Samhandling på Fosen ... om det enkle og det vanskelige ...

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Suksesskriterier i omorganisering og utviklingsarbeid
Advertisements

Pleie- og omsorgsmeldinger i Helse Sør-Øst i 2011 Evalueringskonferanse ELIN-k Gardermoen 15. februar 2011 Kjell Arne Grøtting.
Teknologi i klasserommet
Teknisk løsning for kvalitetsregistre Regional kvalitetsregisterkonferanse 18. juni 2010 Knut Hellwege Spesialrådgiver IKT Helse Sør-Øst RHF
Hvordan innholdsstrategi fikk hamsteren ut av buret
Hønefoss politistasjon
Bruk av velferdsteknologi – Hvor trykker skoen?
Tips og råd for praktisk kompetansearbeid
Samhandlingsreformens utfordringer og muligheter
Helseforum – 27. Januar 2004 Allan Andreassen Februar 2004.
LOVGRUNNLAG LOV OM PASIENTRETTIGHETER § 2-5: Pasient som har behov for langvarige og koordinerte helsetjenester, har rett til å få utarbeidet individuell.
Styringsmodeller Lars Tveit, KS.
IKT Orkide Ledelse og Skole
«Ferdig rehabilitert, men ikke ferdig»
Hvorfor vurdere av avstandsoverbyggende medier.
Jeg vil bo hjemme så lenge jeg kan! Et besøk i fru Paulsens leilighet
Bruk av IKT i skolen - påstand • Bruk av IKT I skolen har generelt sett ikke endret karakter på denne siden av årtusenskiftet. Oppgaver som løses med teknologi.
ELIN-k ELIN-k prosjektet og Samspillkommune-prosjektet
Samhandling Mye av informasjonsoverføringen i helsevesenet har hittil foregått på papir eller via telefon. Det har tidligere ikke eksistert noen nasjonale.
Samordning av IKT-utviklingen i kommunesektoren
Regionalt senter for samfunnssikkerhet og beredskap
Hva betyr rekruttering og kompetanse for oppdrettsbedriftene?
HOVEDPROSJEKT VÅREN 2008 HØGSKOLEN I OSLO AVDELING FOR INGENIØR UTDANNIG (DATAINGENIØR LINJE) FORBEDRE IT-INFRASTRUKTUR BALAGUMAR RAJARATNAM.
Skien kommune.
Meldingsutveksling og kommunal utbredelse
Brukerforum Vigdis Heimly, SSP, strategi Av Vigdis Heimly.
Nyansattprogram NST 1. mars Hva omfatter telemedisin? IKT brukt til: Direkte pasientkonsultasjon Utdanning av fagfolk Pasient- og pårørendeopplæring.
Overvekt og folkehelse Modellutvikling for samhandling mellom 1. og 2. linjetjenesten e-helseseminar oktober 2008 Helse Midt-Norge Randi Storset Pierre.
Innenfor rammen av Fosen DMS, som består av: Desentraliserte spesialisthelsetjenester Avdeling for observasjon og etterbehandling Helhetlig kompetanseutvikling.
Organisering av elektronisk samhandling – hvordan få det til ? Svein Erik Wilthil, KS.
Smilende roboter... Japan satser stort på at roboter skal avlaste behov for selskap og hjelp i huset for en aldrende befolkning.
Inspirasjon, nytt, veien videre Olav Thorsen Praksiskoordinator Stavanger Universitetssykehus.
Dagens virksomhetsmodell: Den strategiske kjernen…
Strategi for elektronisk samhandling i kommunene
Arngunna Skiple Sunnaas sykehus HF - en vei videre DELPROSJEKT 3 Telemedisin som verktøy i samarbeid med førstelinjetjenesten – med fokus.
VIDEOKONFERANSE I UNDERVISNING OG VEILEDNING ved Nasjonalt senter for telemedisin Bodil Bach Regionkontakt Helse Øst Nasjonalt senter for telemedisin.
Organisasjonsutvikling på USIT Prosjektet ”USIT 2.0” er i gang!
Prosjektoppgave eGovernment NTNU 2008 Innføring av elektroniske tjenester i Halden kommune - et delprosjekt i ”Det Døgnåpne Østfold” Prosjektoppgaven er.
KRAFTSENTERET ASKIM HVORDAN HAR VI FORANKRET OG IMPLEMENTERT KORRUPSJONSFOREBYGGENDE ARBEID I ASKIM? Nettverkssamling mars 2014.
Inn på tunet – noe for Hemne kommune? Kari Frøseth, rådgiver
Samarbeid mellom sykehus og kommune med fokus på brukeren Kurt Kleppe Josefsen Vestre Viken.
Brukerinformasjon på Internett Hovedoppgave for Erlend Grut Hilstad, 2HKI.
Samhandlingsreformen – Hva skjer?
Fusdalbråten botiltak - et botiltak med recovery orientering.
Tale Teisberg, Helse- og omsorgsdepartementet
Nasjonalt meldingsløft Seniorrådgiver Ellen Strålberg.
Etiske dilemmaer i en leders hverdag
Hvordan helseforetakene kan bidra til å følge opp regjeringens satsing på innovasjon og næringsutvikling i helsesektoren Helse- og omsorgsdepartementet.
Stavanger kommunes satsing på Velferdsteknologi
Felles nettløsning for spesialisthelsetjenesten – én helseportal Jostein Listou, kommunikasjonsrådgiver Helse Midt-Norge RHF.
RAMMEPLAN I PRAKSIS. Målet med rammeplanen er å gi styrer, pedagogiske ledere og det øvrige personalet en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring.
Utfordringer i Samhandlingsreformen Erfaringer fra prosjektet “Digitale Fosen” Samfunnsdagen august 2011 Hans Donali Tilset - Studio Apertura.
Framtidens brann- og redningsvesen
Samhandling - hvordan skape pasientens helsevesen Dialogmøte Molde 31
Verktøy for å kartlegge holdninger
Velkommen til strategimøte
Samhandlingsreformen
Nytt Intranett Trøndelag Fylkeskommune
Helsesøsterkongressen 2017
Halvdan Skard 2. September 09
Tema 8 Strategier for hvordan kommunene bør gå fram når plan- og byggesaksprosessen skal digitaliseres (sjekkliste på noe av det som må vurderes nærmere.
Fem faser når plan- og byggesaksområdet skal fornyes..
utfordringer i en ny region
Smilende roboter... Japan satser stort på at roboter skal avlaste behov for selskap og hjelp i huset for en aldrende befolkning.
Velkommen til workshop 1: Digital kompetanse i kommunene
Samhandling - hvordan skape pasientens helsevesen Dialogmøte Molde 31
Direktoratet for e-helse
Utskrift av presentasjonen:

Samhandling på Fosen ... om det enkle og det vanskelige ... Sør-Trøndelag eForum 23. mars 2011 Hans Donali Tilset NTNU Samfunnsforskning AS

Fosenregionen er vel forberedt på mer samarbeid Situasjon - Fosen Fosenregionen har mange års erfaring med regionalt samarbeid Regionen har lykkes med mange samarbeidsrelaterte tiltak Fosenregionen er vel forberedt på mer samarbeid

Et godt eksempel på at det går an Situasjon - Teknologi Ny teknologi gjør det mulig å arbeide på nye måter Oljeselskapene flytter ekspertise fra hav til land Et godt eksempel på at det går an

Situasjon - Samhandling Samhandlingsreformen skisserer IKT som et viktig virkemiddel for å realisere mål om helhet og samhandling i helse- og omsorgstjenesten.  

Ny teknologi forandrer ingen ting Forandring skjer først når vi begynner å tenke annerledes og dermed endrer arbeidsprosessene våre Det er altså nødvendig med en forandring i hvordan vi gjør ting

Dette er utgangspunktet for det vi gjør på Fosen Erkjennelse Teknologi kan kjøpes - det er enkelt Menneskene må utvikles - det er vanskelig Det er lurt å begynne med menneskene - og la teknologien komme etterhvert Dette er utgangspunktet for det vi gjør på Fosen

Samhandling mellom fagmiljøer Nasjonalt senter for Samhandling og Telemedisin (NST) Norsk senter for elektronisk pasientjournal (NSEP) SINTEF Informasjons og kommunikasjonsteknologi Inst. for voksnes læring og rådgivningsvitenskap, NTNU Studio Apertura, NTNU Samfunnsforskning AS Samhandling i helsesektor IKT i helsesektor IKT generelt Videreutdanning og trening av voksne Organisasjon, samarbeid og sikkerhet

Kartlegging - Utdrag Positive holdninger til utviklingsprosjekter og samarbeid Har noen suksesshistorier det kan bygges videre på Idag er det ingen som har overordnet ansvar for at teknologien fungerer Har medført en viss motstand mot planer om nye teknologiske løsninger Lokalmiljøene er kompetansemessig sårbare Samhandlingsreformen vil sannsynligvis medføre nye oppgaver. Det er positive forventninger til selve teknologien men mistro til systemets evne til å tilrettelegge og ta ut gevinstene av den.

Anbefalt første mål “En velfungerende infrastruktur for høykvalitets videokonferanse internt på Fosen med kompetente og trygge brukere ved alle sentrale helseinstitusjoner.”

“Gode sirkler” på Fosen Infrastruktur Opplæringsmoduler Etablere kurs Helse- og omsorgsledere Helsearbeidere i kommunene Spesialisthelsetjenesten Handler om å begynne i “det små” og bygge lag på lag

Prosjektets - Fase 1 Teknologi og infrastruktur Oppgradering av eksisterende utstyr Tilknytning til Norsk Helsenett Driftstjenester fra lokal tjenesteleverandør (Fosen IKT) 6 kommuner har Tandberg videokonferanseutstyr fra 2006

NettOpp Fosen er allerede mye brukt av helsearbeidere på Fosen Prosjektets - Fase 1 Opplæring Nettbasert opplæring i bruk av videokonferanse Opplæring gjennom kurs i NettOpp Fosen Opplæring i videokonferanse er del av felles kompetanseplan NettOpp Fosen er allerede mye brukt av helsearbeidere på Fosen

Evaluering opplæringstiltak Prosjektets - Fase 1 Evaluering opplæringstiltak Følgeforskning av kurset “Aldring på nett” Evaluering av metoder og teknologibruk Publisering: Rapport, faglig artikkel og kronikk.

Prosjektets - Fase 1 Organisatorisk forankring og bevisstgjøring Bevisstgjøring for politisk og adm ledelse Bevisstgjøring for helse- og omsorgsledere m/workshop Utarbeide informasjonsbrosjyre “Alle” skal bli informert Tid og rom for refleksjon er meget viktig: Hva betyr dette for meg?

Samarbeid og informasjonsspredning Resultatene etter kursevaluering vil bli tilgjengelig gjennom fagartikkel Ingen planlagte aktiviter ut over det. Men vi deler gjerne erfaringer Forøvrig savnes en nasjonal samordning av erfaring

Hvilke utfordringer ser vi “lenger fram”? Har vi lært noe? Hvilke utfordringer ser vi “lenger fram”?

Om uavklarte forventninger Videokonferanseutstyr anskaffet av kommunene uten avtaler om vedlikehold og drift Anskaffet i 2006 Men “alle” hadde en forventning om at dette skulle Fosen-IKT ordne

Men dette koster penger for kommunene Avklart! 6 enheter er nå underlagt vedlikeholdskontrakt med ekstern leverandør Fosen IKT vil på bestilling levere drifting av infrastruktur for videokonferanse Men dette koster penger for kommunene

Det vil bli vanskelige prioriteringer vs Videokonferanse på bekostning av grendaskolen. Et “tenkt” dilemma i budsjettdebatten?

Prioritering er politikerens hverdag Hva slags informasjon og kunnskap trenger en politiker for å kunne foreta balanserte valg i en slik situasjon. Hvordan får politikerne denne kunnskapen?

Organisasjonsendring XXL “Dæ ha dæm no sagt i alle år ...” “Dæm sei at oss ska forander oss...” Organisasjonsendring er en krevende øvelse

Kompetanseheving blir omfattende ved bruk av Ny teknolgi Nye arbeidsprosesser behov for medfører Ny kunnskap Nye ferdigheter Trening Trening Opplæring Opplæring Ny kunnskap Nye ferdigheter

Hva menes forresten med #samhandling? er krevende Alle må vite hvor en skal Alle må tenke på vegne av fellesskapet Noen må ha ansvar for felles strategier Kunnskap om forutsetning for samhandling trengs Hva menes forresten med #samhandling?

Manglende helhet og koordinering Det settes igang et utall små prosjekter uten noen samordning, koordinering eller rammeverk En stor fare for at dårlig krutt blir funnet opp mange ganger Det savnes en nasjonal samordning av erfaringer

Det er viktig at vi har fokus de riktige tingene! Oppsummering Teknologi kan kjøpes - det er noe vi kan Menneskene må utvikles - det er vi utrolig dårlige på Det er viktig at vi har fokus de riktige tingene!

Takk for oppmerksomheten!