Norges Røde Kors Hjelpekorps Side 1 Lagledelse LAGLEDELSE EMNEKORT Før søk3 I søk4 Viktig å huske4 Sikkerhet5 Mat/Drikke/Pause5 Etter avsluttet søk5 Rutiner.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Muntlig eksamen i historie
Advertisements

Ledelse i UB God morgen! På en skala fra 1-10 …
Regattaforberedelser Norsk 40,7 Klubb v/ Jørn-Erik Ruud
TUNGT OG ENSFORMIG ARBEID
SAMØVELSE opptreden skadested
Hurum PPTs erfaringer med LP
Her kan du lese om: Hvor finner du de ledige jobbene?
Mitt selskap og logo KF oppgave Av FLT Student.
HVERDAGSAKTIVITETER & ENERGIØKONOMISERING
Et sjeldent kurs for mennesker med en sjelden sykdom
Hva er Oppvarming? Treningslære Jim-Cato Johnsen 06/07
Erstatter i sin helhet skriv 1 (tidligere publisert på nettet)
Kvalitetssystemet ISO 9001:2000
Seksjon psykoser, sykehuset Levanger
Medlemsorganisasjonene: Medlemmer per oktober 2010.
Pasientens bekymringer og hvordan hjelpe?
MEDARBEIDERSAMTALEN Planleggings-samtalen Oppfølgings-samtalen
Levende HMS-system – hva betyr det i praksis?
Personlig planlegging
IK – Akvakulturforskriftens krav og innhold
VELKOMMEN TIL URO OPPLÆRING
Usikkerhet skal integreres i prosjektstyringen
Veiledning av studenter
Prosjektplanen Pedagogisk ledelse.
AD SIGNALER Innkast Ad markerer når ballen er ute av spill.
Gratulerer med dagen ”Brukerens hjem – din arbeidsplass”
Lederen som coach Jeg kan ikke lære noen noe,
Hvorfor vernerunder Kurs i vernearbeid/vernerunder 23. januar 2013
Noen nyttige råd og tips – IK - Akvakultur Denne presentasjon er utarbeidet av Fiskeridirektoratet og Mattilsynet i forbindelse med innføring av IK – Akvakultur.
IK – Akvakulturforskriftens krav og innhold
REKRUTTERING OG OPPLÆRING AV VALGMEDARBEIDERE
Alarmfasen ved skredulykke
Kvalitative og kvantitative metoder
Forholdet mellom etiske- faglige, og juridiske dilemmaer
Forholdet mellom etiske- faglige, og juridiske dilemmaer
Hvordan holde orden i eget hus? Internkontrollforskriften
Noen nyttige råd og tips – IK - Akvakultur
Verdighet og livskvalitet hos pasienter med urinlatingsplager
MAS og oppfølging av det pedagogiske arbeidet i klasserommet
Sikkerhet, helse og arbeidsmiljø BIR Nett
Et oppdrag som ikke går bort
Roller og synsvinkler Bente Erlien
Innledning NJFF lang erfaring med utdanning av instruktører og kursledere Kursheftet utarbeidet for å gi deg informasjon og kunnskap om det å utøve veilederrollen.
Om personopplysningslovens betydning for systemutvikling Dag Wiese Schartum, Avdeling for forvaltningsinformatikk (AFIN), UiO.
DITT LIV Skru opp volumet og klikk for å komme i gang.
FOR nr 1127: Forskrift om systematisk helse-, miljø- og sikkerhetsarbeid i virksomheter (Internkontrollforskriften)
Workshop, Dokka – 9. nov
Seleksjonsprosessen Kap 4
Arbeidsmiljøet for ansatte
Framgangsmåte i mobbesaker 1. 2 Ved mindre episoder: Ta affære på stedet (gjelder for alle ansatte) og marker tydelig til hver enkelt plager at dette.
Norsk Schäferhund Klub HBU 2008 Feltsøk FELTSØK. Norsk Schäferhund Klub HBU 2008 Feltsøk INNLEDNING Innlæringsmetodene i denne leksjonen bygger på kunnskaper.
Introduksjon til systematisk HMS- arbeid Presentasjon
Ambulansepersonell og truende / farlige situasjoner Innlegg Nils Jul Lindheim.
INSTRUKSJON Du lærer: Hvordan du bruker fagkunnskap fra ditt eget utdanningsprogram i norskfaget Hvordan du kan forberede og gjennomføre en god instruksjon.
Egenvurdering av økonomisk stønad og råd og veiledning til unge mellom 17 og 23 år Laholmen 16. juni 2016 Nina Westby Evensen.
Nærturlederkurs En nærturleder er kvalifisert til å lede kortere dagsturer i områder hvor nærturleder er lokalkjent.
Kvalitet, risiko og avvik
3 STRESSMESTRINGSTIPS FOR LEDERE
VIS DETTE LYSBILDET: INTRODUKSJON
Helse miljø og sikkerhet
Copyright © Dale Carnegie & Associates, Inc.
Garmin Basecamp André Sørlie, 2014.
SOSIALRÅDGIVNING I SKOLEN
Livreddende førstehjelp
CAKE Q2 Dønn tilstede/ TOTAL Awareness
Vold og overgrep Hvordan avdekke og følge opp vold og overgrep på helsestasjonen – hvordan kommunisere med barneverntjenesten? Hvordan er vår praksis i.
Arbeidsmiljøloven En oversikt over relevante paragrafer i lovverket relatert til sakkyndig kontroll og sertifisert sikkerhetsopplæring.
Forskrift om Internkontroll
Norges Musikkhøgskole
PROSJEKT PDA I STEINKJER KOMMUNE MOBIL PROFIL
Utskrift av presentasjonen:

Norges Røde Kors Hjelpekorps Side 1 Lagledelse LAGLEDELSE EMNEKORT Før søk3 I søk4 Viktig å huske4 Sikkerhet5 Mat/Drikke/Pause5 Etter avsluttet søk5 Rutiner ved funn7 Lederfunksjoner9

Norges Røde Kors Hjelpekorps Lagledelse Side 2 HUSKELISTE LAGLEDER (2)

Norges Røde Kors Hjelpekorps Side 3 Lagledelse HUSKELISTE LAGLEDER (1) FØR SØK •Innhent informasjon (oppdrag, savnede) •Få oversikt over (noter i patruljelogg) –oppdrag (konsekvenser, utstyrsbehov) –mannskap i patruljen (fullt navn og mobilnr.) –hvilke erfaringer patruljen har –personlig utstyr •Vurder mannskapenes egnethet ut i fra oppdragets art –fysiske/psykiske form –opplæring/erfaring –bekledning/utstyr •HUSK –uttak, gjennomgang og fordeling av lagsutstyr –mat og drikke –sambandssjekk (primær kanal, alternativ kanal, kallesignal, ekstra batteri) –merkemateriell •Er oppdraget klart definert og har du forstått det? Hvis ikke  SPØR!

Norges Røde Kors Hjelpekorps Lagledelse Side 4 HUSKELISTE LAGLEDER (2) I SØK •Vurder om oppgitt søksform er hensiktsmessig i forhold til oppgitt informasjon om savnede og søksområdet patruljen beveger seg i (bør hytter tas med i søket osv.) •Stopp og lytt med jevne mellomrom •Utnytt utkikkspunkt – bruk kikkert •Vurder dekningsgrad i teigen opp mot oppdragets art og hastegrad HUSK •Du er KO sine øyner i felt, gi melding om relevante forhold (mannskap, søksteig, tause vitner) •Gi tilbakemelding til KO hvis tildelt søksoppdrag ikke er mulig å gjennomføre med de krav som er satt til søket (vil ta for lang tid, for tett vegetasjon osv.) •Vær kritisk til det du ser. Sil vekk informasjon / observasjoner / funn som med sikkerhet kan sies å ikke ha noe med den savnede å gjøre •Tenk taktisk ved funn av tause vitner –hvor kan den savnede ha gått? –skal jeg innføre spordisiplin slik at et sporsøk med hund er mulig?

Norges Røde Kors Hjelpekorps Side 5 Lagledelse HUSKELISTE LAGLEDER (3) SIKKERHET •Vurder sikkerhet for egne mannskap i alle valg du tar •Ved deling av patruljen bør minimum to og to gå sammen MAT/DRIKKE OG PAUSER •Gjennomfør teknisk hvil •Sørg for tilstrekkelig med pauser med mulighet for å spise og drikke •sjekk at alle i patruljen drikker tilstrekkelig ETTER AVSLUTTET SØK •Foreta en oppsummering av søket sammen med patruljen umiddelbart etter søket er avsluttet •Gi nødvendig tilbakemelding til KO –er patruljen samlet og er alt utstyr med? –er det gjort spesielle observasjoner –merk av på kart/skisse hvor patruljen har vært (resultatskisse) –lever resultatskisser til KO

Norges Røde Kors Hjelpekorps Lagledelse Side 6 HUSKELISTE LAGLEDER (4)

Norges Røde Kors Hjelpekorps Side 7 Lagledelse RUTINER VED FUNN OG SKADER (1) I LIVE •Yt nødvendig førstehjelp •Meld fra til KO –bevissthet, pust, annet observert –kartreferanse •Forebygg generell nedkjøling •Klargjør for transport •Observer pasienten MORS •Merk stedet og meld i fra til KO –MORS –kartreferanse •Trekk patruljen tilbake •VIKTIG: gå inn og ut samme vei •Vær forberedt på å iverksett vakthold etter ordre fra KO/Politi VED SKADER PÅ EGNE MNSK. •Yt nødvendig førstehjelp •Meld fra til KO –bevissthet, pust, andre observasjoner –kartreferanse •Klargjør for transport •Observer pasienten

Norges Røde Kors Hjelpekorps Lagledelse Side 8 RUTINER VED FUNN OG SKADER (2)

Norges Røde Kors Hjelpekorps Side 9 Lagledelse LEDERFUNKSJONER (1) PLANLEGGE •Kartlegg oppgaven(e) •Skaff til veie alle tilgjengelige opplysninger •Legg en plan ut fra de opplysninger du har IVERKSETTE •Informer om bakgrunn for, og hensikt med oppgavene(e) •Fordel arbeidsoppgaven(e) •Forsikre de om at alle har forstått planen og kjenner sin oppgave KONTROLLERE •Påvirk retning og tempo •Håndhev krav som er satt til utførelse •Sørg for at alle bidrar til å oppnå målet •Gjør bruk av underordnede ledere (deleger)

Norges Røde Kors Hjelpekorps Lagledelse Side 10 LEDERFUNKSJONER (2) STØTTE •Oppmuntre og påskjønn god utførelse av gruppen som helhet og av den enkelte •Gi veiledning ved dårlig utførelse av den enkelte og av gruppen •Utjevn motsetninger innen gruppen •Imøtekom individuelle behov INFORMERE •Informer gruppen kontinuerlig om forhold av betydning for gruppens aktivitet •Informer organisasjonen på siden og oppover (lagledere, KO) BEDØMME •Vurder om oppdraget er løst (lagleder) •Få gruppen til å bedømme egen innsats, dvs. sammenlign utførelsen med de krav og mål som ble satt opp for utførelsen av oppdraget HUSKEORD  P lanlegge I verksette K ontrollere S tøtte I nformere B edøme