Arbeidstidsordninger for UF-ansatte ved HiL – regelverk og praksis

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Advokat Tonje Urdal Sand
Advertisements

Ferieloven Turid Hatland.
Kurs for tillitsvalgte i VO Telemark
Økt kvalitet som siktemål Forslag på veiledning til de 5 nye punktene på arbeidstid – i PBL – A området –
Jobb design.
Norske Landbrukstenester Landbruksvikarordninga Bakgrunn  Forskrift om tilskot til landbruksvikarverksemd  Fastsett 19. oktober.
Arbeidsmiljølovens arbeidstidsbestemmelser
Arbeid og fritid i helge- og høytidsdager
Norsk Skolelederforbund Samling – Troms 24. november 2009
Solidaransvar spørsmål og svar om solidaransvar Forslag til felles håndtering Når skal vi ta saker for nye medlemmer?
Lokale arbeidstidsavtaler
Godkjenning av fagområde – en ny mulighet Hva kreves av tilbyder? Seniorrådgiver Ole Bernt Thorvaldsen.
RETTIGHETER OG PLIKTER - ansettelsesforhold i Bærum kommune
Arbeidstid,Skift- og Garantibestemmelser
Doble bachelorgrader – formelle krav og muligheter Beth Linde Studie- og forskningsseksjonen.
ENTREPRENØRSKAP FOR LÆRERE OG SKOLELEDERE Videreutdanning 30 studiepoeng Entreprenørskap i skolen Entreprenørskap er et utdanningsmål og en opplæringsstrategi.
Dekan Jan Høiberg Tanumstrand, 8. mars 2012
Regulering av arbeidstid for ansatte i vitenskapelige stillinger Orientering til Universitetsstyret
ORGANISERING AV AKAN: Nærmeste leder
- muligheter og utfordringer
Lokal arbeidstidsavtale
Forsøksordning i barnehage Hmmm Hvordan gå fram for å inngå lokale forsøksordninger?
Hovedtariffavtalens bestemmelser om arbeidstid
Utdanningsforbundet Bergen
SFS 2213 SFS 2213 er ”hoved-særavtalen” for skoleverket.
Arbeidstid og arbeidsavtale
Høgskolen i Oslo Tid til forskning som forhandlingstema - erfaringer fra høgskolene UHR-konferanse Trine B. Haugen.
Kunnskap gir vekst Hvilke rettigheter og muligheter har ansatte i følge HA og HTA ved ønske om kompetanseheving – og/eller endring av kompetanse
Rettigheter og plikter i forbindelse med kompetanseutvikling kunnskap gir vekst
Student i ”moden” alder
Bakgrunn Kunnskapsdepartementet (KD) ba i brev av til universiteter og høyskoler om at det innen utgangen av 2009 var utviklet løsninger for,
OSA saker og utfordringer
Rutiner vedr. lønn eller næring Brukerforum 12. og 25. mai 2009 Økonomiavdelingen Ellen Marit Ribland.
Forsøk med Utdanningspermisjoner/ Utdanningsvikariater Seniorrådgiver Kirsten Nieuwejaar, Arbeids- og velferdsdirektoratet 14. Oktober 2008.
Presentasjonens tittelwww.forskerforbundet.no 17. aug.1 Fra høgskole til universitet kunnskap gir vekst
Særavtalen – situasjonen etter 1. august 2007 – Fagpolitiske foreninger kunnskap gir vekst
SFS Nytt pkt. 3.2 og videre prosess
Universitetet i Tromsø
Skolelederemøte ©Byrådsavdeling for oppvekst 1 Kunnskapsløftet – litt info Fag- og timefordelingen Forslag 5 uketimer Årstrinn. Tas opp.
NFU arbeider for at: Flere personer med utviklingshemming kan få arbeid i ordinære bedrifter VTA bedriftene fortsatt skal gi et godt tilbud til.
Eksamensordninger Ordinær eksamen Ny eksamen. Ordinær eksamen 1.Vurdering underveis i studiet. Hele, eller en vesentlig del av, prøvingen skjer underveis.
STYRKET KONTAKT MELLOM FUP OG FAKULTETENE Kort orientering vedrørende utvidet universitetspedagogisk konsultasjon Møte i studiekomiteen 8. desember.
Lokal arbeidstidsavtale
Foto: Bjørn Erik Olsen Fag-/nettverkssamling Bygg og anleggsteknikk Utdanningsavdelingen, Anne Engan Djupvik Foto: Thor-Wiggo Skille.
Politisk streik den 28.januar Forsvar arbeidsmiljøloven!!
Rekruttering til lærerutdanningene Akademisk kvalitet Profesjonskvalitet.
NORDPLUS NABO. Hva er Nordplus Nabo Et program som skal stimulere til oppbygging av langsiktig og forpliktende nettverkssamarbeid mellom Norden og Baltikum.
Foto: Bjørn Erik Olsen Fag-/nettverkssamling Helse og oppvekstfag Utdanningsavdelingen, Anne Engan Djupvik Foto: Thor-Wiggo Skille.
Hovedtariffavtalens bestemmelser om arbeidstid modul 2 PBL
Styremøte IHR – Forslag til vedtak. Roller og ansvar Forslag til vedtak Med bakgrunn i saksutredningen anbefaler universitetsdirektøren følgende.
Praksisseminar 31.oktober Henvendelse til praksisstedet. Taushetsløfte Praksisperioden Målsetting Formelle krav - roller Forventninger Veiledning Evaluering.
Drøftinger/Forhandlinger og Styringsrett/Uenighet Bergenskurset – ATG – September 2011 Asle Flatøy Utdanningsforbundet Bergen.
Innhold og mulig praktisering til beste for både skolen og ansatte
1: SGS SGS 1010 Særavtale som gjelder turer og lignende og bemanna leirskole. Turer: max 9 timer per dag, 37,5 t uka. Overtid utover dette. Tid.
Omtanke solidaritet samhold Oslo 1 HTV – Samling 25. februar 14 Endringer i Arbeidsmiljøloven Vikar (Innleie) Og Midlertidig/Deltids ansettelser.
1756 Inderøy kommune Arbeidsgiverpolitikk Seniorpolitikk en del av vår arbeidsgiverpolitikk Vedtatt av kommunestyret i møte Iverksettes fra 1.
Arbeidstidsordninger Fagforbundets politikk 24.februar 2015 Jorunn Iversen Bente Stokker Knutsen.
Udir Lokalt gitt muntlig eksamen Sist endret: Endret 20. mars 2014 Vi har presisert en formulering to steder i rundskrivet. Tidligere sto det at.
ATV-KURS – alle kommunale Arbeidsmiljøloven: Endringer + lokale dokumenter §§ 14.9 og 14.4a.
Tema: Arbeidsmiljøloven §14-4a Rett til stilling for deltidsansatte tilsvarende faktisk arbeidstid Medlemsmøte den 11. februar 2015.
Særskilte tariffbestemmelser i KS for undervisningspersonalet i voksenopplæringen Voksenopplæring.
Hva er feriepenger og hva er inntrekk ferie?
Oppdateringskonferanse høsten 2016 i Molde 1. Trekk i lønn 2
De viktigste endringene ved revisjonen i 2015
Utvidet ledergruppe Instituttstyre Instituttråd ?
Tilleggslønn Særavtale om honorering for arbeid på eksternt finansierte prosjekter - faste vitenskapelig ansatte.
Fordeling av arbeidstid – arbeidsgivers styringsrett/handlingsrom
Førstelektorprogram ved UiT
Krav om sensorveiledninger – bakgrunn og intern oppfølging
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
Utskrift av presentasjonen:

Arbeidstidsordninger for UF-ansatte ved HiL – regelverk og praksis Presentasjon til diskusjon på møte 23.oktober 2009

Styrevedtak – S-sak 45/95 – Veiledende retningslinjer for utarbeidelse av arbeidsplaner for faglig personale Kollegial disponering av lærerressursene på avdeling. Forutsetning at studentenes undervisningsbehov dekkes. Bemanningsplan bør legge til rette for fleksibilitet Alle bør i løpet av en 3 års periode ha fått tilnærmet like muligheter for skjerming for forskningsarbeid Hver enkelt tilsatt fremlegger årlige planer for FoU-arbeidet – gir samtidig rapport om sin FoU-virksomhet. ”Målsettingen for den retningsgivende prosentandelen for undervisning, forskning og administrasjon bør for vitenskapelig tilsatte (amanuensis, førsteamanunsis, høgskoledosent og professor) være: Ca 45 % undervisning Ca 45 % forskning Ca 10 % administrasjon For tilsatte i lektor- og lærerstillinger bør fordelingen være: Ca. 65 % undervisning Ca 25 % faglig utviklingsarbeid Ca 10 % administrasjon”

Grunnlaget for beregning av årsverk Årsverksramme; 1 687,5 arbeidstimer (52 uker minus 10 bevegelige helligdager og 25 dager ferie) Ansatte over 60 år (fra året de fyller 60), 1 650 arbeidstimer (ekstra ferieuke). HiLs seniorpolitiske retningslinjer innebærer at årsverksrammen for ansatte over 62 år kan bli redusert til 1575 timer (inntil 10 dager - individuelle avtaler). (http://www.hil.no/hil/ansattes_sider/personalpolitikk/seniorpolitikk)

Årsverksrammen 45 % ; 759 (743) timer 65 %; 1097 (1073) timer Obs! Overgang fra UV-stilling til kombinert stilling innebærer ingen automatisk endring av arbeidstidsfordelingen, jf. HiLs retningslinjer for ansettelse i undervisnings- og forskerstillinger

Oppgaveinndeling Undervisning Forelesning Seminar Veiledning Tilrettelegging av undervisning Sensur/evaluering Forsknings- og utviklingsarbeid Forskning Utviklingsarbeid Faglig-/pedagogisk utvikling og fornying Kunstnerisk fordypelse og faglig utviklingsarbeid Formidling Administrasjon Innenfor 10 % Utenfor 10 % Andre oppgaver Ekstern virksomhet (utover årsverk ved HiL) Hvordan håndterer de ulike avdelingene kategorisering av oppgavene? Det gis fra faglig side ofte uttrykk for press på FoU tiden. Fra adm. side kan det se ut som om kategorien ”andre oppgaver” og administrasjon utover 10 % ønskes tatt fra UV-andelen. Hvordan oppleves dette på avdeling? Ulike ”frikjøp” – praksis?

Kvantifisering av UV-oppgaver (utg.pkt. HiS interne retningslinjer Undervisning: En undervisningstime på 45 minutter regnes som 1 klokketime. Undervisning på norsk Undervisning på engelsk Førstegangsforelesning 5 timer 6 timer Gjentatte forelesninger 4 timer 5 timer Nødvendig tilstedeværelse ved andres undervisning 1 time 1 time Gjennomføringsavsvar for seminarer 2 timer 2 timer Gjesteforelesere og timelærere får 3,5 timer pr. undervisningstime. Disse skal være godkjent av studieleder. Praksis ved andre avdelinger?

Kvantifisering av UV-oppgaver (utg.pkt. HiS interne retningslinjer Veiledning Bacheloroppgave: 15 sp gir 8 timer pr. oppgave 20 sp gir 10 timer pr. oppgave 25 sp gir 12 timer pr. oppgave Masteroppgave: 30 sp gir 25 timer pr. oppgave 45 sp gir 30 timer pr. oppgave 60 sp gir 35 timer pr. oppgave Praksis ved andre avdelinger?

Kvantifisering av UV-oppgaver (utg.pkt. HiS interne retningslinjer Emneansvar 5 timer pr. studiepoeng. Emneansvar for BA og MA oppgaver omfattes ikke av dette Arbeidskrav Ressursen som blir brukt på arbeidskrav skal tilpasses den totale timerammen som er gitt for hvert emne. Ekskursjoner, eventuelt annet Beregning av timer på ekskursjoner gjelder time for time, og da maks 7,5 timer pr. dag. Antall lærere pr. ekskursjon bør begrenses til et minimum. Eksamensansvar Den eksamensansvarlige har ansvar for forberedelse, gjennomføring og etterarbeid ved en eksamen. Dette innebærer blant annet å skaffe sensorer, samarbeid med avdelingens administrasjon og eksamenskontor, klagekommisjon, utforming av oppgavetekst og sensorveiledning. Norm for timebruk 1-20 studenter 20 timer pr. eksamen 21-80 studenter 30 timer pr. eksamen 81 -> studenter 40 timer pr. eksamen Praksis ved andre avdelinger?

Kvantifisering av UV-oppgaver (utg.pkt. HiS interne retningslinjer Sensur/evaluering av eksamen Sensur av skriftlige eksamener gir en grunnsats på 4 timer. Dette er timer som brukes til å sette seg inn i oppgavene og besvarelsene. Norm for timebruk 3-timers eksamen: 0,5 time pr. oppgave (eksamensbesvarelse) 4-timers eksamen: 0,5 time pr. oppgave 6-timers eksamen: 0,7 time pr. oppgave Hjemmeeksamen: 1,5 time pr. oppgave Hjemmeeksamen inklusiv muntlig: 2,5 time pr. oppgave Bacheloroppgave inklusiv muntlig: 4,5 time pr. oppgave Gruppeeksamen inklusiv muntlig: 5 timer pr. oppgave Masteroppgave: 10 timer pr. kandidat Praksis ved andre avdelinger?

Kvantifisering av FoU-tid (forslag fra 2005 for HiL, vedtatt av AHS avd.styre), Prinsipper som legges til grunn for arbeidstidsplanlegging av FoU-arbeid: Alle ansatte i fagstillinger skal bruke 15% av sitt årsverk til faglig oppdatering. Ansatte i undervisningsstillinger har rett til å bruke 10% av årsverket utover de 15% til FoU. Ansatte i vitenskaplige stillinger har rett til å bruke 30% av årsverket utover de 15% til FoU. Bruk av FoU-tid i henhold til pkt. 2 og 3 forutsetter forpliktende 3-årige FoU-planer, og det stilles krav om dokumentasjon av FoU-virksomheten. FoU-tid som ikke benyttes skal kunne benyttes av andre ansatte ved avdelingen etter søknad. Praksis? Hva er ønskelig videre håndtering?

Arbeidsoppgaver ”på tvers” Den enkelte medarbeiders arbeidstid er knyttet til tilsettingsforholdet ved Høgskolen i Lillehammer. Høgskolen ønsker å stimulere til at medarbeidere kan bruke sin kompetanse best mulig og kan jobbe på tvers av høgskolen (for andre avdelinger/enheter). Hovedregel Med bakgrunn i de bestemmelser som gjelder for arbeidstid må likevel alt arbeid som foregår på tvers være avtalt med nærmeste leder, det skal inngås en avtale mellom avdelingene for dette arbeidet og det skal inngå i vedkommende arbeidsplan- Dersom det avtales arbeid for andre avdelinger og enheter som går utover planlagt arbeidsplan /ordinær arbeidstid skal dette håndteres som overtid dersom vilkårene for overtid for øvrig er til stede. Tillegg: Ansatte kan påta seg arbeidsoppgaver for andre avdelinger ved høgskolen etter de retningslinjer som gjelder for statsansatte til å påta seg foredrags- og undervisningsoppdrag mot honorar: Arbeidstaker kan ta på seg foredrags- og undervisningsoppdrag på fritiden mot honorar, så lenge arbeidstaker lojalt oppfyller arbeidsavtalen med hovedarbeidsgiver. Fri fra ordinært arbeid for å utføre foredrags- og undervisningsoppdrag, skjer etter avtale med nærmeste overordnede. Dersom arbeidstakeren får fri fra ordinært arbeid for å utføre foredrags- eller undervisningsoppdrag, skal det foretas trekk i fleksitid, feriedager eller trekk i lønn slik at det ikke ytes ordinær lønn i tillegg til honoraret Ved utbetaling av godtgjørelser for frivillig undervisning må det derfor bekreftes fra arbeidstaker at oppgavene er utført på fritiden og etter avtale med nærmeste overordnede.

Sensoroppdrag og bistillinger Den enkelte medarbeider har anledning til å påta seg å være sensor ved annen institusjon og utføre arbeidet i arbeidstiden i den utstrekning det er nødvendig, mot at arbeidstiden tas igjen til andre tider, alternativt avtales redusert arbeidstid og avkortet lønn. Arbeid som sensor skal meldes til nærmeste leder. Den enkelte medarbeider har i tillegg til 100 % stilling ved HiL, anledning til å påta seg ekstraarbeid og inneha bistilling/bierverv inntil 20 % innenfor ordinær arbeidstid, når dette arbeidet er til gang for utførelsen av arbeidet for virksomheten. Det er en forutsetning at arbeidet i ordinær stilling tas igjen til andre tider, alternativt avtales redusert arbeidstid og avkortet lønn. Det er en forutsetning at arbeids som sensor og bistillinger /ekstraarbeid ikke er til hinder for gjennomføring av de ordinære oppgavene som er knyttet til medarbeideres tilsettingsforhold ved høgskolen, jf. arbeidsavtale mellom HiL og den enkelte medarbeider. Inngåelse av avtaler som sensor og bistilling skal meldes til nærmeste leder. Leder har ansvar for å bringe informasjon om bistillinger videre til personalseksjonen. Informasjonen skal lagres på vedkommende medarbeiders personalmappe.

Verktøy for arbeidsplanlegging Skjema fra 2002 – utarbeidet av personal Avdelingenes egne skjema Erfaringer? Elektronisk verktøy utviklet av Grenland web i samarbeid med UiA. http://www.grenlandweb.no/Loesninger/Arbeidsplanverktoey-1.0 Praksis / behov / ønsker?

Prioriteringer På hvilke områder har vi det vi trenger? Hva er mest akutt å jobbe med?

Del 2 – diverse ordninger Annum Nivå Regleverk/retningslinjer Oppfattes som ”private midler”? Skattemessige forhold Representasjon Retningslinjer i Statens personalhåndbok Høgskoledirektør eller den vedkommende gir fullmakt, skal etter en vurdering av det enkelte tilfelle avgjøre om et arrangement er å regne som representasjon. Denne vurderingen skal foretas skriftlig før arrangementet finner sted og følge saken. Dekning av reiser og opphold Bistillinger Gjeste og timelærere Godtgjørelse for timelærere, sensorer mv. Se HiGs retningslinjer – ønske om enhetlig praksis.