Nordlandsløftet Forum Nordlandsløftet 7. – 8. november, Skagen Hotel

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Samfunnskontrakt i nord
Advertisements

Ungdomstrinn i utvikling Ole Johansen Utviklingsveileder Nordkapp, Måsøy, Kvalsund, Hammerfest, Hasvik, Loppa og Alta.
Revisjon av FoU-policy for høgskolene Problemstillinger – plan for arbeidet Januar 2013.
Forventninger og videre arbeid…...
Ideseminar Universell utforming, miljø og bærekraft Kreativitet og nytenkning Sagene samfunnshus, 6 -7 desember 2005 Utfordringer og bakgrunn for seminaret.
VÅR FELLES REISE. Personlig synes jeg at NordlandsLøftet er en av de mest spennende og givende prosesser jeg har jobbet med (og i). Jeg har.
LOs representantskap i Aust -Agder, 4
s. 1 Møte Nordlandsløftet Narvik, den
VRI-Finnmarks forskerprosjekt: ”Framveksten av globaliserte innovasjonssystemer i råvarebaserte moderne periferier” •Generelt om VRI og forskerprosjektene.
Innovasjon Norge Fauske 20. november 2008 Inger Teigstad Avdelingsleder.
Nærmere samarbeid eller fusjon mellom Høgskolen i Telemark og Universitetet i Agder? Politisk samordningsgruppe
Handlingsplan strategisk HR
Vinterstemning. Nordlandsløftet Samling 28. og 29. november Struktur og grunnlagsdokumentet Frode Thomassen.
ARBEIDSGIVERPOLITIKK
Evaluering av forvaltningsreformen i barnevernet
GNIST og Ungdomstrinns-satsingen VFL-samling Susanne Lavik
Kort om forsøk om samordning av innsigelser - FOSIN -Nordland Plankonferansen 11. desember 2013.
Er vi rusfaglig klar for samhandlingsreformen?
Fusjonsprosessen UiA/HiT Larvik 6. juni 2011 John W. Viflot Høgskolen i Telemark.
Forskningsrådets policy for forskning ved de statlige høgskolene Bakgrunn: Nye rammebetingelser Universitets- og høgskoleloven av 2005 Rådets høgskolestrategi.
Kortform: Samspillsmeldingen
Folkebibliotekene vil: - være omstillingsdyktige - gi bedre tjenester til alle innbyggerne - demokrati -sosial utjevning.
Kystprogram Hemne – Frøya – Hitra – Ørland – Bjugn – Rissa – Åfjord – Roan Glitrende kystperler på en snor Prosjektplan for perioden november 07 - juni.
Senter for omsorgsforskning ved Høgskolen på Gjøvik Prosjektbasert fra 2005 Offisielt åpnet høsten 2006 Viktigste oppgaver –Et større forskningsprosjekt.
Kompetanseutvikling om universell utforming regionalt og lokalt i fylker og kommuner Plan for statlig samarbeid om utarbeidelse av program for arbeidet.
Kompetanseutvikling om universell utforming regionalt og lokalt i fylker og kommuner Plan for statlig samarbeid om utarbeidelse av program for arbeidet.
Forutsetninger for samarbeid Ansvar og Ressurser Arbeidsdeling og Organisering.
Regionale rådgivernettverk Utg.pkt: Kartlegging – drøftinger møte rådgivernettverk 2012 Utkast felles føringer –Mandat/oppgaver –Deltakelse –Organisering.
Regionalplan for folkehelse 2013 – 2017 Inghild Vanglo Leder politisk styringsgruppe Rogaland fylkeskommune.
Strategidokument for de regionale helseforetakene Forskning som strategisk satsingsområde i spesialisthelsetjenesten.
Bakgrunn, mandat, oppgaver Oppstartsmøte Universitetsdirektør Tor A, Aagedal Råd for samarbeid med arbeidslivet.
Handlingsprogrammet. Intensjonsavtalen Bidra til å redusere energibruken i eksisterende og ny boligbebyggelse, næringsbygg og offentlige bygg gjennom.
Synliggjøring og kvalitetssikring av UH-bibliotekene i ny mål-struktur og ved budsjett-rapportering til departementet Stabsdirektør Hans Martin Fagerli,
Leadership in Regional Innovation Paris 21. to 23.september 2005.
Nærmere om prosess og vurderingskriterier. De følgende sidene beskriver helt stikkordsmessig hvilke forhold som blir vurdert og vektlagt. I tillegg til.
Nå starter jobben! Trøndelagsrådet 14. sept Quality hotell, Stjørdal Merethe Storødegård NHO Trøndelag.
Storskala utbredelse av elektronisk utveksling av helseopplysninger Prosjekt FUNNKe region nord Gerd Ersdal, prosjektleder.
1 Statsråd Åslaug Haga Osloregionens rådsmøte 30.mai 2006 Regjeringen vil bidra til å styrke Osloregionens kvaliteter og fortrinn.
NAV alene, eller sammen med andre? Hvordan kan NAV inngå som en del av et helhetlig velferdstilbud i kommunene?
SKOLETINGET Olav Ulleren, administrerende direktør Kunnskap for kommende generasjoner.
Virkemidler for regional FoU og innovasjon VRI – 2007 – 2017 Seminar om kultur/opplevelsesnæringer og FoU 17. april 2007 Tindved Kulturhage, Verdal.
Modellkommunene Hva er unikt?
EVU i samarbeid mellom arbeidsliv og høyere utdanning Seniorrådgiver Helge Halvorsen NHO Avdeling arbeidsliv Miniseminar NRØA.
Regionale forskningsfond
VS2010: Intensjoner og perspektiver sett fra Forskningsrådets side Kristin Danielsen Avdelingsdirektør Norges forskningsråd Oslo, 29. november 2005.
Ungdomstrinn i utvikling 1. samling i pulje 4 for skoleeiere og skoleledere Internett:
Inkludering og mangfold. Hva betyr inkludering? Inkludering Når enkeltmennesker eller ulike sosiale grupper blir del av et nytt fellesskap som består.
s. 1 Utdanning og forskning Bodø, 21. april 2015.
Kompetansebehov i fremtidens spesialisthelsetjeneste RSA, Torbjørg Vanvik Direktør for eierstyring.
Arbeidsgiverpolitikk gir gode resultater Strategikonferansen i Akershus Spesialrådgiver Hanne Børrestuen.
Skulpturlandskap Nordland - Ballangen Foto: Vegar Moen Ofoten Studiesenter Siv Lysvold 30. mars 2016.
Norge i omstilling – karriereveiledning for individ og samfunn RAPPORT FRA KARRIEREVEILEDNINGSUTVALGET AVGITT TIL KUNNSKAPSDEPARTEMENTET 25. APRIL 2016.
- På vei mot universitet1 ”nHS-fra prosjekt til institusjonalisering” - implementere nHS i organisasjonen Leif Aage Eilertsen Prosjektledersamling, Oslo.
Norsk mal: Startside alt.1 For engelsk mal Velg KMDmal – engelsk under ”oppsett”. Sogn og Fjordane næringsforum Avdelingsdirektør Bjørn Barvik Førde 5.
Foto: Thor-Wiggo Skille Riksrevisjonens undersøkelse av oppfølging av ungdom utenfor opplæring og arbeid. Knut M. Nikolaisen 6. November 2015.
K ommunen som nærings- og samfunnsutvikler Fylkeskommunens rolle Verdiskapingsforum Østfold 21/ Hans L. Clementz, KS.
Hva er de viktigste utfordringene for en rektor? Rektor Sigmund Grønmo UHRs rektorskole 24. september 2007.
Hva synes dere er det viktigste innholdet i fagene?
KS 10 råd 10 RÅD FOR ET VELFUNGERENDE OG EFFEKTIVT PLANSYSTEM
”nHS-fra prosjekt til institusjonalisering”
Prosjektleder Ann Evy Duun
Mobiliseringskonferanse Interreg
Evaluering av ”Fritt Fram”
VS2010: Intensjoner og perspektiver sett fra Forskningsrådets side
KOMPETANSETILGANG I REGIONALE ARBEIDSMARKEDER
Veien videre – oppfølging fra sentrale myndigheter
Regionalt samarbeid/ partnerskap
Systematisk utviklingsarbeid - drivkrefter og motkrefter
Arrangementsstrategi Lillehammer-regionen
Dialogmøte Regional ordning kompetanseheving barnehage
Utskrift av presentasjonen:

Nordlandsløftet Forum Nordlandsløftet 7. – 8. november, Skagen Hotel Frode Thomassen

Innovasjon i offentlig sektor Evnen til å ta i bruk ny kunnskap er det avgjørende. Jo bedre de offentlige aktørene er til å skape nettverk som gir dem tilgang til ulike partnere, kunnskap og kompetanse, jo større er mulighetene for å lykkes. Dette betyr at innovasjonspolitikk innebærer å utvikle en lærende offentlig sektor. Målet er en offentlig sektor preget av kvalitet, tilgjengelighet og økonomisk effektivitet samtidig som den er fleksibel nok til å kunne endre seg i takt med nye utfordringer og endrede behov. (Ref: NOU 2011 : 11 Innovasjon i omsorg)

Overordnet mål / ambisjon ”Å møte fremtidens kompetanseutfordringer i Nordland” er aktørenes ambisjon og overordnede mål med arbeidet i Nordlandsløftet. Nordlandsløftet er å forstå som et nettverk av sentrale samfunnsaktører som gjennom samarbeid, samhandling og konkrete tiltak skal utvikle og styrke kommuner og lokalsamfunn i Nordland.

Bakgrunn Det er en felles oppfatning at det vil være svært hensiktsmessig at: Samarbeidspartene har felles strategier for å møte kompetanseutfordringene i Nordland. Felles ressursinnsats vil gi større kraft til dette viktige arbeidet. Flere og bedre tiltak vil kunne utvikles og iverksettes gjennom et tettere og nærmere samarbeid. I dette ligger også nødvendigheten og muligheten for innovasjon i offentlig sektor. Kommuner: I dag er forventningene til kommunene så mangfoldige og kompleksiteten i utfordringer (og muligheter) så store at det er til dels betydelige gap mellom forventninger og de ressurser som kommunene disponerer. Sentrale samfunnsaktører: Med dette som utgangspunkt blir det svært viktig at sentrale samfunnsaktører (lokalt/regionalt) arbeider sammen om å møte felles utfordringer. Nasjonale reformer og politikk: I utgangspunktet er staten avhengig av gode lokale- og regionale innovasjonsprosesser både som utgangspunkt for nasjonale reformer og som forutsetning for å iverksette nasjonal politikk.

Historikk

Historikk Mars 2012. Møte mellom Høgskolen i Nesna, Høgskolen i Narvik og Universitetet i Nordland og RKK-kontorene. I begynnelsen av juni (5. – 6. juni 2012) ble det arrangert et arbeids- og utviklingsseminar på Hamarøy. Målet med seminaret var å utvikle og inngå et strategisk, målrettet samarbeid (i form av en samfunnskontrakt) knyttet til kunnskapsdanning, kompetansebygging og kompetansebehov i Nordland – et grunnlagsdokument. August 2012 møte Galleri Bodøgaard – Forum Nordlandsløftet November 2012 møte Skagen Hotell – Forum Nordlandsløftet Grunnlagsdokument ferdig for overlevering RSA desember 2012 Vi er på oppløpssiden..for veksling..et kontinuerlig arbeid!! 

Eierskap og forankring Vi eier alle Nordlandsløftet – Fortsatt fokus på forankring og positiv energi I løpet av 2011 ble Partnerskap Nordland sitt Forum for kompetanse og arbeidsliv med tilhørende FoU-gruppe videreført som henholdsvis Råd for Samarbeid med Arbeidslivet (RSA) og Styringsgruppe RSA. Med dette som utgangspunkt ble Nordlandsløftet satt på dagsorden i et møte i Forum for kompetanse og styringsgruppe RSA 3. september 2012. Rammeverket for det videre arbeid ble positivt mottatt og det er nå etablert en felles ambisjon om forankring og eierskap av koordinering og samordning av Nordlandsløftet gjennom RSA (Nordland fylkeskommune) rundt årsskiftet Den videre prosess drøftes dag 2. Skisse til veien videre er beskrevet i det ”nye” grunnlagsdokumentet

Målene med ”Nordlandsløftet” Alle lærere i grunnskolene i Nordland skal tilfredsstille kravene til formal kompetanse for læreryrket, eller være i nødvendig kompetansegivende løp. Alle barnehageansatte i kommunene i Nordland skal ha tilfredsstillende formal kompetanse, eller være i nødvendig kompetansegivende løp. Kommunene i Nordland skal ha tilstrekkelig og god kompetanse på alle relevante helsefaglige områder, eller tilgang til slik kompetanse. Kommunene i Nordland skal ha tilstrekkelig og god ingeniørfaglig kompetanse, eller tilgang til slik kompetanse. Kommunene i Nordland skal ha nødvendig og god kompetanse innen alle relevante områder for velferdstjenester.

Rammeverk Se Grunnlagsdokumentet side 8