Rett på sak.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Bokpresentasjon Stavanger
Advertisements

Hvordan skrive en vitenskapelig artikkel?
Bygg web på Opplæring Presentasjon Idium AS Bygg web på Opplæring.
Hva slags spørsmål skal man stille på hvilke nivåer?
Informasjonssjef Christian Fossen
Lesing i alle fag om leseopplæring på Stabbursmoen skole
Novelle En novelle er en skjønnlitterær fortelling.
Retorikk og tekstanalyse
Bokanmeldelser..
KVAM: Hjortejegerne må ha blingset alvorlig da de la an og felte den ett år gamle kukalven, langt oppe i skogen ved Haukås i Kvam. Der ble kalven , med.
Naturvernskolen: Tema på foredrag: Medietrening Tid: 1 time For mer info om foredraget kontakt: Martin Ødegaard Andre relevante foredrag.
MEDIEARBEID I IOGT Innspill til seminar om lokale tiltak Lørdag 6. oktober Oslo.
Skoleavis Journalistikk i skolen
Skriveprosessen Fra tanke til tekst.
Markedsføring og pressearbeid
CV Curriculum Vitae.
B IBLIOTEKSKURS 2 INFORMASJONSSØK KILDEKRITIKK. ATEKST Du finner ATEKST i Fronter eller på bibliotekets forside. Kun datamaskiner på skolen har tilgang.
Å skrive for Internett Ingunn Selvik 5. Mars 2007.
Oppgaveløsning Metode og tilnærming.
Å skrive en sakpreget tekst
Tolkning og analyse Sigrun Eckhoff rev jan 2009.
Workshop 8. februar 2013 Nye nettsider Maria og Martin.
- Bak enhver tekst er det arbeid
Hvordan gjøre en god eksamen?
FORTSETT SETNINGENE. 1. Hun har et hus For fire måneder siden
SEMESTEROPPGAVEN Design og detaljer Referanser Temavalg
Mediehåndtering Kurs for ungdommens bystyre 21. januar 2011.
Manual for skoleavis i 6. klasse
Om å skrive om litterære tekster
Anette Kure Bibliotekar  Det dere gjør her ved Høgskolen er en forberedelse til og en øvelse i forskningsarbeid.  All forskning og alt akademisk.
Hvordan skrive en god utredning?
Prosjektoppgaven – krav og suksessfaktorer. Suksessfaktorer Bruk biblioteket Bruk veilederen Start skrivingen tidlig Jobb jevnt (lag gjerne tids- og handlingsplaner.
Bokpresentasjon Bergen
Bokpresentasjon Oslo.
Muntlige presentasjoner
Kunsten å skrive pressemeldinger og pressenotat
God kommunikasjon på nettet
Studentliv - Kurs i PR og markedsføring - Modul 7
Skriveprosessen – …fra tanke i hodet til tekst i skriveboka…
Problemstilling Frode Svartdal UtTø H-2007.
10 regler for å skrive for web
Opplæringspakken for barnerepresentantene Møte med administrasjon, politikere og media Hvordan få fram det jeg vil si.
Formelle krav og sjangerkonvensjoner
Resonnerende tekst.
REFERANSETEKNIKK Forelesning for: Spesialpedagogikk tirsdag tirsdag Anette Kure.
Språk og leseplan 6.trinn Innlandet skole
Språk og leseplan 7.trinn Innlandet skole
Språk og leseplan 5.trinn Innlandet skole
Formelle krav og sjangerkonvensjoner
Nyhetsartikkel.
Å skrive akademisk Formelle krav.
Tekst i nettavis MEVIT1510 Høst 2008 Ragnhild Fjellro.
Artikkel. Bruk ulike kilder på en selvstendig måte Overskrift: Kort setning/frase som fremhever innholdet Første avsnitt: Hvem Hva Når Hvor Legg vekt.
Norsk Mål for timen: Arbeidsoppgaver:
Politisk påvirkning.
RAPPORT saklig og informativ
Velkommen som student Anne-Beathe Mortensen-Buan
Sjangerlære Husk A-bok, 8. klasse og B-bok 10. klasse.
Skriverammer og stillasbygging i historiefaget
Lions hjemmeside Slik legger du som hjemmeside- redaktør ut en enkel artikkel Medlemsregistret.
Lese- og skrivestrategier. Forstår jeg det jeg leser?
Å bruke og vurdere kilder  T: hvor troverdig er kilden?  O: Hvor objektiv er kilden?  N: Hvor nøyaktig er kilden?  E: Hvordan egner kilden seg til.
Å skrive sin mening Fempunktsmetoden.
Retorikk og skriving. Begrepskart litteratur skjønnlitteratur epikklyrikkdrama sakprosa.
| Å argumentere kildekritikk og nettvett. Bruk av kilder i skriftlig arbeid.
Kilde-/litteraturliste
Leserinnlegg Saktekst/Sakprosa Hvordan bygger man opp et leserinnlegg?
Panorama Vg3 Kapittel 9 Før eksamen © James Oliver/Getty Images.
Basis Lesing Panorama Vg3 Læreplanmål:
Basis Lesing Panorama Vg1 Læreplanmål:
Utskrift av presentasjonen:

Rett på sak

Mål for økta: Vite hvordan du kan bygge opp en nyhetsartikkel. Ha kjennskap til fem-avsnittsmetoden.

Nyhetsartikkel

Hva inneholder en nyhetsartikkel? Overskrift Ingress Signatur/byline Innledning Brødtekst Mellomoverskrifter Bilde Bildetekst Opphavsretten til bildet Avslutning Kilder

Hva vil du oppnå med saken din? Det bør du vite før du skriver. Still deg selv spørsmålene: Hva er det jeg vil fortelle? Hvorfor vil jeg fortelle det? Hva skal leseren min ha lært og følt etter å ha lest artikkelen min? Hvem er det jeg skriver til? Hvem er målgruppen?

Skriveprosessen Den journalistiske skriveprosessen kan deles inn i ulike faser: Idéfase. Gode journalister jobber mer eller mindre bevisst med skriveideer hele tiden. Innsamlingsfase. Innsamling av fakta fra ulike kilder som venner og familie, oppslagsverk, internett, offentlige etater og registre, tidsskrifter og andre medier. Struktureringsfase. Stoffet struktureres, vinkles og fokuseres slik at du får fram det du ønsker å si. Skrivefase. Kutt ut alt som ikke direkte berører saken og som kan være av liten interesse for leseren.

Fem-avsnittsmetoden En metode som du kan bruke i alle fag Både muntlige og skriftlige innleveringer Gir en bedre struktur på oppgaven, fordi man skriver om en ting i hvert avsnitt

Teksten du skriver om har fem avsnitt Overskrift Ingress – kort sammendrag. Ingressen skal vekke leserens nysgjerrighet. Maks tre setninger. Avsnitt – innledning – her presenterer du det nyhetsartikkelen din skal handle om Avsnitt – Avsnitt – Avslutning der du oppsummerer hovedpoengene fra nyhetsartikkelen Til slutt – Husk å oppgi kilder Husk på å ha med bilder som passer godt til teksten din, og bildetekst Husk mellomoverskrifter for å få en ryddig nyhetsartikkel

Et eksempel på en disposisjon/plan - luftforurensning Overskrift Ingress – kort sammendrag. Ingressen skal vekke leserens nysgjerrighet. Maks tre setninger. Avsnitt – innledning – her presenterer du det nyhetsartikkelen din skal handle om Avsnitt – Hva er luftforurensning Avsnitt – Hva er konsekvensene av luftforurensing Avsnitt – Hva kan vi gjøre for å redusere luftforurensning/tiltak Avsnitt – Avslutning der du oppsummerer hovedpoengene fra nyhetsartikkelen Til slutt – Husk å oppgi kilder Husk på å ha med bilder som passer godt til teksten din, og bildetekst Husk mellomoverskrifter for å få en ryddig nyhetsartikkel

Ett eksempel til: 1. Avsnitt - Her presenterer dere menneskerettighetsforkjemperen/organisasjonen dere skal skrive om, og skriver hva oppgaven deres kommer til å inneholde 2. Avsnitt – Her får dere fram bakgrunnen for hvorfor han/hun kjemper/har kjempet for menneskerettighetene og hvilke rettigheter han/hun/de kjemper/har kjempet for   3. Avsnitt - Hvilke midler har han/hun tatt i bruk for å oppnå det de ønsker og hva har de oppnådd?

Fortsettelse: 4. Har hun/han fått Nobels fredspris? Hvorfor? Hvorfor ikke? 5. Avslutning – her oppsummerer dere det viktigste fra teksten deres Husk kilder til slutt (husk å bruke oppskriften), og å forklare noen av de viktigste begrepene underveis.

KILDEHENVISNING Hvordan lage en kildehenvisning (følg oppskriften) Hvordan sitere en bok: Høst, T. (2005). Ledelse i helse- og sosialsektoren. Oslo: Universitetsforlaget (etternavn, fornavn, utgivelsesår, tittel, utgivelsessted, forlag)

Hvordan sitere en nettside: Holmøy, K.R (14.11.2008). Ikke bare et kvinneproblem. Hentet fra: http://kilden.forskningsradet.no/c17251/artikkel/vis.html?tid=55483 (etternavn, fornavn, publiseringsdato, navn på artikkelen, URL-adressen)

Kildehenvisninger ved personlig kommunikasjon Henvisninger til muntlige kilder; brev, e-post, notater fra forelesere osv. kan brukes, men oppgis da kun som referanse i teksten og føres ikke opp i kildehenvisningen. Dette fordi det her er snakk om materiale som ikke er blitt publisert og som derfor vil være utilgjengelig for andre. Men siden en bruker materiale fra andre skal det oppgis hvor det kommer fra. Henvisninger til denne typen kilder gjøres på følgende måte: ...og slik har det fungert i kommunen de siste 5 årene ifølge B. Sivertsen (e-post, 20. januar 2004). Fotnoter kan brukes til å gi mer utfyllende opplysninger. Husk å spørre avsender om lov til å gjengi innholdet fra brev/e-post.

Vær Varsom-plakaten Etiske normer for pressen (trykt presse, radio, fjernsyn og nettpublikasjoner) Den enkelte redaktør og medarbeider har ansvar for å kjenne pressens etiske normer og plikter å legge disse til grunn for sin virksomhet. Presseetikken gjelder hele den journalistiske prosessen, fra innsamling til presentasjon av det journalistiske materialet.

Objektiv Objektivitet (som også kan inngå i begrepene saklig og upartisk) er et mål for en journalists arbeid i ulike sammenhenger. Formålet er å kunne framstå nøytral og upartisk i sin yrkesutøvelse, og derigjennom kunne oppnå troverdighet overfor lesere og aktører I Norge ligger de presseetiske normene slik de er nedfelt i Vær Varsom-plakaten til grunn for arbeidet med å kunne oppnå objektivitet i yrkesutøvelsen.

Subjektiv Subjektivitet viser til en persons perspektiv eller mening, spesielt følelser, tro og ønsker Subjektive/personlige meninger står i motsetning til kunnskap og viten basert på fakta