Her er lokalavisenes strategi for å overleve

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Fakta om fagblader for bruk i annonsesalg •Utarbeidet for: Medlemmene i Fagpresseforeningen •Utarbeidet av: Synovate Project #:88505.
Advertisements

Aftenposten Junior Norges eneste avis for barn
1964 Magasinet Nyhetsbrev Web 2000 Mobil MBO Hjemmet Mortensen selger til de ansatte Nettbrett 2010 Web-TV 2011 Byråguide 2013 Event 2012 KAMPANJE.
Nytt fra IF Innhold • Justeringer på • Messer • Aftenposten-bilag • Studentum • Studiestart • Folkehøgskolekatalogen.
Dine Penger på Facebook Nå: følgere: Dobling på under ett år – slik gjorde vi det!
Kontoinnstillinger Slik kommer du til «Kontoinnstillinger»:
Tankesmia Medieanalyse for Helse Nordmøre og Romsdal 19. Februar 2008.
Kontoinnstillinger Slik kommer du til «Kontoinnstillinger»:
Hvorfor måle redaksjonell kvalitet?
Molde Trondheim Fredrikstad Ålesund Bodø Namsos Tromsø Dokka Oslo
Årets Mediepriser 2013 Vinnere AVIS.
9/19/11 Webbdagarna 2011 | Betala med mobilen | Copyright 2011 PayEx Betaling 2.0 -Er betalingsløsningene så viktige ?
Annonsetest Hytteliv nr Hytteliv • lesere –57 % menn - 43 % kvinner • i opplag •11 utgaver i året •Lesetid: 59 minutter* •Bladet.
Aktiv I Oslo.no Nettstedet for folk i Oslo og Akershus.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN De aller første mediehusanalysene for magasiner og ukeblader.
EMedia 2012 Geir E. Engen Fagsjef digitale medier.
Kjøpe bolig – noen kjøpsråd fra en selger. Generelle erfaringer med transaksjoner i eiendomsmarkedet •Transaksjonskostnadene er høye •Eiendomsmeglere.
Stiftelsen Elektronikkbransjen. • Store husholdningsapparater øker mest, med hhv 11 prosent vekst i volum og 14 prosent i verdi. • Innbygging utgjør.
1 Web og sosiale medier Kvinne på Topp 22. September 2008 Sørmarka.
Medievaner i 2018 Medievaner i 2018 Good old days Grønt og gratis Modern times Wiki-world.
L IKE BRA. V ERSJON 2.0 Fredriksstad Blads pilotprosjekt Erling Omvik og Roy F. Andersen, NRs høstmøte,
Mediebruk i tid og rom Trender 2006: Seminar for Fagpressen Knut-Arne Futsæter TNS Gallup
Tilbake til Fremtiden Eirik Hoff Lysholm, Dagsavisen Norsk Redaktørforeningens høstmøte Gardermoen 4. november 2013.
NRKs Profilundersøkelse NRK Analyse. Om undersøkelsen • NRK Analyse har siden 1995 gjennomført en undersøkelse av profilen eller omdømmet til NRK.
Nettdebatten – en ny arena for lokalpolitisk deltakelse? Marte Winsvold Norsk institutt for by- og regionforskning.
Det 73. norske bibliotekmøte Stavanger 2012 NBs digitale bibliotek og biblioteksøk Arr Biblioteksøk 2.Nasjonalbibliotekets avistjeneste 3.En sniktitt.
TANKESMIA AS Medieanalyse for Helse Sunnmøre 06. feb 2008.
Kommunikasjon Ordet stammer fra det latinske ordet communicare som betyr å gjøre felles/ gjøre sammen Nettsider = enveiskommunikasjon Sosiale medier =
Redaktørundersøkelsen 2008 Knut Petter Rønne Redaktør, Ukebrevet Mandag Morgen.
1 Kommentar til statsbudsjettet: Et sykere Norge Kjetil Bjorvatn Institutt for samfunnsøkonomi NHH 10. oktober, 2006.
Aviser.
Tilbakegang for lørdags- og søndagsutgavene Rapportering fra 08/ Forbruker & Media Medieåret 2007 Starter med alle. Deretter nett og tv, og til.
Stiftelsen Elektronikkbransjen. I verdi +3,0 % Totalmarked første halvår.
Internett Bydel Vestre Aker Media- og informasjonshåndteringsseminar
Høring om Vestlandet Hordaland fylkeskommune 23 mars 2007 Olav Bergo, BA-redaktør.
Målgruppen definerte vi som “den kulturinteresserte humanisten” -Universiteter og høyskoler har i dag ca elever til sammen i Oslo området. -De.
SOSIALE MEDIA OG WEB Norges bryteforbund Inger Wold.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN 65% leser papiraviser daglig Avislesing 2013 TNS Gallup.
Stiftelsen Elektronikkbransjen. I verdi - 5 % Totalmarked per 1. august.
De 222 mest brukte ordene i det norske språket..
Rekruttering og strategisk kompetanseheving
Professor Kjetil Storesletten, Universitetet i Oslo
Medietall 2014 Lesing av blader og magasiner Lesing av papiraviser
MEDIETALL Magasinenes opplagstall MAGASINENES OPPLAGSTALL 2014 Totalopplaget går tilbake 5,3 prosent på sammenlignbare titler – en mindre nedgang.
1 Bruk av mobilt medieinnhold 3Q 2006 Knut-Arne Futsæter og Katja Møglestue TNS Gallup
Nyhetskrigen. Uke 46 2, Vinne dagens store sak Nyheter Sport Kultur Underholdning.
Kulturnett MR Digitalt fortalt og Kulturminneløypa ved Jan Aakvik
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Avislesing 2015: Tilbakegang for papiravisene fortsetter.
PRO ISP PRO ISP PRODUKTER Produktveileder Bruker veilederen under for å finne frem til de produktene du behøver. Ta kontakt med.
Daglig dekning - Nasjonale mediehus © TNS Forbruker & Media Q2-16 Daglig dekning - Nasjonale mediehus Q2-16.
Daglig dekning - Nasjonale mediehus © TNS Forbruker & Media Q4-13 Daglig dekning - Nasjonale mediehus Q4-13.
1 Arild Kalkvik 1. Desember 2014 Et skrik fra mørket – hvor synlig er kinoen for publikum?
Kommunikasjons- foreningen 20.september 2012 Ansvarlig redaktør Siri Zachariassen, ØB.
Bruk av digitale sosiale medier Presentasjon av kvantitativ undersøkelse Frokostmøte Undersøkelsen er gjennomført av Research International.
Kommunal Rapport på nettet Hvordan være fagpresse på Internett.
Kjennskap til etablering av «Innbyggerservice» og inntrykk av informasjon fra kommunen generelt Bergen omnibus Januar 2017.
Markedsføring.
Sterk tilbakegang for papiravisene
Avislesing 2016: Fra papir til digitalt
Leserutvikling i Budstikka
Rekrutteringskampanjen 2015
Kommunikasjon og rekruttering
Daglig dekning: Nasjonale mediehus og mediekonsern
Digikort Gyldendal Akademisk
Avislesing 2016/2017: Papir tilbake – mobil fram
Avislesing 2017: Flere leser aviser på mobil enn på papir
Avislesing 2017/2018: Tilbakegang for papiravisene fortsetter– men nisjeavisene øker Knut-Arne Futsæter Kantar
? ? 1.
Avislesing 2018: Tilbakegang for papiravisene fortsetter
Utskrift av presentasjonen:

Her er lokalavisenes strategi for å overleve Overgang til en flermedial nåtid. De viktigste satsingsområdene. Erfaringene med betalt digitalt innhold. Foredrag fagpressedagen Geir Arne Bore, @geirbore

Press fra to kanter Modellen svekkes Brukerendringer Avislesing ned Desktop øker noe Mobil kraftig opp Web-TV øker Modellen svekkes Annonsekroner går digitalt Stor digital konkurranse Brukerinntekter stabilt Kostnadsvekst tar overskudd

Inntektsfloden tørker inn

Q3: Digitalt større enn avis Synker. 9 prosent sist år Sterk posisjon og lite konkurranse Migrerer digitalt Digitalt Øker 8 % i året Mye større konkurranse Overskudd sidevisninger Schibsted Amedia Polaris Røkla Gratisaviser 5 mrd. Nettavis Rubrikk/Finn Søk Katalog Facebook Egen media

Hva gjør mediehusene? Avisutvikling Bremse opplagsfall Effektivisere Synergier Kutte produkter Digitalvekst Mobil Ipad Web-TV Rubrikk Verdiøkning Betalt digitalt Registrering Eavis/nettavis. Bundling og alene Premium Nye inntekter Nisjeprodukter Events Klubber ++

Lokale prioriteringer Kutte kostnader Bremse opplags-fall Digital posisjon - Mobil Web-tv Digitale bruker-inntekter Registrere, analysere, utvikle innovere

Posisjon avgjør valg Digital annonseinntekt Budstikka VG, DB BT SA, FVN, Adressa BA, FB, DT, TB, MA, AN Fådagersaviser Mindre lokalaviser, RB, OA osv Meningsbærende aviser DN? Aftenposten? Nordlys Digital posisjon i målgruppen

Slik styrkes digital posisjon Digitalt først-strategi Mer og bedre innhold, åpningstid, hurtighet. Dyrke fronten Titler, prioritering, bilder, video, variasjon, responsivt. Dialog med brukerne SoMe, kommentarfelt, bloggere osv. Innovasjon bruk/marked

Satsing på betalt digitalt Fædrelandsvennen Dagbladet Pluss Tønsberg Blad Drammens Tidende Budstikka Østlandets Blad Glomdølen Saltenposten Dagsavisen Tidlige forsøk (The Times) VG+ på iPad Fiskaren Nordlys på iPad Resten? Dagens Næringsliv? Adresseavisen Polaris AID (Amedia betaling) 2010 2011 2012 2013 2014 Starter ordentlig (New York Times) Hallingdølen Møre-nytt Kommunal Rapport Sandefjords Blad Stavanger Aftenblad Bergens Tidende Aftenposten Jærbladet++ Innovatører Early adopters Early majority Late majority

Modell 1: Hardvegg: Hallingdølen, Sandefjords Blad, Saltenposten, The Times, The Sun Kommunal rapport Mister 35-50% av brukerne. Konverterer flest fra gratis til betalt. Flere har gitt opp modellen i USA.

Hardvegg fagblad og lokal Kommunal Rapport Saltenposten Betalt digitalt produkt Hardwall. Forskjellig fra papir. Eget papirabo. Hardwall. Løpende nyhet, mye likt papir. Felles abo. Bruk 2200 daglige brukere nett 39400 papirlesere 2100 daglige brukere nett 16000 papirlesere Effekt av betalkrav Ingen effekt på bruk Litt ned annonse første år. Halvert daglig bruk Ingen effekt annonsesalg. Opplagseffekt Ingen. Stanser nedgangen. Digitale redaksjonelle Prosjekt datajournalistikk og dataformidling. Ingen dedikerte ressurser.

Modell 2: Myke vegger Freemium Antall saker i uka 9 8 6 4 2 0 Aftenposten? Nytimes (10 per mnd) Fevennen Haugesunds avis BT DT Aftenbladet TB VG+ Dagbladet pluss Prosentvis betalsaker : 30% 40% 50% 60% 70% 80% 90% 100% Freemium Aftonbladet, VG+, BT og de fleste norske Metered NYTimes, Mørenytt, ØB Aftenposten Kombinasjon FTimes, Mail &Globe (Premium)

Balanse bruk og betaling Digital utvikling Andel betalingsaker

Valgets kval Vinner nye abonnenter Usvekket digitalposisjon Svekker digitalposisjon Vinner få nye abonnenter

Sterke posisjoner, få betalte digitale brukere 100 % befolkning «Det blå havet» 60% daglig abonnentlesere avis 40 % daglig digitallesere ½ er abonnenter Nye betalende 3% betalt digitalt

Langt gjennom kjøpstrakten Alle digitale brukere Klikker på betal-sak Registrerer Fullfører kjøp Leser betal-sak Enda færre går videre i en registrerings og kjøpsprosess. Og enda færre avslutter kjøpet. Med Spid, Amazon osv fullfører de fleste 1-3 prosent leser saken. En langt mindre andel klikker på en sak, særlig hvis den er pluss-merket 100 prosent ser på forsiden.

God journalistikk treffer 120000 visninger på betal-sak. Viralt gjennomslag

Utvikle et nytt univers Enkel innlogging Følge brukerne Betalingsløsning: Øker konvertering fra 55 til 95 prosent Analyser Personifisering Målrettet annonser Nye produkter Financial Times: Suksessfaktor nr. 1. Schibsteds SPiD-registrering: 2,2 mill. brukere. Amedia kommer også med «singel sign on». Analyseforventninger.

Teknologi: I startfasen Fra 1.0 til 2.0

Status: Ikke tatt helt av

10x Viktige trinn på veien Innhold og presentasjon Andel betalt innhold Teknologi, registrering og kjøp Dialog Analyse og handling 10x Forskjell på beste praksis og dårlige løsninger Presse+, USA

Betalerfaringene så langt: «Blandet» Media Innovation Group og Gartner, 2013

Hva avgjør digitale valg Digital posisjon og abo-utvikling. Konkurransen. Størrelsen. Digital posisjon. «Fart og sjølvtillit». Hvor magien skjer Vår komfort- sone

5 mål for betalt digitalt Øke verdien av abonnement. Nye digitale brukere og inntekter  Registrering av brukerne.   Starte en forbrukerendring. Utvikle teknologi, produkter og design.

Digitale betalingstjenester etableres på nye områder Netflix: 700.000 har tilgang. TV2 Sumo: 110000 brukere i Norge Gyldendals Sulaby-lærerverk: 150.000 elever. 60 % handlet nett siste 6 mnd.

Over 500 aviser Norge: 9 av 10 største. Tre store konsern. Canada: 80 prosent av dagsavisene. USA: 41 prosent på vei. Flere store, og noen aviskjeder, i Sverige, Danmark, Tyskland, England, Nederland. Piano i Slovenia og Polen. Felles løsning.

1. Gi abonnenter merverdi Bevaringsstrategi viktigst for alle abo-aviser, unntatt de største i verden. Konverteringen øker med andel betalt innhold. Ekstra betalt for abonnement eller digitalt påslag:

2. Digitale brukerinntekter 9 av 10 norske aktører tror det vil gi mindre enn 10% inntektsøkning. (MBL-rapport 2013) 30.000 betalende på VG+ (3 prosent) Financial Times setter abo-rekord i høst. Små tall for nye digitale brukere for de fleste, men bremser litt av fallet.

Det viktigste: Journalistikken Forsterker digitalt først-trenden hos de største. Dreining mot digital kvalitet.

Betaling på Jannes historie?

Journalistikk verd pengene Digitalt først: Legges ut gjennom døgnet. Det alenestående: Nært, uten konkurranse. Kvalitet: Gode nyhetssaker Det personlige: Kommentarer og debatt Det påplussede: Datapresentasjon. Bilder og arkiv. Leses alle plattformer

Firefelts publiseringsstrategi Åpent Betalt Raskt Ulykker Sportsresultater Livedekning andre hendelser Nasjonale nyheter Oppfølgere Livevideo fra fotballkamper Dypt Web-TV Snakkiser på SoMe Saker som kan sette dagsorden Større rigg/historier Kommentarer Debatt Feature Nært leserne-nyheter Generelle lokale nyheter Arkiv-bilder

Presentasjon avgjørende

Store forskjeller i effekt 3-4 x større konvertering med god desking. Innhold må tåle ulike plattformer. 1/3 leses på mobil. Svært varierende hvor mye som endres mellom avis og digitalt. Det meste endres ikke.

5 betalingsmodeller Hardwall Softwall Ipad- og eavis-utgaver Metered Freemium Kombinasjon Ipad- og eavis-utgaver Og 3 alternativer for prising: Inkludert i abo, ekstrapris for abo, digitalt abo

Forsterker ung utfordring Amedia-tall på bruk av nettside ved krav om abo på alle saker. Forsterker avisenes alders-utfordring.

Et ferskt eksempel

Tro på journalistikken Satsing på betalt innhold treffer bra på flere kvalitetsindikatorer Men: Ikke gitt at datarigget journalistikk gir større uttelling.