Dialogseminar om likeverdige helse- og omsorgstjenester

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Ungdomstrinn i utvikling Ole Johansen Utviklingsveileder Nordkapp, Måsøy, Kvalsund, Hammerfest, Hasvik, Loppa og Alta.
Advertisements

Kunnskapsbasert praksis – rød tråd i bachelorutdanningen Institutt for fysioterapi, Høgskolen i Bergen Liv Heide Magnussen Institutt for fysioterapi Avdeling.
Strategisk plan for pasient- og pårørendeopplæring i Helse Nord
Forskrift og veileder til forskrift; Nasjonale tjenester
N orges mest framtidsrettede fagskole, der fagmiljøene møtes og kompetanse utvikles SAMHANDLIGSREFORMEN Pål Storå avd.leder helsefag fagskolen.gjovik.no.
Velkommen til regional kvalitetsregisterkonferanse i Helse Sør-Øst RHF 18. Juni 2010.
Oppfølgingstjenesten Psykisk helse og rus
12. september 2012 Samlingssjef Britt Rakvåg Roald
Starten på en suksesshistorie om tilrettelegging for innvandrerbefolkningen Nina Skille, forbundsleder Bjørnar Allgot, generalsekretær.
Melding til Stortinget…
Strategiske partnerskap med institusjoner i sør – Erfaringer og utfordringer Marit Egner, Forskningsadministrativ avdeling.
Trondheim Helseklynge
Helsesenteret for papirløse migranter Innlegg konferanse ved daglig leder Celine Blom.
Tverrfaglig videreutdanning i eldreomsorg AHS studieåret
Strategi for rekruttering i kommunene Hva kan kommunene og KS gjøre? Strategikonferanse Finnmark 2009 Liv Overaae, Spesialrådgiver KS.
ZIPPYS VENNER Et program fra Organisasjonen Voksne for Barn.
Lovgrunnlaget for helsetjenestene
Opplæringsplanen for nytt kapittel 4 A i pasientrettighetsloven
Strategi for forsknings- og utviklingsarbeid (FoU) Bjørg Th. Landmark.
Elin Veimo Helsefagarbeideren – vår nye medarbeider en ny ressurs!
Lov om spesialisthelsetjenesten m.m.
Samhandlingsreformen og nye helselover Sentermøte 15. desember 2011 Wenche Jensen.
Strategi for rekruttering til kommunene – hva kan kommunene og KS gjøre ? Strategikonferanse Hordaland 2009 Bente Stenberg-Nilsen, Fagsjef KS.
Veileder for helse- og omsorgstjenester til innsatte i fengsel
Ungdomstrinn i utvikling
”Opplæringsprogrammet Pårørende”
Status og framdriftsplan for gjennomgangen - Hovedprosjektet
Bakgrunnen er brev fra HOD av :
Likeverdige helse- og omsorgstjenester for innvandrerbefolkningen
IS Temasamling 3 Radisson Blu Gardermoen 27 november 2012 Gjennomgang av legers spesialitetsstruktur og -innhold Hans Petter Aarseth Programdirektør.
St.meld. 25 (2005 – 2006) Mestring, muligheter og mening «De fleste undersøkelser peker på dagligliv, måltider, aktivitet, sosiale og kulturelle forhold.
- på lag med deg for din helse R e h a b i l i t e r i n g s k l i n i k k e n - på lag med deg for din helse R e h a b i l i t e r i n g s k l i n i k.
Praktisk forbedringsarbeid ved Ringerike Sykehus HF
Regionalplan for folkehelse 2013 – 2017 Inghild Vanglo Leder politisk styringsgruppe Rogaland fylkeskommune.
BIKUBEN – Regionalt brukerstyrt senter
BIKUBEN – Regionalt brukerstyrt senter
Storskala utbredelse av elektronisk meldingsutveksling i helsetjenesten Prosjekt FUNNKe region nord Gerd Ersdal, medisinsk.
Erfaringer fra modellkommuneforsøket
Hvordan leverer helse-Oslo varer og tjenester til en flerkulturell by? v/leder Akhenaton Oddvar de Leon, Innvandrerrådet i Oslo
SMIL – styrket mestring i livet Oslo,
Tidlig innsats HS styret 7. desember 2010 Svein Ove Ueland
ZIPPYS VENNER Et program fra Organisasjonen Voksne for Barn.
Barn som pårørende –lovendring
Barn som pårørende – satsning og lovendring Bergen 3.desember Siri Gjesdahl.
Myndiggjorte medarbeidere – mer aktiv omsorg
Psykologer i kommunene
Interesseorganisasjoner som inkluderer hele befolkningen Avdeling minoritetshelse og rehabilitering Rådgiver Gro S. Lopez.
Barnehagekontoret Møte for familiebarnehagene 27.oktober 2009.
Fagsamling Prosjekt barn og unge i Hedmark
Nasjonale prøver i regning En del av en praksis med vurdering for læring.
INTRO.
Strategi for utdanning og kompetanseutvikling i Helse-Midt-Norge
Master i avansert geriatrisk sykepleie- trenger vi det?
Helse- og omsorgstjenester i et flerkulturelt samfunn - Nasjonal strategi om innvandrere helse.
Hva skal til – sett fra en helseregion Christel G. Meyer Spesialrådgiver Medisinsk og helsefaglig avdeling HELSE ØST.
Barnehageforum, Fylkesmannen i Oslo og Akershus 29. nov. 2013
Kunnskapsbasert endring Kort om Høgskolen i Nord-Trøndelag Mål/oppgave fokus vs. Struktur Felles ansvar – ulike roller… Relevant kompetanse.
KS Arbeidsgiverutvikling 2009
Ledelse av sykepleiepraksis – bruker vi sykepleiekompetansen? ”Er vi på hugget eller på hælene?” Elisabeth Kaasa Helsefaglig sjef i Vestre Viken 4. November.
- På vei mot universitet1 ”nHS-fra prosjekt til institusjonalisering” - implementere nHS i organisasjonen Leif Aage Eilertsen Prosjektledersamling, Oslo.
Helse- og omsorgsdepartementet Norsk mal: Startside Alternativ 2 Helse- og omsorgsdepartementet Oppfølging av HelseOmsorg21 med fokus på kunnskaps- og.
Handlingsplan for habilitering av barn og unge
Orientering om status for spesialistutdanningen for leger
Antall LIS 1 i spesialisering høsten 2017
”nHS-fra prosjekt til institusjonalisering”
Ny ordning for Utviklingssentrene
Helsetjenesten i Norge og Nord-Trøndelag Førsteårsstudenter sykepleiefaget Nord universitet, Levanger 26. september 2017.
Helsepersonelloven § 4. Forsvarlighet
Migrasjonshelse, rådslag 2
Dialogmøte Regional ordning kompetanseheving barnehage
Utskrift av presentasjonen:

Dialogseminar om likeverdige helse- og omsorgstjenester Innvandrerhelse i helse- og omsorgsutdanningene: Hva trenger vi å lære mer om? Dialogseminar om likeverdige helse- og omsorgstjenester 09. desember 2013 Bernadette Kumar, direktør, NAKMI Ida Marie Bregård, NAKMI Bernadette.kumar@nakmi.no

nakmi Målet for NAKMIs virksomhet er å skape og formidle forskningsbasert kunnskap fremme god helse og likeverdige helsetjenester for personer med innvandrerbakgrunn. NAKMI er et tverrfaglig senter som tar sikte på å være et samlingspunkt for landets kompetanse på både psykisk og somatisk innvandrerhelse.

Nasjonal strategi om innvandreres helse 2013-2017 Likeverdige helse- og omsorgstjenester - god helse for alle

Nasjonal strategi om innvandreres helse Tiltak Helse- og omsorgsdepartementet vil i 2013 styrke NAKMIs arbeid for å øke kapasiteten til opplæring av helsepersonell NAKMIs tolkning av oppdraget Bidra til og ha ansvar for fagutvikling både i grunn- og videreutdanning. NAKMI skal ha en pådriverrolle, men det er myndighetene som må sørge for forankring. Kilde: Nasjonal strategi om innvandreres helse

MÅL GRUPPEN -HELSEPERSONELL I NORGE pr 01.02.2013 Sykepleiere 150 000 Hjelpepleiere 134 000 Inkl helsefag/omsorgsarbeidere Leger 41 000 Psykologer 7 300 Kilde: Helsetilsynet http://www.helsetilsynet.no/no/Tilsyn/Hendelsesbasert-tilsyn/Oversikt-over-helsepersonell/Personer-autorisasjon-lisens-helsepersonellkategorier/

MIGRASJON OG HELSE SOM FAGOMRÅDE Har i liten grad inngått i helseutdanningene Medisin Psykologi Sykepleie Tradisjonelt lite fokus på kompetanseheving på feltet

GRUNNUTDANNINGENE Hva vet vi?

Medisinutdannelsen i Oslo Hva lærer fremtidige leger om migrasjon og helse? Noe undervisning i løpet av utdannelsen 13 læringsmål 8 forelesningstimer Nevnes i 14 andre forelesninger Inngår i enkelte andre deler av undervisning/praksis Flertallet av disse er ikke obligatoriske for studenten Studentene opplevde at undervisningen ikke var tilstrekkelig Kilde: Berre I, Dæhli TW, Nordløkken(2010): Hva lærer fremtidige leger om migrasjon og helse?

Pskologutdanningene Hva lærer psykologistudenter om kultur- og migrasjonspsykologi? Gjennomgang av emnebeskrivelser m.m. viser at Kultur og migrasjon dekkes på en mangelfull måte Variasjon mellom de ulike universitetene Ingen obligatoriske kurs om kultur- og migrasjonspsykologi Ingen obligatoriske kurs om bruk av tolk og/eller interkulturell kommunikasjon Kilde: Kale E, Holt K. Hva lærer psykologistudenter om kultur- og migrasjonspsykologi?

Sykepleieutdanningene i Helse Sør-Øst Hva lærer fremtidige sykepleiere om migrasjon og helse? Rammeplanen setter klare grenser Hovedfokus på kultur Temaer knyttet til migrasjon og helse er ikke eksamensrelevante Lavt oppmøte på undervisningen Kilde: Magelssen R(2012). Hva lærer fremtidige sykepleiere om Migrasjon & helse?

KOMPETANSEHEVING

Transcultural Skills for Health and Care EU-prosjekt 2009-2012, 9 partnere i 5 land: Helsepersonell og innvandrerpasienter er enige Helsepersonellet trenger å lære mer om: Hvem som migrerer og hvorfor Hva migrasjon gjør med helsen din Ulike perspektiver på helse Rettigheter Kommunikasjon, med og uten tolk. Kilde: Bregård IM, Kjelde KH(2013): T-SHARE Veiviser for opplæring av helsepersonell i migrasjon og helse Kilde: T-SHaRE: tshare.eu

Innføringskurs i migrasjon og helse Kurs over to dager à 6 timer; kursene er godkjent av psykologforeningen, legeforeningen, jordmorforeningen og sykepleierforbundet Migrasjon og helse Migrantgrupper i Norge Helsekonsekvenser av migrasjon Sårbare migrantgrupper Psykisk helse blant migranter Ulik forståelse av helse, sykdom og behandling Somatisk og psykisk helse Kommunikasjon Bruk av tolk Språklige barrierer Kommunikasjon når pasienten snakker lite norsk Likeverdige helsetjenester og rett til helsehjelp NAKMI.no Innføringskurs i migrasjon og helse

Påbyggingskurs i migrasjon og helse Kommunikasjon og bruk av tolk (Utvikling av module er i gang) Livsstilssykdommer og forebyggende helsearbeid Psykisk helse Sårbare grupper Barn og unge Reproduktiv helse m.m. Kilde: Bregård IM, Hjelde KH(2013): T-SHaRE: Veiviser for unvervisning av helsepersonell i migrasjon og helse

Training of the trainers EU-prosjekt i Lifelong Learning Programme Heve kompetansen til lærere og akademiskansatte på medisinstudiet Bedre undervisningen av medisinstudenter i migrasjon og helse Stor overføringsverdi til andre helseutdanninger i Norge Samarbeidspartnere Universitait de Amsterdam; Academic medical centre VU University medical centre University of Leicester University og Antwerp Justus-Liebig-Universität Giessen University of Limerick; Graduate entry Medical school Limerick University of Edinburgh Hopitaux Universitaires de Geneve University of Sevilla Københavns Universitet University of Pécs medical school Kilde: C2ME: Culturally competent in Medical education, Lifelong learning programme

OPPSUMMERING

Hva vet vi? Kunnskap om migrasjon og helse er nødvendig for å kunne yte likeverdige helsetjenester til innvandrerbefolkningen Helsepersonell lærer for lite om migrasjon og helse i grunnutdanningen Lite eller ingen fokus på migrasjon og helse i etter- og videreutdanningene

Hva gjør vi? Innføringskurs 2012-> Oslo: 2012-13: 220 deltagere fordelt på 7 kurs På HF nivå: AHUS Innføringskurs videreføres i 2014 - andre regioner og HF: planlagt kurs i de andre helseregionene (Levanger, Bergen, Bodø, Rogaland, Vestre Viken) Samarbeid med Fagforening- Sykepleierforeningen vil ha tilpasset regionale kurs i 2014 I dialog med legeforening To høyskoler har uttrykt ønsker om å innføre modul om migrasjon og helse i sin utdanning Påbyggingskurs i samarbeid med ulike aktører 2014-> utvikling av moduler og pilotering Livsstilssykdommer (Diabetes Forbund) Kommunikasjon Både i Oslo og regionalt

Hva vil vi gjøre? Kortsiktig Utvikling av lederkurs (for å sørge forankring) Fortsette med innførings- og påbyggingskurs i migrasjon og helse Systematisk innsamling av spørsmål fra kursdeltagere, som kan brukes til videre i utvikling/forbedring av kurs eller til å lage CASE. Rekruttere eksterne ressurspersoner (for eksempel universiteter, RVTS, annen helsepersonell) til å bidra/delta i undervisning- bygge opp lærer kompetanse regionalt/lokalt Spørreundersøkelse for ressurspersoner for å kartlegge aktuelle personer/kandidater. Gjennomfør en SWOT-analyse for å gjennomføre tiltak.

Hva vil vi gjøre? Langsiktig Implementere funnene fra Training of the trainers-prosjektet Satse mer på profesjonsutdanning –Få migrasjon og helse inn i grunnutdanningene Få migrasjon og helse inn i videreutdanningene Implementering av opplæringstiltak bør forankres i samarbeid med andre aktører på tverrfaglig nivå- RHF, HF, kommuner, utdanningsinstitusjoner HOD/Helsedirektoratet sørge for forankring av migrasjon og helse ved Utdanningsdepartementet, Fylkesmenn osv. Utvikle web baserte kurs hvor relevant

Til SLUTT – Kompetansebygging av ansatte i helse –og omsorgstjenester vil bidra til likeverdige helsetjenester for innvandrerbefolkningen TUSEN TAKK www.nakmi.no www.mighealth.net/no