Ny veileder for økonomisk evaluering av tiltak i helsesektoren.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hvordan sikre nødvendig kontroll med legemiddelutgiftene dersom bruken av individuell refusjon reduseres? FFO-seminar 24. mai 2007 “Hvor står vi – hvor.
Advertisements

Hva er forsvarlighet i LAR?
Samhandlingsreformen Tove Karoline Knutsen 3. februar 2010.
Teknisk løsning for kvalitetsregistre Regional kvalitetsregisterkonferanse 18. juni 2010 Knut Hellwege Spesialrådgiver IKT Helse Sør-Øst RHF
Kvoteordningen – et raskt overblikk
Tillit og legitimitet i vanskelige prioriteringsbeslutninger torsdag 7. april 2005.
Psykiske utfordringer ved MS
Hjerneslag -epidemiologi
St.meld. nr. 47 ( ) Samhandlingsreformen Rett behandling på rett sted til rett tid Statssekretær Ellen Birgitte Pedersen August/september 2009.
Samhandlingsreformen Rett behandling på rett sted til rett tid
Fysisk aktivitet og helse
Brukermedvirkning og pasientmakt
Tema for presentasjonen.
Prosjekt Skadestatistikk - Bakgrunn Møte i referansegruppen 17. september 2004.
BOLIGER - eget hjem for mennesker med funksjonsnedsettelser
Stjørdal fagskole Kvalitetssystemet Styremøte 18. mars 2014
Nasjonal strategi for diabetesområdet
Psykiske lidelser og uføretrygd
Utfordringer til UH-sektoren: Hvordan finner vi tonen? Statssekretær Kyrre Lekve UHRs dekanskole 3. februar 2010.
Utdanning eva magnus. Karin sa: Vi må jo jobbe litt ekstra (hørselshemmede), men det har vi jo gjort hele tida. For oss er det helt vanlig……..Jeg tror.
Ny folkehelselov – styrer staten helseaktiviteten i kommunene?
Hovedprinsipper i forslaget til endring av forskrift til opplæringsloven og forskrift til privatskoleloven Vurdering.
Prinsipper og idealer for utøvelse av offentlig myndighet (II): Spesielt om rettssikkerhet og personvern Hovedpunkter til Dag Wiese Schartums forelesning.
Hovedpunkter til Dag Wiese Schartums forelesning den 8. september 2003
Strategi for forsknings- og utviklingsarbeid (FoU) Bjørg Th. Landmark.
University of Tromsø – Faculty of Medicine uit.no NAFKAM Når pasienten beveger seg ut i det alternative, hva da…? Vinjar Fønnebø Professor NAFKAM, Universitetet.
Stjørdal 25. oktober Hvorfor prioritere? Alle kan ikke få hjelp samtidig Det er viktig at de med høyest alvorlighet og som har høyest nytte kommer.
| Helsedirektoratet, omgivelser og samfunnsoppdrag| 2 Om Helsedirektoratet Fagdirektorat og myndighetsorgan underlagt Helse- og omsorgsdepartementet.
Et utfordrende - men spennende samarbeid mellom pårørende og helsepersonell Offentlige dokumenter om samarbeidet ml helsepersonell og pårørende v/Hanne.
Møte i Nasjonalt Råd for Teknologisk utdanning - Høgskolen i Oslo oktober 2007 Forskerrekrutteringsbehov i Norge - Framskrivninger til 2020 basert.
Arbeidslivsfag Kan arbeidslivsfaget bidra til at ungdomskoleelevene blir mer motivert??
Innlegg på konferanse, Tromsø,
Barn som pårørende.
Forventninger til samhandlingsreformens betydning for funksjonshemmede Hva er, hvem har behov for koordinerte tjenester?
St.meld. nr. 47 ( ) Samhandlingsreformen Rett behandling på rett sted til rett tid Lagt fram 19. juni 2009.
Prosjekt: Bedre individuell refusjon Fagdag i helseøkonomi 3. mars 2009.
Faktorer som påvirker myndighetenes betalingsvillighet
Barn og unge Barn og unge er en sentral målgruppe i forhold til arbeidet med sosial og økonomisk inkludering, noe som også gjenspeiler seg i bl.a. formålsparagrafen.
Boligsosialt arbeid Formålet med det boligsosiale arbeidet er å motvirke og bekjempe bostedsløshet ”På vei til egen bolig” er regjeringens strategi for.
Eiendomsmeglerbransjens boligprisstatistikk Oktober 2010
2002 Toril Bakke FAGLIGE RETNINGSLINJER Toril Bakke HELSELSEPERSONELLOVEN: § 4 : Helsepersonell skal utføre sitt arbeid i samsvar med de krav til.
Barn som pårørende.
Offentlighet og partsinnsyn
Alternative reaksjoner for mindre alvorlige narkotikalovbrudd - intervensjonsprogram og motivasjonssamtale Arbeidsgrupperapport skrevet etter oppdrag.
Levanger kommune Økonomiplan oppdatert versjon pr 11. August 2003 – Ola Stene Økonomiplan oppdatert versjon pr 11. August 2003.
Kristin Loe Kjelstad 3.juni 2009
Seminar Dagkirurgi i Norge 7 februar 2014: Finansieringsordninger som fremmer utvikling av dagkirurgi Tor Iversen.
Det integrerte universitetssykehuset i Trondheim
4. Prioritizing Your Usability Problems Prioriteringer.
Samhandlingsreformen – pårørendes stilling, muligheter og begrensninger 21. April 2012, Helsfyr, Oslo av Alice Kjellevold.
”Skolens yrkes- og utdanningsveiledning” - tiltak i St. meld. nr. 16 ( ) …og ingen sto igjen Innlegg på konferanse, Bergen, september.
Hvor mye fattigdom?? Stor usikkerhet om fattigdommens omfang og utvikling på grunn av –Ulike definisjoner, terskelverdier –Tekniske måleproblemer –Inkonsistens.
Ot. prp. nr. 58 ( ) om lov om etikk og redelighet i forskning Statssekretær Åge R. Rosnes.
Helhetlige og langsiktige hensyn i politiske vedtak om velferdstjenester NIBR-rapport 2008:27 Elin Kittelsen, Jan Erling Klausen og Erik Nergaard.
Noen utvalgte problemer innen helseøkonomi
Utfordringer og muligheter mellom det offentlige og det frivillige skadeforebyggende arbeidet Sverre Røed-Larsen Skadeforebyggende Forums årskonferanse.
Seniorrådgiver Ann Lisbeth Sandvik, FIOA Helsedirektoratet
HEALTH ECONOMICS BERGEN Legefaglig prioritert rett til behandling Erfaringer fra Norge Oddvar Kaarbøe Universitetet i Bergen Helseøkonomi Bergen.
Lovforberedelsen – utvalgte spørsmål Forelesninger i lovgivningslære H 2014 Inge Lorange Backer.
Tilskudd til opplæring i norsk og samfunnskunnskap
Sentral støtte til lokal innsats Direktør Bjørn-Inge Larsen.
Etiske dilemmaer i en leders hverdag
Forstudie Nå situasjonen: dagens situasjon med ulemper og fordeler
Samhandlingsreformen Hva kan dette ha å bety for kommuner og helseforetak? Daniel Haga 1.
Definisjon av ulike HMS-begreper
Prioriteringsutvalget og de gamle Pål Friis Sørlandet sykehus GerIT
Offentlige anskaffelser 10 Anskaffelser av helse- og sosialtjenester anskaffelsesprosesser Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning Dosent.
Forberedende samtaler
Rollen som fasilitator til gode prioriteringer
Utskrift av presentasjonen:

Ny veileder for økonomisk evaluering av tiltak i helsesektoren. Fagdag i helseøkonomi 3. mars 2009 Ny veileder for økonomisk evaluering av tiltak i helsesektoren. Kjartan Sælensminde, seniorrådgiver |

Innhold Veilederens målgruppe og formål. (3 min) Verdigrunnlaget for prioriteringer. (5 min) Første- og andreordensbeslutninger. (7 min) Veilederens hovedtemaer (15 min) Fordelingseffekter -hensyn (10 min) Tilbakemeldinger og spørsmål fra salen. (20 min) Totalt 60 min. |

1. Veilederens målgruppe og formål Primært: De som utfører økonomiske evalueringer. Sekundært: De som skal anvende økonomiske evalueringer. Formål: Bidra til et bedre beslutningsgrunnlag. ”Riktigere” prioriteringer og ressursbruk. |

2. Verdigrunnlaget for prioriteringer (1) Noen sentrale dokumenter: Lønning 1 utvalget. (NOU 1987:23), Lønning 2 utvalget. (NOU 1997:18), Kostnadsberegningsutvalget (NOU 1997:27) St.meld nr. 26 (1999-2000) Om verdier for den norske helsetjenesten, Innst.nr 172. 2000-2001, Innst. O. nr. 52 (1999-2000) Innstilling fra sosialkomiteen om lov om apotek, Strømutvalget (NOU 1997:6), Grundutvalget (NOU 1997:7), Ot.prp. nr. 29 (1998-1999) Om lov om apotek, Ot. prp. nr. 63 (2002-2003) Om lov om endringer i pasientrettighetsloven m.m., Nasjonal Helseplan 2007-2010 (St.prp. nr 1 2006-2007 for HOD) ….. | 4

2. Verdigrunnlaget for prioriteringer (2) De sentrale kriteriene som fremheves er alvorlighetsgrad, nytte og kostnad(seffektivitet). Elementer av det sentrale verdigrunnlaget for prioriteringer ser ut til å være felles både for førsteordensbeslutninger, andreordensbeslutninger og for ulike tiltak (forebygging, screening og behandling). Hvordan verdigrunnlaget implementeres vil påvirke hvordan vi prioriterer. |

3. Førsteordensbeslutning (1) |

3. Førsteordensbeslutning (2) |

3. Andreordensbeslutning (1) |

3. Andre-ordensbeslutning: Et eksempel basert på Helsedirektoratets prioriterings-veileder |

3. Konsistens mellom første- og andreordensbeslutninge 3. Konsistens mellom første- og andreordensbeslutninge Både i prioriteringer og verdigrunnlag |

4. Veilederens hovedpunkter Samfunnsperspektivet, produktivitetstap og kostnadsberegning Analysemetoder Generiske instrumenter for måling av helserelatert livskvalitet Økonomisk verdsetting og terskelverdier Usikkerhet Diskontering Konsistens med andre veiledere |

Kostnader ved skattefinansiering 4. Veilederens hovedpunkter - Samfunnsperspektivet, produksjonstap og kostnadsberegning Kostnader ved skattefinansiering Faren for dobbelttelling når man inkluderer produktivitetstap i analysen, ettersom QALY allerede fanger noe av dette. FINs veileder tar ikke med produksjonsbortfall i forbindelse med verdsetting av liv og helse, (Jfr. NOU 1997:7) Humankapitalmetoden og friksjonskostnadsmetoden | 12

4. Veilederens hovedpunkter - Analysemetoder CEA, CUA, CBA, CVA,… CEA – helseenhet: liv, leveår, etc. CUA – helseenhet: QALY CBA – helseenhet: liv, leveår, QALY, etc. + en økonomisk verdi for disse CVA – helseenhet: ”vektet QALY” Felles forståelse? Bare behov for CUA i helsesektoren? | 13

4. Veilederens hovedpunkter - Generiske instrumenter for måling av helserelatert livskvalitet EQ5D, 15D, …? Valg av generisk instrument kan påvirke utfallet av den økonomiske evalueringen. Svakhet ved generiske instrumenter: Lette til moderate helsetilstander vektet for høyt? 15D bedre enn EQ5D? Er ”mapping” (til 15D) en mulig løsning? Skal man anbefale flere instrumenter eller kun ett? Hvordan vil et eventuelt valg la seg gjennomføre i praksis? Er ”vektet-QALY”, (CVA) en løsning? | 14

4. Veilederens hovedpunkter - Økonomisk verdsetting og terskelverdier Trenger betalingsvillighet for en QALY å inkluderes i veilederen? Potensielt uheldige konsekvenser av å ha en slik verdi? Er QALY en for usikker størrelse til å gis en verdi? Er begrunnelsen for forslaget på kr. 500.000 for en vunnet QALY er for tynt/pragmatisk? Kan en enkelt verdi være i strid med verdigrunnlaget, dersom man tar for gitt at det er høyere betalingsvillighet for alvorlige tilstander? | 15

4. Veilederens hovedpunkter - Usikkerhet Probabilistisk sensitivitetsanalyse (PSA) er ønskelig for et best mulig beslutningsgrunnlag Vil et krav om PSA være problematisk? | 16

4. Veilederens hovedpunkter - Diskontering Diskontering av helseeffekter er knyttet til fordeling og verdispørsmål: Nåtid versus framtid. Hovedregel: Diskontere helsegevinster og kostnader med samme rate? Hva er alternativet? Krever en grundigere behandling for å anbefale noe annet… | 17

4. Veilederens hovedpunkter - Konsistens med andre veiledere FINs overordnede Veileder i samfunnsøkonomiske analyser Sektorveiledere Konsistens? Kommunikasjon… Forskjeller! Metoder, sluttenheter, verdsetting, produksjonstap, fordelingseffekter, alvorlighetsgrad, etc. | 18

5. Fordeling Hva sorterer under fordeling? Alvorlighetsgrad? Sosiale ulikheter i helse? Informasjon om målgruppen og sykdommen? Årsakssammenhenger? Konsekvenser for andres helse? Hvordan håndtere fordeling i veilederen? En deskriptiv ”sjekkliste”? Vekting av helsetilstander? |

5. Fordeling og alvorlighetsgrad Sentrale spørsmål: Hvordan definere begrepet? Kriterier for alvorlighet… Hvordan måle? Mulig forslag: Alvorlighetsgrad = prognosetapet uten tiltak. Prognosetapet = tap i livskvalitet og levetid (QALY). Prognosetapet kan beskrives i form i en ”helseprofil”. | 20

5. Fordeling og alvorlighetsgrad QALY over normalt livsløp 1 Ved sykdom/skade. Prognose uten tiltak. Alvorlighetsgrad 50 år 80 år |

6. Spørsmål fra salen Spørsmål, kommentarer og tilbakemeldinger? |