Terje Nes, Confex, 2. desember 2009

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
MEDLEM AV SKOLENS SAMARBEIDSUTVALG
Advertisements

Elevenes arbeidsmiljø – sett i lys av «mobbe-dommen» Arild Rekve Oppvekstdirektør.
Prosjektleder/leveringsansvarlig
ASVL Fagkonferanse Hotell Bristol Oslo 20. – 21. oktober 2010 Læringsrommet – individuell kompetanseutvikling gjennom nettstudier og støtte i lokal attføringsbedrift.
Erfaringer fra overgang fra papir- til fullelektronisk arkiv hos Fylkesmannen i Oslo og Akershus Terje Nes, Confex, 5. juni 2008.
Bedre kommunikasjon Line Sagberg
1 Valg av system •Hadde et elektronisk ”hjemmelaget system” med en del begrensninger. •Overbevise ledelse om behov for nytt system. •Opprettet en prosjektgruppe.
Serviceerklæringer i Oslo kommune
Catherine Janson daVinci Consulting AS
”Åpen innleggelse” – Konsekvenser og utfordringer for samarbeid
Kunstner: Oddmund Mikkelsen
Erfaringskonferanse om Funksjonsvurdering i Attføringsbedrifter for IA bedrifter Elsa Sæbø, Rådgiver NAV arbeidslivssenter Akershus.
Levende HMS-system – hva betyr det i praksis?
Anbefalt modell for administrasjonsenheten i nye Harstad kommune
E-melding HALD-kommunene
Kort om ACOS Startet i 1997 Hovedkontor Bergen (Straume)
IKA Opplandene Journalføring og arkivering av e-post, sms, e-skjema og noen utfordringer knytta til bruk av sosiale media sett fra arkivets side.
Usikkerhet skal integreres i prosjektstyringen
«Sammen om Kvalitet» Informasjon om kvalitet, kvalitetssystem og avvikssystem Kurs tillitsvalgte Utdanningsforbundet 23.mai 2013 Kjell Meen, kvalitetssjef.
Utført av: Jeppe Flensted HiST Vår 2009
Arkivtjenesten i Oppland fylkeskommune Presentasjon for nye ledere
Samordning av NAV-tiltak for spinalskadde Prosjekt på St.Olavs Hospital Finansiert av NAV v.FARVE.
Kvalitetssystemet Kvalitetslosen – 4 moduler
STATUS PR Innherred samkommune
Tankesmia Medieanalyse for Helse Nord-Trøndelag 23. Jan 2008.
1) Saksbehandling knyttet til kvalifikasjonene til bemanning på Transocean Leader 25/ I elektronisk post fra Norsk Sjøoffisersforbund/DSO til Petroleumstilsynet.
Normen i SiO - forpliktelser og lederforankring
HMS i de lokale og regionale energibedriftene Hvordan ivaretar bedriftene helse, miljø og sikkerhet? KS Bedriftenes Møteplass 2011, 17.februar.
1 ”Blandet drops” IKT og utfordringer for barnehagemyndighet i kommunen.
Oppsummering av FOU - prosjekt
ByggSøk i Skedsmo BEdagene, 31. mars 2005 Hans Petter Grønås
Noark-4 spesifiserer et fullstendig elektronisk arkivsystem som kan integreres med elektronisk post og elektronisk saksbehandling.
Effektivisering av ansettelsesprosessen
Nettverksmøte FUNNKe 18.juni 2012 Elektronisk meldingsutveksling Forberedelser.
Internt handlingsrom (IHR) USIT Hva vil vi med IHR? Øke UiOs interne økonomiske handlingsrom Bruke en større andel av de samlede ressursene.
Internt handlingsrom (IHR) Presentasjon på USITs allmøte 23. juni 2011 Universitetsdirektør Gunn-Elin Aa. Bjørneboe.
Bevaringsplanlegging
Grunnleggende brukermedvirkning Lysark til studieplan Sosialpolitisk påvirkningsarbeid – Mental Helse Studieplannummer
Elektroniske dokumenter for tinglysing i fast eiendom
Elektronisk saksbehandlingsprosjekt ved Universitetet i Bergen
Elektronisk saksbehandlingsprosjekt ved Universitetet i Bergen Stabsmøte
Elektronisk saksbehandling og arkiv
Elektronisk saksbehandling og arkiv
God intern kommunikasjon vær trygg
Hvordan holde orden i eget hus? Internkontrollforskriften
Om du ønsker, kan du sette inn navn, tittel på foredraget, o.l. her. Erfaringer med SAP Seminar Åse Berg Studie- og forskningsseksjonen SVT-fakultetet.
Standardisering av IT-virksomheten. Bakgrunn Lokal – sentral, arbeidsgruppe under IHR IT Kartlegging høsten 2011 Diskusjonsnotat februar 2012 Høringsnotat.
Brukerundersøkelse for Etat for byggesak og private planer
Forvaltningsrevisjon gjennomført 2012/13: Prosedyrer og rutiner for journalføring og tilgjengeliggjøring av dokument/saksutredning Statusrapport 2014.
Informasjon til brukere av Sikret sone i P360
Gruppearbeid til bolk I for emnet Digital forvaltning (DRI 1001)
Webinar – eWorker og eMeetings
Catherine Janson daVinci Consulting AS
Tillitsvalgtes medvirkning i budsjettarbeidet
Kommunereform Forberedelser og gjennomføring
NAV alene, eller sammen med andre? Hvordan kan NAV inngå som en del av et helhetlig velferdstilbud i kommunene?
Kommunesammenslåing og arkivspørsmål
Samarbeid mellom seksjon BHM og fagdirektør ved Ahus
Miljøfyrtårn i Troms fylkeskommune Kjetil Kleveland, 30.oktober 2014.
Fra ordførerstol til undervisningsareal – pålagt kvalitetsvurdering blir til forankret kvalitetsutvikling i Malvik kommunes grunnskoler Lasse.
Hvordan gjøre BABED-studiet mer kjent for potensielle studenter?
Veiledningsprosjektet Anne Eilen Temte rådgiver Helse- og sosialavdelingen Fylkesmannen i Østfold.
- Tryggere for meg!- Enklere for oss! Forberedelse til forandring.
Orientering etter tilsyn - Kommunikasjon i helseforetak - kirurgiske enheter Styremøte
Prosjektpresentasjon for [Virksomhet]
Prosjekt Trøndelagsarkivet
Juristsamling - Ålesund
Prosjekt tverrfaglig samarbeid barn/unge i Nordre Land kommune
Evaluering av «MUSIT Ny IT-arkitektur»
Oslo Havn Risikokartlegging Ytre Miljø
Utskrift av presentasjonen:

Terje Nes, Confex, 2. desember 2009 Erfaringer med overgang fra papir til fullelektronisk arkiv hos Fylkesmannen i Oslo og Akershus Terje Nes, Confex, 2. desember 2009

Fylkesmannen i Oslo og Akershus Omtrent 260 ansatte Arkiv og it i hver sin seksjon, men med nært samarbeid En veldig heterogen gruppe, mange ulike preferanser Administrativt underlagt Fornyings- og administrasjonsdepartementet (FAD)

I papirverdenen FMOA skannet inngående og produsert utgående brev i arkivsystemet fra 2003 Dobbeltarbeid I arkivet I saksbehandlingen I dokumentutvekslingen Stor vekst i papirarkivet Konklusjon (i 2005): Embetet må innføre elektronisk arkiv og saksbehandling

Mange skjær i sjøen Stort etterslep i arkivet på oppfølging av utgående post Lite rom for forlenging av saksbehandlingstid Varierende grad av kompetanse på systemet Ymse erfaring etter innføringen av systemet  negativ stemning Prosjektet måtte ikke bli et ”arkivprosjekt”

Oppstart og reetablering av prosjektet Prosjektstart mars 2005 – reetablering oktober 2005 Fra oktober – ledet av arkivet, men med de fleste prosjektdeltakerne fra fagavdelingene Skulle ta utgangspunkt i ledere og saksbehandleres behov Hang sammen med prosjekt for rettsikkerhet og effektivitet – I dette prosjektet pågjekk det allerede utvikling av saksbehandlerrutiner i avdelingene/på fagområdene Endelig prosjektmål: Innføring innen 01.01.07 Pålegg om elektronisk arkiv i tildelingsbrev fra FAD

Hovedsaker som ble gjennomgått Hva innebærer elektronisk arkiv- og saksbehandling? Skal godkjennings- og ekspederingsrutiner standardiseres? Juridiske problemstillinger Ergonomiske problemstillinger Hva skal oppbevares og/eller lånes ut på papir Tekniske problemstillinger – to skjermer, tilgang til skrivere, infrastruktur, behov for skannere og lignende Arkivfaglige problemstillinger – arkivrutiner, periodisering, oppbevaring av sikkerhetskopier, journalføring av utgående brev Kartlegging av roller funksjoner og rettigheter

Vår definisjon av elektronisk arkiv og saksbehandling Ikke utdeling av papir Elektronisk godkjenning Ikke et papirløst kontor Innebærer ikke nødvendigvis elektronisk dokumentutveksling, men kan være en forutsetning for å kunne praktisere det Et fullelektronisk arkiv forutsetter at man praktiserer elektronisk saksbehandling (vårt synspunkt) Jf. Torleif Lind i går

Juridiske problemstillinger Hvilke dokumenttyper krever loven må mottas/besvares på papir – er lovens krav til skriftlighet det samme som krav til papirtilknytning? Generelt er svaret nei Flere lover og forskrifter er blitt teknologinøytrale Enkelte formkrav til papirbaserte, signerte vedtak (eks. skillsmissebevilgninger til bruk i utlandet) Hvem må signere? – internt delegasjonsreglement Ellers ingen juridiske hindringer for elektronisk saksbehandling

Elektronisk godkjenning uten signatur

Kartlegging av funksjoner og roller Før innføring av elektronisk saksbehandling må vi kartlegge hvem som faktisk er: Ledere - kan være faglige ledere eller administrative ledere og skal ha rettigheter til å godkjenne journalposter Stedfortredere – skal ha søk og muligheter til å godkjenne journalposter som er til godkjenning hos andre Saksbehandlere – driver saksbehandling Forværelsepersonell – ekspederer, i første omgang papir, siden elektronisk. Hvem skal ha de ulike rollene Hvilke rettigheter skal de ulike rollene ha?

Piloter Enkle og typiske saksområder med en viss saksmengde Utprøving av godkjenningsfunksjonaliteten Utprøving av rutiner for godkjenning og ekspedering ”Prøve og feile” Utprøving av ulike roller og oppgaver Tilpassing av dokumentasjon Kontinuerlig oppfølging

Erfaringer etter pilotdrift Vi må ha ulike rutiner for ulike avdelinger Underskrift og elektronisk godkjenning er ingen heldig kombinasjon Dokumentasjonen kan alltid bli bedre Funksjonaliteten kan alltid bli bedre Det bør lages ”søk for alt” Vi kan må tilstrebe å gjøre Ephorte best mulig for lederne Vi må analysere hvem som gjør hva Delegasjonsreglementet må gjennomgåes Den grunnleggende kompetansen er ikke god nok!

Tilpassing av systemet Et Noark-system har mange muligheter for lokal tilpassing Vi tok en grundig opprydding i systemet Er basen rotete? Skal vi opprette ny base? Gjennomgang av roller og rettigheter Opprydding i dokumentmaler Utforming av søk som fanger opp ”alt” man er vant til når man organiserer papirene Arkivet må ha ansvaret, med god assistanse av teknikere i IT-seksjonen – dette samarbeidet er en vesentlig suksessfaktor 13

Utforming av søk Viktig med gode søk Saksbehandlersøk: mine saker – under behandling, ferdige Journalposter – mottatt, under behandling, ferdige dokumenter alle ”bunker” man har ellers Ledersøk: Fordeling Utgående brev i min avdeling Innkommet post til min avdeling Restanseoppfølging Oppfølging av andre lederes godkjenningsoppgaver

Opplæring og brukerstøtte Det blir aldri nok opplæring! Teori Forståelse Hvordan bruke systemet i dag Spesialkurs i nye rutiner ved innføring av elektronisk arkiv og saksbehandling Vi reetablere brukerstøtten med vaktordning i arkivet og lokale superbrukere

Avdelingsvis innføring Avdelingsvis innføring av elektronisk saksbehandling i perioden juni – desember 2006 1-2 avdelinger i måneden Arbeidsgrupper arbeidet ca. en måned før oppstart Kurs i avdelingen i nye rutiner uken før oppstart Arkivet ble fullelektronisk 1.1.2007 16

Avdelingsvise arbeidsgrupper Mange avdelinger var allerede i gang med å revidere saksbehandlingsrutiner og dokumentmaler Det ble nedsatt avdelingsvise arbeidsgrupper som skulle forberede innføring av fullelektronisk saksbehandling i hver avdeling: Ledet av avdelingen – helst en leder Deltaker fra arkiv Deltaker fra prosjektgruppen Superbruker Forværelse Gjekk gjennom sjekkliste

Sjekkliste Ambisjonsnivå Fordeling av saker og inngående dokumenter Hva ligger i begrepene fullelektronisk arkiv og saksbehandling Fordeling av saker og inngående dokumenter Hva skal på papir, hvem fordeler, oppdeling i vedlegg, oppfølging, tilgangsstyring Saksbehandling og dokumentproduksjon Maler, tilgangsgrupper, fagsystemer, standardtitler Godkjenning og dokumentflyt Hvem godkjenner, hvem ferdigstiller, hvem er leder, hvem følger opp Ekspedering Hvem ekspederer, hvordan organisere vedlegg, skal brev signeres, hvem har rollen Arkiv skanningsrutiner, evt. fordeling av papir, når skal saken avsluttes Predefinerte søk

Forberedelser i arkivet Relativt liten del av prosjektet Gjennomgang av arkivrutiner Postmottak og -åpning Journalføringsrutiner Skriveregler Ansvar og rutiner Kontrollrutiner Periodisering Vi valgte skarpt periodeskille Ny arkivdel i eksisterende base Skannerinstillinger Opplæring Etablering av kontrollrutiner – dette pågår fortsatt og vi syr stadig på sikkerhetsnettet… Kompetanse og endring av rutiner er fortsatt en utfordring i arkivet

Hva skal selges inn? Man må tilby et best mulig produkt! God teknisk infrastruktur Lov ikke for mye Man sparer ingenting i arkivet de første årene Et Noark-system er ikke et statistikkverktøy Fordeler må synliggjøres Lettere oppfølging av dokumenter og saker Dokumenter man er autorisert for er tilgjengelig hele tiden Man muliggjør elektronisk dokumentutveksling Avdelingsledelsen og fagansvarlige i hver enkelt avdeling må bidra til å få sin avdeling til å forstå at dette er noe vi skal innføre – må unngå at det spres en negativ holdning 20

Dialog med brukerne Alle motforestillinger må tas seriøst – også i tilfeller der man i utgangspunktet er uenig Still opp på møter i avdelinger og faggrupper Innrøm at man ser at ikke alt man gjør virker like ”logisk”, men prøv å forklar hvorfor man likevel gjør det Kall inn til arbeidsgrupper for å løse problemer etter hvert I enkelte tilfeller må man få avdelingsledere til å skjære gjennom Tilby de hjelpemidler som finnes 21

Hvordan motivere medarbeidere som er innarbeidet i gamle rutiner Medvirkning i prosjekt- og arbeidsgrupper Tilby et godt produkt Ikke love funksjonalitet som ikke finnes Forankring i ledelse – spesielt på mellomleder- og faglig nivå Foreslå vesentlig nye rutiner på enkelte områder - for eksempel å slutte å signere Skape et positivt miljø Snakk et språk som saksbehandlere forstår, de færreste bryr seg en døyt om Noark-4 og arkivlov m/forskrift.

Hvordan motivere medarbeidere som er innarbeidet i gamle rutiner – forts. Synliggjøre fordeler Utvikle et hjelpeapparat Superbrukere med tid og kompetanse Sentral brukerstøtte Opplæring – kompetanse er helt sentralt Opplæring i begrepsapparatet – ikke bare i tastetrykkingen Lage skriftlig dokumentasjon Ta alle motforestillinger seriøst Frivillighet er viktig, men av og til er tvang nødvendig

Slik skaper du eierskap og trekker med flere fagmiljøer Prosjektet var forankret i et større prosjekt – avdelingene var forberedt og hadde tatt ansvar for egne saksbehandlingsrutiner Deltakelse i prosjekt og arbeidsgrupper Flere profesjoner var involvert i prosjektgruppen Lokale arbeidsgrupper med forankring i avdelingsledelse Det kan være problematisk å samordne alle brukergruppenes interesser, preferanser og krav

Hvor i virksomheten bør ansvaret for nye arbeidsmetoder ligge Innføring av elektronisk saksbehandling er organisasjonsutvikling Innføring av elektronisk saksbehandling må ikke gå på bekostning av rettsikkerhet og forvaltningsskikk – dette er veldig viktig for ledelsen Overordnede beslutninger må fattes av ledelsen i virksomheten – ledelsen må være tydelig på å kommunisere beslutningene Utvikling av saksbehandlingsrutiner må ligge i avdelingene blant de som er fagansvarlige Avdelingsledere må følge opp at vedtatte ruiner blir fulgt opp Konsekvenser knyttet til arbeidsmiljø og ergonomi må bakes inn i virksomhetens ordinære HMS-arbeid

Hvor i virksomheten bør ansvaret for nye arbeidsmetoder ligge – forts. Ansvaret for utforming av systemet bør ligge i en arkivfunksjon og denne bør ha tilstrekkelig system- og IT-kompetanse Utforming av sikkerhetsnett – prosjektledelse/systemansvarlig – stor fordel om dette ligger i arkivet Oppfølging av sikkerhetsnett bør ligge i arkivet og i avdelingene 26

Ser her bort frå tekniske utfordringar Organisatoriske og menneskelige hovedutfordringer ved overgangen til elektronisk arkiv og saksbehandling Saksbehandlere blir mer avhengige av systemet – dette krever kompetanse og at systemet fungerer bra ”Vi vil ha papir!” Har så langt ikke hatt fullgode systemer og rutiner for elektronisk dokumentutveksling – dette blir oppfattet som håpløst umoderne, og som at arkivet ”holder igjen” Tidligere erfaringer gjør at mange er skeptiske Det er mange myter om ”den elektroniske verdens farer” Man forholder seg ofte til svært mange ulike profesjoner med ulik bakgrunn Mange forventer seg for mye av den nye løsningen Er arkivtjenesten klar? 27