Kommunens rolle som samfunnsutvikler er under endring

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Forskrift om konsekvensutredning - KUF
Advertisements

Konsekvensutredninger i ny plan- og bygningslov
Terje Kaldager Hell 1.oktober 2009
Ny plan- og bygningslov og nye muligheter for uu-arbeidet
Nyere tids kulturminner i kommuneplanens arealdel
Kommunal planstrategi.
Kommunal planlegging Orientering – Innherred samkommune – Samkommunestyret sak 16/04, – Johannes Bremer LEVANGER KOMMUNE KOMMUNAL PLANLEGGING.
Bystyrets forventninger og rammer Fornye og forankre bystyrets visjon, ambisjoner og strategier fra 2003/2007 Tilrette for en grunnleggende debatt om.
Samarbeidsavtale mellom Plan- og bygningsetaten og bydelene
Samspill mellom de nye plantypene
1. Gran kommune – planstatus:  Kommuneplanens samfunnsdel: – vedtatt i 1989 – vedtatt i 1998 – vedtatt i 2007  Kommuneplanmelding: – vedtatt i 2008.
Planprogram for revisjon av kommuneplanens arealdel i Trysil kommune Plan- og bygningslovkonferansen 2006 Scandic Hotel, Hamar
Deltasenteret Foto: Einar M. Aslaksen
KOMMUNEPLANENS SAMFUNNSDEL
Dialog om kommunal og regional planstrategi Marit Moe, KS Midt-Norge/Nord-Trøndelag, rådgiver
Forvaltningsnivåenes roller i planleggingen
Planstrategi som nytt verktøy
Reguleringsplaner.
Bruk av ulike plantyper og utredninger
Ny plandel i plan- og bygningsloven. 2 Miljøverndepartementet februar 2008 Ny plandel i PBL Ny plandel av plan og bygningsloven Lovforslaget lagt fram.
Royal Norwegian Ministry of the Environment Frist for behandling av private forslag om regulering12 uker Rapporteringsplikt i reguleringssaker som tar.
Elise Nordskag Rådgiver areal og plan Bykle kommune
Ny plandel i plan- og bygningsloven
Ny plan- og bygningslov – ny struktur Planlegging i kommunen med fokus på kulturlivet Arild Axelsen, plan- og bygningssjef Frosta kommune Leder Frosta.
Bydelsseminar 2012 Plan- og bygningsloven
Nasjonalt forventningsbrev Statens forventninger/erfaringer
Aktørenes roller i planprosessene
Innherred samkommune 1 Mulig organisering av arbeidet med felles kommuneplan Dialogseminar Åre 13. mars 2007.
Informasjon og nyheter: Ny plandel til plan- og bygningsloven Framtidens byer - Fornebu Seniorrådgiver Øyvind Aarvig.
Tanker rundt samarbeidet i Trøndelag Nye muligheter i ny plan- og bygningslov v/Alf Daniel Moen.
Tjenestestedets navn Kommuneplanen – muligheter og utfordringer Mange bra forslag – mye tilpassning til god praksis Samfunnsdelen blitt tydeligere § 11-2.
Reguleringsplaner OMRÅDE – OG DETALJREGULERING Grete Sildnes
Reguleringsplan - planprosess
Regional planstrategi
Kommuneplanens arealdel og konsekvensutredning rådgiver Geir Davidsen
NY PLANDEL I PLAN- OG BYGNINGSLOVEN Generell del, Nasjonal del, Regional del Erik Sveistrup, seniorrådgiver Avdeling for regional planlegging, MD PBL-konferanse,
Kommunal planstrategi Teknisk sjef Ove Røys. Stikkordsmessig disposisjon: Hvorfor planlegge ? Det kommunal plansystemets oppbygging og lovgrunnlag Kommunal.
Kommuneplanlegging Lokale utfordringer sett fra regionalt ståsted Dato 11.juni 2012 Foto: Peter Hamlin.
Ny planlov, nye muligheter Morten Strand, spesialrådgiver i KS.
NVF-seminar Forvaltningsreformen og samferdsel Plan- og beslutningsprosesser KVU/KS1-prosesser og planprosess etter plan- og bygningsloven Marit Winther.
Foto: Bjørn Erik Olsen Gode oppstartsmeldinger Geir Davidsen, fagleder plan
Kommunal planstrategi Temadag Regionalt planforum 12. april 2016.
Foto: Bjørn Erik Olsen Kommunal planstrategi Tim Chr. Tomkins-Moseng Dato Plannettverk Salten.
Arealplanlegging Kommunestyret Fagområde - Plan Medarbeidere: Wenche Hagestuen Dale, kommuneplanlegger Gunhild Haugum, arealplanlegger - 2.
Fra idé til ferdig veg Roar Midtbø Jensen, VD NVF 8. September 2010.
Samfunnssikkerhet i ny plan- og bygningslov Geir Henning Hollup Fylkesmannen i Østfold.
Dialog i plansaker Bodø 21. april Pbl. § 1-1, andre ledd Planlegging etter loven skal bidra til å samordne statlige, regionale og kommunale oppgaver.
Kommunal planstrategi Folkevalgtopplæring Sigdal Kommune Tyrifjord Hotell
Velkommen til folkemøte Politisk: Knut Sletten, Leder Planutvalget Hans Henrik Hansen, Nestleder Planutvalget Laila Benjaminsen, Medlem Planutvalget Helge.
Foto: Bjørn Erik Olsen Dialogmøte planlegging Greta Johansen 21.April 2014.
Konsekvensutredning og kunnskapsgrunnlaget Rådgiver Marianne Siiri, plan og miljø plannettverDato Foto: Peter Hamlin.
Plansamling - Hadeland Samhandling - effektive planprosesser Runa Bø – 3. november 2016 Bilde.
Prioriteringer og handlekraft Sammenheng fra overordnede mål til handling 1.
KOMMUNEPLANENS AREALDEL Folkemøte: Midsund skule den Midøy Grendahus den Heggheim den
Forventninger til kommunal planstrategi Tim Christian Moseng Dato Sortland Skulpturlandskap Nordland – Meløy Foto: Aina Sprauten.
Arealforvaltning etter plan- og bygningsloven
Kommunal planstrategi
KS 10 råd 10 RÅD FOR ET VELFUNGERENDE OG EFFEKTIVT PLANSYSTEM
Kommunal planlegging.
Velkommen til folkemøte
Samhandling for effektive planprosesser
Effektiv kommunal planlegging Oversiktlig plansystem med klar arbeidsdeling mellom plannivåene og plantypene Rådmannen må se kommunal planstrategi.
Statusoppdatering for planleggingsarbeid
Tips, råd og verktøy til kommunenes planstrategier
Samhandling om plan Fylkeskommunens rolle Regionalt planforum
Jevnaker kommune, May-Britt Nordli
Ny plan- og bygningslov
Planarbeid Tim Christian Tomkins-Moseng
Av direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap
Hva tenker staten om tverrfaglighet og samordning av planer?
Utskrift av presentasjonen:

Plan- og bygningsloven - kommunens viktigste redskap for å utvikle gode lokalsamfunn

Kommunens rolle som samfunnsutvikler er under endring Kommunens rolle som samfunnsutvikler forsterkes – samtidig svekkes det offentliges rolle som investor. Gode strategiske utviklingsprosesser er grunnlaget for utvikling Samarbeid og partnerskap mellom flere interessenter sikrer gjennomføringen. Både det offentlige, investorer, grunneire og de frivillige organisasjoner må være del av et felleskapet som utvikler byen.

Samarbeidet er i stadig utvikling I Trøndelag ser vi et forsterket regionsamarbeid, samkommuner, kommunesammenslåing samt samarbeid over landesgrensen

? Hvilke redskaper har vi og hvordan bør de brukes? Kommunal planstrategi Kommuneplanens samfunnsdel Reguleringsplan Planprogram ? Regional plan Områderegulering Planbeskrivelse Planstrategi Kommuneplanens arealdel Konsekvensutredning Regional planstrategi Detaljregulering

Det samlede plansystemet

Det er en sammenheng i plansystemet – fra overordnet planlegging til reguleringsplan Politisk forventninger, krav, regler tilpasninger og skjønn (nasjonalt, regionalt og lokalt) påvirker prosesser og resultater.

Nasjonale forventninger til regional og kommunal planlegging (forventningsbrevet) For å fremme en bærekraftig utvikling skal Kongen hvert fjerde år utarbeide et dokument med nasjonale forventninger til regional og kommunal planlegging Dette dokumentet skal følges opp i planleggingen etter loven og legges til grunn for statens deltaking i planarbeidet

Regional planstrategi Regional planstrategi redegjør for viktige utviklingstrekk og utfordringer. Den tar stilling til hvilke spørsmål som skal tas opp gjennom videre regional planlegging.

Regional planstrategi Er ingen plan Er et hjelpemiddel i planleggingen Fokus på sentrale utfordringer Prioritering av planoppgaver Forplikter offentlig forvaltning Regional planstrategi (etter plan- og bygningsloven) Regionale planer (etter plan- og bygningsloven) Inneholder mål og strategier Inneholder handlingsplaner som rulleres årlig Forplikter offentlig forvaltning Sektorplaner Strategier Utredninger Planer og utredninger uten formelle krav etter plan- og bygningsloven

Regional planstrategi - prosess NÅR: MINST ÉN GANG I HVER VALGPERIODE SENEST INNEN ETT ÅR ETTER KONSTITUERING AV FYLKESTINGET PROSESSKRAV: UTARBEIDES I SAMARBEID MED KOMMUNER, STATLIGE ORGANER, ORGANISASJONER OG INSTITUSJONER SOM BLIR BERØRT SENDES PÅ HØRING I MINST 6 UKER, VEDTAS AV FYLKESTINGET, LEGGES FRAM FOR KONGEN TIL GODKJENNING

Gjelder for alle kommunale plantyper Interkommunalt plansamarbeid Gjelder for alle kommunale plantyper Kan brukes når det ikke foreligger for mange konflikter (for eks. vannforsyning, sosiale tjenester – men også felles arealspørsmål) Bør kommunen utarbeide interkommunale planer?

Det kommunale plansystemet

Kommunal planstrategi Er ikke en plantype men et hjelpemiddel til å fastlegge det videre planarbeid i kommunen Redegjør for utviklingstrekk og utfordringer Prioriterer viktige planoppgaver Vurderer behov for revisjon av kommuneplanens samfunnsdel og arealdel

Kommunal planstrategi – noen eksempel på innspill Eksisterende strategier Det nasjonale forventningsbrevet Kostra Statlige og regionale organer Nabokommuner Kommunal planstrategi SSB Egne erfaringer Kommunehelsedata HUNT3-data Medvirkning og debatt i egen kommune Miljøstatus-indikatorer Levekårsindekser

Mulige hovedmomenter: Erfaringer med gjeldende plansystem Samfunnsdel, arealdel , resten av plansystemet Overordnede føringer for planarbeidet Nasjonale forventninger, regionale føringer, interkommunalt samarbeid Utviklingstrekk og viktigste utfordringer Samfunns- og arealutvikling, kommunal tjenesteyting Vurdering av planbehov Revisjon av samfunnsdel/arealdel, kommunedelplaner, større reguleringsplaner, tema- og sektorplaner som ikke følger plan- og bygningsloven Forslag til prioriterte planoppgaver

Kommunal planstrategi - prosess NÅR: MINST ÉN GANG I HVER VALGPERIODE SENEST INNEN ETT ÅR ETTER KONSTITUERING AV KOMMUNESTYRET PROSESSKRAV: INNHENTE SYNSPUNKTER FRA STATLIGE OG REGIONALE ORGANER OG NABOKOMMUNER. (REGIONALT PLANFORUM?) BØR LEGGE OPP TIL BRED MEDVIRKNING, ALLMENN DEBATT. OFFENTLIGGJØRES MINST 30 DAGER FØR BEHANDLING I KOMMUNESTYRET

Kommuneplanens samfunnsdel Kommunen skal ha en samlet kommuneplan som omfatter samfunnsdel med handlingsdel og arealdel. Den skal ta utgangspunkt i den kommunale planstrategien

Kommuneplanens samfunnsdel Kommuneplanens samfunnsdel skal ta stilling til langsiktige utfordringer, mål og strategier for lokalsamfunnet. Kommuneplanens samfunnsdel skal være grunnlag for sektorenes planer og virksomhet Kommunedelplaner for temaer eller virksomhetsområder skal ha en handlingsdel for de 4 påfølgende år. Handlingsdelen skal revideres årlig.

Kommuneplanens arealdel Omfatter: Hovedformål for arealbruk, som etter behov kan underdeles Ulike bestemmelser Ulike typer hensynssoner, som viser hvor det må tas særlige hensyn

Reguleringsplan Områderegulering brukes av kommunen der det er krav om slik plan i kommuneplanens arealdel, eller kommunen finner at det er behov for å gi mer detaljerte områdevise avklaringer av arealbruken. Detaljregulering brukes for å følge opp kommuneplanens arealdel og eventuelt etter krav fastsatt i en vedtatt områderegulering

Hvor mange planer må kommunen ha? Alle kommuner skal vedta planstrategi i løpet av første året i en valgperioden. Alle kommuner har plikt til å utarbeide kommuneplan – samfunnsdel og arealdel. Krav om reguleringsplan når: det er et større bygge og anleggstiltak det er fastsatt i kommuneplanen Ut over dette bestemmer kommunen selv hvor mange sektorplaner den ønsker å lage

Generelle utredningskrav § 4-1 Planprogram § 4-2 Planbeskrivelse og konsekvensutredning § 4-3 Samfunnssikkerhet og risiko og sårbarhetsanalyse

§ 4-1 Planprogram (sikrer større innsats tidlig i prosessen) §4-1 For alle regionale planer og kommuneplaner (også for samfunnsdel) og for reguleringsplaner som kan ha vesentlig virkning for miljø og samfunn, skal det utarbeides et planprogram Planprogram er første fase i arbeidet med en plan, og skal legges til grunn for videre planarbeid. Planprogrammet skal redegjøre for - formål - medvirkning med frister og framdrift i planarbeidet - alternativer som vurderes - avklare særlige utredningsbehov

Utlegging og vedtak av planprogram Forslag til planprogram sendes på høring og legges ut til offentlig ettersyn samtidig med varsel om planoppstart Forslagsstiller har ansvar for å legge ut planprogram – ansvarlig myndighet skal fastsette programmet Plikt for statlig/regional myndighet å varsle om ev. konflikt med nasjonale/regionale interesser Kan gi grunnlag for senere innsigelser Kommunen fastsetter planprogrammet. Planprogrammet skal legges til grunn for videre planarbeid

§ 4-2 Planbeskrivelse og konsekvensutredning Alle planer skal ha en planbeskrivelse Konsekvensutredning for visse planer inngår nå som en del av planbeskrivelsen

§ 4–3 Samfunnssikkerhet og risiko- og sårbarhets­analyse Bestemmelsen er ny Planmyndigheten har en plikt til å påse at risiko- og sårbarhetsanalyse gjennomføres for et planområde Plikten til å få utført en slik analyse vil som hovedregel ligge på forslagsstilleren av planen FOTO: TA

Hvordan bør vi bruke det kommunale plansystemet? Kommunal planstrategi for å drøfte strategiske valg og planbehovet Kommuneplanens samfunnsdel som premissleverandør Kommuneplanens arealdel og reguleringsplaner som rettskraftig virkemiddel og styringsverktøy Kommunedelplaner med mål, strategier og handlingsplaner før å prioritere tiltak Interkommunal og regional planlegging for å løse felles utfordringer Prosesser som hjelpemiddel for å avveie sektorinteresser mot kommunens interesser. Prosesser som hjelpemiddel for konfliktavklaring