Kunden som med-designer

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Etablering av effektiv produksjon på tvers av landegrenser
Advertisements

Telemator ® Programvare for prosjektering, dokumentasjon og drift av:
Varmepumper Av Snorre Nordal Seksjon for læring og lærerutdanning
Antalis-HQ BRUKERVEILEDNING FOR BESTILLINGER. Antalis, Europas ledende distributør av papir, emballasjeløsninger og dekor & display produkter, presenterer.
Plan for markedssatsing: <sett inn navn på markedssatsing>
Målgruppe / Budskap Hvem skal du snakke til og hva skal du si
Brukertesting •Lærefil fra •© 2004 Nina Furu.
Del 2: Posisjon hos kunder og marked
Ledere for LP 7-skoler Gardermoen Torunn Tinnesand
Sommervikar i Blend.
Ledelse Personallederens utfordringer Personaladministrative verktøy
Mestring og forebygging av depresjon
10. Presenting Page Elements Presentere sideinformasjon.
Teknologiledelse 1 Hvordan utvikle produkter med høy designfokus Kristine Holbø SINTEF Teknologiledelse.
Ytelses- og inntrykksassosiasjoner
Markedskommunikasjon, Reklame, Salgsfremmende tiltak, PR og Direkte markedsføring Kapittel 17, 18 og 19.
Wenche Frogn Sellæg hilser til dere alle.. Et godt liv med demens Hamar Wenche Frogn Sellæg/ Kari-Ann Baarlid.
Kroppsøvingsdidaktikk
Aktivitet på Mestringssenteret
Lærerprofesjonens etiske plattform
Sesjon 3: Organisasjonslæring
Segmentering Kapittel 8.
Posisjonering Kapittel 10.
Merkevarer Kapittel 9.
Forretningskonsept og forretningsplaner
Lederforum 15. og 16. april 2013 Diktator mot dikter
Elektroniske verktøy Diakonhjemmet nov 2008 (Klikk for å komme til neste side)
fagakademiet.no1// Temakurs knyttet til Samhandlingsreformen Kreativ omsorg, Tromsø Odd Mandal, kompetanserådgiver Fagakademiet.
Tittel på presentasjonenSide Portal for leder En leder vil finne sine oppgaver fordelt på 2 mappekort Mappekortet Leder selvbetjening tilsvarer.
Empiriske metoder Oppgaveanalyse, observasjon
Eng: map labelling Navnsetting på kart Prosjektet adresserer navnsetting på kart problematikken, og resultatet av arbeidet vil bli en del av OneMap. Bent.
Java sertifisering - testern tester test
Arbeidsmarked NHH-kandidater
Samhandling og kommunikasjon
Definere og velge hovedmål og delmål
Kantinen - Torsdag 03. Mai 2007 ”Introdusere” Blend til studentene.
Hovedfagspresentasjon
Produksjonslogistikk En strategisk satsning SINTEF teknologiledelse
FAU - Lysarkene ligger på MEDLEM AV FAU - HVA NÅ? - Hva gjør FAU? - Hvordan jobber FAU? - Hvorfor har vi FAU? Alle foreldre som.
Kort om | skinn. Skinn er et levende materiale og hver hud har sine merker og karakter. Strukturen kan variere. Det er vanlig at man trykker et nytt mønster,
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
Introduksjon til Lean EFD Induction AS
Hvorfor er nå psykologi så viktig, da?
Metode for systembeskrivelse og
Brukermedvirkning In 140 Forelesning. Historie Skandinaviske tradisjon Sosio-teknisk metode NJMF-prosjektet( ) –Dataavtalen LO-NAF(i dag NHO) –Arbeidsmiljøloven.
Kantlister / Pakninger / Fenderlister / Vinduslister
Misjon Isave skal tilby en “do-it-your-self” løsning til markedsførere for å etablere automatisert dialog mot markedet.
Gruppeundervisning /
Tittel på prosjektoppgaven: ”Etablering av ny internettpresentasjon og innføring av den web-baserte delen av et intranett ved Høgskolen i Stavanger.” Presentasjon.
”Bevissthetspsykologien”
Informasjon og Internet Kjetil Otter Olsen Underdirektør IT-Drift, USIT.
Segmentering og målgruppetenkning
Kapittel 7 Analyse Å analysere sammensatte tekster bilde – film -reklame SG- design/Fotolia.
Fagkveld om psykisk helse «GOD PSYKISK HELSE MED KRONISK SYKDOM» Hva er psykisk helse? Livskvalitet og kronisk sykdom Tankens kraft – tanker, følelser,
USEtool – Trinn 4 – Workshop – støtteverktøy 4aSINTEF / NTNU Workshop - Hva fant vi? - Hvordan skal vi forstå funnene? - Hva betyr dette i forhold til.
Teknologi og samfunn 1 Interessenter – hvem er interessenter til et prosjekt? Hvem er prosjekts primære kunde hva er formålet med prosjektet og hvem er.
Kapittel 7 Merkeassosiasjoner
Kapittel 19 Operative tiltak.
Del 2 – Introduksjon Kapittel 6 Kjennskap
Kapittel 3: Psykologiske effekter av merkeverdi på kundene
IoT i smarthus: Paradigmeskifte i 2017
Omdømmebygging for kristne friskoler: Hvordan sikre at skolen oppnår og bevarer en positiv differensiering? Prof Magne Supphellen.
Innovasjon i lokalarbeidet
Utvikling av merkevaren Toftøy Barnehage
Markedskommunikasjon, Reklame, Salgsfremmende tiltak, PR og Direkte markedsføring Kapittel 17, 18 og 19.
Posisjonering og differensiering
Norsk Forening for Kognitiv Terapi Ferdighetstrening
Strategisk markedsføring
Søknad: Årets Leanprosjekt
Utskrift av presentasjonen:

Kunden som med-designer Professor Magne Supphellen

Strategisk bruk av med-design: Et enkelt rammeverk Deltema Hva skjer med produktopplevelsen og produktvurderingene når kunden blir med-designer? Strategisk bruk av med-design: Et enkelt rammeverk 03.04.2017 Fornavn Etternavn, navn@nhh.no

Brukeren/kunden deltar aktivt i produksjonen av designopplevelsen Med-design Brukeren/kunden deltar aktivt i produksjonen av designopplevelsen Prosumpsjonsbegrepet (produksjon + konsumpsjon) – Toffler 1980, Xie et al 2008 Innebærer at produktet inneholder en ”plattform” som gjør det mulig for kunden å komponere egne design-opplevelser 03.04.2017 Fornavn Etternavn, navn@nhh.no

03.04.2017 Fornavn Etternavn, navn@nhh.no

Hvorfor skulle kundene være interessert i å være med-designere? Skreddersøm til egne behov og preferanser Større krav til individ-tilpasset funksjonalitet Stadig nye produkter gis symbolverdi Produkter brukes i økende grad til å bekrefte eller utvikle eget selvbilde og identitet Skaperglede Kognitiv og sansemessig stimulans Følelse av kontroll/empowerment Deltagelse kan gi en følelse av styring og kontroll i en hverdag med stor usikkerhet 03.04.2017 Fornavn Etternavn, navn@nhh.no

Mulige psykologiske effekter av med-design Økt selv-involvering Produktet knyttes til selv-bildet i hukommelsen Eierskaps-effekter Når kunden selv bidrar, stimuleres eierskapsfølelsen til sluttproduktet (Pierce et al. 2003) Fysisk berøring forsterker denne effekten the ”mere touch-effect” (Peck & Shu 2009) 03.04.2017 Fornavn Etternavn, navn@nhh.no

Pskologiske effekter (2) Produktet oppleves mer autentisk Fordi kundens bidrag er en unik hendelse som knyttes til produktet 03.04.2017 Fornavn Etternavn, navn@nhh.no

Potensielle effekter på evaluering av produktet og merket Linken til selvbildet kan gi overføring av positive emosjoner Eierskaps-effekten gir mer positive holdninger til produktet Autentisitets-effekten påvirker også holdningene positivt 03.04.2017 Fornavn Etternavn, navn@nhh.no

Potensielle negative effekter Tvungen eller for mye deltagelse kan gi negative effekter Deltagelsen kan føre til intern attribuering ”Kvaliteten skyldes min innsats” Kun er fare dersom kundens innsats dominerer

Merkestrategisk med-design Aktiv bruk av med-design for å forsterke merkets posisjonering Merkeposisjonering = et mindre antall relevante assosiasjoner som skal differensiere merket Differensieringsfaktorer Assosiasjoner som er viktige for valg – og som merket skal skille seg ut på Paritetsfaktorer Assosiasjoner som er viktige for valg – og som merket skal ha paritet med konkurrentene på 03.04.2017 Fornavn Etternavn, navn@nhh.no

Merkeposisjonering: Eksempel FRIELE Nydelig smak Utsøkt aroma Primære assosiasjoner Sekundære Lidenskap Høy kompetanse Norges Eldste kaffehus 03.04.2017 03.04.2017

Merkestrategisk med-design: Et enkelt rammeverk Analyse av dagens prosumpsjons-elementer Analyse av dagens produksjons-elementer

Merkestrategisk med-design: Et enkelt rammeverk Analyse av dagens prosumpsjons-elementer Analyse av dagens produksjons-elementer Utvikle strategiske forbedringer vha med-design 03.04.2017 Fornavn Etternavn, navn@nhh.no 15

Merkestrategisk med-design: Et enkelt rammeverk Analyse av dagens prosumpsjons-elementer Analyse av dagens produksjons-elementer Utvikle strategiske forbedringer vha med-design Kost-nytte-vurdering, eventuelt testing av løsninger Valg av med-design-løsninger 03.04.2017 Fornavn Etternavn, navn@nhh.no 16

Dagens prosumpsjonselementer Detalj-analyse av dagens bruk av produktet og identifiser prosumpsjonselementer (PE) Friele: kjøpe, transportere hjem, åpne pakken, klargjøre trakter, finne filter, tømme kaffe opp i filteret, trakte kaffen, kaste filteret, servere kaffen, holde kaffen varm, lagre Jakte på strategiske forbedringer vha med-design Hvordan kan det bygges inn med-design-løsninger i det enkelte PE som bygger differensieringsfaktorene? Eksempel: Ny trakter hvor forbruker kan velge mellom flere ulike trakteprosesser som gir ulik smak (bygger ”kompetanse” og ”lidenskap”) 03.04.2017 Fornavn Etternavn, navn@nhh.no

Dagens produksjonselementer Analysere dagens produksjonselementer Friele: velge ut og kjøpe inn kaffebønner, brenne og male bønnene, lage emballasje, fylle kaffepulver i emballasjen, distribuere kaffen til butikkene, etc. Jakte på strategiske forbedringer vha med-design Hvordan kan kunden involveres vha med-design-løsninger for å styrke differensieringsfaktorene? Eksempel: La kunden besøke produksjonslokalene, få opplæring om kaffesortene og deretter gis anledning til å velge sin egen blanding, gi den et eget navn (i tillegg til Friele) og bestille gitte kvanta av denne. 03.04.2017 Fornavn Etternavn, navn@nhh.no 03.04.2017 Fornavn Etternavn, navn@nhh.no 18

Merkestrategisk med-design: Et enkelt rammeverk Analyse av dagens prosumpsjons-elementer Analyse av dagens produksjons-elementer Utvikle strategiske forbedringer vha med-design Kost-nytte-vurdering, eventuelt testing av løsninger Valg av med-design-løsninger 03.04.2017 Fornavn Etternavn, navn@nhh.no 19

Designere selger ikke design, men produktopplevelser (for det er det kundene kjøper)