. Styrken er å avdekke måten informantene tenker omkring tematikken. Fordelen ved å oppfordre informanten til selv å fortelle, er muligheten for å forløse informasjon intervjuer ellers ikke ville spørsmålsstilt. Det gir også informanten mulighet til å reflektere mer åpent over sine svar. Intervjuguiden sikrer at man berører undersøkelsens hovedområder. Svakheten ved metoden er muligheten for generalisering og etterprøvbarhet. Dette dekkes av den kvantitative delen av studien. Intervjuene med pasientene i pilotstudien vil også kunne bidra når POPEQ undersøkelsen i delprosjekt 4 skal tilpasses dette prosjektets brukergruppe. •UTVALG –Pasienter/brukere med erfaring fra spesialisthelsetjenesten. Antall begrenses oppad til 30.

Universitetet i Tromsø – Det medisinske fakultet uit.no DELPROSJEKT 2: FORSKNINGSBASERT OG BRUKERBASERT KUNNSKAP •BAKGRUNN –FORMÅL MED STUDIEN ER Å FÅ FREM FAGUTØVERNES ERFARINGER, VURDERINGER, OG KOMPETANSE I DEN HENSIKT Å ØKE KUNNSKAPEN OM RAMMEBETINGELSENE FOR BRUKERMEDVIRKNING. STUDIEN HAR OGSÅ SOM FORMÅL Å BIDRA TIL ØKT KUNNSKAP OM HVA SOM EVENTUELT KAN GI UTFORDRINGER OG DILEMMAER KNYTTET TIL TEMAET. FOKUS VIL SÆRLIG VÆRE PÅ FORHOLD SOM ENTEN UNDERBYGGER ELLER PROBLEMATISERER BRUKERMEDVIRKNING MED VEKT PÅ INNSIKT. SLIK KUNNSKAP VIL HA VERDI FOR MYNDIGHETER OG HELSEFORETAK, GENERELL SAMFUNNSMESSIG VERDI OG BETYDNING, OG KANSKJE SPESIELL BETYDNING FOR BRUKERE, PÅRØRENDE OG FAGPERSONER. •METODE –Intervju med yrkesutøvere og deltagende observasjon. Informantene rekrutteres gjennom en eller flere behandlingsinstitusjoner fra spesialisthelsetjenesten. Vi vil benytte individuelle intervju og fokusgrupper. Fokusgrupper fungerer særlig kreativt i forhold til begrepsutvikling, mens det er vanskeligere å få fram dissens eller nyanser i gruppen. Individuelle intervju er velegnet til å avdekke måten informantene tenker videre omkring tematikken. Personlige intervju vil også legge føringer på typen informasjon en informant er villig til å avdekke. Observasjon gir tilgang til det informanten ikke vil eller kan si noe om. Sett i sammenheng med intervjuer kan det bidra ikke bare med å belyse taus, praktisk kunnskap, men også å belyse misforhold mellom det man sier og det man gjør. •FORSKNINGSSPØRSMÅL: –Når aktiveres forskningsbasert kunnskap i praksis og på hvilken måte kommer det til uttrykk? –Hvordan ser beslutninger ut når de går mot brukerens ønsker? –Hvilke verdier knyttes til god praksis og hvordan påvirker det kliniske prioriteringer? –Hvilken faglig autoritet eller tyngde har brukerbasert kunnskap i forhold til beslutninger som berører brukeren? •UTVALG –Helsepersonell.

Universitetet i Tromsø – Det medisinske fakultet uit.no Studentprosjekt, Psykologi •Formål som for delprosjekt 1 •Metode: Narrative intervju og analyse fra 9 pasienter fra psykiatisk sykehus •Erfaringer med brukermedvirkning, medisiner, relasjon til helsepersonell

Universitetet i Tromsø – Det medisinske fakultet uit.no Foreløpige resultat TvangMedisineringSamtaleterapiDiagnoseMøte med personalet Opplevelsen av tvangsbruk Medvirkning InformasjonÅ bli trodd og tatt på alvor Alternativ til tvangsbruk Informasjon Felles problemforståelse Å bli hørt og ha innflytelse Forståelse for tvangsbruk Ensidig fokus på medisinering Respekt, høflighet og likeverd Toleranse og empati Stabilitet og forutsigbarhet Personalegenskaper