Kommunale råd for mennesker med nedsatt funksjonsevne – en ”vaktbikkje” også for utviklingshemmede? Gunn Strand Hutchinson, medlem av Bodø kommunale råd.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Arbeidsmiljøutvalget (AMU)
Advertisements

Jørn Engebretsen Fagleder byggesak, Re kommune
Tid for endring – en kamp mot tvang, undertrykkelse og definisjonsmakt Mette Ellingsdalen We Shall Overcome (WSO)
Inkludering i skole og fritid – en utfordring
FAU Berger Skole Barbro Nordland Johannessen, FAU leder
MEDLEM AV SKOLENS SAMARBEIDSUTVALG
Mulighetenes Oppland Hvilke lovverk bør du som rådsmedlem ha kjennskap til? En kort gjennomgang av de mest sentrale lovene.
AVLASTNING Melhus
NETTVERK MOT TVANGSEKTESKAP Hvorfor ? •Forpliktende samarbeid •Kompetanseheving •Oversikt over saker.
Opplæring for representanter i skolemiljøutvalget
Tilskuddsordninger Hedmark fylkeskommune. Generelle kulturmidler  Praktiske opplysninger - Søknadskriteriene, skjema, retningslinjer - Frister  Bakgrunn.
Deltasenteret Foto: Einar M. Aslaksen
Vi får Norge til å gro! Fornying av Norges Bondelag – på hugget Uttalelse fra Nordland.
Om barn og unges mulighet for medvirkning
Rita Lucia Endresen. Medlem NFU´s Landsstyre Den første person med utviklingshemming som er medlem i Landsstyret i egen organisasjon.
Det kommunale og det statlige barnevern
Styrevervregisteret FFF Bodø 26. mai 2010 Linda K. Storjord Formannskapssekretær.
Brukermedvirkning i LHL
8 Det politiske systemet i Norge
BYGGESAKSBEHANDLINGEN -fra den høye himmel til den dypeste fortapelse.
Samhandlingsreformen og brukermedvirkning
Samarbeidsutvalgets rolle og oppgaver
Rogaland idrettskrets. Rogaland idrettskrets: NIF representant i Rogaland Fylkets tverrfaglige og idrettspolitiske organ.
Viktige lover og regler
Formannskapsmodellen og det politiske systemet i Stavanger kommune
Lovens formål Rundskriv Q-21/2012
Mulighetenes Oppland Kommunale råd Det lovpålagte råd for funksjonshemmede skal trekkes med som aktiv part i kommunens planarbeid.
Økt satsing på felles markedstiltak? Trond Davidsen, 2. mars 2006.
Ot prp nr 79 ( ) - ny lov om universiteter og høyskoler 1 Lovens fellesbestemmelser (I) Lovens formål og virkeområde - Institusjonenes virksomhet.
EN BEDRE HVERDAG MED GOD HABILITERING Stjørdal, november 2009 av Grete Müller.
Hva er - og hvordan utvikle en samkommune? Kort om prosjektet og hvilke problemstillinger rapporten berører.
Ungdomstiltak Tiltak mot fattigdom blant barn, unge og familier Drevet med tilskudd fra kap. 857 post 60 ”Støtte til barne- og ungdomstiltak i større bysamfunn.
Barn som pårørende –lovendring
Rådet for funksjonshemmede i bydel Frogner og arbeid med universell utforming Rudolph Brynn Leder for Rådet for funksjonshemmede Bydel Frogner.
FAU - Lysarkene ligger på MEDLEM AV FAU - HVA NÅ? - Hva gjør FAU? - Hvordan jobber FAU? - Hvorfor har vi FAU? Alle foreldre som.
Opplæringspakken for barnerepresentantene Møte med administrasjon, politikere og media Hvordan få fram det jeg vil si.
Lucy Smiths Barnerettighetsdag 2014 Internasjonale erfaringer med klageordninger og barns muligheter for å bruke domstolene Kirsten Sandberg.
Situasjonen for utviklingshemmede i Norge i dag 2014
Foto: Bjørn Erik Olsen Fag-/nettverkssamling Bygg og anleggsteknikk Utdanningsavdelingen, Anne Engan Djupvik Foto: Thor-Wiggo Skille.
Tillitsvalgtes medvirkning i budsjettarbeidet
Erfaringer med kommunale råd – perspektiver framover Regionkontorleder i NHF Innlandet og SAFO-koordinator i Innlandet Kjersti Fremstad.
Foto: Bjørn Erik Olsen Fag-/nettverkssamling Helse og oppvekstfag Utdanningsavdelingen, Anne Engan Djupvik Foto: Thor-Wiggo Skille.
Idrettsrådets ansvar og rolle
YRKESOPPLÆRINGSNEMNDA (YON)
1 Odd Godal Seniorrådgiver Norske kommuner og fylkeskommuner som internasjonale aktører – har det noen betydning.
Hva er rådenes rolle, mandat og oppgaver i fylker og kommuner? Anne-Berit Kolås Regionleder NHF Sørvest.
Aktuelle saker i et lederperspektiv Vinter Forutsetninger Å ha minst èn lederrepresentant i alle styrer, fra lokalt til sentralt nivå Alle lokallag.
Samhandle med lokalsamfunnet. Folkevalgt lederskap i kommunen som samfunn Hvordan involvere innbyggerne? Hvordan samhandle med frivilligheten? Hvordan.
Kjære foreldre! Foreldreinvolvering og et godt samarbeide mellom hjem og skole fører til: ”Bedre læringsutbytte, bedre selvregulering, bedre trivsel, færre.
Hvordan vil vi ha det? Trygt og robust oppvekstmiljø! HVEM ER TJØME KOMMUNALE FORELDREUTVALG? MÅ KOMMUNEN OG HOVEDUTVALGET FOR LEVEKÅR FORHOLDE SEG TIL.
Involvering av barn og unge. Hva er involvering? 15. november 2012 Ikke informasjon – bare en forutsetning for å få til involvering Se Forstå Akseptere.
Ressurser og læringsmiljø innen læringsmiljøutvalgets arbeids- og ansvarsområde v/Oddrun Bollingmo Fellesmøte SKU/LMU/ledelsen
Eldrerådsopplæring Øygarden eldreråd Sigmund Olsnes 1Arna Rådgivning Sigmund Olsnes.
Eldreråd og råd for mennesker med nedsatt funksjonsevne Føringer og anbefalinger.
Kommunalt foreldreutvalg KFU Et fellesorgan for alle foreldre med barn i grunnskolen i din kommune.
Velkommen til FAU Sammen skal vi: Jobbe for et godt skolemiljø Ta initiativ til sosiale aktiviteter for elevene Informere og høre alle foreldre om aktuelle.
SU – Mortenstua skole skoleåret
Kartlegging - råd for personer med nedsatt funksjonsevne
Hedmark fylkes flerkulturelle råd HFFR
Kommunestyrekomiteer
Hva er - og hvordan utvikle en samkommune?
Sandnes Kommunale Foreldreutvalg
Hva jobbet vi med i går? Kommunen i systemet Rollene og spilleregler
Eldrerådet – råd for mennesker med nedsatt funksjonsevne
Kjære foreldre Foreldreinvolvering og et godt samarbeide mellom hjem og skole fører til: ”Bedre læringsutbytte, bedre selvregulering, bedre trivsel, færre.
Pensjonistforbundet Møre og Romsdal Høstkonferansen 2015
Universell utforming i regional og kommunal planlegging
KS Folkevalgtprogram Innbyggermedvirkning og samhandling med lokalsamfunnet Kurt Orre.
Seniorråd og ny Kommunelov
Utskrift av presentasjonen:

Kommunale råd for mennesker med nedsatt funksjonsevne – en ”vaktbikkje” også for utviklingshemmede? Gunn Strand Hutchinson, medlem av Bodø kommunale råd for funksjonshemmede

Om spørsmålet Hvilke utfordringer kan innbyggere med utviklingshemning stå overfor? Hvordan kan rådene være vaktbikkje?

Skal opprette råd eller annen representasjonsordning (§2) Mandat gitt i Lov om råd eller anna representasjonsordning i kommunar og fylkeskommunar for menneske med nedsett funksjonsevne med mer (2005) Formål å sikre medvirkning i saker bl.a. når det gjelder tilgang, diskriminering og tjenester (§1) Skal opprette råd eller annen representasjonsordning (§2) Saker som nevnt i § 1 skal legges fram for rådet i god tid før avgjørelse (§5) Rådet kan sjøl ta opp saker (§5) Uttalelser fra rådet skal ligge ved saksdokumenta til det kommunale organet som tar endelig avgjørelse (§5)

Ikke opplagt hva som skal forelegges rådet Eksempler fra Bodø kommune: Budsjett ikke forelagt Også helt opplagte saker som berører innbyggere med funksjonsnedsettelser ikke forelagt rådet

Læring Det er ikke selvsagt at saker som er til behandling i kommunen og har konsekvenser for personer med funksjonsnedsettelser legges fram for rådet Det enkelte rådsmedlem må derfor selv følge aktivt med på hva som behandles i kommunen og sikre at rådet får det til behandling før endelig beslutning tas

Rådets mulighet for selv å sette saker på den politiske dagsorden Fra problem til sak…. Reises gjerne som spørsmål på et møte. Svar gis i neste møte Rådet vurderer om man skal be om ei sak. Erfart at det ikke er en selvfølge at svar blir husket gitt eller at saker blir husket fulgt opp

Læring Også her må rådsmedlemmer være vaktbikkjer både når det gjelder å få svar fra de som har ansvar i kommunen og følge opp at sak kommer dersom det blir rådets beslutning

utfordringer innbyggere med utviklingshemning kan møte Barn og deres familier: Å ha en barnehage og skole som både inkluderer og sørger for tilrettelegging og opplæring med det enkelte barn som utgangspunkt Å få mulighet til å delta sammen med jevnaldrende på fritidsaktiviteter For de som bruker tegn i kommunikasjon - at kommunalt ansatte kan kommunisere At avlastning tar utgangspunkt i barnet og familiens behov

utfordringer innbyggere med utviklingshemning kan møte For ungdom og voksne: Få bo der man ønsker Kunne ha en jobb etter videregående skole som er i tråd med interesser og forutsetninger Ha mulighet for å delta i fritidsaktiviteter ut fra interesser Ha dagliglivstjenester som støtter den livsførsel den enkelte har og at tjenestene kan styres etter personens behov Kunne reise på ferie selv om man må ha med ledsager

Hvordan kan kommunale råd være en vaktbikkje? Rådet kan ta et kritisk blikk på kommunale institusjoner: Fungerer tjenestene slik at de ikke diskriminerer innbyggere med utviklingshemning? Er innbyggere med utviklingshemning inkludert og er tjenestene tilrettelagt i tråd med aktuelle lovers intensjoner? Hvis nei kan rådet ta initiativ til at saker reises Kan være konkrete saker som ledsagerordninger ved feriereiser eller mer generelle saker som organisering dagliglivstjenester ,kommunal kulturskoles tilrettelegging for barn og ungdom med utviklingshemning for deltakelse eller boligpolitiske saker om boligmiljø Rådet kan se til at saker som er til behandling kommer til rådet og derigjennom blir bedre opplyst, få fram flere synspunkter og få oppmerksomhet på saker i den offentlige debatt

Rollen som vaktbikkje må fylles av de som er medlemmer av rådet og fruktbart samarbeid sikres Passive råd kan være en risiko da de fungerer som legitimering av at innbyggere med funksjonsnedsettelser har hatt mulighet for å si sitt. Taushet tolkes som samtykke Rådene har mulighet for å være viktige aktører for å bedre levekår for innbyggere med utviklingshemning - men har også mulighet for å tilsløre Rådet må føre dialog både med organisasjoner som representerer funksjonshemmede og de valgte representanter som skal fatte beslutninger Dialogen må strekke seg fra intensjoner til konkret handling