Litt om alt Leiarsamling NSKR Ålesund 2. april 2006 Kristine Sevik.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
NOFA 2011 Tonje Hilde Giæver Bård Ketil Engen Leikny Øgrim
Advertisements

Hva sier de offentlige styringsdokumentene?
Noen tema for samtaler om vennskap (Barnetrinnet)
Kartleggingsmateriell: Språkkompetanse i grunnleggende norsk
Program for digital kompetanse NVU konferansen 8 – 9 mars 2004 Guri Skoklefald, Seksjon for IKT-strategi.
Skriftlig vurdering på barnetrinnet formål, bakgrunn, historikk
Oppsummering av erfaringer fra Lærende Nettverk basert på nettverkenes rapporter.
- og noen norskblogger. Fra bloggen Dette likte jeg. Bildene. Ordspillene. Fortellinga fra din barndoms.
Konsekvenser av ny teknologi Over the course of a few years a new communications technology annihilated distance and shrank the world faster and further.
Elektroniske verktøy Diakonhjemmet nov Verktøyene Disse verktøyene blir brukt på Diakonhjemmet •Epost •PPS •Studentweb •Its learning.
IKT ressurser for e-læring NVU-konferansen 2005 Olav Skundberg HiST, AITeL

Det Digitale Trøndelag
Kvalitetsarbeid i studieforbundene •Lunsjseminar i Vofo •Sonja Jacobsen •Bygdefolkets studieforbund.
Erfaringer med akkreditering av masterprogram ved HiAk Oversikt over de masterne (og en ph.d.) HiAk har fått akkreditert fra 2004 – d.d. ■Læring i komplekse.

FEIDE Felles Elektronisk IDEntifikasjon som tilgangskontroll
ITU-konferansen 2006www.itu.no F O R S K N I N G S- O G K O M P E T A N S E N E T T V E R K F O R I T I U T D A N N I N G LMS som pådriver for digital.
Senter for IKT i utdanningen Sylvi Barman-Jenssen.
Steinar Gjerde -lærer ved Fagskolen i Gjøvik
FEIDE, BAS og integrasjon
IKT-revolusjonen i mitt lærerliv! Forelesning for A04 Hanne Christensen Vibeke Bjarnø.
Pedagogisk bruk av Powerpoint?!
Hva er Fronter.
Ingjerd, Beate, Kristin, Arne Olav
Berit Bratholm : BREDBÅNDSPROSJEKTET DIGITALE MAPPER OG SAMARBEIDSLÆRING.
Informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT) i utdanning og institusjon Nye førskolelærerstudenter ved Avdeling for lærerutdanning og internasjonale.
Høgskolen i Oslo Litt om LMS. Hva er et LMS? l Et internettbasert, brukeravgrenset system for elektronisk kommunikasjon, publisering av elektroniske filer.
Hør hva jeg kan! 2-årig FoU-prosjekt støttet av Fremmedspråksenteret
Elektroniske verktøy Diakonhjemmet nov 2008 (Klikk for å komme til neste side)
Elektroniske verktøy Diakonhjemmet nov Verktøyene Disse verktøyene blir brukt på Diakonhjemmet Epost PPS NEL Studentweb Its learning.
Elektroniske verktøy Diakonhjemmet august Verktøyene Disse verktøyene blir brukt på ditt studium Epost Studentweb Its learning.
Agenda 10 min. Bakteppe, Alf Hansen
24. mars 2009Stokmarkneswww.itu.no F O R S K N I N G S- O G K O M P E T A N S E N E T T V E R K F O R I T I U T D A N N I N G Lærende nettverk og nasjonale.
Utredning om digital tilstand i høyere utdanning – om forhold knyttet til bruk av IKT i undervisningssammenheng.
IKT i flerkulturelle skoler, Oslo indre øst ITU’s evaluering Patrik Hernwall og Guri Mette Vestby.
Kapittel 10 På treningssenteret.
Innlegg på konferanse, Tromsø,
Digital kompetanse for alle. Forord (utdrag) Departementet definerer digital kompetanse som den kompetansen som bygger bro mellom ferdigheter som å lese,
UFD ITU-konferansen Kristin Clemet, ITU-konferansen 2003, ”Digital dannelse. IKT i utdanning: Resultater og konsekvenser”. Oslo 16.
Pedagogiske utfordringer og fremtidige utviklingstrekk
pedagogisk bruk av IKT i Osloskolen
Høgskolen i Oslo Digital kompetanse - IKT som pedagogisk verktøy - IKT og grunnleggende ferdigheter Nasjonale planer? Hva sier Kunnskapsløftet? Planer.
Digital kompetanse - for hvem og hvordan?. Digital kompetanse Nå nytter det ikke lenger å vente på at det skal gå over. PFDK er her og er kommet for å.
KUNNSKAPSLØFTET UNNEBERG SKOLE
ECAR Study of Undergraduate Students and Information Technology, 2013 Educause Center for Analysis and Research.
IKT i undervisningen Science camp Halmstad 12. april 2011 Torgeir Selle.
”Program for digital kompetanse ” og viktigheten av en helhetlig IKT-satsing Sluttkonferanse ”Innsikt2” programkoordinator Marit C. Synnevåg,
Om vurdering og nye eksamensformer. Hvorfor er dette viktig å snakke om? Mange elever ”skjønner alvor” først når de er midt oppe i eksamen. Det kan virke.
En introduksjon. Et program for barn og unge for læring av sosial og emosjonell kompetanse. Forebygging av problematferd i barnehage og skole. Skaper.
1. Eksamen/vurderingsordninger i nye læreplaner Styringsdokumenter i vurderingsarbeidet: Kompetansemål i den fagspesifikke læreplanen Det arbeides med.
Å kjøre bil og å stå i bilkø
Levanger kommune Rådmannen Dialogseminar, Åre – Utfordringer på oppvekstfeltet - Trude Nøst, kommunalsjef 1 Barnehager Lokal rammeplan for.
TrønderFeide – status og planer v. Asle Brustad, prosjektleder eForum Prinsen hotell
Kildesystem – dataflyt - oppvekst
Digitalt prosjektrom og samarbeidsteknologi Muligheter for meningsskaping og relevans i et «kombinert klasserom» Jorunn Thortveit og Hans Erik Bugge IGIS.
Arkivering Brukerseminar Oppad 24.September 2013 Harald Torbjørnsen Harald Torbjørnsen, IKT-koordinator skole, Elverum kommune.
Tale Teisberg, Helse- og omsorgsdepartementet
FORELDREMØTE 1. KLASSE 11. MARS 2015.
Høgskolen i Oslo Den digitale hverdagen – fagdag for de uavhengige forlagene Valg og vurdering av digitale læringsressurser Vibeke Bjarnø, IKT-seksjonen,
Skole-/hjemsamarbeid - HiO Arild Storm 1 Skole-/hjemsamarbeid Høgskolen i Oslo Arild Storm.
Høgskolen i Oslo IKT-revolusjonen i mitt lærerliv! Digitale presentasjoner i eget arbeid Forelesning for A05 Hanne Christensen Monica Johannesen.
Ungdomsskolen u-trinnet
Fagdag psykisk helsetjeneste, 12.mai 2009 Tina Skarheim, Velkommen Bakgrunn Litt om KS Dagen i dag.
Presentasjon av familien til Johanne
IKT i læring - Verdensveven Samling 2 23.september.
Status SAS 2014  Viktigste verktøyet skolene har  Kvalitet på data (elev, foresatte og ansatte)  Flere manuelle oppgaver er borte  Innsending av.
Strategi for utdanning og kompetanseutvikling i Helse Midt – Norge
FEIDE – Felles elektronisk Identitet
Utskrift av presentasjonen:

Litt om alt Leiarsamling NSKR Ålesund 2. april 2006 Kristine Sevik

2 Litt om alt… (kanskje)  Presentasjon av UNINETT ABC  Infrastruktur og drift  LMS – hva og hvordan?  Bonusrunde: identitetsforvaltning

3 Program for digital kompetanse

4 Verden sett fra UNINETT ABC (eller UNINETT ABC sett fra verden…) Andre initiativ knyttet til PfDK: E-standard, utdanning.no etc. Program for digital kompetanse

5 Hovedmål for PfDK satsing på infrastruktur  ” I 2008 skal norske utdannings- institusjoner ha tilgang til infrastruktur og tjenester av høy kvalitet. Læringsarenaene skal ha teknisk utstyr og nettforbindelse med tilstrekkelig båndbredde. Utvikling og bruk av IKT i læringsarbeidet skal støttes av sikre og kostnadseffektive driftsløsninger. ”

6 Hvordan ta rette valg?  Samarbeid

7 Tekniske anbefalinger

8 Nyttige temahefter

9 LMS – Hva ?  Et sett av verktøy som skal støtte læringsaktiviteter og administrasjonen av dem.  Verktøyene er integrert i en felles omgivelse  Verktøyene presenteres gjennom et enhetlig webbasert brukergrensesnitt, hvor de opptrer visuelt og logisk konsistent for brukeren.

10 Eksempel LMS

11 Hva brukes LMS til?  Informasjon og administrasjon  Skriftlig kommunikasjon  Deling av ressurser  Samhandling om innhold  Hjem-skole samarbeid  Vurdering og evaluering

12 Viktig ved innføring av LMS  Tydelig og engasjert skoleledelse  Kursing, kompetansedeling og elevopplæring  Pedagogisk merverdi betinger pedagogisk tenkning  Håndtering av personopplysninger  Integrasjon med andre systemer  Vurder samordning med andre skoler i regionen

13 Hvor mye tid er det igjen nå?  Bonusrunde om identitetsforvaltning?  Avslutning?

14 Mer informasjon…   Kontakt:  

15  “Hei! Jeg er Maia - jeg er elev på tiende trinn” (Identitet)  “…og her er mitt brukernavn og passord som beviser det (Elektronisk identitet) (Sjekk: er dette riktig person?)  “Jeg vil slette en fil i mappa mi på LMS-et” (Autorisasjon  : Maia får bruke de tjenestene hun skal ha tilgang til)  “Og jeg vil endre standpunktkarakteren min i norsk.” (Autorisasjon  : Forhindre henne i å gjøre ting hun ikke har lov til…) En fin dag på Dalen skole…

16 Enhetlig identitetsforvaltning for utdanningssektoren  Identitetsforvaltning i vid forstand handler om å fastslå:  hvem er du og hva har du lov til?  Eks: Førerkort  Elektronisk identitetsforvaltning handler dermed om at:  personer kan identifisere seg elektronisk og få tilgang til digitale ressurser eller tjenester (LMS, e-post, nasjonale prøver…)  FEIDE er utdanningssektorens eget system for elektronisk identitetsforvaltning og innføres stegvis fra høsten 2006!

17 Mer informasjon:  Kontakt:  

18 UNINETT ABCs veiledningstjeneste  Gratis IKT-veiledning til utdanningssektoren  

19

20 Dalen skole 10. klasse Maia Monsen Maia Lærer Per By