Strategi og behov for nettstedet bibin.no - bibliotekene i Østfold Høsten 2011.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Utvikling av samiske bibliotektjenester I lys av bibliotekmeldinga.
Advertisements

Hva er migrasjon og hva gjør Røde Kors Ungdom?
Plan for markedssatsing: <sett inn navn på markedssatsing>
Lunner Skolefaglig rådgiver Velkommen til UNGDOMSRÅD!
Deltaker på sosialt nettsted Bruker du sosiale medier som for eksempel Facebook, Twitter eller LinkedIn? (Prosent av Internettbrukere) 17 Dagligbankundersøkelsen.
HVA ER ?.
Hvordan oppnå GOD kommunikasjon med dine målgrupper?
Strategiske valg ved etablering av nettsteder •Lærefil fra •© 2004 Nina Furu.
Hvorfor satse på nett? 3,2 millioner nordmenn har tilgang til internett (2006). Folk bruker nettet først for å skaffe informasjon. Internett er den billigste.
Business Intelligence og Big Data i FINN.no
Norwegian i sosiale medier Fra kampanjeside på Facebook til omdømmebyggende aktiviteter i flere kanaler.
Salgsteknikker & Sosial media
KOMMUNIKASJONS- STRATEGI
Synlighet - Bruk av web og sosiale medier
Tips og råd for praktisk kompetansearbeid
Workshop 8. februar 2013 Nye nettsider Maria og Martin.
29.aug.2011 Klyva. Fra gutterom… TIL GRÜNDERDRØM! • Gjennombruddet: ”Rørlegger Bergen” • MaxResultat.no i des • Skreddersydde nettløsninger og strategier.
IKT Orkide Ledelse og Skole
Husbanken + kommunene = sant!
B for bibliotek Status og drøftinger på bibliotekledermøte 13. oktober 2011 Østfold fylkesbibliotek.
FBF seminar Trondheim 6mai 2011 Hvilken kompetanse trenger bibliotekene ved overgang til nytt system FBF seminar Trondheim 6mai 2011 Kari Normo.
VIRKSOMHETSPLANLEGGING
Evaluering av B for bibliotek Thon hotel, Halden 25. september 2013.
B for bibliotek Bibliotekledermøtet 26. januar 2012.
IKA Opplandene Journalføring og arkivering av e-post, sms, e-skjema og noen utfordringer knytta til bruk av sosiale media sett fra arkivets side.
1 Pilotsamling, Oslo november 2009 Formidlingsplan: BIT Reiseliv generelt og Nasjonal Booking spesielt.
Forretningskonsept og forretningsplaner
Fasilitetsundersøkelse Orientering til LMU Oslo 26. august.
Kommunikasjonsstrategi Innherred Samkommune
Flatåsen skole Foreldremøte 19.september Stryringsdokumenter  Opplæringsloven  Kunnskapsløftet  Virksomhetsplan  Årsplaner  Periodeplaner 
Fusjon HiO/HiAk - utfordringer og erfaringer
? Hva er.
Hva er ?. Facebook er et av de mest kjente sosiale medier eller nettsamfunn. Det er en gruppe mennesker som ved hjelp av data (internett) kommuniserer.
1 Biblioteksjefrollen - mindre innlandskommune og en Deichman-filial i Oslo Kvalitativ spørreundersøkelse med en person som både har vært biblioteksjef.
Hvilken betydning har etikksatsningen hatt? Reidar Pedersen Senter for medisinsk etikk, Universitetet i Oslo Avslutningsseminar for etikkprosjektet, Bærum,
Strategi for universitetets IT-virksomhet. Kontekst Strategi 2020 Mer strategisk IT: –U3 – USIT for UiO og UH, Rambøllrapporten –UiO-IT – Strategi, styring,
Lokalpolitikere i sosiale medier. Dagens nettbruker Den aktive nettbrukeren Vi er alle produsenter Kommunikasjon fremfor monolog.
NYE NETTSIDER Presentasjon på deleFredag 8. februar 2013.
NYHETSBREV nr. 3 FRA HMS-AVDELINGEN-BEDRIFTSHELSETJENESTEN JULI 2011 Til våre kunder i private barnehager. Innhold: Hera-kurs Dialogmøter Nærværsarbeid.
Sterke fagforeninger Negotia Bergen 30. – 31.oktober 2009.
B for bibliotek Status og drøftinger på bibliotekledermøte 13. oktober 2011 Østfold fylkesbibliotek.
 Sosiale Medier Sosiale Medier komiteen Rotary Møte 12. Oktober 2011.
Forretningsplan.
Jørn Tore Persen Agenda Nøkkeltall Hva er nytt på web i 2009? Hva gjør VisitOSLO for å bygge trafikk til sine sider? Hvorfor annonsere.
SAK IS 35/13: Orienterings- og diskusjonssak- status for arbeid med (forsknings)strategisk plan om status for arbeidet med forskningsstrategisk plan og.
RSS og Alerts JDD 21. mai Ting jeg skal si litt om RSS Alerts (TOC) Hvordan fungerer disse funksjonene? Hva kan de brukes til?
Noen sentrale kjennetegn ved plan- og budsjettprosessen: Det ble jobbet lite med mål og strategier. Kortsiktighet, dårlig sammenheng mellom planer, budsjett.
Om du ønsker, kan du sette inn navn, tittel på foredraget, o.l. her. Erfaringer med SAP Seminar Åse Berg Studie- og forskningsseksjonen SVT-fakultetet.
ETABLERING AV LOKALT SN-FORUM/GRUPPE. Tekna – Teknisk-naturvitenskapelig forening Mål for første møte Bli enig om: Å sammen ta initiativ til lokal SN-forum.
Rutine: Godkjenning av dokumenter i ePhorte
SOSIALE MEDIA OG WEB Norges bryteforbund Inger Wold.
«Lese og løse oppgaver»
Problemet Hvilket problemer løser din app? Hva vil den gi av merverdi for brukeren. TEAMNAVN.
Cafédialog – elevmedvirkning
Brukermedvirkning i norske kommuner hovedfunn
Tilbakeblikk på Arendalskonferansen - og hvor er vi egentlig nå? Innovasjonsalliansen 8. september 2010.
Kap. 16 – Case Study: Internet Elections How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor.
IHR – gruppearbeid 1 Direktørnettverket, 5. jan 2011.
OrensteinR.Vaagan JBI/HiO1 Orenstein, D. I. "Being in the Library Business. An Entrepreneurship Primer for Library Administrators", Library Administration.
Øving 2 – Markedsplanen I
Nye nettsider Elvur Thorsteinsdottir Dialogmøte.
MULIGHETER NETTVETT. NETTBRUK Musikk SoMe Spill Søvn Tilgang til fakta, kilder, mobilbruk Film, TV, nyheter, blogger Den offentlige debatten Nettverksbygging.
STRATEGISK STYRING OG LEDELSE: FORUTSETNINGE OG BEGRENSNINGER Irene Dahl Andersen Divisjon for psykisk helsevern Sykehuset Østfold.
Markedsføring.
Foreldremøte 6. trinn 9. September Foreldremøte 6. trinn 9. September 2015.
Hva skjer i programmet nye Kristiansand
Formidle dårlige nyheter
Kunnskap når du trenger det!
Utskrift av presentasjonen:

Strategi og behov for nettstedet bibin.no - bibliotekene i Østfold Høsten 2011

Dagens situasjon Bibin –”nyheter” som fylkesbiblioteket legger inn Felles arrangementskalender – som burde vært bedre Blogg – lesetips, twitter og FB

Norske internettprosjekter lykkes sjelden (Computerworld, 2010) •Det brukes mye tid og penger på mye unødvendig, som ikke blir fulgt opp. For å lykkes må man løfte blikket og jobbe strategisk, og alle parter må være med. •Vi trenger en visjon, vi må se på hvem våre kunder er, hva deres behov er og hva nettstedet skal gjøre for å løse kundenes behov. Vi må sette oss mål, og finne ut hvordan vi må jobbe for å oppnå dem. •Vi må også se på innholdet på dagens nettsted, hva kan gjøres bedre eller annerledes og hvordan vi oppnår dette. De kommunale sidene er og blir det offisielle nettstedet til biblioteket, men det utelukker ikke at vi kan utvikle bibin.no!

For å lykkes… •Vi trenger en felles internettstrategi •Vi trenger en felles behovsspesifikasjon for bibin.no •Vi trenger å se på hvordan vi skal kommunisere til våre brukere

Strategi Visjon /Målgrupper / Mål / Tiltak F orankring F orståelse F orpliktelse

Strategiens STORE oppgave er •..å bygge et GODT konsept Fordi man hvem kundene er!

Forutsetninger •Takhøyde, løft blikket •Kreativitet •Alle innspill er gode innspill •Fokus •Beslutninger •Vilje

•Strategidokument •Orientering på første webgruppemøte 22. august •Workshop 2 timer FOR ALLE 19. september •Dokumentet skrives og sendes på høring •Dokumentet ferdigstilles •Dokumentet godkjennes av biblioteksjefene Behovsspesifikasjon •Orientering på første webgruppemøte 22. august •Workshop med web- og aktivitetsgruppen •Dokumentet skrives og sendes på høring •Dokumentet ferdigstilles •Dokumentet godkjennes av biblioteksjefene •Vedlegg til dokumentene kan være: •Aktivitetsplan •Opplæringsplan / tiltaksplan •Plan for sosiale medier Begge dokumentene ferdig før jul Fremdriftsplan

Diskusjon / hjemmelekse •Bli kjent med bibin.no •Hvem er målgruppen, og hvorfor? •Hva er målgruppens behov? •Har vi en visjon? •Hva er målene våre? •Tiltak for å nå målene? •Hva med egne nettsider? Konkurrenter/ forsterkere?