Etablering av ”MATEMATIKKROM”

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Tidlig Innsats Early Years 1. – 4. årstrinn
Advertisements

Kartleggingsmateriell: Språkkompetanse i grunnleggende norsk
HVORFOR VELGER ELEVEN Å DELTA NÅ?
Åsmund Sollien Schau og
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Na 105 Naturfagdidaktikk Gerd Johansen,
INNFØRING AV NY LÆREPLAN – UTFORDRINGER BÅDE FOR FORELDRE OG SKOLE
PEDAGOGISK UTVIKLINGSPLAN 2008 /2009
Av Oda, Magnus, Elfrid og Siw-Anita
Satsing på MNT •Norge har siden 2002 hatt nasjonale strategier for satsing på MNT •Startet med resultatene fra PISA og TIMSS.
Foreldrene betyr all verden! Mona Røsseland Ann-Christin Arnås
Kroppsøvingsdidaktikk
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE FOR VG1
Velkommen til foreldremøte for neste års første trinn
Oslo kommune Utdanningsetaten Lambertseter videregående skole 1 Tiltak for bedre læring 4. november 2009 Tiltak for bedre læring - Felles ansvar.
Hvordan hindre frafall i videregående opplæring
Veiledet matematikk.
Vitensenteret i Trondheim
Praksislærermøte GLSM-praksis
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
YOP Yrkesrettede opplæringsplaner Steigenskolen Mestringsprosjektet.
Foto: Carl-Erik Eriksson Realfagsamlinger – i Trondheimsskolen MESTRING _ MOTIVASJON _ MULIGHETER.
UNGDOM OG ØKONOMI Finansnæringen dag 27. mars 2012 direktør Jan Digranes, FNO
Institutt for lærerutdanning og skoleutvikling UiO Hva i all verden har skjedd i realfagene? Norske elevers resultater fra TIMSS 2003 Liv.
Hvordan hjelper vi barna våre med matematikk?
Hvordan ivareta ”særskiltelever” på Design og håndverk Vg1 2007/08?
Den realfaglige skolesekken Hva kan museene gjøre for å styrke interessen for realfag? Statssekretær Lisbet Rugtvedt.
Informasjon til skolens ansatte om skoleprogrammet VIP
Elevmedvirkning Prinsipper for opplæringen:
LP og evidens i undervisningen
Ny læreplan, nye utfordringer
MAS og oppfølging av det pedagogiske arbeidet i klasserommet
STUDER SMARTERE Kurs i studiestrategi Modul 1 Bli en bedre student Lene Røsok Dahl Karriereveileder, BI Karriereservice Velkommen på kurs Presentere.
Samkommunestyret – Kunnskapsløftet v/Tone Volden Rostad Kunnskapsløftet er en ny og omfattende reform av hele grunnopplæringen. Visjonen er å.
Tidlig innsats i matematikk
Velkommen til et nytt skoleår!
Drop-In metoden i skolen
ForVei Konferansen MEG Informasjon om.
Ungdomstrinnsmeldinga Motivasjon-mestring-muligheter.
Sørum kommune Prosjekt økt lærertetthet over 4 år
KURS FOR INSTRUKTØRER 4.DESEMBER 2014 Bli kjent med og avklare rollen som lærebedrift i et 4-åring utdanningsløp.
Slåtthaug ungdomsskole
Drop-In metoden En metode for å veilede elever til en mer positiv elevrolle Fra bekymring til forandring gjennom samtale, veiledning og oppfølging Utviklet.
FORELDRESKOLEN DEL 2 MATEMATIKK
Kroppsøving og andre fag ved Hadeland VGS
Program for ungdomskolen i faget ”Utdanningsvalg”
Hva er viktig for elevers læring?
Foreldreskole i matematikk - Du utgjør forskjellen! Eirin Anette Ekeberg
MATEMATIKK Åmot ungdomsskole Erfaringer -Vurdering -Karakterer -Ulike mål -Hva kan hjemmet bidra med? -Oppgave fra prøve i matematikk 8. trinn.
Til elevene Hei! Du begynner nå på en prosess der du skal foreta et valg av utdanning som vil påvirke ditt fremtidige yrkesliv. Mulighetene er mange, og.
Matematikk og motivasjon Matematikkhjelperen Hanan M. Abdelrahman Kristiansand
Oppstart oppstart. Hva er matematikk for små barn? Barn er opptatt av og nysgjerrige på det meste, også på matematikk. Størrelser, alder, former, tall.
Institutt for lærerutdanning og skoleutvikling UiO AKTUELLE UTFORDRINGER I MATEMATIKKFAGET Analyser fra TIMSS 2007 og PISA+ Ole Kristian Bergem.
Two Teachers En kort innføring til foreldre. Hva er Two Teachers? En av tidenes største norske studier på utdanning. På initiativ fra Kunnskapsdepartementet.
Elevundersøkelsen 2015 Består av temaene; trivsel, motivasjon, hjem-skole, støtte fra lærerne, arbeidsfordeling og læring, vurdering og læring, medvirkning,
Velkommen til møte for foresatte på 1.trinn våren 2016 Agenda: Opplæringsloven v./rektor Sosial kompetanse Matematikk Norsk Erfaringsutveksling Lekser.
Foreldrenes betydning for elevenes læring Thomas Nordahl
Vi vet godt hva som virker, og ikke virker…
Internasjonalisering
Kompetanse for manfgfold
Studieleder Vibeke Bjarnø Fagansvarlig Aina Fossum
«Utviklende læring i matematikk»
Skole- hjem samarbeid.
Lekser.
Oppgaver som fremmer kommunikasjon B – Samarbeid
SKOLEUTVIKLING GJENNOM ERASMUS+
RPHO regional plan for et helhetlig opplæringsløp
Som ble fylt med programmering
Samarbeid hjem – skole (en veileder)
Hvordan jobbe før-under- etter i ressursteam. § 1- 4.
Utskrift av presentasjonen:

Etablering av ”MATEMATIKKROM”

REALFAGSATSING PÅ STABBURSMOEN Stabbursmoen har høsten 2012 fått tildelt kr. 180 000,- fra Trondheim kommune Etablering av MATEMATIKKROM (1 rom eller flere ”stasjoner”) Innkjøp av utstyr til bruk i matematikkundervisning og andre fag Veiledning av lærere Fokus på forståelse i matematikk Kay Ronny Dahl, matematikklærer 9. trinn Stabbursmoen skole

HVORFOR SATSE PÅ MATEMATIKK? Heve kunnskapsnivået i matematikk svake norske resultater i internasjonale undersøkelser som TIMMS, PISA Avgangseksamen 10.trinn: Svakere eksamensresultater i matematikk enn i engelsk og norsk Frafall i videregående skole: ofte pga. matematikk Rekruttering - Velge utdanning innen realfag stor mangel på realfaglig kompetanse i norsk arbeidsliv Kay Ronny Dahl, matematikklærer 9. trinn Stabbursmoen skole

HVORDAN ARBEIDE MED MATEMATIKK? Fra LK06 – fagplandelen ”må elevane få høve til å arbeide både praktisk og teoretisk. Opplæringa vekslar mellom utforskande, leikande, kreative og problemløysande aktivitetar og ferdigheitstrening”. ”Det må leggjast til rette for at både jenter og gutar får rike erfaringar som skaper positive haldningar og ein solid fagkompetanse”. Kay Ronny Dahl, matematikklærer 9. trinn Stabbursmoen skole

HVORFOR KONKRETISERINGSUTSTYR? Øke elevers forståelse i matematikk Øke motivasjon for matematikk Fører til større variasjon i undervisningen Elever lærer på ulike måter Flere kan oppleve mestring Viktig poeng: Dette blir brukt som et hjelpemiddel/supplement i undervisningen Kay Ronny Dahl, matematikklærer 9. trinn Stabbursmoen skole

Kay Ronnys matematikktimer Elevene er allerede vant med å jobbe på flere måter og med konkreter Relasjonell forståelse i matematikk er et viktig fokus i mine timer Elevene forklarer mye: ”Koffer e d sånn?” ”Forklar ka du meine” Elevene underviser selv – har blitt vant med å stå foran klassen og forklare for andre Vi jobber mye praktisk/semi-virkelig og overfører dette til det teoretiske Kay Ronny Dahl, matematikklærer 9. trinn Stabbursmoen skole

Hva mener jeg med forståelse Instrumentell forståelse: ”Regler uten tanke” Elevene følger steg-for-steg-prosedyre Pugging Etter en måned husker elevene generelt cirka 8 % av det de har lært instrumentelt. Relasjonell forståelse: ”Er med og lager regler” Elevene blir i stand til å løse oppgaver på flere måter Resonnering Etter en måned husker de cirka 58 % av det de har lært. Kay Ronny Dahl, matematikklærer 9. trinn Stabbursmoen skole

Hvordan lærer elevene best 1. Presentere stoffet auditivt 20 % 2. Presentere stoffet auditivt og med bilder 50 % 3. Presentere stoffet auditivt, visuelt og elevene får være med å diskutere 70 % 4. Presentere auditivt, visuelt, diskutere og arbeide aktivt med ulike momenter 90 % Kay Ronny Dahl, matematikklærer 9. trinn Stabbursmoen skole

Kay Ronny Dahl, matematikklærer 9. trinn Stabbursmoen skole HVA MED DERE? Fra Nasjonalt senter for matematikk i opplæringen: foreldres holdning og innstilling er viktig for barns læring i matematikk foreldre som støtter og viser at de synes matematikk er viktig, påvirker barna med sin positive holdning foreldre kan utfordre og engasjere barna hjemme med for eksempel spill og matematikk i hverdagssituasjoner (innkjøp, matlaging, reiseplanlegging, fritidsaktiviteter, aviser, TV osv) Kay Ronny Dahl, matematikklærer 9. trinn Stabbursmoen skole

Som foresatt kan du bidra med Positiv holdning: Alle kan noe matematikk Alle kan utvikle seg videre Bevisst ta i bruk matematikk / regning Spille sammen Gjøre oppmerksom på regning i hverdagen LYKKE TIL! Kay Ronny Dahl, matematikklærer 9. trinn Stabbursmoen skole