Minoritetshelse-aktivitet-arbeid

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Landskonferanse LEVE Lillehammer 28. mai 2005
Advertisements

Et sjeldent kurs for mennesker med en sjelden sykdom
Barnefokusert arbeid med foreldre i konflikt
HELSE OG LIVSSTIL.
- på lag med deg for din helse R e h a b i l i t e r i n g s k l i n i k k e n Tema 2.
Psykiske utfordringer ved MS
Novelle En novelle er en skjønnlitterær fortelling.
Kommunikasjon og anerkjennende samtaler
Velkommen til kurs Sorg og kriser
Helse og sykdomsbegrepet
Hva er aktivitet og deltakelse?
Mestring og forebygging av depresjon
Det er ikke hvordan du har det, men hvordan du tar det!?
- roller og forventinger
Mestring og forebygging av depresjon
Seksjon psykoser, sykehuset Levanger
Reaksjoner på krig og flukt (hos voksne) IMDI
Forelesning, Litteratur: se undervisningsplanen side
Kroppsperspektivet i behandling av traumatiserte.
Snuoperasjoner Bedre psykisk helse
TRAUMATISERING OG SEKUNDÆRTRAUMATISERING I ARBEIDET
RME Nasjonal Konferanse
Fagskole i kommunehelsetjenester 2011
Hva gjør vold med barn og hva trenger de?
Forelesning Kurs 1.1 Litteratur, se undervisningsplanen
Metakommunikasjon Kommunikasjon på flere plan
Læringsteorier En første oversikt.
En første innføring i læringsteorier med utgangspunkt i Imsen, 2006.
Psykolog (Lovisenberg Diakonale Sykehus), Dr. gradsstipendiat (NKVTS)
Vold i parforhold 14. mars 2013 Didrik Hægeland.
Barn i sorg og krise Hva er Sorg?
VERDIGHET av sykehusprest Håvard Ervik, Molde sykehus
Å bruke praksisfortelling En måte å lære på
Post 4, sykehuset Levanger
Mestring og forebygging av depresjon
Mestring og forebygging av depresjon
Mestring og forebygging av depresjon
Muskelsykdommer = sjeldne sykdommer
Pårørendes forhold til tvangslidelse.
Vekst etter kriser. Bodø 13. juni Odd J. Eidner
Temakveld Når et lite barn dør 29. april 2010
Er jeg min kropp. Er jeg mine tanker. Er jeg mine følelser
Eldre med skadelige rusmiddelvaner
Det nytter - når vi gjør ting i fellesskap Home-Start Familiekontakten – samling for landets familiekontakter Kjell Erik Øie Statssekretær
Berit Berg, Samfunnsdagen 23. august 2011
Å snakke med seg selv, fali det?
Stjernemennesker på Jorden
Flukt, eksil og traumatisering
Tidlig psykologisk antropologi:
Personlighetspsykologi - PSY 2600
Fakta 10-20% av alle barn i Norge har så store psykiske problemer at det går utover hvordan de fungerer til daglig. 4-7% av dem trenger behandling.
An-Magritt Hauge (2007): Den felleskulturelle skolen
Daniel Stern`s Teori.
Trygghet Anne Lise Holm.
Regional seksjon psykiatri, utviklingshemning/autisme
Emosjonsregulering v/ psykologspesialist Trine Elisabeth Iversen
Personlighetsforstyrrelser i DSM-5
Depresjon.
Råd til arbeidsgivere. Psykiske helseproblemer – ofte årsak til sykefravær Halvparten av oss får psykiske helseproblemer i løpet av livet Angst og depresjoner.
DETTE MÅ JEG KUNNE - gode tjenester til personer med utviklingshemming Del 1 Hva er utviklingshemming? 1.
Kjærestevold blant norske tenåringer Resultater fra prosjektet ”Safeguarding Teenage Intimate Relationships” (STIR) Per Hellevik Doktorgradsstipendiat.
SEKSUELLE OVERGREP Utfordringer knyttet til å delta i menighetsfellesskapet Elisabeth Torp kirkeligressurssenter.no.
Asperger syndrom og ADHD
Livsstil og god helse Tekst, figur, bilder etc..
«KOMPETANSE FOR MANGFOLD» UIS 23. MAI 2018
Mobbing og psykisk helse (Ungdomstrinnet)
HVORDAN FORSTÅ OG STØTTE FORELDRE OG BARN SOM HAR OPPLEVD SEKSUELLE OVERGREP?
Å se andre innenfra og seg selv utenfra
Utskrift av presentasjonen:

Minoritetshelse-aktivitet-arbeid Minoritetshelse-aktivitet-arbeid. Faktorer av betydning i møte med innvandrere, Sverre Varvin, Dr. Philos Psykoanalytiker, Psykiater Forsker Nasjonalt Kunnskapssenter om Vold og Traumatisk Stress

Immigrasjon – eksil Immigrasjon og eksil: hjemmets og kroppens psykologi Huset er rammen om det hjemlige Hjemmet representerer vår sjelelige og kroppslige historie Det som forener flyktninger/immigranter er tapet av det hjemlige og nødvendigheten av å skape et hjem i det fremmede

Traumatisering - Smerte Ekstrem traumatisering: - kroppen som container for psykisk smerte - psyken som arena for kroppslig smerte Krenkelsen Kroppens grenser Kroppens funksjon for selvfølelsen Kroppen og arbeidet

Flyktningers mentale helse; survey 6743 adult refugees from seven countries 9% (8-10%) PTSD 5% (4-6%) major depression High comorbidity Refugees resettled in western countries 10 times more likely to have PTSD than age matched general population (Lancet)

Befolkningundersøkelse 462 flyktninger De fleste hadde opplevd livstruende situasjoner og atskillelser fra nær familie 41 prosent hadde vært vitne til tortur 15 prosent hadde vært utsatt for tortur (Lie 2003)

Psykisk helse i mottak 46,2 % posttraumatisk stresslidelse 33,8 % depresjon 29,2 % somatoform lidelse 26,2 % angst 1,5 % psykose (Jakobsen, Sveaass, Johansen, Skogøy, 2007)

I følge HUBRO-undersøkelsen sier menn med innvandrerbakgrunn at det er verst å bli diskriminert på arbeidsmarkedet, mens kvinner sier at det er verst å bli diskriminert på boligmarkedet (Thapa & Hauff 2005)

Hva beskytter mot angst og depresjon god nok økonomi arbeid/aktivitet nære familierelasjoner (Lie, Sveaass og Eilertsen, 2000) Lite sosial støtte, konflikter i det sosiale nettverk, opplevelse av maktesløshet i forhold til egen livssituasjon, manglende sosial integrasjon og opplevelse av diskriminering er viktige årsaksfaktorer når det gjelder økt forekomst av psykiske helseproblemer blant ikke-vestlige innvandrere. (Varvin, Sverre, Odd Steffen Dalgard & Nora Sveaass (2009). Psykisk helse. I Migrasjon og helse – utfordringer og utviklingstrekk. Sosial og Helsedirektoratet)

Traumatiseringens faser Nederlandske jødiske barn hjemvendt fra leire og skjul etter krigen: 1. Forfølgelsen 2. Konsentrasjonsleir/skjul 3. Tilbakekomst Fase 3 var mest bestemmende for psykisk helse ca 25 år senere (Keilson og Sarpathie, 1979)

Flukt river opp Bånd til nære blir revet over Familien/gruppen blir desstabilisert Forankring i tradisjon og kultur svekkes

Det kulturelle svøp. Det er det som omgir oss av modaliteter av lyd, lukt, rytme, smak og farger Historier, fortellinger Musikk etc

” Mye av den eksilertes liv dreier seg om å skape en ny verden en kan ha herredømme over, for å kompensere for forvirrende tap” (Said, 2000)

EKSIL OG HJEM 1. Nære relasjoner: gode objekter 2. Familie og identitet 3. De nære relasjoners kultur: fortellingene om en selv og familien

HJEM Hjemlengsel Nostalgi – nostaligisk disorientering

identitet The dillemma of human identity: Det stabile vs det foranderlige Anhengig av gjensvar; stadig dissonans

“Språket er det hus vi lever i”, Wittgenstein.

Den tredje individuasjon Fra kjærlighet og hat til ambivalens. Nærhet og avstand. a. etnosentrisk tilbaketrekking b. Kontrafobisk assimilering Hvis bare – ”en dag, …. så”

Diskriminering - rasisme Strukturell Hverdagsrasisme Internalisert

  Forhold til egen kultur Positivt Negativt Integrasjon Multikulturalisme Assimilasjon Melting pot Isolasjon/tradisjonell Segregering/ parallellsamfunn Marginalisering Ekskludering Forhold til ny kultur  

Tap og traume Traumatisering er en overveldende angst der det sentrale er frykten for objekttap Tap kan være traumatisk Traumatisering innebærer tap Sorgarbeid er en viktig del av helingsprosessen (sorg over nære, sorg over tapte muligheter)

Hindringer for sorgprosesser Offerets svekkelse Skam, ydmykelse og krenkelser Regressive gruppe prosesser Samfunnets og omgivelsenes ignorering

Ritualer og kulturelle praksiser Tid og rom for å gå gjennom sorgprosessen Dele med andre: støtte men også mulighet for at kollektivet kan arbeide på ny med gamle tap

K komplisert sorg Fengslet som gravid, mishandlet Mistet barn som følge av mishandlingen Forstenet, utsatt sorg, kroppslige smerter (også følge av mishandling: slag mot hode, nakke etc) Sorgarbeid i terapi

R Utsatt sorg Folkemord i Guatemala Mistet mann og yngste barn Skyldfølelse Depresjon, somatisering Erstatningsrituale

Resilience Evne til å klare seg uten sammenbrudd av psykologiske funksjoner og evner tross vanskelige eller traumatiserende livsforhold Evne til å bruke resurser i omgivelsene, spesielt relasjoner til andre

Resilience Tro på at man kan påvirke ens omgivelser Evne til forholde seg til egne tanker og følelser Evne til å etablere forhold til andre preget av omsorg

Evne til selvtrøst Mentalisering: Forstå seg selv og andre = evne til å stille spørsmålet: hvorfor har jeg/andre det slik, nå?

Internal representations of external human interpersonal relationships serve an important intrapsychic role as "biological regulators" that control physiological processes (Hofer)"

Hva skjer ved traumatisering? Posttraumatisk fase Noe forferdelig skjer Det er ingen hjelp Det er ingen som bryr seg hjelpeløshet Noe forferdelig kommer til å skje Ingen vil hjelpe Ingen vil bry seg indre ensomhet

Posttraumatisk tid Traumatisering forstyrrer tidsopplevelsen i to dimensjoner: a. lineær tid: Organisere erfaring i narrative tid: fortid, nåtid framtid b. Sirkulær tid: Rytmer, gjentagelse, forutsigbarhet Den traumatiserte plages av fortiden men frykter framtiden

En utrygg verden Erindring, tenkning og persepsjon organisert omkring det som kan være farlig Svekket mentaliseringsevne (evne til å forstå egne og andres mentale tilstander)

Tidlig traumatisering – senere traumatisering ”Jeg var kjemperedd for far som pleide å slå min mor, mine brødre og søstre og meg. Når politiet tok meg trengte de bare å rasle med nøklene for å få den samme frykten opp i meg”

Konsekvenser av mangel på ivaretakelse etter traumatisering Indre verden Relasjoner Arbeid/læring Glede Begrenset Vanskelige Begrenset pga kognitive problemer og manglende energi Sjelden

Traumatiserende overgrep og svikt kan forårsake Indre utrygghet: ingen å stole på Svikt i jeg-funksjoner: integrerende evne, persepsjon, hukommelse Svikt i evne til regulering av følelser

Etter traumatisering Indre støttende/trøstende relasjoner fungerer dårlig - relasjon til andre blir forstyrret Relasjon til andre preget av mistillit Forsvar, spesielt dissosiasjon, kan fragmentere opplevelse og erfaring Dette kan føre til etablering av traumerelaterte og/eller kompensatoriske indre scenarioer som bestemmer opplevelse og atferd

Traumatisering en skade i selvet og i relasjonen til andre Å bli behandlet inhumant innebærer: a. En erfaring av å være utenfor b. En erfaring av å være ingenting verdt c. En erfaring av å kunne bli brukt d. En erfaring av å kunne bli ødelagt og kastet

Hvordan huskes traumatisering Traumatisering er en kroppslig/sanselig erfaring og huskes gjennom kroppslige og sanselige fenomener: traumatisering sitter i kroppen, kroppen husker Språket perverteres De sentrale aspekter registreres i den nonverbale (procedurale) hukommelse

Hvordan ”huskes traumer” Autobiografisk hukommelse Implisitt hukommelse/kroppslig hukommelse

Elenas arbeide Finne navn for smertene og de vanskelig følelsene. ”Finne tiden”, dvs, finne ut at fortid var fortid og at det etterpå er en framtid der ting kan være annerledes Gjenetablere en personlig historie som før var delvis fragmentert, delvis fraværende Gjøre et arbeid med sin identitet som eksilert, hjemmearbeidende hustru Sørge over det tapte og over de som hadde dødd.

Elena faser i terapien Lettelse, første forsøk på å fortelle, sette ord på: idealisering av terapeut Skuffelse over terapeut: avvisning, devaluering, utagering Differensiering av følelser, se sammenhenger, gjennomarbeiding

Dimensjoner Dissosiasjon Affekter - følelser Overføring - motoverføring Det terapeutiske felt Emosjonelle transaksjoner

evnen til å oppleve følelser evnen til å se og tenke over at man føler evnen til å relatere følelser til minner, søke betydninger: reflekterende evne som innebærer et hukommelsesarbeid. (narrative funksjonen eller the working memory)

Et terapeutisk forløp Positive følelser skuffelse negativ aktualisering gjennomarbeiding Noen vil lytte terapeutisk reaksjon Enactment stabilisering

Kultur og individ Kroppen og andre Individ og gruppe Direkte påvirkning Indirekte påvirkning

Det terapeutiske møtet Tradisjoner: Intim relasjon Gruppe/familie Kulturell forståelse av nærhet, sykdom med mer. Pasient Terapeut Overgangs område

Living Morten Søndergaard Vi Liv Living I live Vi er i live Vi går live Vi lever Vi er i livet Som i et hus Vi er i huset Vi lever i huset Vi elsker i huset Vi sover i huset Vi efterlader vores ting i huset Vi lever og forlader huset Vi lever Vi vil gerne at huset består Vi vil være Ligesom husene Vi vil ind i vores tilværelser