Fra geometriske former til abstrakt design.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kombinatorikk for lærerstudenter
Advertisements

Den vesle gutten og julenissetoget
I.
Undervisnings ressurs i «Form og volum gjennom bretteteknikker i papir
De dårige følelsene. Veiene ut..
«Strykebrettcover og stativ»
HVORFOR VELGER ELEVEN Å DELTA NÅ?
Fra geometriske former til abstrakt design
Laget av Embret Lund 1BAA. Hovedlærer når vi lærte det praktiske av ‘’gamle metoder’’ og var flink i det han viste oss. Det syntes også godt at han hadde.
STRYKEBRETTCOVER OG STATIV
Hjemmeoppgave 1: Å høre etter NAVN: ……………………………….. DATO: ……………………….
ER DU EN PERSON SOM… Kan tenke nye tanker? Kan gjøre noe du ikke har gjort før? Kan du gjøre noe som ikke er typisk deg? Ser du for deg at du om ett år.
FLYTÅRN Vi fikk ei stor eske inn på avdelinga, som Rainer foreslo
1. Dette portrettet er originalbildet som vi skal se hvordan vi kan forbedre ved å gå tettere på motivet, gjøre bildet skarpere og lysere. Deretter skal.
Mønsterbygging i GIMP.
Etter jobb på fredag var jeg ganske trøtt…
Fra geometriske former til abstrakt design
Første rapport: Den rapporten jeg har valg ut her er helt usymetrisk, men innenfor en ramme slik at den kan gjentas til et flatemønster. Her har jeg også.
Sett inn riktig tid/form av verbet
Godt verktøy er halve jobben
PowerPoint-mal FLT.
«STRYKEBRETTCOVER OG STATIV»
Dokumentasjon av en prosess
"Ting er ikke altid slik, de synes å være."
Arbeidskrav 3 Del 2 Idéutvikling for illustrasjon, dekor eller kunstnerisk uttrykk. Jobb med ett av de to temaene dine. Arbeidet skal hovedsakelig foregå.
Prosess – arbeidskrav 3.. •Siden vi skal lage et undervisningsopplegg basert på de erfaringene vi gjør oss, velger jeg å ha en prosess og et produkt som.
MySaemien Sijte Arbeidskrav av Anita Kvilvang. Jeg har laget et forslag til utforming av et sørsamisk museum og kultursenter i sketchup. Jeg har brukt.
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
Kapittel 5 oppgave g Sett inn å sette (seg,) å sitte, å legge (seg), å
«LYSE IDEER» Maske med refleks og lysdioder
Vi dro til Sverige med store forhåpninger – ikke bare forhåpninger om det å få kunnskap om det vi skulle gjøre på skolen, men også det å få være litt.
Lesing av fagtekster Nordre Modum ungdomsskole
Utført av: Jeppe Flensted HiST Vår 2009
Lorax. Det var en gang et vakkert sted med fargerike planter og lekne dyr. Lorax passet på dette stedet og snakket for trærne, dyrene og andre som ikke.
Formings oppgave i forbindelse med operaprosjektet:
Geometriske figurer… Beregnet på småskoletrinnet, 1. eller 2. klasse
ONSDAG  1.økt fra  Vi var i klasserommet og sang sanger med bevegelse og rytmer. Konsentrerte oss veldig om puls-slag. Pulsen i.
Oppgave i nettkommunikasjon Samarbeid mellom HiHm og HVe.
Line Nybakk Akerholt Astrofysisk bibliotek Erfaringer med kvalitative intervjuer.
Hai ! Hai !.
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
Presentasjon av prosessarbeid med LYSBROSJER Laget av Ellen Bay
Design, arkitektur og kommunikasjon. Emne: Design og innovasjon
”Bygg en by i 2.klasse” Dette er et prosjekt som skal gå over 1 uke.
De 100 mest brukte ordene i bøker i klasse..
Arbeidskrav 3 - Del 2: Litt barn – litt voksen? Idéutvikling for illustrasjon, dekor eller kunstnerisk uttrykk.
PowerPoint-mal FLT. –mer en et fagforbund Forbundet for Ledelse og Teknikk.
ELEFANTKLUBBEN (De eldste barna)
UNG som skyggeredaksjon. Anne Lene Blystad. Jeg er koordinator for UNG-reporter redaksjonen i Hamar Arbeiderblad. Jeg er 22 år, nyutdannet journalist.
My Samien Sijte Tore Sætre Arbeidskrav ved HiOA, ZARK 1, 2012 vår.
VERDENSROMMET VI HAR NÅ JOBBET MED VERDENSROMMET I HELE NOVEMBER, OG DET HAR VÆRT KJEMPE VELLYKKET. DET HELE BEGYNTE MED AT TO GUTTER HADDE FUNNET BØKER.
 Kunnskapsmål: stille spørsmål, samtale og filosofere rundt naturopplevelser og menneskets plass i naturen  Vi ønsker å gjøre elevene bevisste på hva.
1.1 /// Klikk her for å høre Magnus 1.2 /// Klikk her for å høre Thea 1.2.
SERVIETTBRETTING Visste du at serviettbretting har eksistert i over 500 år? Det finnes over 50 forskjellige bretteteknikker. Du må kunne minst.
Rehabilitering av enebolig
Er uglen smart? Vi har forsket litt og her er svarene.
Og.
Kapittel 2 oppgave c Preteritum eller perfektum?
Lysekrone fra sykkelhjul til lysekrone
De 222 mest brukte ordene i det norske språket..
ONSDAG  1.økt fra  Vi var i klasserommet og sang sanger med bevegelse og rytmer. Konsentrerte oss veldig om puls-slag. Pulsen i.
En heuristisk evaluering avRelaxation Gjort av: ● Espen Solberg ● Geir Normann ● Leif Morten Kofoed ● Tommy Jansson.
Her viser jeg hvordan man kan overføre ideen sin til plexiglass
Agent for rettferdighet
Slik lager du sjablonger med Gimp!
Myter – organisasjon og ledelse i barnehagen
Kapittel 2 oppgave i Kjenner disse personene ansvarsfølelse?
Han sier: Jeg kaller dere ikke lenger tjenere, men venner.
Telle i kor Telle med 5 fra 4 A – Forarbeid
Utskrift av presentasjonen:

Fra geometriske former til abstrakt design. Ved å ta utgangspunkt i sirkel, kvadrat og trekant har jeg skapt et design til et anheng. Jeg har brukt ulike størrelser og både positive og negative geometriske former i papir. Jeg startet prosessen med å klippe ut ulike geometriske former og satte disse sammen på forskjellige måter. Dette gjorde jeg for å utforske ulike kombinasjoner før jeg valgte den formen jeg ønsket å ha på smykket.

Utprøving av ulike sammensetninger av geometriske former. Jeg valgte denne formen tilslutt. Jeg arbeider ofte intuitivt og ser og prøver ut ulike kombinasjoner uten å ha en konkret plan når jeg starter. Jeg ser hvordan ting fungerer sammen og går videre ut fra det jeg ser. Etter å ha prøvd ut flere kombinasjoner valgte jeg tilslutt den formen jeg startet med. Den valgte formen har kontraster i buede og spisse kanter, store og små flater og dekkende flater og åpninger. Figuren er også symmetrisk rundt en vertikal akse. Formen har også en stor flate som er egnet til overflatebehandling.

Å lage en nøyaktig mal. Når jeg hadde valgt form, måtte jeg lage en nøyaktig mal. Jeg måtte måle og lime de ulike geometriske formene slik at malen ble rett og helt symmetrisk. Da jeg hadde gjort dette tok jeg originalen og kopierte på kopimaskinen i ulike størrelser. Tilslutt valgte jeg en mal 60% av originalstørrelsen. Jeg valgte en størrelse som jeg syntes passet til et anheng som skulle henge ned på brystet. Jeg synes et mindre anheng ville passe bedre til et halsgropsmykke og et større anheng synes jeg ville bli for stort og dominerende. Etter å ha valgt størrelse på kommende anheng, måtte jeg klippe og skjære ut malen som jeg skulle sage etter.

Overføring av mal til kobberplate. Papirmalen ble limt til en kobberplate(1mm). Malen hadde to rette kanter og jeg fant ut at det var lurt å lime malen i et hjørne av kobberplata. På denne måten kunne jeg benytte meg av de allerede rette kantene på kobberplata. Jeg risset rundt malen med en rissenål for å lettere kunne skjære langs malen på kobberplata med en sagbue.

Tilpassing av kobberplate og utskjæring av mal på plata. For å gjøre kobberplata lettere å arbeide med, kuttet jeg den for å få den mindre og lagde også noen kobberbiter som jeg kunne bruke til patineringsprøver. Utskjæring av mal på sagbrett med sagbue.

Det var ikke så lett å få alle linjer rette Det var ikke så lett å få alle linjer rette. Jeg gikk da over og merket en gang til med rissenål og brukte linjal på de rette linjene, og med en stikkpasser på de buede linjene. Slik ble det et spor som var lettere å følge med sagbuen. Jeg ble etter hvert ekspert på å skifte blad, men tilslutt klarte jeg å få skåret ut resten av anhenget uten et nytt bladbytte.

Når anhenget var skåret helt ut, måtte jeg pusse alle kanter og rette opp eventuelle ujevnheter. På rette kanter brukte jeg en rett fil og på buede kanter en buet fil. Jeg måtte også rette opp den kvadratformede delen nederst på anhenget for det var «feil». Se bilder over og rett til høyre, som er før og etter bilde . Helt tilslutt pusset jeg anhenget med smergelpapir, jeg startet med et litt grovt papir og brukte finere og finere papir etter hvert.

Patinering av kobber. Patineringsutstyr. Ulike eksempler på patinering av kobber. Fra venstre mot høyre, kobberbit lagt i salmiakk og grov sagflis, kobberbit hengt i salmiakkdamp og kobberbit lagt i salmiakk, grov sagflis og salt. (Ca. 22 ½ time). Vi fikk en grundig innføring i overflate -behandling av kobber.

Utprøving av ulike former for patinering på kobber Tre ulike patineringsprøver på kobber: Hengende kobberbit i salmiakkdamp. 2. Kobberbit lagt i salmiakk, grov sagflis og salt. Kobberbit lagt i salmiakk og grov sagflis med sjablong over kobberbiten, (se bildet over). Prøvene lå i ca. 5 timer før jeg tok dem opp for å se hva som hadde skjedd. Fra venstre mot høyre, prøve 1, 2 og 3.

Patinering av anheng. Jeg tenkte jeg skulle prøve ut å dekke anhenget med en blonde og henge den i salmiakkdamp. Jeg brukte en stor boks og jeg lot den stå ute på verandaen, og det skjedde ikke noe i løpet av 24 timer. Da jeg kikket opp i boksen så jeg at salmiakken hadde fryst fordi det hadde vært kuldegrader i løpet av natten. Jeg tok så boksen inn i romtemperatur og blandet fin sagflis og salt sammen med salmiakken, jeg tok også av blonden og la anhenget ned i blandingen. Jeg lot anhenget ligge i 20 timer og jeg fikk et resultat hvor jeg fikk mange små prikker i grønt og sort i ulike områder, samt at bakgrunnen var kobberfarget. Jeg synes kontrasten mellom lyse og mørke partier ble vellykket og områdene med intenst grønt ga liv og variasjon til uttrykket.

Ferdigstillelse av anheng. Jeg pusset baksiden av smykket helt blankt igjen med smergelpapir. Jeg pusset også alle kanter på smykket slik at den fikk den blanke kobberfargen som en ramme rundt. Mens vi utformet figurene våre fikk vi beskjed om å tenke over hvordan vi ønsket å utforme anhenget slik at vi kunne feste det til klær, eller henge det i et kjede eller snor. Jeg valgte denne formen på anhenget slik at jeg fikk en slags hals. Rundt halsen kan man bruke en skinnreim eller en lenke. Jeg har valgt å legge en sort skinnreim rundt halsen, dette skaper kontrast i ulik tekstur og lys og mørk farge. Den sorte reima tar også opp den sorte fargen i patineringen og forsterker den.

En pussig sammenheng  Vi skulle lage en form som ikke var figurativ, men jeg ser at anhenget minner meg om de Kykladiske figurene fra Hellas. Disse figurene har jeg alltid vært spesielt glad i. Tenker at det er en morsom sammenheng fordi jeg har ikke vært bevist den formen når jeg skapte anhenget, men oppdaget det når jeg var i gang med å skjære det ut. Anhenget har samme formspråk som figurene og kan også fungere som en skulptur sammen med disse.