Kvoteordningen – et raskt overblikk Internasjonaliseringskonferansen 2012 Ingebrigt Holmen, 9. mars 2012
Bakgrunn for kvoteordingen Formål med kvoteordningen: Bistandspolitikk: kompetansebygging i mottakerland (studenter, institusjoner, næringsliv) Kunnskapspolitikk: styrking av norske institusjoners internasjonale samarbeid Rundskrivet tilknyttet kvoteordningen revideres normalt hvert tredje år Gir tolkning og utdypning av forskriften Retningsgivende for institusjonene og underliggende forvaltningsorganer (SIU og Lånekassen)
Framveksten av kvoteordningen U-landsparagrafen (fra 1977-78) Flere svakheter etter hvert avdekket Kvoteordningen (fra 1994-95) U-landsparagrafen som overgangsordning Endringer underveis NOU 1989: 13 Grenseløs læring Utenlandske studenter fram mot år 2000 Landenes kompetansebehov sentralt St.meld. nr. 40 (1990-91): Fra visjon til virke Ettergivelse av lån ved retur hjemland Tilsvarende ordning for stud fra Øst-Europa 1994-95: u-land og Øst-E: hhv. 600 og 150 Fra 1994-1995: 600 studenter fra utviklingsland, 150 studenter fra Øst-Europa. I dag er fordelingen 800 (utviklingsland) og 300 (Øst-Europa etc.). Forholdstallet i Øst-Europeisk retning (før 4:1, nå 2,7:1) Fra 1995-1996: åpnet for at kvotestudenter kunne ta norskspråklige utdanninger (med innføringskurs i norsk)
Nærmere om politiske målsettinger Bistandsmålsettingen fortsatt mest sentral Sikre relevant kompetanse Bidra til kompetansebygging i hjemland Kunnskapspolitiske hensyn stadig viktigere Sentralt for KD som eier Stadig viktigere med internasjonalisering Norske institusjoners interesser ivaretas KD prioriterer: Kvalitet - samarbeid og opplegg Konkurranse om plassene Stimulere til retur til opprinnelsesland
Nærmere historikk om ordningen Evalueringen fra 2001: Vellykket som internasjonaliseringstiltak Utviklingseffekten av ordningen: usikker Forslag: fordoble antall plasser over fire år Prosentvis fordeling sør og Øst-E. beholdes 1997: utvidelse fra 600 plasser til 1 100 Enkelte endringer i ordningen underveis: Reisestøtte innført fra 1996-97 Startstipend innført fra 2010-11 Forslaget fra arbeidsgruppen (2001): 1400 studenter fra utviklingsland og 800 studenter fra Øst-Europa.
Framtiden til ordningen – evaluering Ønske om bedre kunnskap om virkningen Ambisjon: videreutvikling av ordningen Finne god balanse mellom målene: Bistandspolitikk (hovedbegrunnelse) Utdanningspolitikk I samarbeid med bl.a. UD og Norad Prinsipper for utvalg av land vil gjennomgås Også fordelingen land i sør og Øst-Europa Nøyaktig oppstart av evalueringen ikke klar Andre interessenters tanker om vektlegging: KD vil involvere flere eksterne aktører Umiddelbare tanker mottas NÅ
For nærmere spørsmål om kvoteordningen som ikke kan besvares av SIU eller Lånekassen, ta gjerne kontakt med Kunnskapsdepartementet: ingebrigt.holmen@kd.dep.no