Høreapparatformidlingen – nasjonalt

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Forslag til ny lov om kommunale helse- og omsorgstjenester Seniorrådgiver Liv Telle Stjørdal,
Advertisements

Informasjon fra Nasjonalt Utvalg for Teknisk Fagskoleutdanning
Hurum PPTs erfaringer med LP
Seminar 1. juni 2011 Norges Kreative Fagskole Avdelingsdirektør Joar Nybo Database for statistikk om fagskoleutdanning.
Ny statistikkdatabase for fagskoleutdanning
Ny statistikkdatabase for fagskoleutdanning. Bakgrunn: ”Arbeidsgruppe for fagskolestatistikk”, høringsrunde knyttet til denne og Prop. 1 S ( )
EN GOD START MED HØREAPPARAT
Samorganisering av sjeldenfeltet- hvilke muligheter gir dette for FOU? FOU- dag Frambu 5.april 2013 Odd Bakken og Terje Rootwelt Kvinne- og barneklinikken.
Overgangsvinduer, kurs og opplæring, lov og reglementer, ekstranett Presentasjon på NTFs medlemsmøte 2. juni 2007 Grand Hotell, Oslo.
Arbeidsgruppe for bekjempelse av fallende gjenstander
Avtale mellom RHFene og NAV  Oppdragsdok. HOD:  For å få en mer samordnet formidling av høreapparater skal det inngås avtaler om oppfølging og rehabilitering.
Hva er Fretex ?.
-Hovedinnhold og status Ny felles parkeringsregulering KS samling 30. august 2010 Ved Espen Rindedal Seniorrådgiver i Samferdselsdepartementet.
Forslag til ny vurderingsforskrift
Status ” Felles Strategi” Oppfølging av handlingsplan Samarbeidsutvalget 1. september 2011 Kari Bratland Totsås.
Gardermoen, 24. september 2013 Ståle Tunang-Nybakk Utbredelse av pleie- og omsorgsmeldinger v1.6.
Helseforum – 27. Januar 2004 Allan Andreassen Februar 2004.
Screening – spedbarn - høreapparater Fagnettverk for hørselsrehabilitering Tromsø 16. og 17. september 2010.
ReSonare  Fra 2005 til i dag…… 2005: Hovedprosjektet avsluttet 2006: Overgangsprosjekt 2007: Overgangsprosjektet – LMS 2008: Prosjektet forlenges.
Kommuneavtalene - nok en gang Oppfølging av samarbeidsavtale om formidling av høreapparat og høretekniske hjelpemidler.
Koordinerende enhet Brukerutvalget NLSH 13. Juni 2006.
ARR-seminar 1. november 2011 Arbeidsrettet rehabilitering i NAV Tron Helgaker, Seksjonssjef, Seksjon tiltak og virkemidler Arbeids- og velferdsdirektoratet.
Fremtidig høreapparatformidling SH-dir Problemstilling •Uklare ansvarsforhold •Mange aktører •Lange ventetider •Forskjeller avhengig av bosted.
Høreapparatformidlingen – hvor står vi Fagnettverksmøte 17. september 2009.
Kunstner: Oddmund Mikkelsen
Tinnitus i Helse Nord Fagnettverk Hørsel 17. –
Granskningskommisjoner Erfaringer og refleksjoner.
Norsk Audiografforening 6. november 2009
Norsk Audiografforening 6. november 2009
Arbeidsgivers losteam Arbeid og psykisk helse
| 1 Øyeblikkelig hjelp Prosjektdirektør Jon Hilmar Iversen Helsedirektoratet –
Tjenestekonsesjon for Brukerstyrt Personlig Assistanse - BPA
Kommunestyremøte Levanger 21. mai 2008 Jan Arve Strand NAV Partnerskap.
Personalseminar Avdeling for IT Høgskolen i Østfold 18.mars 2005
KOMMUNEPLANENS SAMFUNNSDEL
Helhetlig habiliterings- /rehabiliteringstilbud til hørselshemmede i Helse Midt-Norge.
”Tremånederskontroll” UNN, 27. og 28. sept Viktig problemstilling - slik handlingsplanen ser det Ventetiden er lang ved mange hørselssentraler.
Revidert system for formidling av høreapparater UNN, 24. og 25. august 2006.
Kommuneavtaler Fagnettverk for hørselsrehabilitering Tromsø 16. og 17. september 2010.
Nord-norsk Fagnettverk Hørsel nettverkets rolle Samordne organisering av hørselomsorgen Høresentralen ansvarlig koordinator (Sosial- og helsedep. 2002)
Fagnettverksmøte 17. september 2009
Sikkerhetsforum ”Tap anker og posisjon” Morten Bøhlerengen Norges Rederiforbund.
Status RNNS den Utvikling i risikonivå – norsk sokkel Prosjektets mål  OD skal gjennom prosjektet ’utvikling i risikonivå - norsk sokkel’ utvikle.
Oppfølging HMS-melding Temalisten – HMS-melding Innspill fra eksterne parter.
NAV – REFORMEN Innhold og utfordringer i NAV-kontorene. 12 K PLO-nettverk 27.september 2006 Live Jetlund, rådgiver, Fylkesmannen i Vestfold.
Mini gaiden Informasjon fra Arbeidsutvalget Nr. 15 uke 22, Ansvarlig redaktør: Jarle Berge Redaktør/produksjon: Hans Olav Kirknes Et produkt fra.
Mini-Gaiden Informasjon fra Arbeidsutvalget Nr. 28 uke 42, Ansvarlig redaktør: Jarle Berge Redaktør/produksjon: Hans Olav Kirknes Et produkt fra.
Ny handlingsplan for økt tilgjengelighet i Presentasjon - Soria Moria erklæringen - Statsbudsjettet for 2007.
Budsjettdrøfting i bystyrekomite for oppvekst og utdanning 12. oktober.
Landsmøte i Medisinsk teknisk forening april 2006 Stavanger Rådgiver Bård Skage Informasjon fra Nasjonal kompetansegruppe for behandlingshjelpemidler.
Pilot av pleie- og omsorgsmeldinger v1.6
Livet i havet – vårt felles ansvar Rømmings- kommisjonen.
Elektronisk faktura i offentlig sektor - slik det ser ut akkurat nå e2b Forum Ole Willy Sandbekk Avdeling for IKT og fornying, FAD.
Forsøk med Utdanningspermisjoner/ Utdanningsvikariater Seniorrådgiver Kirsten Nieuwejaar, Arbeids- og velferdsdirektoratet 14. Oktober 2008.
Nasjonalt meldingsløft – status pr november -08
Vest-Agder fylkeskommune en drivkraft for utvikling Folkestyre – kompetanse - samarbeid.
Evaluering av publiseringsindikatoren Oppfølging fra Det nasjonale publiseringsutvalget Vidar Røeggen Seniorrådgiver Universitets- og høgskolerådet.
SMÅ BARN MED HØRSELSTAP Nordnorsk fagnettverk hørsel,
Evaluering av Avinors organisering og tilknytningsform Møte med fagforeninger og tillitsvalgte 13. februar 2006.
Hørings- prosessen i Vestfold våren 2007 Status. Rammene for høringsprosessen Prosessen skal munne ut i fylkesvise preferanser når det gjelder: –Valg.
Forskrift til oppl. §6 og 6A– (rundskriv) (DLG )
K10 samarbeid IKT Møte med programkomiteen for ASSS 10. juni 2010.
Revidert biblioteklov - nye muligheter!
Norsk Logopedlag Konferanse for logopeder i privat praksis
En gledelig begivenhet Orientering til styret om overtakelse av ansvaret for følgetjenester for gravide til fødested og beredskap for denne tjenesten.
Plan for utarbeiding av veileder for akuttpsykiatri Akuttnettverket 18. oktober 2010 Torleif Ruud, avdelingssjef/professor FoU-avdeling psykisk helsevern,
Vest-Agder fylkeskommune en drivkraft for utvikling
Terje Skjeggedal og Roald Lysø
Tiltak for utvikling av ferjemarkedet på lang sikt
Utskrift av presentasjonen:

Høreapparatformidlingen – nasjonalt Fagnettverksmøte Tromsø 9. – 10. oktober 2008

Skal snakke om: Status for arbeidet med ny organisering av høreapparatformidlingen Hva Statsbudsjett 2009 sier om hørselsrehabilitering spesielt Ny EU-standard for høreapparattilpasning – ”hearing aid specialist services”

Høreapparatformidlingen

Høreapparatformidlingen nasjonalt 2006: Prosessen startet Helse- og omsorgsdepartementet sendte 07.07.2006 ut brev til de regionale helseforetakene og til NAV. Disse inneholder: varsel om en ny gjennomgang av høreapparatformidlingen strakstiltak som skal være gjennomført innen 1. januar 2007

2007: Planprosess og høringsdag Arbeids- og referansegrupper ble etablert så seint i 2006 at planprosessen ikke kom skikkelig i gang før i januar 2007. Etter et par utsettelser var en foreløpig plan for ny høreapparatformidling klar sist i april. 7. mai var ”Hørsels-Norge” invitert til høringsdag i SHdir.

”Tilskuddsmodellen” Etter høringsdagen kom så NAV med sitt siste innspill til organisering av høreapparatformidlingen – en ”tilskuddsmodell”. Denne var ikke i tråd med de anbefalingene arbeidsgruppen hadde gitt.

2007: Nye anbefalinger ferdig Og endelig – i august kom rapporten ”Å høre og bli hørt. Anbefalinger for en bedre høreapparatformidling” Arbeidsgruppens arbeid var avsluttet, og NAVs tilskuddsmodell ble ikke innarbeidet i planen. Den følger rapporten som vedlegg.

”Omforent modell” 15.02.08 presenterte AID og HOD en ny modell for høreapparatformidlingen, som de kalte ”omforent modell”. NAVs ”tilskuddsmodell” var nå forkastet, og en hadde tatt ut de delene av ”Å høre og bli hørt” som de to departementene hadde klart å bli enige om. Arbeidsgruppens medlemmer fikk frist til å komme med kommentarer til ”omforent modell” innen 04.03.08. Einar ga kommentarer på vegne av Helse Nord RHF.

”Omforent modell” - høring Det ble forfattet et utkast til brev fra NASU til AID og HOD. Vi ba om at en enhetlig rapport basert på ”Å høre og bli hørt”, som sammenfatter det Arbeids- og inkluderingsdirektoratet og Sosial- og helsedirektoratet er enige om, skulle sendes ut på høring før videre arbeid ble igangsatt? Det ble ikke enighet i NASU, da HLF ønsket å sende egen uttalelse. Det ble derfor ikke noe fellesbrev. (HLF var med i arbeidsgruppen, og kom derfor med egen kommentar.)

LFH: Forslag til forbedring av NAVs innkjøpsrutiner Samarbeidsmøte LFH inviterte alle som arbeider med høreapparatformidling til samarbeidsmøte 09.04.08. Bakgrunnen var endret anbudspraksis fra NAV. Markedet deles opp i ”poster”, og leverandørene inviteres til å legge inn anbud på de ulike postene. Dette er svært forskjellig fra tidligere anbudspraksis, og vil kunne påvirke høreapparatformidlingen på ulike måter. Jeg vet ikke hva som kom ut av møtet. LFH: Forslag til forbedring av NAVs innkjøpsrutiner

”Omforent modell” Senere har det vært stille. Ingen har hørt noe fra de to departementene – som har ”sittet på” rapporten siden februar i år. Oppfølging i statsbudsjettet for 2009, som ble lagt fram 07.10.08.

Statsbudsjettet 2009 - AID Høreapparater og tinnitusmaskerere Betegnelse Regnskap 2007 Saldert budsjett 2008 Forslag 2009 Høreapparater 457 467 000 470 000 000 500 000 000 Høreapparater og tinnitusmaskerere Det gis stønad til anskaffelse av høreapparat til personer som har et hørselstap av et slikt omfang at høreapparat er av vesentlig betydning for hørselsfunksjonen. Til tinnitusrammede kan det gis stønad til tinnitusmaskerere. Arbeids- og velferdsetaten dekker nødvendige utgifter til reparasjon av høreapparater og tinnitusmaskerere som det er gitt stønad til. Det er fastsatt prisgrenser på høreapparater og tinnitusmaskerere.

Statsbudsjettet 2009 - HOD Kap. 726 Habilitering, rehabilitering og tiltak for rusmiddelavhengige - Post 21 Spesielle driftsutgifter Høreapparatformidling Helsedirektoratet har utarbeidet rapporten ”Å høre og bli hørt – Anbefalinger for en bedre høreapparatformidling” (2007) på bestilling fra Arbeids- og inkluderingsdepartementet og Helse- og omsorgsdepartementet. På bakgrunn av rapporten og etterfølgende kommunikasjon med Arbeids- og velferdsdirektoratet og Helsedirektoratet, vurderer departementene nå en rekke tiltak med sikte på på bedre forvaltningen på området. Dagens ordninger skal videreutvikles, og det vil bli satt i verk forbedrende tiltak som skal sikre at regelverk og forvaltning fungerer mer effektivt og brukervennlig. Tiltakene vil bli fortløpende satt i verk med sikte på å ha effekt også i 2009.

Statsbudsjettet 2009 - HOD Tilbud til hørselshemmede Prosjektet ReSonare er videreført i 2008. Det er lagt vekt på å utvikle tilpasningskurs flere steder i landet i samarbeid mellom hørselssentralene og lærings- og mestringssentrene. Da prosjektet ikke ennå kan sies å ha en slik spredning at det er et tilgjengelig tilbud for høreapparatbrukere i hele landet er det fortsatt behov for nasjonal oppfølging. Helsedirektoratet vil oppsummere erfaringene fra prosjektet og anbefale hvordan virksomheten kan videreføres som del av det ordinære tjenestetilbudet til hørselshemmede. Det tas derfor sikte på å videreføre prosjektet også i 2009 med forberedelse til en varig ordning fra 2010.

Statsbudsjettet 2009 - HOD Hørselshjelpordningen Hørselshemmedes Landsforbunds hørselshjelpsordning vil bli videreført som et prosjekt ut 2009.

Statsbudsjettet 2009 - HOD Helse- og omsorgsdepartementet har bedt Helsedirektoratet sette ned en bredt sammensatt arbeidsgruppe som skal gjennomgå beslutningsprosesser for innføring av kostbare metoder i helsetjenesten. Med metoder menes både medikamenter, implantater, operasjonsmetoder, diagnostiske prosedyrer og medisinskteknisk utstyr. De regionale helseforetakene, Nasjonalt kunnskapssenter for helsetjenesten og Statens Legemiddelverk skal være representert i arbeidsgruppen. Frist for arbeidet er satt til 1. mai 2009. Rapport vil foreligge i 2009. Ut over dette er ikke problemstillingen omkring manglende kapasitet til å oppfylle målsettingen mht antall CI-operasjoner berørt i statsbudsjettet.

Statsbudsjettet 2009 - HOD Post 75 Logopedisk og audiopedagogisk behandling Folketrygden dekker utgifter til behandling hos privatpraktiserende logoped og audiopedagog med hjemmel i folketrygdloven § 5-10 og tilhørende forskrift etter henvisning fra lege. De logopediske og audiopedagogiske tiltakene som dekkes etter folketrygdloven, faller inn under kommunenes og fylkeskommunenes ansvar etter opplæringsloven av 1998. Kommuner og fylkeskommuner har i henhold til opplæringsloven kapittel 4A og kapittel 5 ansvar for å gi spesialundervisning, herunder logopediske og audiopedagogiske tjenester. Det har i lang tid vært en ordning der privatpraktiserende logopeder og audiopedagoger har hatt anledning til å få godtgjørelse fra folketrygden for undersøkelse og behandling av personer med språk- og talevansker. Dette tilbudet har ikke vært en del av det kommunale og fylkeskommunale tilbudet. Det inngås ikke avtaler med privatpraktiserende logopeder om omfang av tjenester eller hvilke tjenester som skal ytes. I 2007 utbetalte folketrygden 66,7 mill. kroner til privatpraktiserende logopeder og audiopedagoger. Helse- og omsorgsdepartementet vil sette i gang en kartlegging av logoped- og audiopedagogtjenesten i samarbeid med Kunnskapsdepartementet, og i denne sammenhengen vurdere finansieringsordningen, jf. omtale under programkategori 10.20 Helsetjeneste.

Project committee – hearing aid specialist services CEN/TC 380 Som opplyst på fjorårets nettverksmøte pågår det et EU-arbeid for å få utarbeidet en kvalitetsstandard for høreapparattilpasning. Arbeidet nærmer seg slutten. Gøril Haukøy og Georg Træland er de norske representantene i arbeidsgruppen. Georg sitter også i en norsk ad hoc-gruppe. Gøril og Georg erstattet Einar, som lot seg overtale til å representere Norge på de to første møtene. Siste møte var 1. og 2. september 2008.

CEN-arbeidet – så langt De neste tre lysbildene viser innholdsfortegnelsen for den foreløpige rapporten – Modified version after 1-2 September Meeting Innholdsfortegnelsen gir et greit bilde av hva dette dreier seg om - krav til lokaler, utstyr, prosedyrer, etikk, dokumentasjon m.m.

SCOPE 2. NORMATIVE REFERENCES 3 TERMS AND DEFINITIONS 4 SERVICE PRECONDITIONS 4.1 Educational requirements 4.1.1 Requirements for Hearing Aid Professionals 4.1.2 Continued education 4.2 Facility Requirements 4.2.1 Reception 4.2.2 Counselling Area 4.2.3 Audiometry and Fitting areas 4.2.4 Maintenance area 4.3 Equipment Requirements 4.3.1 Audiometric Equipment 4.3.2 Equipment for Otoscopy and ear-mould impressions 4.3.3 Hearing Aid programming equipment 4.3.4 Electro-acoustic measurement equipment 4.3.5 Maintenance tools 4.3.6 Information and Demonstration tools 4.4 Ethical Requirements and Code of Practice 4.4.1 Relationship with Patients 4.4.2 Relationship with Physicians 4.4.3 Relationship with Colleagues 4.4.4 Advertising

5. QUALITY MANAGEMENT SYSTEM 5.1 Documentation 5.2 Customer complaint handling 5.3 Patient evaluation of services 5.4 Corrective Actions 6 HEARING AID PROVISION PROCESS 6.1 Patient contact and registration 6.2 Hearing Profile determination 6.3 Audiological Assessment 6.3.1 Otoscopy 6.3.2 Puretone Audiometry 6.3.3 Speech Audiometry 6.3.4 Other Audiometric tests 6.3.5 Medical referral 6.4 Hearing System Fitting 6.4.1 Choice of Hearing system components 6.4.2 Preparations for fine-tuning 6.4.3 Fine-tuning of hearing aids 6.4.4 Verification of fitting 6.4.5 Patient instructions 6.5 Follow-up Services 6.5.1 Auditory training 6.5.2 Fitting follow-up

5. QUALITY MANAGEMENT SYSTEM 5.1 Documentation 5.2 Customer complaint handling 5.3 Patient evaluation of services 5.4 Corrective Actions 6 HEARING AID PROVISION PROCESS 6.1 Patient contact and registration 6.2 Hearing Profile determination 6.3 Audiological Assessment 6.3.1 Otoscopy 6.3.2 Puretone Audiometry 6.3.3 Speech Audiometry 6.3.4 Other Audiometric tests 6.3.5 Medical referral 6.4 Hearing System Fitting 6.4.1 Choice of Hearing system components 6.4.2 Preparations for fine-tuning 6.4.3 Fine-tuning of hearing aids 6.4.4 Verification of fitting 6.4.5 Patient instructions 6.5 Follow-up Services 6.5.1 Auditory training 6.5.2 Fitting follow-up 6.5.3 Maintenance 6.5.4 Other services