Skoleturné med Riksutstillinger. Bussturné: Adbusters med venner.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hva sier de offentlige styringsdokumentene?
Advertisements

Endring av formidlingspraksis i samarbeid med skolen Tvangsgifte eller ekte kjærlighet? Museer som ressurs i Den kulturelle skolesekken Alta,
Tromsø 5 september 2006 Astrid Bjerke EU-rådgiver Norsk kulturråd
Foredrag på konferansen Blå bevegelser, Oslo 2004 Kulturell basiskompetanse - - og utdanningen Førsteamanuensis Aud Berggraf Sæbø.
Om barn og unges mulighet for medvirkning
NES VIDEREGÅENDE SKOLE
Faginformasjon om programfagene for
Sverre Nesvåg Forskningsleder
ELSA: Etiske, juridiske og samfunnsmessige sider ved NorZymeD Roger Strand, Senter for vitenskapsteori, Universitetet i Bergen Morten Walløe Tvedt, Fridtjof.
Introduksjon til samfunnsgeografi SGO 1001
EN SKAPENDE PROSESS Fra idé til ferdig produkt
Lek og begynneropplæring
Metakommunikasjon Kommunikasjon på flere plan
1. Metatema: Analyse av skolen som organisasjonen
Kompetansesatsing For ansatte i barnehagen 2013
Hvorfor Kulturplan? Vedtak oppfølging Forny ”Kulturstrategier for Levanger kommune”. Behovet for å lage Levanger kommunes første kulturplan. Behovet.
Konferanse om ny rammeplan for barnehagen Loen 24. mars 2006
Hva betyr festivalen lokalt og regionalt? Camilla Brattland februar 2007.
Dannelse og kunstens vesen -
Offentlig meningsdannelse og rasjonell politikk
OPERAPROSJEKTET -en presentasjon. OPPRINNELSEN Begynnelsen av 80 – tallet, New York Utviklet seg videre til The Royal Opera House i London Kurs for lærere.
Tanker om barnehagens læringsmiljø
DKS i Drammen Forsøks-kommune i DKS startet i et av 20 museer som fikk støtte. Den kulturelle skolesekken er sentralt styrt, gratis for.
Forelesning 19: Forklaring og Forståelse i Menneske- og Samfunnsvitenskapene Narve Strand.
Estetisk læreprosesser
-ikke bare for zippylæreren…
Undervisning i gruppe for ungdom med psykisk utviklingshemming
Refleksjoner over postdramatisk teater
Den kulturelle skolesekken: Begeistring og byråkrati
Valgfag på Kastellet skole
Sosiale Medier SOSIALE MEDIER ER FREMTIDENS MARKEDSKANAL OG BRUKEN HAR EKSPLODERT DE SISTE ÅRENE VI GJØR DEG SYNLIG I MENGDEN.
LEKNE ELEVER og MORALSKE LÆRERE ? INTERNETT som ETISK (og pedagogisk) UTFORDRING.
Introduksjon til samfunnsgeografi SGO 1001
DE SYV FAGOMRÅDENE I RAMMEPLANEN
PowerStudent. StudentWeb WebMail "PowerStudent skal være et hjelpemiddel som bidrar til å strukturere studiehverdagen, og forenkle planlegging av studiet.
Mangfoldsåret 2008 markeringsår for kulturelt mangfold - Foto: Det flerspråklige bibliotek/ Deichmanske bibliotek.
Med kikkerten for det blinde øyet? Innlegg på nHS’ prosjektledersamling Hallgeir Gammelsæter.
Regjeringens kontaktkonferanse Regjeringens kontaktkonferanse med fylkeskommunene Oslo 23.mars 2004 Organisering av forvaltningsnivå og oppgavefordeling.
Musikkstudier Rådgiversamling – Åpen dag Master i utøvende rytmisk – med spesialiseringer Vi omorganiserer masterløpet vårt. Vil bli en paraplymodell.
HVA ER DRAMA. Forelesning i drama 1. semester/F1A og F1B 4
Dramafaglig prosjektarbeid
Med utgangspunkt i Frederik Engelstad(2006)og Dag Østerberg (2000)
”Arbeid med flerkulturelle spørsmål i barnehagen.”
Sammensatte tekster PPU
Estetisk kompetanse og skapende virksomhet
Sammensatte tekster ALU
Deltakende læring.
SAMMENSATTE TEKSTER Læreplanen sier at eleven skal kunne
Kriterier for skolen som lærende organisasjon
Forelesning i Ungdomskunnskap 15. september 2004
REKLAME. Sammensatt tekst - reklame Fra læreplanen: Fra læreplanen: mestre ulike muntlige roller i gruppesamtaler, foredrag, dramatiseringer, presentasjoner.
Europapolitisk samarbeid informasjon til nye politikere høsten 2015.
Berikelse og ny energi Beskrivelse. Viktigste differensierende faktorer: Personlighetstrekk: Eventyrlysten Utforskende Unik Aktiv Emosjonelle gevinster:
Kapittel 1. Tilpasning til samfunnet Del 1: Individ og samfunn Denne delen skal hjelpe elevene til å nå følgende kompetansemål i læreplanen: 2a definere.
Direkte kontakt og lobbyvirksomhet Vi skiller gjerne mellom to former for uformell kontakt mellom politikerne og ulike pressgrupper: Direkte kontakt og.
Ny læreplan for grunnskolen Kunnskapsløftet  Bygger på L97  Generell del lik  Læringsplakaten.
Hva er makt? Med utgangspunkt i Frederik Engelstad(2006)og Dag Østerberg (2000)
Kunsten å omgås andre Få venner Holde på venner Ha tro på seg selv Ta hensyn og vise omtanke Kunne samarbeide og løse konflikter Kunne kommunisere verbalt.
KULTURTANKEN Visjon, verdier og målsettinger
Hva synes dere er det viktigste innholdet i fagene?
Introduksjon med styrer Sonja Iversen
Skoleturné med Riksutstillinger. Bussturné: Adbusters med venner.
“- INSPIRERT AV PUSHWAGNER - “
Valgfag Bjørnsletta Foreldremøte 8.trinn.
Hva kan foreldre gjøre for å bidra til et godt og trygt skolemiljø?
Modernitet som betingelse for danning, utdanning: Bourdieu og Giddens
Sammensatte tekster Panorama Vg1 Del 4: Reklame Kapittel 6 Læreplanmål
Ашық сабақ Тақырыбы: Отан туралы М.Мақатаев
Бейшева Ментай Идрисовна
SØLVBERGET MAKERSPACE
Utskrift av presentasjonen:

Skoleturné med Riksutstillinger. Bussturné: Adbusters med venner. Prosjekttittel: JAM! Skoleturné med Riksutstillinger. Bussturné: Adbusters med venner. Mannskap “on tour”: 10 personer. Turnéperiode: 2005. Elementer: 4 verksteder, film, bok, utstilling, nettsted, buss. Produksjon: 2004/2005. Målgruppe: elever i ungdomsskole og videregående. Av Tore Ferner

Målsetting Gjøre kulturjamming sammen med verksteddeltakerne. Lære bort kulturjamming som arbeids- og erfaringsmetode. Fremme refleksjon. Inspirere til fortsatt dialogisk deltagelse i det offentlige rom.

Hva er kulturjamming? Mange ulike syn, men i dette prosjektet: Integrere kulturelle og kunstneriske metoder eller uttrykk med aktivistiske metoder for å tematisere, problematisere eller utforske samfunnsmessige forhold i det offentlige rom på en dialogisk måte. SI, detournement av tegneserie

Eksempler: design/grafikk Installasjon/ busting/ intervensjon: Artist's Collaboration Uncooling: Adbusters.org

Eksempler: (skjult) teater & performance The Yes Men: Later som om de er WTO-represenanter på akademisk konferanse Sophie Calle: Performance ved telefonboks på jernbanestasjon

Eksempler: medie-luring Media-hoax: Adbusters.no: “Adbible” Medie-erting: Åpen posts kylling-stunt

Eksempler: Derivé og psykogeografi Derivé: Space hijackers: byrom Psykogeografi: Space hijackers: T-banefest

Eksempler: Taktiske medier og devices Institute for applied autonomy “Little brother”: propaganda-robot Space hijackers

Metoder I: kunst Dada Surrealisme Situasjonistene Intervensjon Skjult teater & gateteater Performance Happenings & ikke-kunst Kontekstkunst Dialogkunst Design Plagiarisme/ sampling/ trouvé

Metoder II: aktivisme Organisering, logistikk, nettverk Affinitetsgrupper Aksjonsformer Aktivistisk ikke-vold Deltagelse (også kunst) Gjør-det-selv (også kunst) Anarkistisk/ flatt (form/innhold) Taktisk medier (også kunst, ikke dialogisk) Internettverktøy & -aktivisme

Metoder III: kunst + aktivisme => dialog Utenfor “galleriet”: kan ikke bruke altfor “arty” kommunikasjonsformer Utenfor “galleriet”: konstant reforhandling med omgivelsene (ikke “institusjonell autonomi”) => lytting, argumentasjon, (re)forhandling, samarbeid Virkemidler: humoristisk og underliggjørende Taktisk restrukturering

Metoder IV: Kultur (vidt begrep) + aktivisme = ekstrem cross-over Meta-estetisk: cross-over mellom felt: kunst, media, teori, politikk.... Ikke-ladet partikkel i alle felt => Misforstått i alle felt (gjør alltid noe “feil” etter noen felts kriterier) “Feiltramp” => debatt: andre avslører sine posisjoner i feltene Aktørenes status likegyldig: “any brow”, snarere enn high, middle eller low brow. Mangfold i de(t) offentlige rom Strukturkritikk og mobbing

Metoder V Form: Legalitet Svakt normavvikende: f.eks. lek med tabuer innenfor lovens grenser. Bryte loven: Direkte aksjon & sivil ulydighet. “Double bind”: bryte loven, men PR-messig eller økonomisk vanskelig å håndheve loven. Simulere lovbrudd, men være legal. Av Tore Ferner