Byr EUs nye klima- og energipolitikk på problemer eller muligheter for Norge? Per Ove Eikeland EBL seminar: Energibransjen - Norges svar på klimautfordringen Gardermoen,
Innhold Hvordan påvirkes Norge av EU? EUs nye energi- og klimapolitikk Mulige konsekvenser av EU politikken for Norge –Miljøstøttereglene –Ny fornybar energi-direktivet –Det reviderte kvotesystemet –Energiliberalisering Konklusjoner
Hvordan påvirker EU norsk energibransje? EU skaper systemendringer på europeisk nivå –Energimarked –Kvotemarked –Spredning av energiteknologi EU bryter direkte inn i norske politiske prosesser –Oversetter/konkretiserer Kyoto –Innfører nye normer og prinsipper EU påvirker andre land i det nordiske energimarkedet EU er viktig i globalt klimasamarbeid EUs politikk påvirker energibransjen direkte –forretningsmuligheter –læring gjennom internasjonalisering
EUs klima- og energipolitikk 20 % reduksjon i klimagassutslippene –Forslag til klimakvotesystem etter 2012 –Sektorer ikke dekket av kvotesystemet 20 % ny fornybar energi –Nytt direktiv for elektrisitet, transport og varme 20 % Energieffektivitet –2006 Direktiv om energieffktivitet i sluttbruk –Revidering av direktiv for bygningers energiytelse Liberaliseringspakken –Nye gass- og eldirektiver –Ny regulering for harmonisering av faktorer som påvirker handel Men også nye retningslinjer for miljøstøtte og tiltak i transportsektoren
Endringer i RES-direktivet Fra frivillig til bindende mål Fra mål om 21% fornybar el til 20 prosent energi Opprinnelsesgaranti-systemet –Fra frivillig merkeordning til at kjøp og salg skal telle med på landenes målsettinger –Før bare for elektrisitet nå også for varme og transport –Fra å gjelde all fornybar til bare å gjelde ny fornybar Men fortsatt: –Kommisjonen konkluderer med at feed-in hittil har vært det mest effektive virkemiddelet hittil
Målsettingene for EU-land
Ny fornybar energi konsekvenser Muligheter –Kan øke etterspørselen etter norsk fornybar elektrisitet –Kan gi balanse i fokuset på varme og elektrisitet Utfordringer –Skaper usikkerhet, utsettelse og i verste fall problemer for Norsk-Svensk sertifikatsystem –Kan redusere stabiliteten i fornybar varme-politikken –Dagens eksport av opprinnelsesgarantier kan trues Forutsigbarhet –Sterk konflikt hindrer forutsigbarhet, mye er i spill frem til våren 2009 •Opprinnelsesgarantier trolig ikke gjort omsettelige
Kvotekonsekvenser Muligheter –Lettere for norske myndigheter å få til auksjonering av en større del av kvotene –Kan redusere muligheter for gratiskvoter til gasskraft (problem for CO2-deponering?) –Norge kan bli et foregangsland for å øremerke auksjoneringsinntekter til klimatiltak Utfordringer –Kan redusere Norges frihet til selv å utforme regler –Kan reduserer muligheten for bruk av CDM? Forutsigbarhet –EUs politikk på området begynner å finne sin form og hovedretningen for endring er klare
Miljøstøttekonsekvenser Muligheter –Åpner for langt høyere investeringsstøttenivåer –Gruppeunntak for støtte som er lavere enn 45 prosent av investeringene –Nye muligheter for å bruke skatte- og avgiftsunntak for å fremme sparing og ny fornybar Utfordringer –Kan hindre gjennomføring av et ambisiøst driftsstøttesystem for fornybar energi –Kan true dagens bruk av midler fra nett-tariffen –Kommunikasjonsproblemer DG Comp-ESA-OED Forutsigbarhet –Uforutsigbare DG Comp/ESA-fortolkninger –Forutsigbare, men ”uforståelige” revideringsprosesser
Energimarkedskonsekvenser Muligheter –Kan gi nye muligheter for fysisk eksport av norsk kraft –Kan gjøre Norge mer troverdige som tilbyder av løsninger på EUs klimaproblem Utfordringer –Økt liberalisering i Europa vil kunne bedre utnyttelsen av dagens kraft og dermed redusert behov for norsk import –Vil det komme et press for økt fristilling av NVE? Stabilitet –Sterk konflikt hindrer forutsigbarhet
Konklusjoner EU-skapte muligheter –EUs høye ambisjoner styrker norske miljøaktører –Får norsk næringsliv til å se nye forretningsmuligheter –Får norske politikere til å lansere ambisiøse mål EU skapte utfordringer –EU-politikken kompliserer og gir usikkerhet –Næringsliv og politikere kjenner miljøstøttereglene dårlig –Norsk forvaltning må tilpasse seg at Norge blir pålagt å implementere EUs klimadirektiver
Konklusjoner Det vil bli forandring, men hvor radikalt, hvor raskt og hvor omfattende? Hvordan klare å prioritere ”de rette” prosessene i Brüssel? Vil EU være opptatt av at Norge kan tilby løsninger eller har de nok med seg selv? Stabliliteten i EUs klimapolitikk vil avhenge av hvordan den samspiller med EUs energisikkerhetssituasjon og konkurranseevene.