Høgskolen i Sør-Trøndelag Evalueringen sett fra de evaluertes side.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
NRT-sak 18/08 Oppfølging av NOKUTs evaluering av ingeniørutdanningen.
Advertisements

Styrenes ansvar – utfordringer og utviklingstrekk
Kvalitetssikring av høyere utdanning i Norge – Historikk, Praksis og Effekter Bjørn Stensaker.
Praksisopplæringen – hvordan heve kvaliteten på praksis?
Rammevilkårene for forskning i utdanningen Toril Johansson, ekspedisjonssjef Universitets- og høyskoleavdelingen.
Nina K. Vøllestad Avdeling for helsefag Institutt for helse og samfunn Det medisinske fakultet TRANSFORMASJON AV VITENSKAPELIGE TENKE -, ARBEIDS- OG VURDERINGSMÅTER.
Bakgrunn og rammer for revisjon av rammeplan for ingeniørutdanning Seniorrådgiver Ole Bernt Thorvaldsen.
Hva betyr forkurset for rekruttering til ingeniørutdanning?
NVU – aktører De som presenteres her er: •HiA •HiB •HiNT •HiST •UiS.
| 1 Rammer for god utdanningskvalitet ? Om NOKUTs kriterier og akkrediteringer Prosjektleder for revidering av NOKUTs forskrift, s eniorrådgiver.
1 Seminar om samarbeid mellom høgre utdanning og arbeidslivet Norgesuniversitetet, NUV, Tromsø Prosjekt: Integrert kunnskapsutvikling mellom.
ved Wenche Natland Dahlen Karl-Johan Johansen
NOKUTs evaluering av ingeniørutdanningen Evalueringen sett fra en liten høgskole Instituttleder Terje Tvedt Institutt for teknologi- og nautikkfag Høgskolen.
Inga Bostad / Viserektor Arbeid med kvalitet i undervisning og utdanning ved UiO Seminar: Evaluering av kvalitet i undervisning og utdanning, 23. april.
Maritim profesjonsutdanning Forslag til ny nasjonal struktur for maritim offisersutdanning Innstilling fra arbeidsgruppe nedsatt av MARUT Arbeidsgruppens.
Kvalifikasjonsrammeverket - en pedagogisk reform
UNIVERSITETET FOR MILJØ- OG BIOVITENSKAP Velokmmen til master i folkehelsevitenskap 1 Master i FOLKEHELSEVITENSKAP Natur og miljø – helse og.
Drift av Vmware ESX Server for HiST
1 TRENDER forskning, utdanning og nyskaping Utkast
Personalseminar Avdeling for IT Høgskolen i Østfold 18.mars 2005
Kommentarer knyttet til forskningsmeldingen Kommentarer fra Henrik Jakobsen, professor, forskningsleder Avdeling for Realfag og Ingeniørutdanning Høgskolen.
Geir Arnulf 17. februar 2010 Forskningsmeldingen.
Veiledersystem på Web Oppdragsgiver: HIST, AITeL på vegne av TISIP.
Strategiprosess Allmøte SAM desember 2011 DJ
Møte i Nasjonalt Råd for Teknologisk utdanning - Høgskolen i Oslo oktober 2007 Forskerrekrutteringsbehov i Norge - Framskrivninger til 2020 basert.
Evaluering av allmennlærerutdanninga på oppdrag fra Kunnskapsdepartementet Jon Haakstad, NOKUT Levanger, 3. februar 2006.
Møte i Nasjonalt Råd for Teknologisk utdanning - Høgskolen i Oslo oktober 2007 Tiltaksplan for å styrke realfagene 2007/2008 Geir Anton Johansen.
Realfag og ingeniørutdanning Visjon: Å bli regional industris første valg som kompetanse- og FoU-samarbeidspartner Helhetlig kunnskapskjede: Næring – Forskning.
Høgskolen i Oslo Tid til forskning som forhandlingstema - erfaringer fra høgskolene UHR-konferanse Trine B. Haugen.
Om Kunnskapsdepartementets forskningssatsinger
Evaluering av 2- og 3-årige ingeniørutdanninger ( 30. mai 2007: Om evalueringsprosjektet Rådgiver Astrid Børsheim, NOKUT.
Studentenes medvirkning i kvalitetssikringsarbeidet. Stine Hjerpbakk (PS) og Emilie Bjerke Melbye (StL) NOKUT-konferansen Oslo 2010.
Forskningsrådet og internasjonalt samarbeid
Didaktiske analysekategorier
Målbilde for byggstudiet ved NTNU i 2040
NVHs kvalitetssystem Allmøte på NVH: Lov om universiteter og høgskoler Krav til systemet: ▪§ 1-6. Kvalitetssikring (1)Universiteter og høyskoler.
NVHs kvalitetssystem Master NVH: Januar Lov om universiteter og høgskoler Krav til systemet: ▪§ 1-6. Kvalitetssikring (1)Universiteter og høyskoler.
Omlegging til læringsutbyttebeskrivelser i planverket
Muligheter for tilrettelegging Sosial- og helsedirektoratet Snart Student? Informasjon om høyere utdanning og funksjonsnedsettelse. September – men.
Kvalitet i ingeniørutdanningen
En betraktning fra ingeniørutdanningen ved HiVe
Fornyelse mot høyere kvalitet vil kreve mer samarbeid Dekan Ole-Gunnar Søgnen Konferanse om norsk ingeniørutdanning.
NOKUT evaluering 2008 Ingeniørdidaktisk kurs Marte Bratseth Johansen Seksjon for universitetspedagogikk Program for lærerutdanning
Synliggjøring og kvalitetssikring av UH-bibliotekene i ny mål-struktur og ved budsjett-rapportering til departementet Stabsdirektør Hans Martin Fagerli,
INGEVA Evaluering av ingeniørutdanninger som følger rammeplan. Presentasjon av prosjektplan. Rådgiver Astrid Børsheim, NOKUT.
Studieadministrasjon ved mat.nat. – hvor står vi, hvor går vi? Tilpasning til ny ledelsesmodell – og Kvalitetsreformen.
Ny rammeplan ingeniørutdanningen Høstmøte AITeL Vedtas av Kunnskapsdepartementet Innføres for alle ingeniørutdanninger i Norge fra.
Rekruttering til lærerutdanningene Akademisk kvalitet Profesjonskvalitet.
Forskingsrådets policy for forskning ved de statlige høgskolene Kommentar Dekan Kristin Barstad Høgskolen i Buskerud.
Utfordringer for Universitets- og høyskolesektoren Per Botolf Maurseth, Innledning UHRs direktørskole
Høgskolen i Oslo Videre om Oslomodellen Integrering av IKT i allmennlærerutdanninga med vekt på flerfagsdidaktikk IKT-utvalget ved LUI Vibeke.
Studentevaluering av undervisning Gunnar Handal Seminar om kvalitetsvurdering UiO,
Innpassing av videreutdanning i mastergrad Rapport fra arbeidsgruppe nedsatt av Universitets og høgskolerådet Gyrd Thrane, UiT Norges Arktiske Universitet.
Nye studiemodeller på Drift av datasystemer, Informasjonsbehandling og IT-støttet bedriftsutvikling Geir Ove Rosvold Svend Andreas Horgen Greta Hjertø.
AITeL – Avdeling for informatikk og e-læring Presentasjon for høgskolestyret 17.september 2007.
EVU på UiO Etter- og videreutdanning av lærere som ‘case’ Utdanningskomiteen 25. januar 2016 Eli Ottesen.
Inntakskvalitetsundersøkelsen Høsten 2008 Presentasjon SKU
STYLE seminar 4. mars Strategi 2020: UiO skal tilby landets beste lærerutdanning og øke rekrutteringen av gode studenter innenfor realfag (s.8).
Tanker rundt kommende SFU-er, og hvordan disse kan bidra til økt utdanningskvalitet Avdelingsdirektør Ole-Jacob Skodvin, NOKUT, Avdeling for utredning.
FoU-basert undervisning ved ASP Studiekvalitetsdagen på HiST 2007 Høgskolelektor Berit Nicolaysen.
Høgskolen i Sør-Trøndelag EVALUERING AV INNTAKSKVALITET Høsten 2008 RAPPORT: AFT Antall studenter: 140.
Omstillingsprosjekt ved vernepleierutdanninga ved HiST
Statssekretær Jens Revold
Gjennomføring av tilsynet
Overordnet strategi SV-fakultetet
Samarbeidsarenaer som virkemiddel for å fremme god læring Teknologisk forum, TNM-Porsgrunn 15. mars 2017 Randi T. Holta Visedekan for profesjonsutdanningene.
SUS 6/18 Strategiske utviklingsmål
Utdanningskvalitet – Nord universitet
Lik kvalitet i studieprogram som gjennomføres på flere studiesteder
Hvordan lykkes med utveksling?
Utskrift av presentasjonen:

Høgskolen i Sør-Trøndelag Evalueringen sett fra de evaluertes side

Høgskolen i Sør-Trøndelag -En god prosess -Strevsom selvevaluering -For mye vekt på selvevalueringstallene? -For tam?

NOKUT om HiST (AFT/AITeL) : • HiSTs ingeniørutdanninger har et faglig godt nivå • Utdanningsvirksomheten er velorganisert • Muligheten til medinnflytelse for studentene er god • Velfungerende system av studentevalueringer • Høgskolen har gode tiltak for rekruttering av kvinner • Gode tiltak for introduksjon av nye studenter • Ny teknologi er i høy grad tatt i bruk for å utvikle nye undervisningsmetoder og hjelpemidler

NOKUT mener at HiST (AFT/AITeL) bør : 1.Evaluere gjennomførte rekrutteringsaktiviteter som grunnlag for å gjøre strategiske valg når det gjelder spørsmål om studietilbud og måltall for nye studenter 2.Gjennomføre tiltak for å øke gjennomstrømningen, bl.a. analyse av studentenes inntakskvalitet og evaluering av tiltak som har blitt gjennomført 3.Bedre samarbeidet mellom de allmenne og tekniske fagmiljøene, og vurdere en viss tilpasning av de grunnleggende emnene til de tekniske emnene 4.Øke antall lærere, og avsette tid for lærerne til pedagogisk og vitenskapelig utvikling 5.Ta hensyn til de faglig sakkyndiges synspunkter på utdanningene, og gjennomføre relevante tiltak

Forts.: NOKUT mener at HiST (AFT/AITeL) bør: 6.Benytte benchmarking nasjonalt og internasjonalt ved utforming av studie- og fagplaner 7.Skape et helhetlig syn på forskningsbasert undervisning 8.Øke FoU-virksomheten, bl.a. ved å samhandle med næringslivet i større grad enn i dag, og derved skape muligheter for økt ekstern finansiering 9.Bedre bedømmelsen av studentenes sluttkompetanse ved å utvikle delmål med utgangspunkt i rammeplanens kompetansekrav 10.Ivareta og bruke det internasjonale nettverket mer systematisk

Nå er det bare å ”brette opp ermene”