Byr EUs nye klima- og energipolitikk på problemer eller muligheter for Norge? Per Ove Eikeland EBL seminar: Energibransjen - Norges svar på klimautfordringen.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Påvirkningsparadokser
Advertisements

Fremtidens fjernvarme i Norge
Lansering Oslo 16. mars 2009 Jørgen Randers, BI Sverre Aam, SINTEF Steinar Bysveen, EBL.
Hvordan jobber Norsk Industri for å påvirke utviklingen av EUs klima- og energipolitikk Canes 20.november 2007.
Få et forsprang med energimerking Konferanse om energimerking 9. mars 2010 Seksjonssjef Birger Bergesen Norges vassdrags- og energidirektorat (NVE)
Å være eller å drite i været
EUs kvotesystem og ’windfall profits’ Et problem i ferd med å løses? Jørgen Wettestad CANES-møte på Polhøgda, 20/
May Britt Drugli Førsteamanuensis, RBUP, NTNU
Klima og fallskjermhopping
Dagens rammebetingelser for å utvikle miljøvennlig energiproduksjon
Grønne sertifikater – energitilgang Snåsa , Nils Arne Nes.
50 millioner til etablering av ladestasjoner i 2009 Camilla Nørbech
Slik gjør vi det! Veileder for bygging av ladestasjoner.
VESTLANDSFORSKING Kommunene som aktør i klimapolitikken - noen internasjonale erfaringer Foredrag på seminaret ”Hva betyr liberalisering av kraftmarkedet.
1 1 Veien mot lavutslippssamfunnet Klimapolitikk i et lite land.
Europeiske selskapers tilpasning til EUs klimapolitikk Jon Birger Skjærseth CREE-CICEP 2012.
EUs klima- og energipolitikk frem til 2030 Elin Lerum Boasson, seniorforsker, CICERO Hvilke rolle kan Europaparlamentet komme til å spille? Foredrag for.
SNoW-modellen(e) - Statistics Norway World model(s)
1 Brita Bye CREE Seminar, KLD, 31. mars 2014 Hvordan skal vi innrette teknologi- og klimapolitikken? Modeller for endogen teknologiutvikling.
Energisektorens bidrag og muligheter til å nå klimamålene Steinar Bysveen Adm. dir., EBL Eneregirådet, EBL – drivkraft i utviklingen av Norge.
CIP – Competitiveness and Innovation Programme KS 10. september 2009 Marthe Haugland.
RAMMEPLAN for barnehagens innhold og oppgaver. Mandat for rammeplangruppen Rammeplangruppen skal vurdere og fremme forslag på følgende områder særskilt:
Fjernvarmeutbygging i Norge - hva skjer fremover? Årsmøte i Tromsø , Atle Nørstebø.
Norsk Fjernvarmes Julemøte 3. desember
Utnyttelse av et gassrør til Grenland
Innhold Kort om CenBio Bioenergi i verdens energimiks Bioenergi i EU
Prinsipp- og handlingsprogrammet Debatt frem mot landsmøtet 2014.
EUs miljø- og klimapolitikk - aktuelle saker Knut F. Kroepelien, Miljøråd Difi 18 oktober 2010.
Regionskontorenes historie… 1 av 6 norske regionskontorer i Brussel - Stavangerregionens Europakontor Midt Norges Europakontor Nord Norges.
Finansiering av klimatiltak i utviklingsland: Hva er nødvendig?
Kostnader i pensjonsordningene Pensjonsforum Jan Otto Risebrobakken.
Fornybar kraft og varme
Klima og kvoter Hva er god miljøpolitikk? Nei til EU 10. Mars 2007 Lars Haltbrekken.
Samfunnsøkonomisk analyse av vindmøller
Plan og miljø Energi- og klimaplan for Bærum kommune utkast januar 2009 seminar om ny plan- og bygningslov februar 2009.
Fredrikstad 7. september 2005
St.meld. Nr. 39 klimautfordringene – landbruket en del av løsningen
EUs energiinfrastrukturpolitikk Har konsumentene tapt og hvorfor? Per Ove Eikeland CANES-møte Polhøgda
Energisektorens muligheter for å tilpasse seg et endret klima: En vurdering av tilpasingskapasitet Tor Håkon Inderberg, Fridtjof Nansens Institutt CANES-møte.
EUs statsstøtte-regler for miljø Hvordan virker disse inn på nordiske energi- og industriaktører? Karoline Hægstad Flåm CANES-MØTE PÅ FNI November 2007.
Endringer blant norske energiprodusenter - Hvorfor har de satset mye på fjernvarme og en del på vind og småkraft etter 2008? Elin Lerum Boasson CANES-brukermøte.
EUs nye miljøsubsidie-politikk: - Hva er de viktigste endringene? - Hvilke interesser har fått gjennomslag? Karoline Hægstad Flåm CANES-MØTE Stockholm,
EUs kvotesystem og energi- intensiv industri Blir ’taperne’ vinnere? Jørgen Wettestad CANES møte, Stockholm, 21/
Fjernvarme og fjernkjøling i Norge – drivere og utfordringer
Møte med OED 18. desember 2007 Jan Harsem / Terje Løkken.
Tolv teser for en sosialt rettferdig klimapolitikk Asbjørn Wahl Fagforbundet / For velferdsstaten.
Fridtjof Nansens Institutt Arild Moe Russland som veto-makt for Kyotoprotokollen: Internasjonale rammer og internt interessespill Samstemt-seminar.
Aktuell heading Kostnader ved produksjon av elektrisk kraft
Vindkraft i Norge – I lys av sertifikatordningen med Sverige
Klimaregnskap for Fjernvarme Jon Tveiten Norsk Energi Årsmøte 2014 Lillehammer.
1 KLIMA Innen 2020 skal utslippene av klimagasser i Trøndelag reduseres med 30% sammenlignet med Trøndelag skal spille en ledende rolle i forhold.
Eksperter i team våren 2013 Landsbynr. ? (BI 2099) Klimakvoter – fremtid eller avlat ? Kyotoavtalen av 1997 forplikter 32 industriland å ha 5% lavere utslipp.
Olje- og energidepartementetwww.regjeringen.no/oed Sigurd Tveitereid Energi- og vannressursavdelingen Olje- og energidepartementet
Arkitektenes hus, Oslo BIOenergi – viktig for fremtidens fornybare energisystem Hrefna Johannesdottir Energigården – Senter for bioenergi.
Internasjonal handel og komparative fortrinn De varene og tjenestene vi kjøper fra andre land, kalles import. Eksporten er de varene og tjenestene vi.
Østlandssamarbeidet Presentasjon på fellesmøte mellom ORE og ØS i Brussel 1. april Ann Irene Sæternes.
Seminar om miljøteknologi Stortinget 14. oktober 2016 Marianne Lie Sekretariatsleder.
Klimakvotene spres! Overblikk og bakgrunn Jørgen Wettestad
EU | klima og energi Ditt navn Sted, dato
Kan EUs kvotesystem reddes?
Utnyttelse av sluttbrukerfleksibilitet (Overordnet tema: Prosumentens rolle i framtidens energisystem) Birger Bergesen.
Internasjonal kontekst og sub-nasjonale initiativ
Økonomiske virkninger av EUs energi- og klimapolitikk
Utviklingen av fornybarpolitikken i Tyskland
EUs energiunion og EUs byrå for samarbeid mellom energiregulerings-myndighetene, ACER (Agency for the Cooperation of Energy Regulators) Faglig seminar.
Wenche Teigland,
Uten virkemidler? Makroøkonomisk politikk etter finanskrisen
Hovedpunkter i EUs klima- og energipolitikk fra
Utskrift av presentasjonen:

Byr EUs nye klima- og energipolitikk på problemer eller muligheter for Norge? Per Ove Eikeland EBL seminar: Energibransjen - Norges svar på klimautfordringen Gardermoen,

Innhold  Hvordan påvirkes Norge av EU?  EUs nye energi- og klimapolitikk  Mulige konsekvenser av EU politikken for Norge –Miljøstøttereglene –Ny fornybar energi-direktivet –Det reviderte kvotesystemet –Energiliberalisering  Konklusjoner

Hvordan påvirker EU norsk energibransje?  EU skaper systemendringer på europeisk nivå –Energimarked –Kvotemarked –Spredning av energiteknologi  EU bryter direkte inn i norske politiske prosesser –Oversetter/konkretiserer Kyoto –Innfører nye normer og prinsipper  EU påvirker andre land i det nordiske energimarkedet  EU er viktig i globalt klimasamarbeid  EUs politikk påvirker energibransjen direkte –forretningsmuligheter –læring gjennom internasjonalisering

EUs klima- og energipolitikk  20 % reduksjon i klimagassutslippene –Forslag til klimakvotesystem etter 2012 –Sektorer ikke dekket av kvotesystemet  20 % ny fornybar energi –Nytt direktiv for elektrisitet, transport og varme  20 % Energieffektivitet –2006 Direktiv om energieffktivitet i sluttbruk –Revidering av direktiv for bygningers energiytelse  Liberaliseringspakken –Nye gass- og eldirektiver –Ny regulering for harmonisering av faktorer som påvirker handel  Men også nye retningslinjer for miljøstøtte og tiltak i transportsektoren

Endringer i RES-direktivet  Fra frivillig til bindende mål  Fra mål om 21% fornybar el til 20 prosent energi  Opprinnelsesgaranti-systemet –Fra frivillig merkeordning til at kjøp og salg skal telle med på landenes målsettinger –Før bare for elektrisitet nå også for varme og transport –Fra å gjelde all fornybar til bare å gjelde ny fornybar  Men fortsatt: –Kommisjonen konkluderer med at feed-in hittil har vært det mest effektive virkemiddelet hittil

Målsettingene for EU-land

Ny fornybar energi konsekvenser  Muligheter –Kan øke etterspørselen etter norsk fornybar elektrisitet –Kan gi balanse i fokuset på varme og elektrisitet  Utfordringer –Skaper usikkerhet, utsettelse og i verste fall problemer for Norsk-Svensk sertifikatsystem –Kan redusere stabiliteten i fornybar varme-politikken –Dagens eksport av opprinnelsesgarantier kan trues  Forutsigbarhet –Sterk konflikt hindrer forutsigbarhet, mye er i spill frem til våren 2009 •Opprinnelsesgarantier trolig ikke gjort omsettelige

Kvotekonsekvenser  Muligheter –Lettere for norske myndigheter å få til auksjonering av en større del av kvotene –Kan redusere muligheter for gratiskvoter til gasskraft (problem for CO2-deponering?) –Norge kan bli et foregangsland for å øremerke auksjoneringsinntekter til klimatiltak  Utfordringer –Kan redusere Norges frihet til selv å utforme regler –Kan reduserer muligheten for bruk av CDM?  Forutsigbarhet –EUs politikk på området begynner å finne sin form og hovedretningen for endring er klare

Miljøstøttekonsekvenser  Muligheter –Åpner for langt høyere investeringsstøttenivåer –Gruppeunntak for støtte som er lavere enn 45 prosent av investeringene –Nye muligheter for å bruke skatte- og avgiftsunntak for å fremme sparing og ny fornybar  Utfordringer –Kan hindre gjennomføring av et ambisiøst driftsstøttesystem for fornybar energi –Kan true dagens bruk av midler fra nett-tariffen –Kommunikasjonsproblemer DG Comp-ESA-OED  Forutsigbarhet –Uforutsigbare DG Comp/ESA-fortolkninger –Forutsigbare, men ”uforståelige” revideringsprosesser

Energimarkedskonsekvenser  Muligheter –Kan gi nye muligheter for fysisk eksport av norsk kraft –Kan gjøre Norge mer troverdige som tilbyder av løsninger på EUs klimaproblem  Utfordringer –Økt liberalisering i Europa vil kunne bedre utnyttelsen av dagens kraft og dermed redusert behov for norsk import –Vil det komme et press for økt fristilling av NVE?  Stabilitet –Sterk konflikt hindrer forutsigbarhet

Konklusjoner  EU-skapte muligheter –EUs høye ambisjoner styrker norske miljøaktører –Får norsk næringsliv til å se nye forretningsmuligheter –Får norske politikere til å lansere ambisiøse mål  EU skapte utfordringer –EU-politikken kompliserer og gir usikkerhet –Næringsliv og politikere kjenner miljøstøttereglene dårlig –Norsk forvaltning må tilpasse seg at Norge blir pålagt å implementere EUs klimadirektiver

Konklusjoner  Det vil bli forandring, men hvor radikalt, hvor raskt og hvor omfattende?  Hvordan klare å prioritere ”de rette” prosessene i Brüssel?  Vil EU være opptatt av at Norge kan tilby løsninger eller har de nok med seg selv?  Stabliliteten i EUs klimapolitikk vil avhenge av hvordan den samspiller med EUs energisikkerhetssituasjon og konkurranseevene.