1 Rettsgrunnlaget for prioriterings- praksis – enkelte normative synspunkter og vurderinger Aslak Syse Institutt for offentlig rett, UiO Workshop Helse.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Forslag til ny lov om kommunale helse- og omsorgstjenester Seniorrådgiver Liv Telle Stjørdal,
Advertisements

System for utskrivningsklare pasienter
Individuelle planer Foreldrekurs 2005.
Abup sitt arbeid i bufetats familiebehandlingstiltak
Hva er et "vedtak", og hvem er "part" i en sak?
Tillit og legitimitet i vanskelige prioriteringsbeslutninger torsdag 7. april 2005.
Henvisning Registrering av henvisning Vurdering av henvisning Vurdering av behandlingsfrist ”Helsehjelp” Tilby behandlinstidspunkt ”Individuelle behandlingsfrister”
Brukermedvirkning og pasientmakt
LOVGRUNNLAG LOV OM PASIENTRETTIGHETER § 2-5: Pasient som har behov for langvarige og koordinerte helsetjenester, har rett til å få utarbeidet individuell.
Individuelle planer etter helse- og sosiallovgivningen
Koordinerende enhet Brukerutvalget NLSH 13. Juni 2006.
HTV- konferanse 5. – 6. desember 2011
1 Trykte vedlegg: Utvidede kommentarer per april Ingress: Saken presenterer resultater per april Forslag til vedtak: 1.Styret er bekymret for.
Pasienttransport – Møte SAFO Midt-Norge den 30.mars 2006
Granskningskommisjoner Erfaringer og refleksjoner.
Tilgang på langs: Informasjonsdeling og sammenhengende pasientforløp - En introduksjon - Ellen K. Christiansen,seniorrådgiver, Nasjonalt senter for.
Lovgrunnlaget for helsetjenestene
Tjenestekonsesjon for Brukerstyrt Personlig Assistanse - BPA
Lov om spesialisthelsetjenesten m.m.
4 NYE HELSELOVER Lov om pasientrettigheter Lov om psykisk helsevern
Veileder for helse- og omsorgstjenester til innsatte i fengsel
Smittevern – lover og forskrifter Regional smittevernlege
Presentasjon Av Rusbehandling Midt-Norge HF Dagseminar
Forskrift om skadedyrbekjempelse – kommunens rolle Kurs på Folkehelseinstituttet, 17. april 2007 v/førstekonsulent Mona Keiko Løken
Henvisning til tverrfaglig spesialisert rusbehandling
Gratulerer med dagen ”Brukerens hjem – din arbeidsplass”
Regionalt henvisningsmottak for private rehabiliteringsinstitusjoner i Midt-Norge (ReHR) Orientering om: Rehabiliteringsinstitusjonene – status etter et.
Komite for helse og sosial Kommunaldirektør Finn Strand
Evalueringsrapporten Evalueringsrapporten vurderes som god og samsvarer i hovedsak med RHF-ene sine egne oppsummeringer av hva som er oppnådd etter rusreformen.
Nasjonal rusmestringskonferanse
Barn som pårørende.
Royal Norwegian Ministry of the Environment Frist for behandling av private forslag om regulering12 uker Rapporteringsplikt i reguleringssaker som tar.
Royal Norwegian Ministry of the Environment Bakgrunn endring av f-lovens avfallsdefinisjoner vedtatt 11. april 2003 trer i kraft 1. juli 2004 tre punkter.
1 Norskopplæring Statssekretær Cathrin Bretzeg Stavanger
Barn som pårørende –lovendring
Barn som pårørende.
Dag Wiese Schartum, AFIN Innsynsrettigheter og plikt til å gi informasjon til registrerte.
Offentlighet og partsinnsyn
Universitetet i Tromsø
Seminar Dagkirurgi i Norge 7 februar 2014: Finansieringsordninger som fremmer utvikling av dagkirurgi Tor Iversen.
Den nasjonale helserettskonferansen 10. og 11. mars 2008
Oslo kommune Kommuneadvokaten
Innledning – om samhandlingsreformen og endringer i helselovgivningen
Kjersti Roalsvig – rådgiver/ jurist Fylkesmannen i Rogaland
Krav om ”måltall” - en måte å sikre praksis og oppfylle samfunnets behov for helse- og sosialutdannende?
Ot. prp. nr. 58 ( ) om lov om etikk og redelighet i forskning Statssekretær Åge R. Rosnes.
Vergemålslovgivningen  I dag:  Lov om vergemål for umyndige ( omfatter også hjelpevergemål for voksne )  Lov om umyndiggjøring.
HLED1101 Innføring i helseledelse og organisering Forelesning 11: Aktuelle tema Terje P. Hagen Senter for helseadministrasjon Universitetet i Oslo.
Samarbeid mellom seksjon BHM og fagdirektør ved Ahus
HEALTH ECONOMICS BERGEN Legefaglig prioritert rett til behandling Erfaringer fra Norge Oddvar Kaarbøe Universitetet i Bergen Helseøkonomi Bergen.
Interkommunalt smittevernsamarbeid - juridiske aspekter ved rådgiver Anja M. Brodschöll.
Kommunalt ansvar for overgrepsmottak Høstkonferansen KS Sør-Trøndelag, Røros Leif Edvard Muruvik Vonen, ass. kommuneoverlege.
VERGEMÅL OG REPRESENTANTORDNING HOVEDTREKK I NYTT REGELVERK
Hvordan unngå strid mellom kommune og helseforetak? Betyr det noe for pasientene og samfunnsøkonomien hvem som står ansvarlig? Rikard Nygård Overlege BUP.
En gledelig begivenhet Orientering til styret om overtakelse av ansvaret for følgetjenester for gravide til fødested og beredskap for denne tjenesten.
Prioritering i spesialisthelsetjenesten Erfaringer fra Norge Odd Søreide Helse Vest RHF Danske Regioners Generalforsamling Herning 25. mars 2010.
Koordinerende enhet KE er beskrevet i khol kap : Kommunen skal ha en koordinerende enhet for habiliterings- og rehabiliteringsvirksomhet. Denne.
Barnog ungdom som pårørende, 2009 Barn som pårørende Spesialrådgiver/ spesialsykepleier Randi Værholm Kreftforeningen Barnog ungdom som pårørende, 2009.
FACULTY OF LAW, UNIVERSITY OF OSLO Rett til nødvendig helsehjelp fra spesialisthelsetjenesten 30. September Aslak Syse Institutt for offentlig rett.
Rett til nødvendige helse- og omsorgstjenester fra kommunen
Innherred medisinske forum 7 Mars 2012
Utredning av ventetidsregistrering i spesialisthelsetjenesten
Kontaktlege/-psykolog
Samhandlingsreformens betydning for St. Olavs Hospital;
Kontaktlege/-psykolog
Rett til spesialisthelsetjenester versjon (kan bli endret noe)
Rollen som fasilitator til gode prioriteringer
Hva det innsamlede materialet om individuelle frister viser
Nasjonal rusmestringskonferanse
Koordinerende enhet (KE) i UNN
Utskrift av presentasjonen:

1 Rettsgrunnlaget for prioriterings- praksis – enkelte normative synspunkter og vurderinger Aslak Syse Institutt for offentlig rett, UiO Workshop Helse Øst/SHdir i samarb. med DNLF 8. april 2005 Enkelte figurerer er ”lånt fra” en disposisjon om endringene i pasientrettighetsloven utarbeidet av RHF Sør

2 Ot.prp. nr.63 ( ) om endringer i pasientrettighetsloven  Lovendringene ble vedtatt av Stortinget i desember 2003; lov 12. des nr. 110)  Lovendringene trådte i kraft 1. september 2004  Endret prioriteringsforskriften, men ikke vedrørende nødvendig helsehjelp  Øvrige rettskilder, vedlegg I-V

3 Hensikten med foredraget  Å gi en innføring i endringene i pasientrettighetene som er nedfelt i pasrl. kap. 2, etter endringene 1. sept  Vektlegging av det rettsgrunnlaget for prioriteringspraksis  Identifisere og drøfte enkelte problemer endringene vil kunne medføre, praktisk og helsepolitisk

4 Hvorfor utvide de materielle pasientrettighetene?  Tilsyn med virksomhetene har avdekket mangler ved praktiseringen av dagens lovgivning  Et sterkt politisk ønske om å styrke pasientenes rettigheter, jf. Sem-erklæringen og Dok. 8-forslag fra Fr.P, ved bl.a. å: - utvide pasienters valgfrihet, herunder et håp om bedret utnyttelse av det totale behandlingstilbudet, herunder mer bruk av private - gi pasienter bedre ”redskap” til å ivareta sine rettigheter (lovfesting av behandlingsfrist og subsidiær rett til behandling eventuelt i utlandet) - samordne og forenkle reglene om utenlandsbehandling

5 Hovedpunktene i endringene  Endringer knyttet til ordningen med fritt sykehusvalg, flere omfattet (BUP mv.)  Endringer knyttet til fastsetting av frist for nødvendig helsehjelp, endringer i § 2-1 og § 2-2  Konsekvenser ved fristbrudd, opphevet kapasitetsforbehold  Endringer knyttet til utenlandsbehandling  RHF har samtidig overtatt ansvar for syketransport og rus-institusjonstilbud

6 Endringer knyttet til fastsetting av frist for nødvendig helsehjelp  For pasienter som har ”rett til nødvendig helsehjelp”, pålegges spesialisthelsetjenesten å fastsette en bestemt og individuelt fastsatt frist for når retten senest skal være oppfylt  Derved nytt: Oppfyllelsesfrist, uavhengig av tidligere kapsitetsbegrensning. RTVs rolle  Pasienten og henvisende lege skal informeres om den fastsatte fristen. ”Finne fram”- problemeri et nedenfraperspektiv

7 Fristbrudd  Overskrides fristen, gis pasienten en ”subsidiær rett” (etter forarbeidene; bedre en oppfyllesesrett, som etterfølger en fastsettelsesrett) til behandling; -- om nødvendig privat eller i utlandet  RTV skal fremskaffe det subsidiære tilbudet  Det regionale helseforetaket i pasientens bostedsregion må dekke merkostnadene ved det subsidiære tilbudet

8 Endringer knyttet til behandling i utlandet  Pasienter som har ”rett til nødvendig helsehjelp” fra spesialisthelsetjenesten, men som det ikke finnes adekvat behandlingstilbud for i Norge, skal få rett til spesialisthelsetjeneste i utlandet; viderefører ”bidragsordningen” i ftrl. §  Klagenemnda for bidrag til behandling i utlandet beholdes som klageinstans, og får utvidet mandat for visse klager etter bioteknologiloven  Pasientbroen til utlandet er ”videreført” innenfor RHFenes ”sørge-for” ansvar (den sentrale pasientbroen er mao avviklet )

9 Hva betyr endringene for sykehuseierne (RHF/HF)?  Opphevelsen av kapasitetsforbeholdet kan by på utfordringer i forhold til å sikre samsvar mellom regionens tilbud (”sørge for”-ansvar) og befolkningens behov og rett til helsetjenester etter prioriteringsforskriften og rett til fritt sykehusvalg  Dette fører til budsjettproblemer pga. uviss kostnads- side ved gjestepasienter, oppfyllelsesrett mv.  Helseforetakenes tjenestetilbud vil få større konkurranse fra de private; ”penger vil følge rettighetspasientene”

10 Andre konsekvenser ved de mange regelendringene vedr. prioriteringer  Ett konsensusproblem – hvem skal være rettighetspasienter?  Ett konsensusproblem – hva er en ”forsvarlig frist”?  Formodentlig en stor økning i klagesaker  -- klage på pasientstatus  -- klage på fristen  Er Statens helsetilsyn ”budd på” disse oppgavene, også i tillegg til klager vedr. syketransport  Vekk fra regelvurderinger, rent faktisk: -- overprøving av fagvurderinger

11 Rett til nødvendig helsehjelp  Pasientrettighetslovens § 2-1 annet ledd:  ”Pasienten har rett til nødvendig helsehjelp fra spesialisthelsetjenesten. Retten gjelder bare dersom pasienten kan ha forventet nytte av helsehjelpen, og kostnadene står i rimelig forhold til tiltakets effekt. Spesialisthelsetjenesten skal fastsette en frist for når medisinsk forsvarlighet krever at en pasient som har en slik rettighet senest skal få nødvendig helsehjelp.”  Innholdet nærmere bestemt i forskrift til § 2-1

12 Fastsettelse av individuelle frister  Lite tidligere praksis å bygge på  Siden tildeling av ”rett til nødvendig helsehjelp” praktiseres svært ulikt, er det grunn til å tro at fristene også blir fastsatt ulikt  Fristen skal settes ”objektivt” i forhold til medisinsk forsvarlighet, hvilket betyr?  For lange frister: flere klager  For korte frister: fristbrudd, subsidiær rett  Regler først, konsekvenser etterpå; -- lurt eller ??

13 Fra henvisning til fristbrudd - Tidsakse Henvisning VurderingsdatoMottaksdato Evnt. forundersøkelse / utredning Behandlingsstart Vurdering innen 30 virkedager 14 dager Varsel om mulig fristbrudd? 24 timers ”ekstrafrist” 14 dager Behandling evt. i utlandet ”uten opphold” Tidsakse Frist for nødvendig helsehjelp Fristbrudd!! Forsvarlighetsgrense

14 Fristbrudd  Pasrl. § 2-1 fjerde ledd: ”Dersom det regionale foretaket ikke har sørget for at en pasient som har en rett til nødvendig helsehjelp fra spesialisthelsetjenesten, får den nødvendige helsehjelpen innen det tidspunktet som er fastsatt i medhold av annet ledd, har pasienten rett til å motta nødvendig helsehjelp uten opphold, om nødvendig fra privat tjenesteyter eller tjenesteyter utenfor riket.”

15 Fristbrudd forts. Ordningen ved fristbrudd administreres av RTV  - behandlingen kan gis i offentlig sykehus, privat institusjon/sykehus eller utenlands  - behandlingen skal gis uten opphold  - dog 24 timers avbøtingsfrist for HF

16 Endringer knyttet til ordningen med fritt sykehusvalg: Retten til fritt sykehusvalg er utvidet:  barne- og ungdomspsykiatri  private sykehus som har avtale med et regionalt helseforetak om fritt sykehusvalg Problem 1: Når fritt sykehusvalg kolliderer med rett til oppfylling ved fristbrudd, greit? Problem 2: Når ferieplaner, syke barn mv., kolliderer med rett til oppfylling ved fristbrudd, greit?

17 Prioriteringsproblemer – enkelte observasjoner  Det er alltid mulig å prioritere behandling opp i Norge -- uten kostnadsvurderinger mv. -- populistiske helsepolitikere  Det er rent faktisk umulig å prioritere noe ned i Norge -- politisk (betaling for sterilisering) -- faglig (prioritering av barn-debatten)  Jussifiseringen (rettsliggjøringen) av helsetjenesten synes ikke å ha et metningspunkt, -- går parallelt med behandlingsmuligheter og kostnadsvekst, -- og det er muligvis ”tre sider av samme sak”?  Hvor mange skal måtte ”brekke nakken” på spørsmålene? -- foreløpig Prioriteringsrådet (godt å ha, bedre å betvile) -- SH-dir, deres første ”nederlag” i en kontinuerlig opptur?

18 Oppsummering  Utvidede pasientrettigheter fra 1. sept  Økt grad av privatisering, politisk ønsket  Kostnadsøkning innbygd i systemet  Kostnadskontroll nærmest ”umulig” i systemet  Politikere fraskriver seg ansvaret; ”det var ikke slik helsereformen skulle virke”; populisme i system  Ikke vurdert styrking av klageorganene  Prioriteringsarbeidet igangsatt vel seint, -- men godt??  Er det behov for mer rettsliggjøring??