© Bergen kommune TETT PÅ •Tett individuell oppfølging, et nasjonalt forsøk i perioden 2006 – 2008, knyttet til Handlingsplan mot fattigdom som sikter seg.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Bakteppe. Definisjon av rehabilitering
Advertisements

Sosialtjenestens utfordringer i NAV Statssekretær Laila Gustavsen Arbeids- og inkluderingsdepartementet 10. Oktober 2006.
NY ARBEIDS OG VELFERDSFORVALTNING
Agenda - Prinsipper for bistand til brukerne - Rammeverk for arbeidsmetodikk i NAV - Arbeidsevnen i sentrum - Planer og velferdskontrakter - Tiltak og.
Utarbeidet i tilknytting til deltagelse i Kompetanseprogrammet
Overordnet målbilde for nye arbeids- og velferdskontor
Politiske føringer Bolig, utdanning og arbeid Aktivitet og deltakelse
Prosjektet ”Aktiv Hverdag” i Narvik Kommune
Oppfølgingstjenesten Psykisk helse og rus
INDIVIDUELL PLAN MED FENGSELET SOM ARENA. Hvem har krav på en individuell plan?  Det er personer som har behov for langvarige og koordinerte helse –
LOVGRUNNLAG LOV OM PASIENTRETTIGHETER § 2-5: Pasient som har behov for langvarige og koordinerte helsetjenester, har rett til å få utarbeidet individuell.
Rusmestringsenheter: Hvorfor – For hvem – Hva – Hvordan
MetARR Metodeutvikling – arbeidsrettet rehabilitering Jostein Stensrud Køhn Utvikling av faglig og metodisk tilnærming i arbeidsrettede rehabiliteringsløp.
Arbeidsgivers losteam Arbeid og psykisk helse
1 Nettverkskonferanse om barnefattigdom Gardermoen 29. mai 2008 Går fattigdom i arv? En studie av mottak av sosialhjelp hos foreldre og barn Thomas Lorentzen.
Arbeidsmarkedsbedriftene – veien videre
Utekontakten i Bergen kommune /UTE ETTER NYE MULIGHETER/
HOVEDMÅL  Redusere den 428 mottakere av økonomisk sosialhjelp i aldersgruppen 18 til 24 år med 50 % eller 214 personer innen STRATEGIER 1.Forebygge.
Kommunestyremøte Levanger 21. mai 2008 Jan Arve Strand NAV Partnerskap.
Joachim Bjerkvik
Det du gjør, gjør det helt Bedre samordning for utsatte barn og unge (NOU 2009:22) Geir Kjell Andersland Hafjell, 17. mars 2010.
Boligbrua og værestedet Stovner
Aktivitet mot frafall Aktivitet mot frafall Caroline Stensø – tidligere prosjektleder Aleksander Stabbforsmo – deltaker i prosjektet Fysisk aktivitet mot.
Et inkluderende arbeidsliv - en utnyttelse av individets ressurser Statssekretær Jan Erik Støstad Arbeids- og inkluderingsdepartementet 27. mars 2007.
Nasjonal strategi for arbeid og psykisk helse Seniorrådgiver Hildegunn M. Førsund, Arbeids- og velferdsdirektoratet Attføringsmessa januar 2008.
ARBEIDSRETTET REHABILITERING METODEUTVIKLING
Nettverkssamling om barnefattigdom
Drammen kommune Anne Bøhm
Dialogseminar Åre 15. – – NAV v/Jostein Solberg Dialogseminar Åre, 16. februar 2006.
NAVs rolle i attføringspolitikken Ingar Heum Arbeids- og velferdsdirektoratet.
NAV – REFORMEN Innhold og utfordringer i NAV-kontorene. 12 K PLO-nettverk 27.september 2006 Live Jetlund, rådgiver, Fylkesmannen i Vestfold.
Evaluering av Reisverket
Nye veier til arbeid – skreddersøm og brukermedvirkning Terje Olsen og Hege Gjertsen, Nordlandsforskning ASVLs fagkonferanse Gardermoen, 10. februar 2012.
Arbeidsevnekartlegging
NAV og flyktningearbeidet ”Nytt oppdrag – nye muligheter!”
Barn og unge Barn og unge er en sentral målgruppe i forhold til arbeidet med sosial og økonomisk inkludering, noe som også gjenspeiler seg i bl.a. formålsparagrafen.
 Arbeidsforskningsinstituttet AS, 2006  The Work Research Institute  Forfatter/Author Kan ikke utviklingshemmede ha en vanlig jobb? Øystein.
Soning som helsebringende tiltak Avdelingsdirektør Jon Hilmar Iversen Bergen 13. mai 2008.
HVA ER HABILITERINGSTJENESTEN FOR BARN OG UNGE?
NAV Verdal Målsettinger NAV-reformen:
Nytt fra NAV på boligfeltet Hege Løchen, KS storbyforum
Gardermoen, 5. juni 2008 Kvalifiseringsprogrammet - Målsetting hovedelementer og relevans v/seniorrådgiver Terje Lillehaug og Pavinder Grewal, Arbeids-
NFU arbeider for at: Flere personer med utviklingshemming kan få arbeid i ordinære bedrifter VTA bedriftene fortsatt skal gi et godt tilbud til.
Barnevernets målsetting og oppgaver
Karine Haven og Ragnhild Dale Ringen, Fysioterapeuter Mandal Kommune
Hvordan påvirker NAV-reformen sosialt arbeid? Hvilke utfordringer står faget overfor? Tone Alm Andreassen, Arbeidsforskningsinstituttet.
Oppfølging i bolig- nye grep i bydel Stovner
© Bergen kommune Samarbeid mellom Kriminalomsorgen og Bergen kommune Komite for helse og sosial 11. mars 2009.
PÅRØRENDE KOMPETANSE - er et senter for utvikling, spredning og implementering av pårørendetiltak innen psykisk helse. Pårørende Kompetanse – erfaringsformidling.
Etat for sosiale tjenester
Regjeringens tanker om fattigdom Framfylkingens nordiske fattigdomskonferanse Kjell Erik Øie Statssekretær
Velkommen til Link Lyngen Et knutepunkt og senter for selvhjelpsarbeid.
Ungdomsrådet Av ungdom, for ungdom CP konferanse 30 jan 2015.
Drammen | Sosial- og helsedirektoratets rolle Et fagdirektorat underlagt HOD og AID  Fagdirektoratsrollen Følge utviklingen og samle inn kunnskap.
Anita R Kivijervi, Barn og ungetjenesten/ Habilitering
Sosialtjenesten i Bergen
Strax-huset ”Mobilisering for et bedre liv”. A. Loennechen 28. februar 2008 Hva er Strax-huset? Bydekkende etat i Bergen kommune Tjenestetilbud til stoffavhengige.
Ordføreren Ordføreren K R I S T I A N S A N D K O M M U N E Boligsosial satsing i Kristiansand Verdigrunnlag boligoppfølging Hjelper og støtter brukeren.
NAV, Side 1 Nasjonal strategi for arbeid og psykisk helse  2007 – 2012  Bygger på erfaringer fra Vilje Viser Vei satsingen i NAV og opptrappingsplanen.
Eva Buschmann Generalsekretær i CP-foreningen NAV og arbeidsavklaringspenger.
Individuell plan og koordinerende enhet Innspill til KOSTRA arbeidsgruppen Seniorrådgiver May Cecilie Lossius.
Status 2016; «Et historisk tilbakeblikk, aktuelle trender og veien videre mot et mer inkluderende arbeidsliv for personer med sammensatt bistands behov»
2008 Forslag til innhold i og organisering av Kvalifiseringsprogrammet
PSYKISK HELSEARBEID OG RUSOMSORG
(Video – presentasjon)
Strategi for utdanning og kompetanseutvikling i Helse Midt – Norge
2008 Forslag til innhold i og organisering av Kvalifiseringsprogrammet
Brukerundersøkelser - resultat
Helse- og sosialkomiteen 28. februar 2008
Elin M. Fjeldbraaten, Bedriftshelsetjenesten, Sørlandet Sykehus HF
Utskrift av presentasjonen:

© Bergen kommune TETT PÅ •Tett individuell oppfølging, et nasjonalt forsøk i perioden 2006 – 2008, knyttet til Handlingsplan mot fattigdom som sikter seg inn mot sosialtjenestens brukere. •Organiseres som prosjekt av Sosial- og helsedirektoratet. •28 kommuner deltar.

© Bergen kommune TETT PÅ Målgruppe •Personer som mottar sosialhjelp (langtidsmottakere, unge og enslige forsørgere) og som trenger særlig individuell bistand for å kunne nyttiggjøre seg NAV sitt tiltaksapparat.

© Bergen kommune TETT PÅ Målsetting •Styrke forutsetningen hos personer i målgruppene for å nyttiggjøre seg NAV sitt tiltaksapparat. •Redusere antall personer i målgruppen som står i fare for å falle fra deltakelse i arbeidsmarkedssatsingen. •Styrke og utvikle metoder for: - samarbeid mellom involverte instanser. - individuell oppfølging av målgruppen.

© Bergen kommune TETT PÅ Bakgrunn: •Langtidsmottakere har svært ulike forutsetninger for å kunne tiltre et arbeidsmarked (Dahl og Lødemel m/fl 2006). •Som gruppe; overrepresentert med livsbetingelser som svekker deres generelle muligheter for arbeidstilknytning. (Dårlig fysisk og psykisk helse, lav sosial kapital, rusmiddelavhengighet, oppvekstproblemer etc).

© Bergen kommune TETT PÅ Erfaringer: •To viktige forutsetninger: - grundig og systematisk kartlegging - individuell tilpasning og brukermedvirkning

© Bergen kommune TETT PÅ •Bergen kommune: •9 sosialtjenester, 16 prosjektmedarbeidere, ledes fra Byråd for helse og omsorg. •Oppstart •Ca 225 brukere. •3 prosjekt arbeider på både gruppe- og individnivå.

© Bergen kommune TETT PÅ Sentrale metoder: •Aktivt holdningsarbeid for å sikre fokus på at god relasjon er det mest sentrale virkemiddel i ethvert oppfølgingsarbeid. •KIS – handlingsplan. •Ressursorientert holdning til målgruppen (LØFT). •Individuell plan.

© Bergen kommune TETT PÅ •Videreføre/videreutvikle gode samarbeidsrutiner mellom sosialtjenesten og NAV, utdanningssektor, helsetjenester, bo-oppfølgere etc.

© Bergen kommune TETT PÅ •Tett individuell oppfølging innebærer: •Stabil, langvarig kontakt med kontaktperson, oppfølging fra A –Å. •Møter på ulike arena der man ferdes i sitt dagligliv. •Høy grad av tilgjengelighet/fleksibilitet. •Deltidsdeltakelse og fleksible utprøvningsordinger i arbeidsrettede tiltak eller skole. •Bistå bruker til koordinering av kontakt med ulike hjelpeaktører. •Gjeldsrådgivning.

© Bergen kommune TETT PÅ •Bruk av alternative metoder i brukerkontakten, mobiltlf, sms, e-post. •Kontinuerlig evaluering av samarbeidet mellom bruker og kontaktperson. •Brukermedvirkning – vi er et team.