Indikatorer og forutsetninger for god pleie og behandling Hvordan kan legen sikre verdighet og omsorg for de gamle? Gerd Torbjørg Åmdal Overlege / Spesialist.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Å kunne kommunisere om seksualitet
Advertisements

Snakk sant om livet…… Omsorgsverdier ved livets slutt
Velkommen til kurskvelder for støtte- og fritidskontakter !
Music: Nightengale Serenade
Masteroppgave Masteroppgave i helsevitenskap UIS nov 2012
Vennskap Ikke gå foran meg, kanskje følger jeg deg ikke.
- Et samtaleverktøy for styrking av sosial og emosjonell kompetanse
Møteplass for etisk refleksjon
VERDIGHETSPRINSIPPER
Samspill og Samhandling
Sommervikar i Blend.
Å forstå seg selv og andre
Hønefoss politistasjon
Kommunikasjon ”Møte med sinte og aggressive personer”
Kommunikasjon og anerkjennende samtaler
To kjerneferdigheter Lytte Stille spørsmål
Veiledning av elever / lærlinger
Det gode Det rette Det rettferdige
MI – Motiverende intervju som hjelpemiddel ved livsstilsendring
Marte Meo i Demensomsorgen Oslo Kongressenter 4.september 2007 Marianne Munch Marte Meo Supervisor NKS Olaviken alderspsykiatriske sykehus.
AKB-Pårørende en ressurs
- roller og forventinger
TOLKING ved Språktjenester
Erfaringer fra Tromsø kommune
Den store ID-quizen Hvem er du? - Ta testen nå!.
Noen illustrasjoner til Svebaks foredrag (NB
målet Hovedmål i PR modul 2 var å
Barnehagepersonalets betydning i barns liv
Fagskole i kommunehelsetjenester 2011
Hva hører du når du lytter? Hvem blir du når du svarer?
Undervisning om Joyce Travelbee
”Med hodet over vannet…”
BARNS TRIVSEL - VOKSNES ANSVAR
Venn kommer av norrønt: Vinr
Lederforum 15. og 16. april 2013 Diktator mot dikter
Etiske retningslinjer for Seksjon helse og sosial
K APITTEL 2, OPPGAVE F. O PPGAVE 26 Ingen ville ha trodd at Mohammed og jeg skulle gifte oss i kirka. Men det skulle vi. Utrolig mange mennesker kom for.
FOS 14. januar 2010 Vibeke M. Mostad Stiftelsen IMTEC
Samhandling og kommunikasjon
Mestring og forebygging av depresjon
Etikettebasert medisin
Om et øyeblikk kommer Du inn i en magisk verden!.
Hverdagsrehabilitering Del 2 Brukerrolle – Tjenesteyterrolle/hjelper Samarbeidsprosjekt mellom: Froland, Arendal, Risør, Grimstad, Åmli, Tvedestrand og.
"God bagasje på livets reise."
Over hav og fjell Avstand ingen hindring
HelART i Ulåsen barnehage
Noen illustrasjoner til Svebaks foredrag. Noen grunnleggende fakta om livets gang som det er bra å bli klar over tidlig Ingen velger sine gener Ingen.
Veiledningskurs Stavanger mai 2013
Verdighet og livskvalitet hos pasienter med urinlatingsplager
Kommunikasjon Kristin Bie Høsten 2014.
 En modig leder  Mangel på kvalifisert arbeidskraft  Noen så mitt potensial  Noen tok seg tid for å forklare  Noen ble av og til irritert på grunn.
Kurs i leiing Kommunikasjon.
Kommunikasjon JOHARI Tilbakemeldinger Aktiv lytting og åpne spørsmål
Matsituasjon Våre reaksjoner Lite hygienisk
HOLDNINGER OG HANDLINGER
Personlighet Meg Holdning Interesser Selvbilde Frustrasjon Konflikter
KOMMUNIKASJON MED SPILLERE OG MEDIA. PÅ BANEN…OG UTENFOR BANEN AKTØRER Spillere, lagledelse, publikum, media DOMMEREN Ærlig, blid, tydelig, seg selv,
Drop-In metoden En metode for å veilede elever til en mer positiv elevrolle Fra bekymring til forandring gjennom samtale, veiledning og oppfølging Utviklet.
Samtale om forventninger
HVORDAN MØTE BARN MED EN POSITIV OG ANERKJENNENDE HOLDNING?
Dag Eggesvik, høgskolelektor Høyskolen i Oslo.
Fagkveld om psykisk helse «GOD PSYKISK HELSE MED KRONISK SYKDOM» Hva er psykisk helse? Livskvalitet og kronisk sykdom Tankens kraft – tanker, følelser,
Hva er viktig for deg nå? En smak av MI Læringsnettverk for utvikling av pasientløp i kommunen - Kunnskapssenteret Sonja Mellingen Psykologspesialist Kompetansesenteret.
Adoptivfamiliers erfaringer med hjelpeapparatet En kvalitativ undersøkelse i forbindelse med spesialistpermisjon, foretatt av psykologspesialist Marthe.
Kommunikasjon og veilederrollen Kristin Bie 2016.
Kunsten å omgås andre Få venner Holde på venner Ha tro på seg selv Ta hensyn og vise omtanke Kunne samarbeide og løse konflikter Kunne kommunisere verbalt.
Periodeplan for Lekestua Uke Sosial kompetanse
1 Kommunikasjon.
Venner & valg Velkommen.
Å se andre innenfra og seg selv utenfra
Utskrift av presentasjonen:

Indikatorer og forutsetninger for god pleie og behandling Hvordan kan legen sikre verdighet og omsorg for de gamle? Gerd Torbjørg Åmdal Overlege / Spesialist i allmennmedisin Verdighetsenteret og Bergen Røde Kors sykehjem Bergen Røde Kors Sykehjem Styremedlem Forum Sykehjemsmedisin

Verdighet og omsorg Verdighet: Hvert enkelt menneske har en unik verdi du er enestående Kommer til uttrykk i relasjonen, i rommet mellom deg og meg

A-B-C-D - verdighet og omsorg ”Diagnosis and the essence of medicine: the A,B,C and D of dignity conserving care” Harvey Max Chochinov, professor Universitetet i Manitoba, Minnipeg, Canada Attitude = Holdning Behaviour = Atferd Compassion = Medfølelse Dialogue = Samtalen

Holdning (Attitude) Innstilling A & G: Betegnelse for vedvarende beredskap til å reagere positivt eller negativt ovenfor spesielle objekter, ideer og verdier

ATFERD (Behaviour) Måten jeg oppfører meg ovenfor meg selv og ovenfor andre

10 bud for sikring av en overflatisk kommunikasjon Berør aldri pasienten Hils avmålt, bli sittende Pasientstolen minst 12 cm lavere enn legens Lukket kroppsholdning 5. Unngå øyekontakt 6. Uinteressert 7. Etter få min: slå i bordet med diagnosen 8. Tid å avslutte – finn alamknappen 9. Avslutning– ingen trøst ! 10. Utgang – hoderystende

Lege - pasientkontakt Håndhilse Oppmerksom Øyekontakt Ta tid Sitte bra Vis respekt Vær vennlig Kledd for jobb Hjelpe Be om tillatelse til us Husk: us er rutine for deg men ikke for pasienten Begrens samtalen under us Tilby flere samtaler Bruk språk som blir forstått Nok tid Informer – tilstrekkelig OBS – telefonen

Atferd – hvilken holdning har jeg?

Etikette basert medisin Tidsskriftet 11-2009 Psykiater Kahn innlagt i sykehus: ”Jeg vet ikke hva legen min egentlig følte, men atferden hans – bekledning, manerer, kroppsspråk, øyekontakt – var så bra. Jeg tenkte denne legen var profesjonell og – mer overraskende han var en gentleman. Det beroliget meg.”

MEDFØLELSE / EMPATI Empati: innlevelse i og forståelse for et annet menneske sin situasjon, følelser og motiv Sympati: velvillig interesse

Kilder til innsikt og medfølelse Noen har det bare, intuitivt, medfødt ? Andre leser, ser filmer, går på teater Atter andre utvikler medfølelse gjennom møter med sårbare pasienter som trenger hjelp Egne opplevelser og erfaringer

Medfølelse – hvordan uttrykke det? Blikk Berøring Være til stede Vente Lytte Oppmerksom Viktig pasienten ikke er identisk med sykdommen hun/han er en hel person

Legen – del av kulturen – en rollemodell Legen møter mange: Pasientene Pårørende Personalet Studentene Ledelsen Kollegene Kommunen Sykehus Hjemmesykepleie Kanskje enda flere Viktig med: Møteplasser Bevissthet om hva man gjør – tid til refleksjon sammen med andre Ordene – hva sier jeg? Bygge – bygge kultur i felleskap Kompetanseheving Delta i ledelse, utvikling

Dialog/Samtalen Ærlig Nok, ikke for mye Støttende Tåle å tie Vente Tåle at pasienten ikke vil bli møtt Er det mer jeg burde kjenne til ? Andre personer som du vil kontakte ?

Dialog/Samtalen Olav H Hauge: Kom ikkje med heile sanningi…

Lykke til videre Med livet Med de gode møtene Med alt